Hej!
Vi har haft jordärtskockor i trädgården i några år. Förra året blev det inte så många skockor men i år har det blivit rätt många. De flesta är jättestora samt några är lagom eller av litet mindre modell.
Jag har nu varit och grävt upp dessa i landet och undrar om de stora brukar bli "träiga" och kanske inte kan användas?
I affären är ju skockorna i regel av mindre modell, ibland är de så små så det nästan är omöjligt att göra i ordning dem.
Det är ju så gott att råskala skockor tillsammans med potatis, litet palsternacka och selleri och ev. morötter och ugnssteka dem i ugnen till en bit kött.
Man kan ju göra puré på skockor också, det är jättegott!
Jag tycker att det är vrålgott med jordärtsskockor. Jag visste inte det förrän bara för några år sedan. Kunde aldrig tro att det var så smaskigt som det var!
Är det någon av er som har erfarenhet av att odla skockor hemma? Om ni vill får ni gärna dela med er av era erfarenheter?
En jordärtskocksdiggare
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2006, 16:09
Det finns många olika jordärtskockor (jag har Bianca och någon sort som har lätt rödaktig ton i skalet) och de stora blir inte träiga. Själv skördar jag bara det jag använder för tillfället de kan ligga kvar i marken över vintern för tidig vårskörd här i mälardalen. Jag brukar bara skörda de som är hyfsat stora som jag orkar skala resten låter jag vara kvar.
Åh, vad bra då vet jag litet mer. Mina är också litet rödaktiga i skalet och de ser jättefina ut. Jag har kollat på nätet om jag skulle hitta något om att stora skockor ev. skulle kunna bli träiga. Har dock inte hittat något så det kanske helt enkelt är så att de är fina fast de är stora, ungefär som du säger. Anledningen till att jag undrade är att när man köper i butik så är de ju många gånger rätt fjuttiga.
Här där jag bor i södra Dalarna så har den riktigt första frostdagen varit. Det har nog varit på gång ett par dagar redan men i dag så var det riktigt kallt med frost och så där. Så jag tänkte att jag skulle ta upp ett gäng och lagra. Nu har jag läst att de fort blir dåliga om man lagrar dom som vanligt. Jag får nog försöka gå ut i morron och ta upp litet jord och lägga dom i den och flytta ner burken ner i källaren.
Här kan man ju tyvärr inte ha dom kvar i jorden och ta upp litet eftersom det blir rejält kallt och allting fryser till ordentligt. Jag läste att man i Skåne har kvar dom i jorden och tar upp litet senare på höstsäsongen för då har de blivit litet sötare. Lyckostar!
Nåja, man kan ju inte få allting. Det är i alla fall roligt att man kan odla litet sånt själv för de är små och rätt dyra när man ska köpa dom. Jag har låtit några mindre skaft vara kvar så de kommer litet nästa år också. Kul växt egentligen som kan vara kvar i jorden sådär. Har inte heller haft några besvär med att den har spridit sig. Det finns nog olika sorter av skockan och den här verkar ju vara lugn och beskedlig!
Tack för svar. Här ska nu avnjutas skockor till middag i kväll. Mums!
jag odlar sedan förra hösten. Hade dem i rabatten under vintern men har i en stor kruka nu. Överlever de även om den blir bottenfrusen?
Jag låter mina vara kvar i jorden över vintern, och fortsätter att ta upp dom på våren, innan de grönskar igen.
Jag brukar ta upp mina jordärtskockor så sen som möjligt(nu) och sen förvarar jag dem i jordkällaren i fuktig sand. De torkar lätt ut annars. Jag brukar lämna lite kvar i marken så får de en snabb start nästa vår. Jag har inte prövat äta dem som övervintrat i marken men växer, det gör de följande sommar.
Jag bor här vid finska kusten och det motsvarar zon 5 i Sverige. Vi har väl ca 50-100 cm tjäle varje vinter så åtminstone när jordärtskockorna är kvar i marken klarar de av att frysa så varför inte i kruka också...
Det går också att förvälla i bitar/skivor och sedan frysa.
lilla mamma
30-10-2006, 09:46
jag brukar skölja av dem och borsta bort det värsta/skära bort och sedan skivar jag dem i h-assistenten och råsteker em i stekpannan blandat med potatis.
Vad kul att det är fler som har jordärtskockor. De som var små förra året och fick vara kvar i landet har nu på andra året blivit stora. Nu har jag sparat några stänglar så att det ska finnas kockor till nästa år.
När tjälen har gått ur jorden här framemot april så brukar vi ta upp litet och äta av. Och de fryser inte som de verkar. Märklig växt egentligen, men god.
Vad bra att man kan förvälla dem och frysa sedan, det var inte dumt. Här i södra Dalarna måste man ju ta upp dem innan jorden fryser på för sedan är det för sent. Och då får man ju en hel del att ta vara på. Bra tips ni har kommit med.
Tackar!
Åsa, mälardalen zon 2
30-10-2006, 16:57
CITAT (smemon @ 29-10-2006, 18:19)
Åh, vad bra då vet jag litet mer. Mina är också litet rödaktiga i skalet och de ser jättefina ut. Jag har kollat på nätet om jag skulle hitta något om att stora skockor ev. skulle kunna bli träiga. Har dock inte hittat något så det kanske helt enkelt är så att de är fina fast de är stora, ungefär som du säger. Anledningen till att jag undrade är att när man köper i butik så är de ju många gånger rätt fjuttiga.
Här där jag bor i södra Dalarna så har den riktigt första frostdagen varit. Det har nog varit på gång ett par dagar redan men i dag så var det riktigt kallt med frost och så där. Så jag tänkte att jag skulle ta upp ett gäng och lagra. Nu har jag läst att de fort blir dåliga om man lagrar dom som vanligt. Jag får nog försöka gå ut i morron och ta upp litet jord och lägga dom i den och flytta ner burken ner i källaren.
Här kan man ju tyvärr inte ha dom kvar i jorden och ta upp litet eftersom det blir rejält kallt och allting fryser till ordentligt. Jag läste att man i Skåne har kvar dom i jorden och tar upp litet senare på höstsäsongen för då har de blivit litet sötare. Lyckostar!
Nåja, man kan ju inte få allting. Det är i alla fall roligt att man kan odla litet sånt själv för de är små och rätt dyra när man ska köpa dom. Jag har låtit några mindre skaft vara kvar så de kommer litet nästa år också. Kul växt egentligen som kan vara kvar i jorden sådär. Har inte heller haft några besvär med att den har spridit sig. Det finns nog olika sorter av skockan och den här verkar ju vara lugn och beskedlig!
Tack för svar. Här ska nu avnjutas skockor till middag i kväll. Mums!
I dalarna är det inga problem att ha dem ute, de går att ha ute året runt ända upp till zon 7 fast det kan ju vara problem att skörda dem under större delen av vintern i norra sverige och ofta hinner man inte med en tidig vårskörd det tinar lite saktare längre norrut. Men man kan ju förlänga skördesäsongen genom att ex lägga på tjockt med halm eller löv el. dyl som hindrar jorden från att frysa till.
Vilket bra tips du kom med Åsa! Tänk att jag inte hade tänkt på det. Nu ska det komma en hel del snö här och bli kallt några dagar. Men sen ska det bli varmt igen. Och vem vet, om man har lagt på litet täckning över och det inte blir alltför kallt så kan man ju förlänga säsongen som du säger. Bra idé, det ska jag ju förstås göra.
Vad bra att man kan ställa litet frågor i ett sånt här forum. Vi har hus nu men jag har inte tidigare haft trädgård och det är ju en del saker som man inte vet om - eller helt enkelt inte tänker på. Jahapp, då blir det kanske kronärtskocksätande i november också då kanske. Vilken tur man har!
Jag har glömt kvar skockor i plasthinkar (odlingskärl) över (kall) vinter, de kom igen nästa år. Kanske inte bästa behandlingen, men de klarade sig!
Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.