Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > klimat fråga
          Ludvig Johansson
          Inlägg 03-11-2006, 23:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Jag har för mig att de gick omkring i nån slags grusträdgård där de odlade timjan och tyckte det var jättefräckt. Visste ni att Gotland sätts till zon 2 i nya Norska zonkartan över Skandinavien. Jag tror de viktat in lägsta vintertemp lite tyngre i den?

Citera
          soulfire
          Inlägg 04-11-2006, 02:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 7 106

flaxx - de pratade om varför det går så bra att odla medelhavsväxter på gotland- det var pga kalksten och ett speciellt öklimat tror jag. det går säkert att ladda ner på söderläges hemsida. Du varkar ju ha massa spännande palmer och medelhavsväxter så jag tänkte på dig.
          din "vinterhusidé " låter smart- du kan säkert hitta någon som vill byta hus med dig som har tröttnat på snön...

Ludvig J- jag kan tänka mig att diskussionen blir lite skåne intern- men den var ju inte en diskussion om bästa jord eller vackraste plats- bara om klimat.
          och valnöt, skulle det vara svårt? tongue.gif

--------------------
          toktomt på österlen zon 1 och 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-11-2006, 03:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Du Bizze ... vi har sol dygnet runt hela juni .och stora delar maj o juli ... så försök inte ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          men du läser väl smhi .. de mäter bara skånetid dvs 05 00 till 18 00 ... trams biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif blink.gif
          Å andra sidan har skåne ettt fint odlingsklomat som är bättre än mitt , men soltimmarna de slår vi med hästlängder

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          zine
          Inlägg 04-11-2006, 03:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 6 630

Varför tror du inte att din partner skulle vilja bo i zon1 ? tongue.gif unsure.gif

--------------------
          Andreas, 20 år
          Zon IV norr om Sala

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 04-11-2006, 22:45
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Som sagt var, Skåne har ett underbart klimat. Däremot vore det kul att som flaxx började reda ut var i Skåne klimatet är bäst. Om man får räkna in tätorter så borde centrala Malmö ligga bra till antar jag. Skulle tippa att det är USDA 9 där, Simrishamn borde vara i närheten av det också. Intressant nog så kan det bli mycket kallare några mil in från kusten, t.ex. Lund och Staffanstorp hade under -15C förra vintern, medan Simrishamn hade -6.

Jag tjurar vidare över att skåningar är så malliga över sitt klimat...

Citera
          Gurkan
          Inlägg 04-11-2006, 22:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (flaxss @ 03-11-2006, 22:38)
          ..... men man är på våren,sommaren,hösten i zon 1 och sina växter lika dant sen slänger man på skydd fira jul i zon 3 så bler partern nyd och jag får ha min trädgård i zon 1

Har du en partner som kommer från/bor i zon 3 eller utgår du bara från att alla "partners" måste ha snö på julafton för att vara lyckliga ??

Jag har lurat min partner att flytta från zon 1 till zon 1. Hon har inte klagat hittils.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          zine
          Inlägg 05-11-2006, 01:50
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 6 630

CITAT (Ludvig Johansson @ 04-11-2006, 22:45)
          Som sagt var, Skåne har ett underbart klimat. Däremot vore det kul att som flaxx började reda ut var i Skåne klimatet är bäst. Om man får räkna in tätorter så borde centrala Malmö ligga bra till antar jag. Skulle tippa att det är USDA 9 där, Simrishamn borde vara i närheten av det också. Intressant nog så kan det bli mycket kallare några mil in från kusten, t.ex. Lund och Staffanstorp hade under -15C förra vintern, medan Simrishamn hade -6.

Ja jag tror faktist också att malmö har bland de bästa klimaten i Sverige just eftersom det är en storstad. Tror nästan att det blir mindre kallt där än i falsterbo.

--------------------
          Andreas, 20 år
          Zon IV norr om Sala

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-11-2006, 11:06
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Gurkan @ 04-11-2006, 21:56)
          CITAT (flaxss @ 03-11-2006, 22:38)
          ..... men man är på våren,sommaren,hösten i zon 1 och sina växter lika dant sen slänger man på skydd fira jul i zon 3 så bler partern nyd och jag får ha min trädgård i zon 1

Har du en partner som kommer från/bor i zon 3 eller utgår du bara från att alla "partners" måste ha snö på julafton för att vara lyckliga ??

Jag har lurat min partner att flytta från zon 1 till zon 1. Hon har inte klagat hittils.

ja jag har en som komemr från zon3 och älskar snö och skidor å alltsånt . men med vinterhus så löste dte sig .

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-11-2006, 11:09
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (zine @ 05-11-2006, 00:50)
          CITAT (Ludvig Johansson @ 04-11-2006, 22:45)

Ja jag tror faktist också att malmö har bland de bästa klimaten i Sverige just eftersom det är en storstad. Tror nästan att det blir mindre kallt där än i falsterbo.

det har jag inte tänkt på wink.gif

det är ocksåå värt att tänka på sttadsmicroklimat .

därväxer väl ett olivträd inne i malmö uutan skydd väl???
          nån som vet fakata om dte trädet

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 05-11-2006, 22:51
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Det är nog svårt att med säkerhet avgöra exakt var i Sverige klimatet är bäst för växtodling. Olika växter har olika behov och svagheter vilket gör att det som är optimalt klimat för den ena växten inte behöver vara det för den andra. Vissa behöver till exempel långa, varma, soliga somrar. Andra vill ha långa, milda höstar och ytterligare andra klarar starkt kyla men ogillar temperatursvängningar runt noll under vintern.

Malmö kan mycket väl ha Sveriges mildaste klimat, just på grund av att det är en stor stad som ligger i Sveriges varmaste hörn. Det kan ofta vara mer än tio grader kallare på slätten utanför Malmö under stilla, klara nätter på vintern. Jag skulle gissa att Mölle, som ligger på en halvö med Kullaberg i "ryggen", också har ett mycket bra klimat. Bra klimat har säkerligen också Ven mitt i Öresund och Hallands Väderö utanför Bjärehalvön. Fast Visby innanför ringmuren ligger nog också bra till! Där finns förmodligen Sveriges största apskräcksträd och många stora fikonbuskar. En hint om var klimatet är varmast kan man få genom att studera var just fikon kan växa och bli stora buskar som inte fryser ner. Här i Skåne har jag sett riktigt stora fikonbuskar i både Mölle och på Falsterbohalvön.

Nackdelen med Skåne är att kalla nordliga vindar kan nå i princip hela landskapet utan att värmas upp av havet. Öland och Gotland har fördelen att vara helt omgivna av vatten som kan mildra extrem kyla från alla vindriktningar så länge havet är isfritt.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-11-2006, 11:34
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Dom pratade om klimatförändringarna i Sverige på TV för ett tag sedan. Man hade räknat med klimatförändringar som fler stormar, översvämningar och sådana extrema väder. Man sa att dom kommit fortare än man räknat med. Bara en del av landet skulle bli torrare och soligare och det var det sydöstra hörnet, blekinge, södra Kalmar län och Öland.
          ANki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 06:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon