|
|
  |
tänkte på en sak, rymnden?? |
|
|
|
28-10-2006, 23:19
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (Tezzla @ 28-10-2006, 23:34) Gud har alltid funnits, Gud bara ÄR. Det är vi människor som inte kan nöja oss med (på både gott och ont) att det faktiskt finns saker som vi inte förstår och därför ställer vi frågor som: "Men vem skapade Gud?". För mig är det så totalt oväsentligt. Det räcker med att Gud finns och ÄR Och det är faktiskt himla skönt att inte behöva ha svaren på allt... 
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2006, 23:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (faith @ 29-10-2006, 00:19) Var innebär det leendet? Att du instämmer eller att du tycker jag är ute och cyklar?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
28-10-2006, 23:26
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (Tezzla @ 29-10-2006, 00:24) CITAT (faith @ 29-10-2006, 00:19) Var innebär det leendet? Att du instämmer eller att du tycker jag är ute och cyklar?  Att jag instämmer.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2006, 23:29
|
Medlem

|
CITAT (faith @ 29-10-2006, 00:26) CITAT (Tezzla @ 29-10-2006, 00:24) CITAT (faith @ 29-10-2006, 00:19) Var innebär det leendet? Att du instämmer eller att du tycker jag är ute och cyklar?  Att jag instämmer.  Trevligt med en "likasinnad"
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
28-10-2006, 23:45
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Men, ni förklarar inte detta med "Gud"? Jag förstår inte alls vad Gud har att göra med liv på jorden o ev. på andra planeter?
|
|
|
|
|
28-10-2006, 23:58
|
Medlem

|
CITAT (zaaritha @ 29-10-2006, 00:45) Men, ni förklarar inte detta med "Gud"? Jag förstår inte alls vad Gud har att göra med liv på jorden o ev. på andra planeter? Förklara vad med Gud? Vad är det du inte förstår?  För oss som är troende har Gud i allra högsta grad med liv på jorden och andra planeter att göra eftersom det är enligt hans plan som de/vi kommit till. Sen HUR det har gått till vet varken jag eller någon annan och vi behöver inte veta det heller. Kanske får vi reda på det i himlen?  Gud kanske visar hela skapelseakten på en jättestor bioduk, vem vet. Det skulle i så fall vara väldans roligt
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
29-10-2006, 07:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (gammelnalle @ 28-10-2006, 20:17) CITAT (Leia @ 28-10-2006, 18:16) Just sådana här frågor diskuteras varje dag hemma hos oss. Max har sååååå många frågor om sådant som det inte finns något riktigt svar. Önskar ibland att jag trodde på gud så jag kunde dra den historien istället för att "ingen kan veta säkert, en del tror si och en del tror så..."  hur gammal är Max?? b Han är 6 år och väldigt intresserad av rymden.
|
|
|
|
|
29-10-2006, 08:01
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ursprungsfrågan tycks ha styrt in på vetenskap kontra religion igen. Här kommer några morgontankar från mig.
Vetenskapen kan indelas i 3 huvudgrupper; studier, experiment och teoretiserande. Allt hänger dock ihop. Någon studerar exempelvis rymden och hittar ett fenomen. Teoretikerna försöker fundera ut vad och varför och sen försöker man experimentellt bevisa teorierna. Eller så gör man något experiment och upptäcker då något nytt och sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning.
Det finns många sådana exempel men allt syftar till att föra vetenskapen framåt för att vi skall bättre kunna förstå den värld i lever i. Kanske kommer man i framtiden att veta allt om vår värld. Det viktiga är dock att alla vetenskapsmän är öppna för allt det vi lär oss och det som går att upptäcka. Öppna sinnen helt enkelt och att samtidigt kritiskt granska allt nytt.
Teologin är tvärt om. Där har man stängt sinnena för allt nytt och studerar bara det som forntidens människor fått för sig. Alla religioner baseras enbart på dessa tankar och funderingar och man har stängt sina sinnen för allt annat. Kritiskt granskande av skrifter och personer är bannlyst.
Vetenskapen går framåt när religionen står still eller rent av går bakåt. Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
29-10-2006, 08:17
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-10-2006, 09:01) Teologin är tvärt om. Där har man stängt sinnena för allt nytt och studerar bara det som forntidens människor fått för sig. Har du någonsin hört talas om Den Helige Ande, som verkar i nutidens människa - bara du öppnar ditt sinne?!
|
|
|
|
|
29-10-2006, 08:48
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-10-2006, 09:01) Ursprungsfrågan tycks ha styrt in på vetenskap kontra religion igen. Här kommer några morgontankar från mig.
Vetenskapen kan indelas i 3 huvudgrupper; studier, experiment och teoretiserande. Allt hänger dock ihop. Någon studerar exempelvis rymden och hittar ett fenomen. Teoretikerna försöker fundera ut vad och varför och sen försöker man experimentellt bevisa teorierna. Eller så gör man något experiment och upptäcker då något nytt och sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning.
Det finns många sådana exempel men allt syftar till att föra vetenskapen framåt för att vi skall bättre kunna förstå den värld i lever i. Kanske kommer man i framtiden att veta allt om vår värld. Det viktiga är dock att alla vetenskapsmän är öppna för allt det vi lär oss och det som går att upptäcka. Öppna sinnen helt enkelt och att samtidigt kritiskt granska allt nytt.
Teologin är tvärt om. Där har man stängt sinnena för allt nytt och studerar bara det som forntidens människor fått för sig. Alla religioner baseras enbart på dessa tankar och funderingar och man har stängt sina sinnen för allt annat. Kritiskt granskande av skrifter och personer är bannlyst.
Vetenskapen går framåt när religionen står still eller rent av går bakåt. Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning. Åke!! I de allra flesta fall anser jag att du har en balanserad syn i dina inlägg (även om vi har olika åsikter) MEN nu tycker jag du är väl obalanserad: Det vi kallar "vetenskap" i dag är ofta historia om några år.. (DET bör ju du som astronomiintresserad veta!!!) Så har det alltid varit och kommer att så förbli... Och nog känner du väl till ett antal s.k. "vetenskapsmän" som är djupt troende ??? Har inte träffat på speciellt många vetenskapsmän (när jag har LÄST, inte träffat) som FÖRNEKAR en högre makt..... Einstein: ”Gud kastar inte tärning”. Niels Bohr ”Du ska inte tala om för Gud vad han ska göra”. (som svar till Einstein) CITAT Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning. Vad menar du med det?? CITAT sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning. ??? nu talar du ju mot dig själv... eller??? SEN kan man ha åsikter om VAD människan har gjort i religionens namn...men DET är en helt annan historia!! b edit: en bra länk ?? http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artikla...en_dold_gud.htm
|
|
|
|
|
29-10-2006, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Man måste hålla isär vetenskapliga fakta och vetenskapliga teorier. Teorierna kommer och går, bevisas, omarbetas eller förkastas. Dom som på olika sätt kan bevisas kan man upphöja till fakta. Ytterst få fakta måste kasseras men ibland kan man behöva justera lite men det är det som är kännetecknande för vetenskapsvärlden.
Religionen däremot utgår oftast från en bok där fakta så gott som aldrig kan bevisas, man måste bara tro på det. Försök utfodra en stor folkmassa med några bröd och fiskar får du se. Gud finns väl fortfarande och kan hjälpa till?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
29-10-2006, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
CITAT (zaaritha @ 29-10-2006, 00:45) Men, ni förklarar inte detta med "Gud"? Jag förstår inte alls vad Gud har att göra med liv på jorden o ev. på andra planeter? vad gud har att göra med liv på jorden? har för mig att kristna tror att gud hade lite tråkigt en måndag och bestämde sig för att pyssla lite och bygga lite planter eller nått?.... sen pillade han ihop en lite filur som hette Adam eller något sådant.... men Aadm verkade ha lite tråkigt... så då rev gud Adam i bitar och pysslade ihop två små filurer istället... sen pysslade Adam med den andra filuren som skapades (Eva) och deras pysslande resulterade i oss eller nått?
--------------------
|
|
|
|
|
29-10-2006, 12:37
|

Medlem
Antal inlägg: 538
Medlem nr: 7 535

|
För mig är det mest logiska att Gud finns. Visst, big bang, encelliga vattendjur, utvecklingar hit och dit. Men för mig är det fullkomligt otroligt att människan med sin sinnrika hjärna, empatiska hjärta, känslor som hat, kärlek, ensamhet, tillgivenhet, ömhet, avsky, glädje m m skulle kunna uppstått av en smäll som gjorde ett gasmoln till ett jordklot. Det måste såklart finnas någon/något som planterat allt detta fina i oss. Sen har jag inte svar på varför världen ser ut som den gör med krig, orättvisor, svält osv men det behöver jag inte ha svar på för att tro att det finns en Gud. För mig är det orimligt att allt som händer med oss här skulle vara slutet. Jag tror bergsfast på att det finns ett liv efter detta på något sätt. Det är det som gör att jag orkar leva trots alla orättvisor, att efter detta finns ett liv som är lika för alla som tror att Gud finns. Jag tror också att det finns EN Gud, vad man sen kallar denne Gud är olika och rätt så oväsentligt. OBS alla ni som nu tror att jag klankar ner på er som INTE delar min tro, så är inte fallet, utan detta är min personliga övertygelse. Tack & adjö!
--------------------
|
|
|
|
|
29-10-2006, 18:57
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag ger upp o skiter i det här! Ni som tror på Gud,-jaja.......................... Det är fritt! Jag står för att jag ej kan göra det! Slut på diskussionen för min del. Ha det bra alla!
|
|
|
|
|
29-10-2006, 19:41
|
Medlem

|
CITAT (zaaritha @ 29-10-2006, 19:57) Jag ger upp o skiter i det här! Ni som tror på Gud,-jaja.......................... Det är fritt! Jag står för att jag ej kan göra det! Slut på diskussionen för min del. Ha det bra alla! Men jag försökte ju svara på din fråga! Vad är det du vill veta då? Förtydliga vad du vill så är det lättare att svara.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
29-10-2006, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Varför behövs det förklaringar gällande Gud?
|
|
|
|
|
29-10-2006, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (Tezzla @ 28-10-2006, 23:34) Och det är faktiskt himla skönt att inte behöva ha svaren på allt...  Så vad är poängen att tro på något som ändå inte ger några svar? Vi andra som inte tror, kan vara fullt nöjda med att inte veta vi också.
|
|
|
|
|
29-10-2006, 20:47
|

Medlem

|
CITAT (gammelnalle @ 29-10-2006, 09:48) Det vi kallar "vetenskap" i dag är ofta historia om några år.. (DET bör ju du som astronomiintresserad veta!!!) Så har det alltid varit och kommer att så förbli... Nej, nu har du fel. För att något skall kunna kallas vetenskap så krävs det att det kan bevisas. Sådana bevis kvarstår. Kan inte teorierna bevisas är det vetenskapliga teorier, inte vetenskap. Religion kan inte bevisas - det är tro. Big bang är en vetenskaplig teori. Jorden är rund, DET är vetenskap.
|
|
|
|
|
29-10-2006, 20:50
|

Medlem

|
CITAT (ullislerum @ 29-10-2006, 13:37) Men för mig är det fullkomligt otroligt att människan med sin sinnrika hjärna, empatiska hjärta, känslor som hat, kärlek, ensamhet, tillgivenhet, ömhet, avsky, glädje m m skulle kunna uppstått av en smäll som gjorde ett gasmoln till ett jordklot. Om du studerar bakteriers förmåga att förändra sig, så ser man att det inte alls är otroligt med häftig utveckling genom evolution.
|
|
|
|
|
29-10-2006, 20:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
CITAT (ullislerum @ 29-10-2006, 13:37) För mig är det mest logiska att Gud finns. Visst, big bang, encelliga vattendjur, utvecklingar hit och dit. Men för mig är det fullkomligt otroligt att människan med sin sinnrika hjärna, empatiska hjärta, känslor som hat, kärlek, ensamhet, tillgivenhet, ömhet, avsky, glädje m m skulle kunna uppstått av en smäll som gjorde ett gasmoln till ett jordklot. Det måste såklart finnas någon/något som planterat allt detta fina i oss. Sen har jag inte svar på varför världen ser ut som den gör med krig, orättvisor, svält osv men det behöver jag inte ha svar på för att tro att det finns en Gud. För mig är det orimligt att allt som händer med oss här skulle vara slutet. Jag tror bergsfast på att det finns ett liv efter detta på något sätt. Det är det som gör att jag orkar leva trots alla orättvisor, att efter detta finns ett liv som är lika för alla som tror att Gud finns. Jag tror också att det finns EN Gud, vad man sen kallar denne Gud är olika och rätt så oväsentligt. OBS alla ni som nu tror att jag klankar ner på er som INTE delar min tro, så är inte fallet, utan detta är min personliga övertygelse. Tack & adjö! Klokt skrivet ... instämmer till 100%
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|