Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pensionsparar Ni
          Bettson
          Inlägg 25-10-2006, 21:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Sommartorparn @ 25-10-2006, 10:03)
          CITAT (ingrid fuxwall @ 24-10-2006, 19:17)
          CITAT (andersen @ 24-10-2006, 17:17)
          CITAT (Bettson @ 23-10-2006, 21:33)
          Jisses så många höginkomstagare  det finns här. För är ni inte det så har ni gjort en dålig affär. Men spara ska man göra. tongue.gif

Javisst är det en dålig affär, jag tycker att det är dom flesta åren som jag har sparat varit minus siffror, men det är inte alldeles lätt att avsluta pensionsparande om jag inte mins fel så är det 5års uppsägnings tid och då kan man ju förlora mycket pengar under tiden, så vi låter det rulla på med pensionsparandet så får vi se hur det blev i slut ändan.

Du menar alltså att om man börjar spara så kan man inte sluta wink.gif
          Berätta gärna mer.

ingrid

Det beror nog på vilken sparform man har. Jag bytte på direkten när jag blev varse att Nordea gjorde skillnad på kvinnor och män i hur man beräknade de framtida pensionsutbetalningarna. Eftersom kvinnor levde längre skulle dom får lägre månadsutbetalningar, var det tänkt. Bytet gick direkt men jag kunde inte få ut redan inbetalda pengar.

Vadå inte lönt annat än höginkomsttagare? Förklara?

Jag kommer att få ihop väldigt få tjänsteår under mitt liv, så jag har trott det var nödvändigt att ha en pensionsförsäkring. Har faktiskt också satt in pengar under perioder när jag levt på lån.

Titta i tråden Hur pensionssparar man?

Är du egenföretagare eller anställd? Tjänar du över eller under statsskattegränsen?

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-10-2006, 21:45
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:37)
          Är du egenföretagare eller anställd? Tjänar du över eller under statsskattegränsen?

Studerar o jobbar minimalt som anställd så jag klarar livhanken.
          Har vanlig pensionsförsäkring som jag betalar till så mycket jag har råd.
          Var går statsskattegränsen?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-10-2006, 21:48
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 25-10-2006, 22:45)
          CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:37)

Studerar o jobbar minimalt som anställd så jag klarar livhanken.
          Har vanlig pensionsförsäkring som jag betalar till så mycket jag har råd.

ca 311 000. kommer inte ihåg var det blir i år, har förträngt det.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-10-2006, 22:07
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:48)

Oj, det har jag nog aldrig varit i närheten av biggrin.gif

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-10-2006, 08:58
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 25-10-2006, 23:07)
          CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:48)

Oj, det har jag nog aldrig varit i närheten av biggrin.gif

OM du tjänar under........

Låt oss säga att du drar av 20 000 för resor till jobbet.

OCh så drar du av 12 000 ( sparande 1000 kr/ mån) för pensionsförsäkring.

Då kommer din taxerade inkomst att sänkas med 32 000 kr. Det innebär att då får en skatterabatt på ca 10240 kr.3840 kr för pensionsförsäkringen och resten till bidrag för resorna med 6400 kr.

Men samtidigt så inne bär det att 32 000 x 10,21% = 3430 kr som arbetsgivaren rtedan betalat in till din ålderpension kommer att gå förlorade för dig. De försvinner in i statens slaskkassa.

Av dess förlorade pengar så kommer 1225 från avdraget av pensionsförsäkringen.

12000 kr är din utbetalning för pensionsförsäkringen. Genom att du slipper skatt för detta belopp så är din egentliga utgift 8570 för dessa tolvtusen kronor.

Förmodligen har du samma skatt nu som då så när dessa 12000 kronor tas ut vid pension så beskattas de, gissa med hur mycket. Jo 12000-3430 = 8570.

Men i stället så har du missat 1225 kr till ditt allmänna pensionskonto varje år. Som i stället försvinner in i någon annans plånbok.

Jag menar att i så fall kan det vara bättre att spara 8570 skattade pengar och tillgodogöra sig de 1225 kr från arbetsgivaren.

Naturligtvis så gäller det att förvalta sina pengar så att de ger bra avkastning. Men att se pengar växa är ett kärt nöje.

Men både pension och reseavdrag minskar pensionen. Alla allmänna avdrag som sänker den taxerade inkomsten gör det.

Det innebär tex att folk på landet mes långa arbetsresor få sämre pension än de som bor nära jobbet.

Jag försöker förklara detta tydligt men jag vet inte om det lyckas.

Sorry i så fall. wub.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 26-10-2006, 09:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

den här gången kände iallafall jag att förklaringen var tydligare än första gången du beskrev det hela. jag begriper mig inte på vad som händer med skatteavdrag o pensionspengar som arbetsgivaren betalar in. men nu känns det rimligt på nåt sätt.

tack!!!

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-10-2006, 09:32
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 26-10-2006, 10:01)
          den här gången kände iallafall jag att förklaringen var tydligare än första gången du beskrev det hela. jag begriper mig inte på vad som händer med skatteavdrag o pensionspengar som arbetsgivaren betalar in. men nu känns det rimligt på nåt sätt.

tack!!!

Det är svårt att förklara för någon när man inte ser deras ögon och minspel.

Ochså är man fack-idiot du vet. Det som är vardagstermer för mig kan vara grekiska för någon annan.

Fast jag glömde en grej. Som jag bekrev det nu så är skattekonsekvenserna för grundinbetalningen.

Vid vanlig traditionell periosnföräkring så är både inbetalningen och avkastningen beksattad.

Men om du sparar i fonder så får du 30% skatt på avkastningen när du tar ut. VId banksparande så beksttas avkastningen varje år. Men grundinbetalningens principer gäller som ovan.

Och nu förklarade jag bara i perspektivet att man är under gränsen. Det finns ett perspektiv där man är över gränsen och ett tredje när man passerat pensionstaket.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 26-10-2006, 10:02
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Bettson @ 26-10-2006, 09:58)
          Men samtidigt så inne bär det att 32 000 x 10,21% = 3430 kr som arbetsgivaren rtedan betalat in till din ålderpension kommer att gå förlorade för dig. De försvinner in i statens slaskkassa.

Tack för din förklaring,
          .....men jag förstår bara inte hur detta kan hända?
          Varför jag går miste om sådant som arbetsgivarens betalat in bara för att jag själv pensionssparar. wacko.gif Funkar det som kommunicerande kärl liksom? wacko.gif

Och vad händer om man pensionssparar utan inkomst o skatteavdrag med lånade pengar? Förlustaffär det också? unsure.gif

Fondsparande tyckte jag inte var någon hit.....
          Höll på med det i 20 år. Länge låg värdet under inköpsvärdet, så då var pengarna låsta av den anledningen. När jag till slut tog ut dom så hade värdet (efter skatt) stigit ungefär lika mycket som om jag hade haft dom på ett bankkonto med ränta under alla dessa år. Med skillnad att då hade jag åtminstonde kunnat ta ut pengar när jag behövt. sad.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 10:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon