Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är ni också trötta på könsuppdelningen?, Låt barn vara barn, skriv på uppropet!
          Kat
          Inlägg 27-10-2006, 14:09
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 13:42)
          Av ekonomiska skäl köpte jag nästan bara blått och liknande till henne, så hennes bröder kunde ärva. laugh.gif

Och varför skulle de inte kunna ärva rosa kläder?

Citera
          Kat
          Inlägg 27-10-2006, 14:30
          Länk hit: #42

Medlem

CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 13:15)
          Men egentligen... Vad gör dessa s.k. "grundregler" för skada? Vad är det som är så vansinnigt tokigt med det egentligen?

Det gör bland annat att flickor tilltalas med mjukare röster och får komplimanger för hur de ser ut, mer än för vad de gör. Det gör att flickor besvaras med betydligt många fler ord än vad pojkar gör. Pojkar får gå längre utan att få tillsägelse och får inte lära sig konflikthantering utan nävarna i samma utsträckning som flickor. De får också lära sig att de är slavar under sin sexualdrift och att bristande ansvar i det området beror på det.
          Det gör att kvinnor tjänar sämre i arbetslivet, får svårare att ta för sig och att kvinnor tar ut 80% av föräldraledigheten och att män är överrepresenterade bland kriminella. Det gör att såväl kvinnor som män anser det naturligt att kvinnor ses som objekt för manlig lust och det gör att unga tjejer svålter sig för att se ut som modellidealen. Det gör att folk upplever att det är äckligt med naturlig kroppsbehåring.

Ska jag fortsätta?

Citera
          Tezzla
          Inlägg 27-10-2006, 14:42
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Kat @ 27-10-2006, 15:30)
          CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 13:15)

Men egentligen... Vad gör dessa s.k. "grundregler" för skada? Vad är det som är så vansinnigt tokigt med det egentligen?

Det gör bland annat att flickor tilltalas med mjukare röster och får komplimanger för hur de ser ut, mer än för vad de gör. Det gör att flickor besvaras med betydligt många fler ord än vad pojkar gör. Pojkar får gå längre utan att få tillsägelse och får inte lära sig konflikthantering utan nävarna i samma utsträckning som flickor. De får också lära sig att de är slavar under sin sexualdrift och att bristande ansvar i det området beror på det.
          Det gör att kvinnor tjänar sämre i arbetslivet, får svårare att ta för sig och att kvinnor tar ut 80% av föräldraledigheten och att män är överrepresenterade bland kriminella. Det gör att såväl kvinnor som män anser det naturligt att kvinnor ses som objekt för manlig lust och det gör att unga tjejer svålter sig för att se ut som modellidealen. Det gör att folk upplever att det är äckligt med naturlig kroppsbehåring.

Ska jag fortsätta?

Jag har skrivit uppsatser om detta ämne, men tyvärr har jag inte någonstans funnit kopplingen mellan rosa/blå kläder och allt det som du räknar upp. Du gör ganska rejäla kopplingar som knappast har med spädbarns färg på kläder att göra. Sorry.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Kat
          Inlägg 27-10-2006, 14:49
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 15:42)
          Jag har skrivit uppsatser om detta ämne, men tyvärr har jag inte någonstans funnit kopplingen mellan rosa/blå kläder och allt det som du räknar upp. Du gör ganska rejäla kopplingar som knappast har med spädbarns färg på kläder att göra. Sorry.

Kopplingen är solklar.
          Det finns många undersökningar som visar att vi bemöter folk olika beroende på om vi tror att det är en pojke eller en flicka.
          Eftersom färgerna på barnens kläder så tydligt signalerar vilket kön de tillhör, så bemöter även främlingar dem utifrån detta.

Citera
          Betty
          Inlägg 27-10-2006, 15:00
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Liza Marklund och Lotta Snickare har skrivit boken "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" - läs den!
          "Det är svårt att vara människa. Att vara kvinna är ännu värre. Roligt och träffsäkert berättar Liza Marklund och Lotta Snickare hur vi bygger flickor och pojkar till kvinnor och män." smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Rapchic
          Inlägg 27-10-2006, 15:05
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

det är faktiskt könsdiskriminering i grunden till färgerna
          killarna var mer värd och fick därför blått himmelens färg
          och genom det extra beskydd
          (trodde man förr)
          (vet däremot inte varför rosa är tjejigt)

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          askar
          Inlägg 27-10-2006, 15:10
          Länk hit: #47

Gäster

CITAT (Rapchic @ 27-10-2006, 16:05)
          det är faktiskt könsdiskriminering i grunden till färgerna
          killarna var mer värd och fick därför blått himmelens färg
          och genom det extra beskydd
          (trodde man förr)
          (vet däremot inte varför rosa är tjejigt)

Men visst vet du väl att när himlen får en rosa ton
          så är mildare/varmare väder på gång. smile.gif

Det är nog för att vi flickor/kvinnor är så söta och rara
          som vi tilldelats den rosa färgen. rolleyes.gif tongue.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 27-10-2006, 15:30
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (fruberglund @ 27-10-2006, 14:50)
          CITAT (Jejja @ 27-10-2006, 13:15)
          CITAT (Bettson @ 27-10-2006, 13:04)

Jag tycker inte alls det är något att protestera mot könsuppdelningen. Jag tycker det är viktigare att barn få vara barn.

Värna om barns barndom borde uppropet vara.  wub.gif

I och med könsuppdelningen så får ju inte barn vara barn. Små flickor ska ha tajta kläder som man inte kan leka i, och bara klä ut sig till prinsessor och söta små varelser. Pojkarna ska vara macho och ha eldsflammor på alla kläder. Både kläder och leksaker är väldigt inriktade på dessa två fack.

Precis det jag menade. Och det handlar väl visst om könsroller när det är så, killar ska vara tuffa och tjejer ska vara gulliga och snälla...för så är det väl när man är vuxen också eller???

Att föräldrarna väljer att sätta på sina ungar såna kläder beror väl på att det inte finns så mycket annat att välja på, har ni varit in på de stora kedjorna senaste tiden???

Flickavdelningen är nästan bara rosa och rött med ett stänk av lila.

Pojkavdelningen är mörka färger, gärna med tuffa detaljer.

Isak har mycket grönt och blått men det är bara för att jag gillar det, inte för att han är kille. Själv hatar jag rosa och får vi en flicka kommer hon få ha så kallade "killfärger" också, om folk vill tro att hon är en kille för det får de väl göra det.

Det jag eftersöker är mer neutrala grejer, måste det vara rosa blommor på alla tjejkläder (även om de är i en neutral färg) och eldsflammor och bilar på killkläderna? Visst kan jag sätta på min pojke rosa byxor men det är inte det det handlar om riktigt, det är möjligheten att få välja och just nu finns det inget att välja på förutom dessa sorts kläder.

Jaja, ni får tycka vad ni vill och göra som ni vill, jag har i alla fall röstat och sagt vad jag tycker om saken. Tråkigt bara att vissa inte tycker det är ett viktigt ämne att ta upp sad.gif

Tycker visst att det är ett viktigt ämne. Men jag menar att ifall man låter barn vara barn dvs det viktiga är funktionen av kläderna och att de värmer, inte skaver och ska gå att röra sig bra i så har man ingen könsuppdelning. Man ksll låta barnen vara just barn.

Det är samma sak som att jag ogillar begreppet könsmaktsordning. Man ska prata om könsmaktsordning. Grundfelet enligt mitt sätt att se det är att det ska behöva vara en sådan ordning överhuvudtaget. Myntar man begreppet könsmaktsordning så säger själva ordet att en av könen måste ha makt( och man träter om vilket det är) för att klättra i revir/ maktutövning.

Redan ordet andas makt barrikader meningsmotstånd och att det är så ordnat här i världen, i stället för att man är jämlika.

Fast jag förstår din frustration. Man upplever att ungarna är ett spel i komersiella intressen. SJälv använde jag tygblöjor i ren protest och sydde första babykläderna va gamla t-shirts och när folk undrade ifall jag hade en skruv lös ( vilket jag kanske har) så skrek jag nästan att mitt barn är inte till salu, det är mitt.

Så det är jättebra att du engagerar dig.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 27-10-2006, 15:49
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Bettson @ 27-10-2006, 16:30)
          Fast jag förstår din frustration. Man upplever att ungarna är ett spel i komersiella intressen. SJälv använde jag tygblöjor i ren protest och sydde första babykläderna va gamla t-shirts och när folk undrade ifall jag hade en skruv lös ( vilket jag kanske har) så skrek jag nästan att mitt barn är inte till salu, det är mitt.

Så det är jättebra att du engagerar dig.

Coolt!!
          Du är min senaste idol Bettson! wub.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-10-2006, 20:35
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

"Djingis" ska få ha en del rosa babykläder. Tycker inte det spelar någon roll, men man bör ju inte tvinga in barnen i en roll sedan när de börjat ha egna åsikter. Det finns väl inget självändamål i att göra alla pojkar till flickor och flickor till pojkar? blink.gif Hur mycket vissa än skulle vilja det så är vi inte könsneutrala från födseln, vi är olika.

Citera
          askar
          Inlägg 27-10-2006, 20:48
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-10-2006, 21:35)
          "Djingis" ska få ha en del rosa babykläder. Tycker inte det spelar någon roll, men man bör ju inte tvinga in barnen i en roll sedan när de börjat ha egna åsikter. Det finns väl inget självändamål i att göra alla pojkar till flickor och flickor till pojkar? blink.gif Hur mycket vissa än skulle vilja det så är vi inte könsneutrala från födseln, vi är olika.

Håller me... Tycker inte att man ska hålla på och försöka
          få pojkar och flickor bli ett... Vi är av två olika kön
          och kommer så att förbli.

Hur skulle det annars bli med fortplantningen ohmy.gif wink.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 27-10-2006, 21:25
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Färgerna spelar väl ingen roll (förresten finns det fler färger än rosa och blått) Håller med Bettson att huvudsaken är att kläderna är bekväma och sköna för barnet ... Visst, föräldrarna kan styra färg och klädvalet några år, för att sedan upptäcka att barnet har en alldeles egen uppfattning om hur klädseln skall se ut wub.gif

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-10-2006, 23:17
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (askar @ 27-10-2006, 21:48)
          få pojkar och flickor bli ett... Vi är av två olika  kön

Hur skulle det annars bli med  fortplantningen ohmy.gif  wink.gif

Just därför är det viktigt att flickor från tidig ålder kläs i rosa och pojkar i blått.
          Annars kan det bli fel på fortplantningen? ohmy.gif wink.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Hannele
          Inlägg 27-10-2006, 23:28
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:17)
          Just därför är det viktigt att flickor från tidig ålder kläs i rosa och pojkar i blått.

Maken hade rosa kalsipper på 1980-talet, det blev bra det med.. laugh.gif wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          askar
          Inlägg 28-10-2006, 06:14
          Länk hit: #55

Gäster

CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:17)
          CITAT (askar @ 27-10-2006, 21:48)
          få pojkar och flickor bli ett... Vi är av två olika  kön

Hur skulle det annars bli med  fortplantningen ohmy.gif  wink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif ... du tror väl inte att färgen på kläderna
          har inverkan på fortplantningen. ohmy.gif laugh.gif

Så här sa jag...
          få pojkar och flickor bli ett... Vi är av två olika kön

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-10-2006, 06:50
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

SJälv använde jag tygblöjor i ren protest och sydde första babykläderna va gamla t-shirts och när folk undrade ifall jag hade en skruv lös ( vilket jag kanske har) så skrek jag nästan att mitt barn är inte till salu, det är mitt.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tja, självklart finns det andra färger än blått och rosa men urvalet är inte stort...färgerna är väl inte det största problemet utan dekorationerna och utförandet.

Som Bettson skrev, kläderna ska i första hand vara sköna och bekväma. Det är de mestadels för pojkar, pojkkläderna görs för lek medans flickornas görs för nån sorts uppvisning verkar det som sad.gif

Leksakerna är nästan värre...där delas rollerna in tidigt. Som nån annan skrev, tuffa leksaker, svärd, pickadoller osv. på pojkarnas avdelning och på flickornas avdelning leksaksspisar och prinsessutstyrslar.

Och jag fattar inte varför det ska vara nåt speciellt med att tjejer mekar med bilar och klyver ved (brukar jag göra laugh.gif ) ? Likväl så kan killen stå vid spisen och sköta barnen. Borde vara hur naturligt som helst med båda delar unsure.gif

Varför just bilar har blivit en "killgrej" undrar jag lite över, jag menar det är ju inte tyngre att byta däck än att gräva en grop i tung lerjord biggrin.gif biggrin.gif wub.gif

Och självklart ska vi inte ha ett könlöst samhälle men alla de som förespråkar jämlikhet borde reagera på att uppdelningen sker redan så tidigt i livet...

Jaja, nu lägger jag ner det här, jag har röstat och tycker det är bra att det uppmärksammas sen för övriga göra som de vill.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          AnitaO
          Inlägg 28-10-2006, 08:42
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Bara man inte blir allt för hängiven i sitt tänkande, så barnen blir retade.
          När barnen kommer till dagis och skola så är det inte bara ens egna värderingar som påverkar, utan även andras.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-10-2006, 09:03
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

SJälv använde jag tygblöjor i ren protest och sydde första babykläderna va gamla t-shirts och när folk undrade ifall jag hade en skruv lös

Vadå protest? Det gjorde jag med, men för att vi inte hade några pengar. sleep.gif
          Ingen undrade något, för de var snyggt sydda.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Kat
          Inlägg 28-10-2006, 09:43
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-10-2006, 21:35)
          Det finns väl inget självändamål i att göra alla pojkar till flickor och flickor till pojkar? blink.gif Hur mycket vissa än skulle vilja det så är vi inte könsneutrala från födseln, vi är olika.

Olikheterna mellan individer är långt mycket större än dem mellan könen.
          En pojke är en pojke hur mycket rosa kläder han än har. Jag blir helt galen på uttryck som dina.

De grundläggande könsskillnaderna kommer att bestå, hur vi än gör, så de behöver vi inte förstärka.
          Däremot SKAPAR vi könsROLLER. Och könsroller är av ondo, eftersom de begränsar individen. mad.gif

Citera
          iliana
          Inlägg 28-10-2006, 10:26
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 8 488

Tycker det här är ett jätteviktigt ämne.
          Själv anser jag att barnkläder ska vara praktiska, bekväma och gå att leka i, sådana kläder verkar dock inte vara sånt föräldrar köper till sina barn.
          Har arbetat en del på dagis och där sett det tydligt. Pojkarna har funktionella kläder som tål att lekas i. Flickorna har tajta byxor och toppar. Gärna med någon "snittsig" text på rumpan. Eller också kom dom små söta prinsesskjolar och strumpbyxor som bara hasade ner och var i vägen. Gissa vilka barn det var som gnällde över att dom frös när det bev utetid? (Jag arbetade på en ute-förskola där barnen mestadels var ute och då är verkligen inte tunna strumpbyxor att rekomendera).
          Dessutom uppmuntrades inte barnen alls att gå över könsgränserna. Dom övriga fröknarna skrattade åt den stackars pojke som tog på sig förkläde och stod vid spisen. Flickorna blev klappade på och fick komplimanger för hur söta dom var. Ibland ville jag bara skrika.

Själv växte jag upp i ett väldigt könsneutralt hem, vi fick leka med vad vi ville. Jag älskade dock mina barbiedockor medans min yngre syster helst lekte med gossedjur eller bilar.
          Tyvärr blev det ganska stora problem för mig när jag började mellanstadiet och inte följde det rådande modet utan fortsatte med bekväma och neutrala kläder. Fick rejällt med stryk.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 00:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon