Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

36 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den blå änglatrumpeten, Hur gick det sen?
          titti49zon6
          Inlägg 27-09-2007, 17:29
          Länk hit: #261

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Oj, jag har missat Gillans lila ängel, åh vad tjusig den är....förstår om du är stolt tummenupp.gif
          Maggan, du kan förvara din blå ängel mörkt och svalt, jag har mina i matkällaren och dom får bara liiiite vatten under vintern

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Maggan H
          Inlägg 28-09-2007, 17:13
          Länk hit: #262

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

OkiDoki, det var bra, då kan både Brugmansian, som är jättestor, och Iochroman stå där tillsammans. Tack!

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          malin72
          Inlägg 11-10-2007, 11:36
          Länk hit: #263

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

jaha och mina vita och blå har ju helt missat läget unsure.gif dom är ute..väv natt men ska in nu....men dom tappar ju inte bladen eller höstar på något vis dunno.gif jo dom är lessna på mig för att dom inte fått vatten men annars är dom lika stora och fina,dom vet tydligen inte att dom ska löva av sig nu 000.gif
          så vad gör jag nu......förrådet gäller tror jag men ska jag låta bli dom helt nu eller ska jag dra av bladen på dom fina buskarna..eller ska dom få komma in tills dom hajjar läget själva sos.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Maggan H
          Inlägg 11-10-2007, 14:55
          Länk hit: #264

Medlem

[quote name='malin72' date='11-10-2007, 12:36' post='681756']
          jaha och mina vita och blå har ju helt missat läget unsure.gif dom är ute..väv natt men ska in nu....men dom tappar ju inte bladen eller höstar på något vis dunno.gif jo dom är lessna på mig för att dom inte fått vatten men annars är dom lika stora och fina,dom vet tydligen inte att dom ska löva av sig nu 000.gif
          så vad gör jag nu......förrådet gäller tror jag men ska jag låta bli dom helt nu eller ska jag dra av bladen på dom fina buskarna..eller ska dom få komma in tills dom hajjar läget själva sos.gif

[/quote
          Jag drog av både blommor, fear.gif och dom var stora o många, och alla blad på Brugmansian, för den fattar inte heller att det är höst, rtfm.gif på min igår, och den står nu i garaget tillsammans med blodhibsikusarna, silverljusen, potatisträdet, stammargueriten och givetvis Iochroman, som fick behålla bladen, de får ramla själv. ninja.gif Däremot klippte jag in den ordentligt, så alla blommor och frökapslar har 'gått bort' nu. alien.gif Så får vi se vad som överlever till våren! g.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Maggan H
          Inlägg 22-10-2007, 15:23
          Länk hit: #265

Medlem

Det tog inte många dar förrän alla bladen föll från Klockviolen, fy så tradigt allt ser ut nu! -cry-.gif Men det kommer en vår igen får man trösta sig med... yes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          igl
          Inlägg 22-10-2007, 19:14
          Länk hit: #266

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

orkar inte läsa hela tråden, är det acnistus australis ni pratar om?
          mvh
          inger

Redigerat av igl: 22-10-2007, 19:14

Citera
          Maggan H
          Inlägg 22-10-2007, 19:49
          Länk hit: #267

Medlem

CITAT (igl @ 22-10-2007, 20:14) *
          orkar inte läsa hela tråden, är det acnistus australis ni pratar om?
          mvh
          inger

Japp, det stämmer! Men den heter Iochroma australis nu.

Redigerat av Maggan H: 22-10-2007, 19:50

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          igl
          Inlägg 22-10-2007, 21:54
          Länk hit: #268

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

hur har ni fått den att blomma då? jag frösådde förra året och tog sticklingar av toppskotten i början på året. har haft en jätteplanta som slukat enorma mängder vatten i år. men inga blomknoppar. hur sköter ni era? väldigt mycket näring och ute i det fria eller? har haft min på inglasad altan.
          mvh
          inger

Citera
          Maggan H
          Inlägg 23-10-2007, 12:40
          Länk hit: #269

Medlem

CITAT (igl @ 22-10-2007, 22:54) *
          hur har ni fått den att blomma då? jag frösådde förra året och tog sticklingar av toppskotten i början på året. har haft en jätteplanta som slukat enorma mängder vatten i år. men inga blomknoppar. hur sköter ni era? väldigt mycket näring och ute i det fria eller? har haft min på inglasad altan.
          mvh
          inger

Du får nog offra dig o läsa i tråden, här står massor! flirting.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Floppy
          Inlägg 23-10-2007, 21:54
          Länk hit: #270

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

IGL...det är rena rama turen om den blommar första året...den brukar börja blomma andra året...hos mig har bara den ena gett en ca 10-15 st blommor...de andra har det inte ens kommit en knopp på...
          Man sköter dem ungefär som en Änglatrumpet...de gillar mycket vatten och näring...jag hade mina i full sol...
          ...svärmor har fått en planta av mig och hos henne så står den också i full sol och hennes kom det inte heller några knoppar på i år...vi hoppas att de ska blomma för fullt nästa år...

...våra 'minisar' frösådde jag våren 2006...

Lite snabb info...du får mer info om du läser hela tråden men det är ju på ett par sidor...så koka kaffet och sätt dig ner i lugn och ro och läs igenom när du får tid... smile.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-10-2007, 15:24
          Länk hit: #271

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Maggan? crying.gif (eller någon annan)
          HUR får du fröer? Har några hårda kapslar som sitter kvar ännu + en som blev "mjuk" som jag mosade i en te-sil och som gav ca 5 fröer (tror jag shy.gif ).......men det var en väldigt "pillgöra"............ sweatingbullets.gif

I övrigt så blommar både min Vita och Blå för fullt just nu innomhus. De ser väldigt taniga ut (kala långa grenar med friska gröna blad ytterst) efter alla blad som "blåste bort" under höst stormarna. Och jag vill ju inte klippa ner dem innan de har blommat klart heller. Har lite insekter kvar ännu tydligen eftersom det bildas "frö kapslar"
          (eller kan det vara "vind draget" av fågel vingarna som gör att blommorna pollineras blink.gif mina 3 undulater flyger ju fritt på dagarna bland alla växter )

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 28-10-2007, 18:47
          Länk hit: #272

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 28-10-2007, 15:24) *
          Maggan? crying.gif (eller någon annan)
          HUR får du fröer? Har några hårda kapslar som sitter kvar ännu + en som blev "mjuk" som jag mosade i en te-sil och som gav ca 5 fröer (tror jag shy.gif ).......men det var en väldigt "pillgöra"............ sweatingbullets.gif

I övrigt så blommar både min Vita och Blå för fullt just nu innomhus. De ser väldigt taniga ut (kala långa grenar med friska gröna blad ytterst) efter alla blad som "blåste bort" under höst stormarna. Och jag vill ju inte klippa ner dem innan de har blommat klart heller. Har lite insekter kvar ännu tydligen eftersom det bildas "frö kapslar"
          (eller kan det vara "vind draget" av fågel vingarna som gör att blommorna pollineras blink.gif mina 3 undulater flyger ju fritt på dagarna bland alla växter )

Pratar lite grannt med den, och om det inte hjälper; hotar... yahoo.gif Eh, blush.gif jag gör ju inget alls, egentligen.... Plocka inte bären innan de är gula och mjuka, de lossnar lätt om man drar lite i dom. Min står som sagt i garaget, nästan kal, så alla blad, bär o blommor är ett minne blott. Vet ni vad jag hittade högst upp på en hylla ute i boden?? En burk med vissna blommar, trodde det var några fröer som jag glömt; det var det inte, utan bevis på mina allra första 80 klockviolblommor.... Dom står ff kvar på hyllan!

Är du förresten inte rädd att underlaterna äter av nån giftig växt? Klockviolen ska väl inte vara helt bra att äta, enl vissa som sa till mig att jag inte skulle provsmaka.... biggrin.gif tongue.gif Skickar lite frö till dig utifall att fåglarna kaläter dina plantor... sick.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Maggan H
          Inlägg 14-12-2007, 19:03
          Länk hit: #273

Medlem

Lever era klockvioler än? blink.gif Min ser mer död än levande ut, wacko.gif men det gör ju allt annat också, hoppas allt klarar sig! wink.gif Snart är det dags att väcka dom igen, laddar ni nu, allihop så ni kan vara med i 'tävlingen??' crazy.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-12-2007, 23:20
          Länk hit: #274

Medlem

Jo mina lever Både den vita o den blåa Men jag har klippt ner dem ordentligt för de tog för stor plats
          crying.gif Tyvärr blev jag samtidigt tvungen att klippa bort en massa blommor å knoppar eftersom de tydligen vägrade sluta att blomma........

--------------------
          Penseé album

Citera
          Gillan
          Inlägg 15-12-2007, 06:31
          Länk hit: #275

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag har äntligen tagit mig i kragen och klippt ner mina. De såg rent ut bedrövliga ut. Jag hoppas verkligen att de tål min något hårdhänta behandling crying.gif . Den vita och den blå blommade aldrig i somras, vilket jag heller inte hade räknat med. Den lila däremot blommar ff. Till och med skotten fortsätter att blomma i sitt vattenglas naughty.gif .

Japp, nu är det inte långt kvar tills det är dags att ge dem ny jord och låta dem sätta fart igen yahoo.gif

Och skott har jag tagit så att det ska räcka till mååååånga nya minisar åt er som vill ha tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Irene_L
          Inlägg 15-12-2007, 12:18
          Länk hit: #276

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Åhhh,Gillan jag ställer mig direkt i kön för att få sticklingar av dig. Hoppas att dom är lättare att få rötter på än dom vita och blå. Jag fick ju sticklingar av Titti men dom fick aldrig några rötter utan dog. -cry-.gif Men jag fick frön också av henne så dom ska jag så sen när det blir dags. tummenupp.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Gillan
          Inlägg 16-12-2007, 09:09
          Länk hit: #277

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Irene_L @ 15-12-2007, 12:18) *
          Åhhh,Gillan jag ställer mig direkt i kön för att få sticklingar av dig. Hoppas att dom är lättare att få rötter på än dom vita och blå. Jag fick ju sticklingar av Titti men dom fick aldrig några rötter utan dog. -cry-.gif Men jag fick frön också av henne så dom ska jag så sen när det blir dags. tummenupp.gif

Självklart Irene tummenupp.gif . Hoppas bara att det nu blir rötter på dem så att jag inte lovar för mycket blush.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 16-12-2007, 14:09
          Länk hit: #278

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Jag brukar plocka mina frökapslar då dom är mjuka, lite gulbruna i färgen, mosa sönder den i ett glas med vatten, fröna sjunker ner i botten och det är bara att skölja bort 'fruktköttet' , sätt fröna sedan i rent vatten, häll sedan ut dom på en bit papper och låt torka.

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          malin72
          Inlägg 30-12-2007, 03:00
          Länk hit: #279

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

när ska dom vakna dunno.gif ser väldigt dött ut där ute i förrådet crying.gif undrar om jag ska klippa lite eller skrapa lite försiktigt bara för att se unsure.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-12-2007, 08:39
          Länk hit: #280

Medlem

Mina brukar bli "väckta" av ljuset. I år har jag mina placerade ljust så de har inte somnat så djupt utan har ff lite gröna blad o knoppar men är REJÄLT nerklippta. Men skrapa lite på barken du eller klipp försiktigt så ser du om de finns något liv yes.gif

--------------------
          Penseé album

Citera

36 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 22:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon