CITAT (smemon @ 29-10-2006, 18:19)
Åh, vad bra då vet jag litet mer. Mina är också litet rödaktiga i skalet och de ser jättefina ut. Jag har kollat på nätet om jag skulle hitta något om att stora skockor ev. skulle kunna bli träiga. Har dock inte hittat något så det kanske helt enkelt är så att de är fina fast de är stora, ungefär som du säger. Anledningen till att jag undrade är att när man köper i butik så är de ju många gånger rätt fjuttiga.
Här där jag bor i södra Dalarna så har den riktigt första frostdagen varit. Det har nog varit på gång ett par dagar redan men i dag så var det riktigt kallt med frost och så där. Så jag tänkte att jag skulle ta upp ett gäng och lagra. Nu har jag läst att de fort blir dåliga om man lagrar dom som vanligt. Jag får nog försöka gå ut i morron och ta upp litet jord och lägga dom i den och flytta ner burken ner i källaren.
Här kan man ju tyvärr inte ha dom kvar i jorden och ta upp litet eftersom det blir rejält kallt och allting fryser till ordentligt. Jag läste att man i Skåne har kvar dom i jorden och tar upp litet senare på höstsäsongen för då har de blivit litet sötare. Lyckostar!
Nåja, man kan ju inte få allting. Det är i alla fall roligt att man kan odla litet sånt själv för de är små och rätt dyra när man ska köpa dom. Jag har låtit några mindre skaft vara kvar så de kommer litet nästa år också. Kul växt egentligen som kan vara kvar i jorden sådär. Har inte heller haft några besvär med att den har spridit sig. Det finns nog olika sorter av skockan och den här verkar ju vara lugn och beskedlig!
Tack för svar. Här ska nu avnjutas skockor till middag i kväll. Mums!
I dalarna är det inga problem att ha dem ute, de går att ha ute året runt ända upp till zon 7 fast det kan ju vara problem att skörda dem under större delen av vintern i norra sverige och ofta hinner man inte med en tidig vårskörd det tinar lite saktare längre norrut. Men man kan ju förlänga skördesäsongen genom att ex lägga på tjockt med halm eller löv el. dyl som hindrar jorden från att frysa till.