Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> EU-schema
          AnnammA
          Inlägg 24-10-2006, 12:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Enligt en ny arbetstidlag som gäller f r o m 1/1-07, som spikats från EU, skall alla(med vissa undantag)ha en minst 11 timmars lång sammanhängande vila på 24 timmar, och det är väl inte helt fel....MEN, så har kommuner(och andra?) tolkat fram sk "brytpunkter" på dygnet; tex ett dygn ligger mellan 20.00 dag 1 till 20.00 dag 2.
          Detta komplicerar till det för bla oss som arbetar inom vården, med oregelbundna tider, tidiga morgnar, kvällar, helger mm.Vi som har kunnat ha önskemål om hur vi vill arbeta, sitter fast i lagar och regler, som ingen verkar egentligen veta hur man tolkar(???). Jag har kunnat arbeta var tredje helg nu några år, visserligen med vissa delade turer(dvs en förmiddagstur, några timmars paus, och sedan kvällsturen) och jag kan väl hålla med om att visst är det jobbigt med delade turer,MEN sedan är jag ju ledig två helger på raken, och då känns det värt att arbeta så.
          Nu blir det varannan helg igen sad.gif , för anställa mer personal till oss i den kommunala omsorgen finn det inte heller råd till...
          Men så är jag förundrad att det inte skrivs mer om detta i tidningen.(Jo, läkarna har varit uppe på tapeten, för de blir också drabbade av den nya arbetstidslagen, då deras jourtid, skall räknas om till arbetad tid mm)
          Är det fler här som blivit drabbade, eller lyckats hitta andra lösningar?

Hälsn

AnnA

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 08:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon