|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Maggan H
30-10-2006, 19:37
Lyckades era få några blommor, ni som frösådde i våras? Min ena, den som står i växthuset, började ju blomma i augusti, sent tror jag det var, och den långa 'stagen' som har stått i kruka ute, fick 2 stackars blommor innan bladen ramlade av. Men den som står ute, har definitivt INTE grenat sig, så det där stämmer inte riktigt att 'inga blommor innan Y:et'. Däremot har den undre delen buskat till sig med grenar nerifrån. Vågar man kapa toppen?
Lady Hamilton
31-10-2006, 01:25
Båda mina (vit o blå) har vuxit med "varierande" resultat i sommar. Men ingen av mina har blommat. Och nu är de nerklippta för övervintring i mitt uterum. Hoppas på bättre lycka med blomningen nästa år
Mina 3 blåa har inte blommat... Ca 1 m höga och buskiga...har iof inte så stora krukor heller...ska planteras i 'vinterkrukor' till våren...alltså svarta stora hinkar med borrade hål i... ...har ju köpt Änglatrumpet boken som visar hur man ska göra om man inte har plats för så stora krukor... Jag hoppas att de växer och frodas då i stället... Margareta Hansson Har du ingen bild på dem när de blommar...? Är lite nyfiken
Frö till blå änglar - var köpte ni det ?
CITAT (Alba @ 31-10-2006, 13:04) Frö till blå änglar - var köpte ni det ? Köpte mina via Tradera...vann en auktion där....rättare sagt jag vann två auktioner där... Kolla här... Auktion på Tradera
Maggan H
31-10-2006, 18:49
CITAT (Floppy @ 31-10-2006, 11:32) Margareta Hansson Har du ingen bild på dem när de blommar...? Är lite nyfiken  Nej, jag tror inte jag fotade-eller gjorde jag det?? Återkommer när jag har tid att kolla igenom alla korten. Men jag tror faktiskt att det ska finnas nåt kort.
Eva 33c
31-10-2006, 19:28
När ni talar om blå änglatrumpet, menar ni då Acnistus australis? Den kallas ibland mini änglatrumpet men är ju egentligen en helt annan art. Kanske det där med "y-et" inte är tillämpligt på den. Eller finns det riktiga (Brugmansia ) änglatrumpeter som är blå?
Maggan H
31-10-2006, 20:12
CITAT (Eva 33c @ 31-10-2006, 20:28) När ni talar om blå änglatrumpet, menar ni då Acnistus australis? Den kallas ibland mini änglatrumpet men är ju egentligen en helt annan art. Kanske det där med "y-et" inte är tillämpligt på den. Eller finns det riktiga (Brugmansia ) änglatrumpeter som är blå?  Ja, det är den vi menar. Tror inte Brugmansia kan ståta med en blå.
Eva i Höga
01-11-2006, 10:03
Nån som har frö till blå "ängel"? Jag vill gärna ha.
emmapemma
01-11-2006, 10:20
Oj, vilken vacker växt. Jag vill också ha
Är också intresserad av frö till den blå. Har sökt runt på fröfirmor och den verkar inte finnas hos någon.
CITAT (Alba @ 01-11-2006, 13:31) Är också intresserad av frö till den blå. Har sökt runt på fröfirmor och den verkar inte finnas hos någon. CITAT (Alba @ 31-10-2006, 13:04) Frö till blå änglar - var köpte ni det ? CITAT (Floppy @ 31-10-2006, 16:14) Köpte mina via Tradera...vann en auktion där....rättare sagt jag vann två auktioner där... Kolla här... Auktion på TraderaSom jag skrev tidigare så är finns de att 'köpa' på Tradera... Här kommer en till länk till flera auktioner på TraderaJag tror att nån gjorde en beställning från England i våras...kommer inte ihåg riktigt hur det var och vilken firma...någon annan kanske som kommer ihåg? Det enklaste är att gå in på Tradera och lägga ett bud. Vad jag vet så finns det ingen fröfirma i Sverige som säljer frön...har letat på alla tänkbara firmor i Sverige i våras...
Eva 33c
01-11-2006, 16:23
Jag har också sökt runt lite. För många år sedan köpte jag frön till den från Thomson&Morgan, men de verkar inte ha den i år. Den har föresten ett synonymt namn Iochroma Australis ( alt Acnistus A.), kan ju vara bra att söka på båda namnen. På Chiltern seeds finns den med under namnet Acnisus. Det står att den blå är slut men jag vet inte om utbudet är uppdaterat för 2007 än. Ni som odlat den; har den gett något frö? Den tycks förekomma ofta på olika auktioner i alla fall. Jag köper/byter i gärna till mig lite frö, min egen frölista är snart klar. PMa mig om någon har och kan tänka sig byta.
Helen i Piteå Zon 5
01-11-2006, 17:49
Höll på att svimma då jag såg budet på en planta son nu låg på 66:-  helt otroligt! Nåja, vill man ha något riktigt mycket är man beredd att betala vad som helst  så är det nog för alla.. Nu har jag både vit och blå Acnistus, dom har blommat superdåligt denna sommar  så jag har bara tagit reda på 1 frökapsel.... men minns INTE ifall det är vit eller blå  Jag har kollat att fröna går att dela på 2st, för man bör ju få några var...men som sagt var vet jag ej vit eller blå?? så dom 2 första som skickar sin adress till mig kan få dela på dom ifall färgen inte spelar någon roll.... /Helen FRÖERNA HAR FÅTT NYA ÄGARE NU  KUL!
Den blå ängeln verkar bli värd guld på Tradera.
Maggan H
03-11-2006, 18:30
Eftersom min blommade sent och stod i växthuset så har inte blommorna blivit pollinerade. Jag testade själv med några st men inga frön, tyvärr.
marskattan
18-01-2007, 14:53
Nu blommoar den!!?? Jag har nog misskött den på något sätt, för visst ska den inte blomma nu? Nåja vacker är blomman i alla fall, men resten av busken ser mest skamfilad ut, rangling och knappt några blad. http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...derto&pid=62850
Lady Hamilton
18-01-2007, 16:00
Tjusigt!  Om ändock sent............... Mina klippte jag ner inför vinterförvaringen i höstas. Håller som bäst på att väcka liv i dem igen
Har någon lyckats dra en stickling på den? Jag fick flera sticklingar av en Blomstervän i fjol, men jag lyckades inte att få någon av dem att ta sig. Vare sig i vatten eller jord fungerade det. Mvh Fenja
marskattan
18-01-2007, 21:38
Fenja - hmm... jag tror faktiskt att jag fick några sticklingar att ta sig och få dom till att bilda fina rötter (använde Root-riot) men sen blev dom glömda av mig så att dom dog Hamilton: Denna är oxå nerklippt och jag trodde den var i vintervila. Jag har runt 12 grader och dom får ljus från lysrören ca 5 timmar om dagen. Men men... då har jag lärt mig till nästa vinter.
Helen i Piteå Zon 5
18-01-2007, 22:03
CITAT (marskattan @ 18-01-2007, 14:53) Nu blommoar den!!?? Jag har nog misskött den på något sätt, för visst ska den inte blomma nu? Nåja vacker är blomman i alla fall, men resten av busken ser mest skamfilad ut, rangling och knappt några blad. http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...derto&pid=62850 Jag har både vit och lilablommande och mina har alltid blommat som bäst den här årstiden, på sommaren har det endast varit enstaka blommor. Jag övervintrar mina under lysrör i i temp som pendlar mellan +13-18gr. Så fula som dom är nu har dom aldrig varit  inte en enda blomma och knappt några blad....
Lady Hamilton
19-01-2007, 02:46
CITAT (marskattan @ 18-01-2007, 21:38) ......Hamilton: Denna är oxå nerklippt och jag trodde den var i vintervila. Jag har runt 12 grader och dom får ljus från lysrören ca 5 timmar om dagen. Men men... då har jag lärt mig till nästa vinter.......... Jag har mina förvarade som du  Men de har dock stått mörkt tills nu. Det är nog jag som skall göra som du istället  Du har ju fått blommor.....
Får någon av er en stickling över, gärna rotad, (då jag misslyckats kapitalt med det) så köper jag den gärna!! Mvh Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2007, 20:34
Enligt SKUD har Acnistus australis bytt namn till Iochroma australe och den har fått det svenska namnet Klockviolbuske.
Maggan H
23-01-2007, 10:51
CITAT (Hamilton @ 18-01-2007, 16:00) Tjusigt!  Om ändock sent............... Mina klippte jag ner inför vinterförvaringen i höstas. Håller som bäst på att väcka liv i dem igen  Hur mycket klippte du ner dem, Hamilton? Mina är så himla rangliga och smala så de behöver nog tuktas lite. Läste nånstans att man INTE ska klippa i dom?
Lady Hamilton
23-01-2007, 11:11
 INTE klippa i dom??  Ja NU är det försent...........Jag klippte ner mina REJÄLT i höstas.......vänta skall jag springa och mäta................swisch!...........jo den vita blev kapad till 32 cm och den blå till 62cm. Och båda har börjat skjuta skott  som jag klippt bort i tron om att det skulle bli sticklingar Men vi får väll se hur det går  Annars är jag i allafall en erfarenhet rikare.  Men ärligt talat..........hur skall jag klara att övervintra ALLA mina växter om jag INTE får klippa ner dem.
Maggan H
23-01-2007, 18:35
CITAT (Hamilton @ 23-01-2007, 11:11)  INTE klippa i dom??  Ja NU är det försent...........Jag klippte ner mina REJÄLT i höstas.......vänta skall jag springa och mäta................swisch!...........jo den vita blev kapad till 32 cm och den blå till 62cm. Och båda har börjat skjuta skott  som jag klippt bort i tron om att det skulle bli sticklingar Men vi får väll se hur det går  Annars är jag i allafall en erfarenhet rikare.  Men ärligt talat..........hur skall jag klara att övervintra ALLA mina växter om jag INTE får klippa ner dem.  Men dom växer tydligen, så det har säkert gått bra! Kommer det många skott? Mina är ca 170-180 cm minst och som sagt rangliga, fast det fylls på underifrån med grenar. Får se först o främst om de överlever!
Tror ni att den går att föröka medsticklingar också eller kan den bara frösås?
Lady Hamilton
31-01-2007, 18:34
Jag är övertygad om att de går att stickling föröka  För jag gör "tappra" försök och det verkar gå vägen.........(peppar,peppar)
Penstemon
06-02-2007, 15:40
Jag tog skott förra året av min moster och det gick bra. Satte skotten i blommjord och en påse över. Den har en lust att tappa alla bladen, men ge inte upp. Kolla bara att jorden har vatten. Den kan även hänga, men ge inte upp då heller. Kolla bara att den inte har fått spinn, det fick min kompis. Hon tog den till badrummet och satte på en spirra och då försvann spinnet. Hennes violbuske blommade hela sommaren. Min var trögare men då har den blommat nere i källaren. Det tar ca 3-4 veckor innan den har rotat sig. Tappar den bladen gör det inget, det kommer att grena sig där desto bättre. Men glöm inte att toppa den ofta.
Lady Hamilton
06-02-2007, 15:50
CITAT (Penstemon @ 06-02-2007, 15:40) .... Men glöm inte att toppa den ofta.  ....... Margareta Hansson? Hoppas att du läser detta  Skall bli spännande att se vilken av oss som får bästa blomningen.........Den som vårdat sina plantor ömt eller hon som "massakerat" sina
Maggan H
06-02-2007, 16:12
CITAT (Hamilton @ 06-02-2007, 15:50) CITAT (Penstemon @ 06-02-2007, 15:40) .... Men glöm inte att toppa den ofta.  ....... Margareta Hansson? Hoppas att du läser detta  Skall bli spännande att se vilken av oss som får bästa blomningen.........Den som vårdat sina plantor ömt eller hon som "massakerat" sina  Heh, vårdat o vårdat, de är helt kala för tillfället, men de lever åtminstone!  Men jag antar utmaningen! När de första sådderna har grott åker de ut i vistet och därmed kommer också lysröret att vara igång ocg hjälpa dem på traven. Tänkte plantera mina i rabatten i år, med påskossa. Har nån koll på hur stort rotsystemet blir? Kanske man måste ha nån begränsning runt dem såsom Brugmansiorna?
Penstemon
06-02-2007, 17:50
Det jag menar med att toppa ofta, är när den börjar växa. Om man inte toppar den då så blir det bara en pinne som växer uppåt, om man toppar den så blir den buskig. jag köpte min första för 2 år sedan på älvsbymässan. Men den dog under vintern, men jag hade gett min moster ett skott för att jag fick bo där gratis undet trädgårdsmässa. Hon hade den i ett rum som var ca 19 grader. Min första hade jag i källarn, den fick inte mycket vatten. men i år har jag gett den licka mycket vatten som mina fuchsior. Violbusken blommade då för ca 4 veckor sedan. Den är ju lätt att få i blomm. Har då tagit 6 st skott ur den ifall den skulle dö når den ska upp från källarn.
olublanseflor
09-02-2007, 18:22
Den finns att köpa hos Jensens Gartneri i Herfölge vid Köge, ca 3 mil söder om Köpenhamn. Till Jensens kan man inte maila utan måste ringa eller faxa, men de har hemsida.
Monica
Penstemon
09-02-2007, 18:46
När jag min 1:a kostade den 35 kronor. Det var för 2 år sedan. Den dog ju. Men jag tog skott av min faster som hade fått skott av mig. Den kallas öven vilobuske. Men den tillhör samma släkt som trumpetblomman. jag köpte min planta på www.skavkullahandelstradgard.se kolla där. jag vet ej om dom har kvar den i sortimentet och hur mycket dom tar. Ni kan ju kolla om dom är på mässan.
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2007, 19:58
CITAT (Penstemon @ 09-02-2007, 18:46) När jag min 1:a kostade den 35 kronor. Det var för 2 år sedan. Den dog ju. Men jag tog skott av min faster som hade fått skott av mig. Den kallas öven vilobuske. Men den tillhör samma släkt som trumpetblomman. jag köpte min planta på www.skavkullahandelstradgard.se kolla där. jag vet ej om dom har kvar den i sortimentet och hur mycket dom tar. Ni kan ju kolla om dom är på mässan. Den hör INTE till samma släkte som änglatrumpeter. Änglatrumpeter hör till släktet Brugmansia och klockviolbusken som säljs under namnet blå änglatrumpet (men det är ingen änglatrumpet) hör till släktet Iochroma. Båda hör dock till samma familj Solanaceae = potatisfamiljen .
Penstemon
09-02-2007, 21:24
Jag har katalogen från Skavkulla Handelsträdgård 2004 och där stod det att dom var släkt. Jag skrev ju bara vad dom skrev. Förlåt!
Maggan H
18-02-2007, 17:17
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-02-2007, 19:58) Båda hör dock till samma familj Solanaceae = potatisfamiljen . Ja, men då har du också rätt, Penstemon, de håller sig inom familjen i alla fall!
Mina har precis kommit upp , jag köpte fröer till den blåa och den vita. Dom verkar iaf växa i rask takt. Hoppas dom blommar redan i år men man kan ju aldrig veta
CITAT (Penstemon @ 06-02-2007, 17:50) Det jag menar med att toppa ofta, är när den börjar växa. Om man inte toppar den då så blir det bara en pinne som växer uppåt, om man toppar den så blir den buskig. Jag sådde förra året och det dök upp tre stycken...  ...men jag toppade aldrig mina och de är buskiga och ca 1 meter hög...
Lady Hamilton
20-02-2007, 22:05
CITAT (Merlin @ 20-02-2007, 21:07) Mina har precis kommit upp , jag köpte fröer till den blåa och den vita. Dom verkar iaf växa i rask takt. Hoppas dom blommar redan i år men man kan ju aldrig veta  Grattis!:) Inte kan jag säga att min växte med någon raket fart i fjol....... Så här gick diskussionerna i fjol Mini änglatrumpet tråd 2006
Elisabeth P
20-02-2007, 22:08
CITAT (Merlin @ 20-02-2007, 21:07) Mina har precis kommit upp , jag köpte fröer till den blåa och den vita. Dom verkar iaf växa i rask takt. Hoppas dom blommar redan i år men man kan ju aldrig veta  Hur lång tid tog det innan de grodde? Lisa
Tog en titt i mina anteckningar från förra året...det gick fort...  ... jag sådde den 16:e februari och den första såg dagens ljus den 23:e februari... det gick alltså med raket fart... Så det bör ju dyka upp inom en - två veckor då...
Elisabeth P
02-03-2007, 18:09
Ja, jag behövde inte vänta så länge heller. 8 dagar tog första på sig och efter 12 dagar har jag tre stycken.
titti49zon6
02-03-2007, 18:26
Mina grodde också bra och står nu svalt men ljust i källaren och har börjat blomma
Maggan H
25-03-2007, 17:04
CITAT (Margareta Hansson @ 06-02-2007, 17:12)  Margareta Hansson? Hoppas att du läser detta  Skall bli spännande att se vilken av oss som får bästa blomningen.........Den som vårdat sina plantor ömt eller hon som "massakerat" sina  Heh, vårdat o vårdat, de är helt kala för tillfället, men de lever åtminstone!  Men jag antar utmaningen! När de första sådderna har grott åker de ut i vistet och därmed kommer också lysröret att vara igång ocg hjälpa dem på traven. Tänkte plantera mina i rabatten i år, med påskossa. Har nån koll på hur stort rotsystemet blir? Kanske man måste ha nån begränsning runt dem såsom Brugmansiorna?  Jaha, Lady Hamilton, hur går det med de blå?  Mina har precis börjat få blad men det finns MÅNGA KNOPPAR också!"
Lady Hamilton
25-03-2007, 17:36
KNOPPAR!!! Det vill jag inte höra talas om....... Mina har BLAD och jag har tagit sticklingar på den för att dela med mig till andra........Det är så "långt" jag har kommit.......... BILD BEVIS önskas.........
Maggan H
25-03-2007, 18:08
]Jag visste det! Vänta, Klapp klapp klapp, ner för trappen, ut genom köket, , jag rusar ut..... Flämt, flämt, hoppas de kom med.... Asch, en blev suddig, men på de andra tre kan man se knoppar i allafall! [attachment=744:Bild_007.jpg] [attachment=745:Bild_008.jpg] [attachment=746:Bild_009.jpg [attachment=747:Bild_008.jpg] [attachment=748:Bild_007.jpg]
Lady Hamilton
25-03-2007, 19:06
Maggan H
25-03-2007, 19:12
Tack!  Fast JAG har ju inte gjort nåt, detta är helt o hållet NATURENS verk! Men kul är det, fast det dröjer ju innan de kan komma ut. Man skulle kanske dra av knopparna, fast det skär i hjärtat??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|