Full version: EU-schema
AnnammA
Enligt en ny arbetstidlag som gäller f r o m 1/1-07, som spikats från EU, skall alla(med vissa undantag)ha en minst 11 timmars lång sammanhängande vila på 24 timmar, och det är väl inte helt fel....MEN, så har kommuner(och andra?) tolkat fram sk "brytpunkter" på dygnet; tex ett dygn ligger mellan 20.00 dag 1 till 20.00 dag 2.
Detta komplicerar till det för bla oss som arbetar inom vården, med oregelbundna tider, tidiga morgnar, kvällar, helger mm.Vi som har kunnat ha önskemål om hur vi vill arbeta, sitter fast i lagar och regler, som ingen verkar egentligen veta hur man tolkar(???). Jag har kunnat arbeta var tredje helg nu några år, visserligen med vissa delade turer(dvs en förmiddagstur, några timmars paus, och sedan kvällsturen) och jag kan väl hålla med om att visst är det jobbigt med delade turer,MEN sedan är jag ju ledig två helger på raken, och då känns det värt att arbeta så.
Nu blir det varannan helg igen sad.gif , för anställa mer personal till oss i den kommunala omsorgen finn det inte heller råd till...
Men så är jag förundrad att det inte skrivs mer om detta i tidningen.(Jo, läkarna har varit uppe på tapeten, för de blir också drabbade av den nya arbetstidslagen, då deras jourtid, skall räknas om till arbetad tid mm)
Är det fler här som blivit drabbade, eller lyckats hitta andra lösningar?

Hälsn

AnnA
Kathy
CITAT (AnnammA @ 24-10-2006, 13:40)
Är det fler här som blivit drabbade, eller lyckats hitta andra lösningar?

Ja, det har varit många diskussioner kring detta inom vårt företag.
Vårt schema kommer dock inte att ändras...och inte heller mitt schema.
Jag jobbar två helger på raken och är ledig två helger.
Våra pass kan vara uppemot 12 timmar, sovande jour och sen fortsätter man med 9 timmar till. Det är godkänt.
Jouren ligger utanför arbetstiden och räknas alltså inte in.

Det som är nytt är att arbetsgivaren är skyldig att schemalägga raster, om den anställde vill det.
Kathy
Här kan man läsa lite mer om ämnet.
Anki på Öland
Hos oss har dom löst det genom att ändra brytpunkten till 02.30 då behöver dom inte ändra våra scheman eller anställa flera.Vi jobbar varannan helg, har sovande jour, delade turer och 24-timmarspass. Alltså ett skitschema!!
Lite lustigt egentligen, man stiftar lagar som är meningen att ge bättre arbetstider för sådana som oss och istället för att ändra arbetstiderna efter lagen ändrar man på när det blir ett nytt dygn. Trodde ju egentligen det var ett statiskt dygnsbyte kl. 00.00..................
Anki
AnnammA
Vad jag har förstått, genom att läsa lite här och var på nätet, hade man, när beslutet om den nya arbetstidslagen skulle tas, kunnat komma runt lagen på vissa sätt, men den då sittande regeringen köpte lagen helt av. Har jag fel?

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon