| |
|
  |
Den blå änglatrumpeten, Hur gick det sen? |
|
|
|
|
16-03-2008, 09:43
|

Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem nr: 12 948

|
Om något år eller 2 jag är med i tävlingen, har sått klockviolen och dom gror!!!  Måste tacka mycket en av medlemmar här för frön!!!  Helen!!! MVH, Julia  .
Redigerat av Juli S: 16-03-2008, 09:46
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2008, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
En av mina Blåa "sticklings-plantor" visar knopp
PICT9624.JPG ( 324.36k )
Antal nedladdningar: 21 men eftersom den skall levereras till sin nya ägare (arbets kompis) i veckan överlåter jag till henne att välja på om knoppen skall sitta kvar eller tas bort Och min ny inköpta Klockviolbuske á la Gillan tror jag blir Lila eller vad tror ni?
PICT9617.JPG ( 361.98k )
Antal nedladdningar: 27
Redigerat av Lady Hamilton: 23-03-2008, 20:53
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2008, 16:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
Absolut får du ställa dig sist i kön nu när du har köpt på dig en egen!  'Bebis', jodu det är den inte länge om jag känner dig rätt, med dina gröna fingrar! OM ni nu skulle lyckas, Ladyn och/eller Gillan, så undrar jag bara i mitt stilla sinne var jag i så fall ska övervintra den???  Det får faktiskt ske inne i huset,  för nu är det verkligen fullt i alla skrymslen som kan användas till övervintring!  Får nog heja på maken lite så det nya uterumsbygget verkligen blir av i år, för DÅ!!!  DÅ har jag nog plats till liiite fler växter.....
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2008, 17:00
|

Medlem

|
CITAT (Maggan H @ 23-03-2008, 18:13)  Här kommer bildbeviset  , äntligen! Nu har vi renoverat klart så snart är min tid min egen igen! Men Maggan?  tycker att det ser ut som du har alldelens för mycket knoppar på din Mini Ängel Är övertygad om att du borde åtminstonde ta bort hälften ..................avundsjuk? jag?................näe  CITAT (Maggan H @ 24-03-2008, 16:57)  Absolut får du ställa dig sist i kön nu när du har köpt på dig en egen!  'Bebis', jodu det är den inte länge om jag känner dig rätt, med dina gröna fingrar! OM ni nu skulle lyckas, Ladyn och/eller Gillan, så undrar jag bara i mitt stilla sinne var jag i så fall ska övervintra den???  Det får faktiskt ske inne i huset,  för nu är det verkligen fullt i alla skrymslen som kan användas till övervintring!  Får nog heja på maken lite så det nya uterumsbygget verkligen blir av i år, för DÅ!!!  DÅ har jag nog plats till liiite fler växter.....  Du kommer nog att fixa plats om jag känner dig rätt
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2008, 17:08
|

Medlem

|
[/quote] ..................avundsjuk? jag?................näe  Du kommer nog att fixa plats om jag känner dig rätt  [/quote] Vill du att jag ska skicka några knoppar till dig??  Hur många har du på din?  Det ÄR faktiskt många knoppar på min,  och den är inte ens omplanterad eller har fått någon som helst näring.  Behöver kanske inte så mycket. Och halvskumt står den också. Tacksam mao. Och plats, ja, förmodligen har du rätt om det också!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 16:05
|

Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 9 916

|
Hej alla glada Iochroma-älskare  ! Nu har jag följt den här tråden ett tag, med stort nöje,  men inte vågat kasta mej in i tävlingar och annat. Förstår att det kan vara förenat med livsfara, åtminstone för dom små änglarna  ! Men nu har jag gått och funderat på en sak ganska länge  så nu är det dags. Tänkte att ni är dom rätta att svara på min undran. Hoppas! Har börjat fundera på om det finns två olika blå miniänglar. Det är nämligen så att mina är håriga på bladen.  Har blivit lycklig ägare till både en vit och en lila också nu men dom har inga håriga blad  ?? På en del av bilderna här i tråden ser det också ut att vara släta blad på dom blå. Fattar ingenting  Inte lyfter mina blommor på kjolarna så fint som t ex Ladyns heller. Eller var det pojk- & flickblommor sa ni?  Och inte går dom i vintervila heller utan växer o blommar glatt vidare hela vintern. Har jag fått en alien Hur är det med era, är dom håriga eller släta? Så här ser mina håriga blommor & blad ut
Odla1.jpg ( 467.91k )
Antal nedladdningar: 20
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 16:29
|

Medlem

|
CITAT (meconopsis @ 25-03-2008, 16:05)  Hej alla glada Iochroma-älskare  ! Välkommen hit !Nu har jag följt den här tråden ett tag, med stort nöje,  men inte vågat kasta mej in i tävlingar och annat. Förstår att det kan vara förenat med livsfara, (tror du? ) åtminstone för dom små änglarna  ! Men nu har jag gått och funderat på en sak ganska länge  så nu är det dags. Tänkte att ni är dom rätta att svara på min undran. Hoppas! Har börjat fundera på om det finns två olika blå miniänglar. Det är nämligen så att mina är håriga på bladen.  Har blivit lycklig ägare till både en vit och en lila också nu men dom har inga håriga blad  ?? ( ja du, mina både Vit o Blå har inte 'håriga' blad, däremot anser jag dem ha 'kladdiga' blad ) På en del av bilderna här i tråden ser det också ut att vara släta blad på dom blå. Fattar ingenting (Inte jag heller ) Inte lyfter mina blommor på kjolarna så fint som t ex Ladyns heller. ( ) Eller var det pojk- & flickblommor sa ni? (ja du jag 'säger så mycket ibland, men jag vet faktiskt inte) Och inte går dom i vintervila heller utan växer o blommar glatt vidare hela vintern. (Men det har med temperatur och ljus att göra....det är jag övertygad om) Har jag fått en alien (Inte vet jag men vi kanske kan byta 'Blå' med varandra? Vit det VET jag ju att du redan har 'samma' som mig (Men kanske någon annan har en en "annan" Vit? Med håriga blad? Den Lila som jag har känns inte heller som den har håriga blad. Har din Lila det? alltså den med 'smalare-trumpetlikare blommor'? Men jag kom på en sak nu Mina Blå och Vita har jag ju själv frösått och sorten heter Acnistus austrails det står på Påsen Och du säger att din heter Iochroma Då kan jag villigt erkänna att jag döpt mina plantor till fel namn i mina album. NU kan vi ha fått reda på skillnaden Hur är det med era, är dom håriga eller släta? Så här ser mina håriga blommor & blad ut PS! Hur går det med dina Bergvallmo?
Redigerat av Lady Hamilton: 25-03-2008, 17:05
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 18:02
|

Medlem

|
Välkommen meconopsis, till mer eller mindre crazy individer i den här tråden!  Vi är inte farliga, mer än som du själv konstaterat, för änglarna! Så vitt jag vet bytte Iochroma australis namn för nåt år sen till Acnistus australis, och borde vara identiska. Min blå, som går på tredje året, har inga som helst ludna blad, men jag tycker mig minnas att när plantan var helt ung hade den lite tendens till småludna blad, se bild. Kan kanske då ha med åldern och solen att göra. Hur gammal/gamla är din/dina? Blommorna är iaf identiska med mina, däremot bladen är glattare och mindre just nu och det är säkert solens påverkan som gör det.
acnistrus_australis.jpg ( 46.38k )
Antal nedladdningar: 23Ang Ladyns pojk-o-flickblommor som tom lyfter på kjolarna, de är hon nog ensam om,  för jag har inte sett fler som har, Grattis till det Ladyn!
ängel_002.jpg ( 836.72k )
Antal nedladdningar: 22
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 19:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Åhhhh, Kära nå'n vilka fantastiska blommor Ni har!!!! Hur får ni plats att övervintra alla stora växter? Man måste väl nästan ha ett helt garage, bara för växter....?
Bra jobbat av Er, tycker jag!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Välkommen meconopsis säger jag också  . Jag har inte så mycket att tillföra, mer än att mina vita och blå är "ickeludna" och att den lila är lite mer luden av sig  . Nu är det ju som en del av er kanske kommer ihåg, så att jag köpte min som en "Brugmansia" !!!!!, vilket vi alla "vet" att det inte är  . Vad det sen är när det kommer till kritan, det får de vise tala om För övrigt mina vänner, så ser alla "lila" sticklingar ut att ta sig bra  , hoppas de inte behagar skämta med mig bara.................."miniänglatrumpeter" verkar ha den möjligheten efter vad jag förstår
Redigerat av Gillan: 25-03-2008, 20:49
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 20:37
|

Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 9 916

|
Tack, kul att vara här Fantastiskt fina plantor du har Maggan Hmm, känner mej fortfarande lite småförvirrad  Luden är den o klibbig med. Byter gärna en liten blå planta med dej Ladyn så kan vi jämföra en dansk o en svensk? Inga tendenser till ludenhet varken på lila eller vit annars. Men, vad tusan, dom blommar och det är jag glad för  . Min äldsta planta är sisådär en 5-6 år  har stått svalt under vintern och ser ut så här
Odla3.jpg ( 464.25k )
Antal nedladdningar: 26Busken har stått i rumsvärme o ser ut så här
Odla2.jpg ( 472.89k )
Antal nedladdningar: 22PS Bergsvallmon mår finemang  ska snart få flytta till större krukor!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 20:53
|

Medlem

|
CITAT (meconopsis @ 25-03-2008, 20:37)  Tack, kul att vara här Fantastiskt fina plantor du har Maggan Hmm, känner mej fortfarande lite småförvirrad  Luden är den o klibbig med. Byter gärna en liten blå planta med dej Ladyn så kan vi jämföra en dansk o en svensk? Inga tendenser till ludenhet varken på lila eller vit annars. Men, vad tusan, dom blommar och det är jag glad för  . Min äldsta planta är sisådär en 5-6 år  har stått svalt under vintern och ser ut så här
Odla3.jpg ( 464.25k )
Antal nedladdningar: 26Busken har stått i rumsvärme o ser ut så här
Odla2.jpg ( 472.89k )
Antal nedladdningar: 22PS Bergsvallmon mår finemang  ska snart få flytta till större krukor! Nu tycker ju jag inte att dina plantor ser särskilt ludna ut, men det är kanske fotot som luras? Kanonfina är dom i alla fall, häftigt med uppstamningen! Du har ju verkligen nåt att bidra med i 'tävlingen!' Om ni tittar på min unga planta i förstorning kan man se att den är lite luden invid stammen vid toppen. Det är försvunnet nu i alla fall. CITAT (Gillan @ 25-03-2008, 19:56)  För övrigt mina vänner, så ser alla "lila" sticklingar ut att ta sig bra  , hoppas de inte behagar skämta med mig bara.................."miniänglatrumpeter" verkar ha den möjligheten efter vad jag förstår  Bra Gillan, du sköter dig!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2008, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
Oj vilka fina plantor ni har,jag sådde mina nu i vår och dom ser ut såhär nu:  Jag tycker att dom växer ganska fort nu så det verkar som om jag också kan komma att hänga med på denna tråd i framtiden!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2008, 15:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Nu ger jag mej in i denna tråd oxå, lite tidigt kanske eftersom mina "minisar" är väldigt små och unga. Men jag är lycklig ägare till både en blå och vit (Tack LH igen)  Men jag är inte aktuell i "tävlingssammanhang" ännu... Min fråga till er proffs: min lilla blåa som jag fick som orotad stickling i januari, ser faktiskt ut som om den har en knopp!  Kan det verkligen vara så att den redan orkar att ge en blomma? Ska jag ta bort den? (Nej nej , vill inte, vill inte) Plantan växer som sjutton och ser riktigt fin ut, men det kanske är lite tufft att släppa fram knoppar redan? (Har inget bildbevis, det är ju bara 1 pytteknopp, men kommer det fler ska jag självklart dokumentera det) Tacksam för råd från er proffs!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|