Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Regeringen måste ta sitt ansvar!, Det är ingen ordning i detta land
          titti49zon6
          Inlägg 02-11-2006, 20:15
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Tja, du Gråsis det var en klok granne du har biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Gåsis
          Inlägg 02-11-2006, 20:22
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Tja laugh.gif tongue.gif Mer typisk än fiffig kanske laugh.gif

/Åsa

Citera
          Hannele
          Inlägg 02-11-2006, 21:59
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Evgeni @ 02-11-2006, 21:04)
          Jodå, jag förstår nog att du har läst det eller har annan kunskap, men jag blir så förvånad bara blink.gif

Tja, jag har bott i backig Göteborg i 35 år med gôrtuffa backar, som bussar inte klarar tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Gillan
          Inlägg 02-11-2006, 22:12
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 21:59)
          CITAT (Evgeni @ 02-11-2006, 21:04)
          Jodå, jag förstår nog att du har läst det eller har annan kunskap, men jag blir så förvånad bara blink.gif

Tja, jag har bott i backig Göteborg i 35 år med gôrtuffa backar, som bussar inte klarar tongue.gif

Jo, det förstår jag, men just det där med tonnen på bussvikten, hur vet du det? Tro inte att jag ifrågasätter, jag är bara nyfiken på om det finns en " lag " på det också? Och vart jag i så fall kan hitta information om det wink.gif

Det känns inte riktigt "riktigt" , att en buss, oavsett tyngd, skulle slippa använda vinterdäck blink.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          caprifol
          Inlägg 02-11-2006, 22:21
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (titti49 @ 02-11-2006, 20:55)
          Här har vi inget kaos på vägarna,dom flesta tar sig till och från jobbet hela vintern utan större problem biggrin.gif  :D  :D

Håller i och för sig med dig om allt - men liiite skillnad är det allt på förutsättningarna. Här i Stockholm ska tiotusentals människor ut ur sta'n samtidigt. Det krävs inte så mycket för att det ska bli kaos. Beror inte bara på att vi är klantiga bilförare.

caprifol (som bott och kört bil i Kiruna)

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-11-2006, 00:10
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Min ena dotter jobbar i Kristineberg och bor i Upplands Väsby, hon slutade jobba 16.30 och var hemma 22.00 (med vinterdäck...) den andra åkte från Stadshuset straxt efter klockan 16.00 och anlände till mig här på Öland 21.30. smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Swingtime
          Inlägg 03-11-2006, 00:55
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 737
          Medlem nr: 3 041

Jag är en av dom där busschaufförerna som kör på slitna däck
          Men som alltid är det pengarna som styr, visst vill man vägra ibland
          men den enigheten som då krävs bland förarna får man aldrig.
          Inte är det lönt att be facket om hjälp heller, de tittar helst åt ett annat håll

Skjut inte på pianisten, det är inte hans fel att pjäsen är dålig

Citera
          Pirum
          Inlägg 03-11-2006, 01:51
          Länk hit: #48

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Bussar och lastbilar behöver inte ha vinterdäck. Däremot kan de ha "allvädersdäck" som är lite bättre än vanliga landsvägsdäck...menmen...orsaken till att vinterdäck inte behövs är att bussar och lastbilar mycket riktigt är tunga. Som alla vet så får man bättre fäste om man är tung. Det är också därför som tunga fordon bromsar bättre, och utan problem kan ligga bara några meter bakom personbilar i 100km/t.

Nä, ovanstående ska tas med en nypa salt. Tunga fordon har givetvis längre bromssträcka, osv.

Jag tycker som sagt att Sverige ska följa Norges exempel, det *ska* finnas snökedjor i alla tunga fordon.

Jag undviker att åka buss i Göteborg vid dåligt vinterväglag. Det är för farligt helt enkelt. Inte så att man slår ihjäl sig om bussen krockar/sladdar kanske, men man kan bli rejält mörbultad.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bettson
          Inlägg 03-11-2006, 08:24
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Men vinterdäck och inte vinterdäck.........

Klantiga bilförare och mindre klantiga bilförare........

Norr eller sörlänningnar.............

Man glömmer väl en sak i den debatten, snöns kvalité. Var man än åker i Sverige så skiljer snöns kvalite en hel del.

I Norrland så är snön ofta fast, underlaget är kallt men i övrigt så skjiler det inte så mycket från andra underlag tex olika typer av grus och asfalt. Ibland halt men inget som vinterdäck och bra utrustning inte kan hjälpa till med. Åtminstone har det varit så när jag varit i norr och åkt skidor. Det som vi sörlänningar inte är vana vid när vi kommer långt norrut är väl att man nåste just ha allt med sig för alla eventualiteter och att man måste planera sina tankningar, för det kan vara långt mellan stationerna och kanske just mitt bensinkort inte är representerat.

I södra Sverige och på Öland Gotland så har blåsten gjort att ifall det kommit mycket snö i samband med blåst så är snön även om den inte är ofta förekommande ett stort problem. Den blir finkornig och sammanpackad och liknar cement. Att köra in in en sådan snödriva kan nästan liknas vid att köra in i en betongvägg. Man kommer ingenstans. Även om snömängden är en femtedel av vad den skulle vara norrut så om den är i kombination med blåst så kan det nästan vara fara att vara utomhus i trafik.

Här i mellanSverige så är det mera volym på snön, den är blötare ofta och underkyld halka är ofta förekommande. Det har gjort att jag för utländska kontakter ibland har beskrivit resan till jobbet som "holiday om ice" fast med bil. Framfarten trots vinterdäck och annat är ofta en uppvisning i vem som kan sladda sig ur en snödriva i stället för att fastna i den. Och vem som kan gunga sig fri med lite påskjutshjälp när man kört fast. Åtminstone för oss som bor på landet.

För samma utländska kontakter som åkt bil med mig från flygplatsen i snöväder talar ännu i dag om för sina engelska vänner om det förskräckiga vädret i Sverige. SKulle hämta lite engelsmän på arlanda och därefter åka med dom ca femton mil. Det var precis kraftigt snöfall med enorma flingor som på vykort. Rätt rejäl blåst och blöta snödrivor med underkyld is.

Naturligtvis var det bara att välja på att gasa, utnyttja underlaget och glida fram eller att inte köra alls. Jag försökte hålla en någorlunda artig konversation med mina passagerare men de var så märkligt tysta.SÅ snart jag parkerat bilen så klev de ur och tog den engelska varianten av att stjäla både bil och bensin, kommer inte ihåg hur de uttryckte det hela men det var någon fråga ifall jag inte skulle köra formel 1 i stället, de hade varit livrädda.

Nåväl gästerna skjutsades av en annan arbetskamrat till flyget igen men trots att vädret var bättre denna gång, om än inte bra så kom de inte fram i flyget i tid. De hade satt sig fast flera gånger på vägen.

Så nästa gång de skulle komma tillbaka till jobbet så bad de att bli hämtade av mig, för trots att de hade varit livrädda under resan så hade de nu insett vilken skicklig bilchaufför jag var, för jag hade trots allt behärskat situationen. trots att bilen sladdade hit och dit. laugh.gif laugh.gif

Så jag tror nog att alla olika sorters snöväder vi har i vårt land är lite olika och har olika problem beroende på var man bor.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 03-11-2006, 14:17
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Evgeni @ 02-11-2006, 20:04)
          CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 20:00)
          CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 17:08)
          CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 17:23)
          Då borde de ställa bussarna hela vintern eftersom de enbart använder sommardäck wink.gif
          I så fall bryter de mot lagen, och det vore ju underligt om ingen anmäld dem isf?

Vinterdäck (och bilbälte) ska du använda i en bil som väger mindre än 3,5 ton.
          En vanlig buss väger nästan 6 ton.

Du menar alltså på fullt allvar att dom inte behöver vinterdäck!??

På denna länken kan du läsa om du vill:

http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx

Så här står det:

Vinterdäck
          Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars
          När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.

Längst ner på sidan står det följande:

Tunga fordon
          Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag

Det är endast en rekommendation och när då pengarna styr så blir det ju inga vinterdäck.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-11-2006, 14:23
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Tack för info Inga! wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-11-2006, 20:54
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Bra-Ralf! tongue.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 22:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon