CITAT (Miss Cocker @ 30-10-2006, 00:08)
Förstår inte riktigt, längre stunder??? än vadå? 8-9 timmar, det är ju otroligt lång tid. Jag som har samvetskval för sex timmar varannan vecka

. Du måste förmodligen mena nåt annat, jag har missuppfattat längden på ensamhetstimmarna, eller hur?
När de båda är vuxna tror jag att de borde klara av ensamhet i 4+4 timmar. Alltså med bara en rastning mitt i istället för två längre rastningar som de har nu. Det är ju ändå inte speciellt många gånger i månaden och vuxna hundar brukar kunna sova rätt lugnt och skönt.
Kan vi fixa hundpassning hela dagen så är det självklart vad vi väljer.
Innan vi skaffade valpen hade vi två vuxna och de fick vara ensamma 6 timmar helt utan att vi hade dåligt samvete. Blev det någon gång längre så fick vi väl dåligt samvete, men vad kan man göra? Det var ju så sällan och hundarna hade varann och verkade inte bry sig speciellt mycket att de fått ligga själva och sova. Inte var de heller till bristningsgränsen kissnödiga.
De är ju med oss alla andra dagar och vi ägnar massor av tid åt dem och att de ska ha det bra. Alla individer är olika, men ibland är det lite väl mycket hyseri i hur lite ensamhet en vuxen hund trivs med. Just nu är jag hemma hos mina hundar. Båda två sover i ett annat rum. De kan ligga brevid mig, men de väljer att gosa tillsammans i soffan. För deras del hade jag lika gärna kunnat vara på jobbet just nu.