Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skriv på för fria museum!
          olgak
          Inlägg 26-10-2006, 15:20
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag har skrivit på. Jag går inte mycket på museum, men har gjort det ett par gånger sista året smile.gif! Jag gillar när man öppnar upp dörrarna till något, för ALLA. Jag bryr mig inte så mycket om museerna är lite mossiga eller så, jag gillar när något i samhället visar på generositet åt ALLA. Jag hörde radioprogram för några dagar sen om detta och de intervjuade chefer och personal på museer som haft fri entrée. Jättetrevligt lät det, och de berättade att det varit lite annorlunda gäster som kanske inte visste riktigt hur de skulle bete sig korrekt på ett museum (t.ex. att man kanske inte ska byta blöjor mitt bland konsten), och att de som personal fått tänka till lite extra pga det. Personalen verkade känna att de hade ett positivt uppdrag i att ta emot dessa nya besökare. LIte som jag kan tänka mig att bibliotikarier kan känna - att de kan dela med sig av sin kunskap till alla.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          AnitaO
          Inlägg 26-10-2006, 15:37
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (kristerh @ 26-10-2006, 16:15)
          men varför ska just museer vara gratis? varför inte teatrar, opera mm,
          div idrott, fotboll ishockey borde väl oxså vara gratis och framför allt varför kostar det att gå på badhus o gym o annat som främjar folkhälsan wink.gif

Jo, det är sant att det finns många områden där man kan önska förbättringar.
          Skillnaden mellan teater/opera/idrott och museér är att det handlar om att bevara ett kulturarv till kommande generationer.
          Hur mycket det sen ska subventioneras kan man givetvis diskutera, men viktigt är det.
          Dom pengar staten eventuellt skulle tjäna på att avgiftsbelägga besöken tror jag ärligt talat är en piss i Mississippi.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          herkules
          Inlägg 26-10-2006, 15:52
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (afrodite @ 26-10-2006, 15:46)
          Afrodite, varken är borgarbracka eller uppblåst  ;)  :)

wub.gif wub.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          LadyG
          Inlägg 26-10-2006, 19:57
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (afrodite @ 26-10-2006, 16:46)
          Först vill jag bara säga att jag inte tänker förstöra denna tråd också med en massa trams utan här försöker jag skriva mer seriöst. Jag måste säga att jag blir lite förvånad.
          Själv har jag inte läst i detta forum särskilt länge och det jag blir förvånad över är att ni inte verkar ha märkt att det finns en liten grupp av medlemmar som alltid utmärker sej med att de i alla lägen står sej själv närmast. Jag tror att det så kommer att förbli ända tills den dag dom själva sitter med skägget i brevlådan. Varför ens lägga energi på att ens börja gaffla emot. Själviskheten kommer förmodligen aldrig att kunna stävjas. Tyvärr!
          Självklart har jag skrivit på listan eftersom grundtanken med fri entré var att människor skulle få besöken som en naturligare del av sitt liv och med det även öka intresset för vårt kulturarv. För visst är det så att många i dagens läge mår dåligt och känner en vilsenhet och otrygghet i tillvaron utan att riktigt veta var man har sina rötter?. Fr a våra ungdomar. Man kan ju bara se tillbaka i tiden hur människan alltid har haft stora behov av att hålla fast vid seder och bruk. Så har det alltid varit och varför skulle man inte låta så många som möjligt ges möjlighet att finna sin plats i tillvaron? Världen kanske då skulle kunna bli åtminstonde en liten smula bättre i alla fall.

Afrodite, varken är borgarbracka eller uppblåst wink.gif smile.gif

wub.gif

Håller med dig fullständigt. Väl talat.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-10-2006, 20:04
          Länk hit: #45

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 11:52)
          Om man bara tar exemplen arbetslöshet och sjukskrivningar, så vill jag nog påstå att t.ex. Norrbotten ligger bland dom högsta i landet.
          Och dom pengarna kommer väl också från vår gemensamma kassa?
          Så att ni inte får "något tillbaka" tror jag fakiskt inte stämmer.

Känslan man får är väl att a-kassa hamnar i norrland och socialbidrag utbetalas i storstäder, men man ska akta sig för att göra den typen av generaliseringar. Vattenfall allena går med mer vinst än hela a-kassan kostar för hela Sverige, förresten. smile.gif Vad som gäller för LKAB, SSAB, Sveaskog, etc, vet jag ej.

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnitaO
          Inlägg 27-10-2006, 05:31
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Pirum @ 26-10-2006, 21:04)
          CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 11:52)
          Om man bara tar exemplen arbetslöshet och sjukskrivningar, så vill jag nog påstå att t.ex. Norrbotten ligger bland dom högsta i landet.
          Och dom pengarna kommer väl också från vår gemensamma kassa?
          Så att ni inte får "något tillbaka" tror jag fakiskt inte stämmer.

Känslan man får är väl att a-kassa hamnar i norrland och socialbidrag utbetalas i storstäder, men man ska akta sig för att göra den typen av generaliseringar. Vattenfall allena går med mer vinst än hela a-kassan kostar för hela Sverige, förresten. smile.gif Vad som gäller för LKAB, SSAB, Sveaskog, etc, vet jag ej.

Din tolkning av det jag har skrivit blev nog inte riktigt vad jag menade med det jag skrev.
          Det var inte nån jämförelse mellan socialbidrag kontra a-kassa o.s.v.
          Jag vände mig bara mot påståendet att norra Sverige inte fick ta del av några skattepengar, utan mer eller mindre försörjde resten av landet.
          Jag hävdar att det inte är hela sanningen.
          Det där med a-kassa och sjukskrivningar vara bara ett exempel på områden där mer pengar går till glesbygd än till storstad.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 12:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon