Men vinterdäck och inte vinterdäck.........
Klantiga bilförare och mindre klantiga bilförare........
Norr eller sörlänningnar.............
Man glömmer väl en sak i den debatten, snöns kvalité. Var man än åker i Sverige så skiljer snöns kvalite en hel del.
I Norrland så är snön ofta fast, underlaget är kallt men i övrigt så skjiler det inte så mycket från andra underlag tex olika typer av grus och asfalt. Ibland halt men inget som vinterdäck och bra utrustning inte kan hjälpa till med. Åtminstone har det varit så när jag varit i norr och åkt skidor. Det som vi sörlänningar inte är vana vid när vi kommer långt norrut är väl att man nåste just ha allt med sig för alla eventualiteter och att man måste planera sina tankningar, för det kan vara långt mellan stationerna och kanske just mitt bensinkort inte är representerat.
I södra Sverige och på Öland Gotland så har blåsten gjort att ifall det kommit mycket snö i samband med blåst så är snön även om den inte är ofta förekommande ett stort problem. Den blir finkornig och sammanpackad och liknar cement. Att köra in in en sådan snödriva kan nästan liknas vid att köra in i en betongvägg. Man kommer ingenstans. Även om snömängden är en femtedel av vad den skulle vara norrut så om den är i kombination med blåst så kan det nästan vara fara att vara utomhus i trafik.
Här i mellanSverige så är det mera volym på snön, den är blötare ofta och underkyld halka är ofta förekommande. Det har gjort att jag för utländska kontakter ibland har beskrivit resan till jobbet som "holiday om ice" fast med bil. Framfarten trots vinterdäck och annat är ofta en uppvisning i vem som kan sladda sig ur en snödriva i stället för att fastna i den. Och vem som kan gunga sig fri med lite påskjutshjälp när man kört fast. Åtminstone för oss som bor på landet.
För samma utländska kontakter som åkt bil med mig från flygplatsen i snöväder talar ännu i dag om för sina engelska vänner om det förskräckiga vädret i Sverige. SKulle hämta lite engelsmän på arlanda och därefter åka med dom ca femton mil. Det var precis kraftigt snöfall med enorma flingor som på vykort. Rätt rejäl blåst och blöta snödrivor med underkyld is.
Naturligtvis var det bara att välja på att gasa, utnyttja underlaget och glida fram eller att inte köra alls. Jag försökte hålla en någorlunda artig konversation med mina passagerare men de var så märkligt tysta.SÅ snart jag parkerat bilen så klev de ur och tog den engelska varianten av att stjäla både bil och bensin, kommer inte ihåg hur de uttryckte det hela men det var någon fråga ifall jag inte skulle köra formel 1 i stället, de hade varit livrädda.
Nåväl gästerna skjutsades av en annan arbetskamrat till flyget igen men trots att vädret var bättre denna gång, om än inte bra så kom de inte fram i flyget i tid. De hade satt sig fast flera gånger på vägen.
Så nästa gång de skulle komma tillbaka till jobbet så bad de att bli hämtade av mig, för trots att de hade varit livrädda under resan så hade de nu insett vilken skicklig bilchaufför jag var, för jag hade trots allt behärskat situationen. trots att bilen sladdade hit och dit.
Så jag tror nog att alla olika sorters snöväder vi har i vårt land är lite olika och har olika problem beroende på var man bor.