Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Politisk strejk 15/11, mot försämringar av a-kassan
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 12:30
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

I min värld är en demokrati något som tillåter alla att säga sin åsikt, bilda opinion och protestera. Det är inte demokrati när man kräver att nära hälften av folket ska tiga och lida.

Borgarna hade sin chans att bilda opinion under 12 år, det var aldrig tal om att de INTE skulle få göra det. Låt då sossarna göra samma sak i rättvisans namn.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          herkules
          Inlägg 03-11-2006, 12:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tänker att det blev någon slags missnöjesröstning detta år - många röstade borgerligt bara för att få bort göran persson.
          och nej - jag tänker aldrig böja mig för någon slags majoritet som jag känner inte är äkta, den grundar sig inte på politiska värderingar utan på att folk var utmattade och tänkte att vad som helst är bättre än göran persson laugh.gif laugh.gif

det gäller så klart inte alla - nog finns de som är blåa i själ och hjärta och det får de vara - de ska respekteras - men de tillhör ingen majoritet i sverige.

obs: mina tankar!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-11-2006, 12:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 13:30)
          I min värld är en demokrati något som tillåter alla att säga sin åsikt, bilda opinion och protestera. Det är inte demokrati när man kräver att nära hälften av folket ska tiga och lida.

Borgarna hade sin chans att bilda opinion under 12 år, det var aldrig tal om att de INTE skulle få göra det. Låt då sossarna göra samma sak i rättvisans namn.

Men har någon sagt att folket ska "tiga och lida"? Och vem hindrar sossarna från att bilda opinion? blink.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 03-11-2006, 12:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Fast det tycker jag att alla ska göra. Tala om sina åsikter

Men jag tycker att man skall tala för sig själv och inte propagera för en organisation. För det hör hemma på den organisationens egna hemsida.

Det är ungeför skillnaden mellan att visa sina egna handarbeten och bedriva reklam för affärsmässig försäljning på forat.

Kanhända cyklar jag nu, men det är min åsikt.

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 12:36
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 14:33)
          CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 13:30)

Men har någon sagt att folket ska "tiga och lida"? Och vem hindrar sossarna från att bilda opinion? blink.gif

CITAT (Björken @ 03-11-2006, 14:09)
          Vi lever i en demokrati och då får man böja sig för det majoriteten valt.

Var det inte så du sa? [Edit: Nej, det var inte du, det var ju Björken - sorry!!!)

När man bildar opinion gör man det motsatta till att "böja sig för det majoriteten valt".

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          AnitaO
          Inlägg 03-11-2006, 12:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 12:00)
          CITAT (herkules @ 03-11-2006, 12:54)

det är ju inte de som röstade fram de borgeliga partierna som går ut i strejk utan vi andra.

om det nu öht ska strejkas.

Jo, det fattar jag naturligtvis! wacko.gif

Men hur resonerar man egentligen? Genom ett demokratiskt beslut har alliansen vunnit valet. Det är FOLKETS röst har bestämt detta! Är det inte det som är demokrati?

Även strejkrätten är en demokratisk rättighet.
          Alla demokratiska regeringar får kritik och aktioner riktade mot sin politik nån gång, så jag förstår nog inte varför alliansen inte skulle behöva drabbas av det.

Tyvärr har folk insett för sent vad dom har röstat på.
          Många ville ha bort Göran Person, och röstade därför på alliansen, och nu har dom upptäckt att det kanske inte var så smart.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          KURT
          Inlägg 03-11-2006, 12:50
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (AnitaGg @ 03-11-2006, 13:44)
          Många ville ha bort Göran Person, och röstade därför på alliansen, och nu har dom upptäckt att det kanske inte var så smart.

Eller som Lena Sundström uttrycker det: Alliansen fick oss att slicka lyktstolpe.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-11-2006, 12:58
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (KURT @ 03-11-2006, 13:50)

Eller som Lena Sundström uttrycker det: Alliansen fick oss att slicka lyktstolpe.

Har ni så låg syn på människor att ni tror att de inte vet vad de gör?

I så fall borde ju samma gälla för de människor som av gammal vana röstar på sossarna och sedan sitter och gnäller, gnäller och gnäller mellan valen. Finns inga som kan gnälla så mycket som gamla "vane-sossar" wink.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          AnitaO
          Inlägg 03-11-2006, 13:02
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 12:58)

I så fall borde ju samma gälla för de människor som av gammal vana röstar på sossarna och sedan sitter och gnäller, gnäller och gnäller mellan valen. Finns inga som kan gnälla så mycket som gamla "vane-sossar" wink.gif

Nope, jag ser absolut inte ner på andra människor.
          Men SIFO-undersökningen 1 månad efter valet visade att många ångrat sig efter valet.
          Det är bara kalla fakta smile.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 13:06
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 14:58)

Nejdå, folk vet för det mesta fuller väl vad de gör.

Men tänk dig in i vad det var som hände ur ett annat perspektiv än det blå:

Göran Person hade suttit som statsminister i vad som kändes som en evighet. Folk kände sig missnöjda med hur han borstade bort arbetslösheten som problem, som om det vore en petitess. Många började känna att sossarna började bete sig som om de vore moderater, vilket retade folk. Många vill ha bort Göran Person mer än något annat.

Då kommer "De Nya Moderaterna" i glansig förpackning och pratar om ledorden folk ville höra: arbete och mer pengar i plånboken. Då är det lätt att tänka "men inte skulle de väl..." och "Fast det kommer de aldrig att göra" om de saker som inte stämmer med de egna åsikterna.

När det nu visar sig att "de faktiskt ska" och "visst tänker de..." blir människorna oroliga och besvikna, för de trodde de röstade på ett arbetaparti vilket M faktiskt gick till val som. Men det var inte den typen av arbetareparti som folk trodde.

--------------------

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-11-2006, 13:06
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 03-11-2006, 14:02)
          Men SIFO-undersökningen 1 månad efter valet visade att många ångrat sig efter valet.
          Det är bara kalla fakta  :)

En SIFO-undersökning har jag svårt att se som fakta... tongue.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          AnitaO
          Inlägg 03-11-2006, 14:49
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 13:06)
          CITAT (AnitaGg @ 03-11-2006, 14:02)
          Det är bara kalla fakta  smile.gif

En SIFO-undersökning har jag svårt att se som fakta... tongue.gif

Dock är det ju den enda tillgängliga metoden att mäta partisympatier.
          Om du tror på det eller inte är ju iofs ointressant, för det var bara en förklaring till dig eftersom du misstänkte att jag saknade respekt för andra människor.

--------------------
          user posted image

Citera
          AnitaO
          Inlägg 03-11-2006, 14:51
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 13:06)
          Då kommer "De Nya Moderaterna" i glansig förpackning och pratar om ledorden folk ville höra: arbete och mer pengar i plånboken. Då är det lätt att tänka "men inte skulle de väl..." och "Fast det kommer de aldrig att göra" om de saker som inte stämmer med de egna åsikterna.

När det nu visar sig att "de faktiskt ska" och "visst tänker de..." blir människorna oroliga och besvikna, för de trodde de röstade på ett arbetaparti vilket M faktiskt gick till val som. Men det var inte den typen av arbetareparti som folk trodde.

Amen smile.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-11-2006, 14:53
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 03-11-2006, 15:49)
          ...eftersom du misstänkte att jag saknade respekt för andra människor.

Hallå!! Jag har aldrig påstått eller menat att du saknar respekt för människor! Snälla gör inte så vilda tolkningar!

sad.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 14:59
          Länk hit: #35

Medlem

Det är ingen vild tolkning att tro att du menar att vi saknar respekt för andra människor, men om det inte var så du menade kanske du kan förtydliga så man slipper grubbla?

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-11-2006, 15:05
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Enligt min uppfattning så har Alliansen gjort det som de lovade att de skulle göra om de vann valet. De lovade att sänka ersättnings nivåerna på både Arbetslöshets försäkringen o sjukersättningen. Det brukar ju oftast klagas på att politikerna inte håller sina val-löften men det har borgarna (alliansen) gjort. Så nu väntar vi bara på skattesänkningen för höginkomsttagarna

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-11-2006, 15:14
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 15:59)

Det är ingen vild tolkning att tro att du menar att vi saknar respekt för andra människor, men om det inte var så du menade kanske du kan förtydliga så man slipper grubbla?

Det var tokigt av mig att använda ordet "låg" i mitt inlägg eftersom jag nu ser hur det kan tolkas. Det var inte min mening.

Att ha en "syn" på människor har inget med respekt att göra. Vi har alla olika "syn" på människor, det innebär ju inte att vi inte respektera dem. Förstår du hur jag menar nu?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 15:28
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 17:14)
          CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 15:59)

Det var tokigt av mig att använda ordet "låg" i mitt inlägg eftersom jag nu ser hur det kan tolkas. Det var inte min mening.

Att ha en "syn" på människor har inget med respekt att göra. Vi har alla olika "syn" på människor, det innebär ju inte att vi inte respektera dem. Förstår du hur jag menar nu?

Japp, nu begrep jag smile.gif

Fast egentligen är det väl mer Reinfledt som är en skicklig säljare än folk som är "dumma", för vem som helst skulle ju kunna bli lurad om bara säljsnacket är bra nog.

Många knallröda röstade blått mot sin övertygelse, och inte enbart för att Göran Person börjar bli dammig. Lite skyller jag nog på Reinfeldt trots allt, folk hade inte varit lika benägna att rösta blått om det varit en träbock som partiledare, eller hur?

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-11-2006, 15:40
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vad beträffar politiska strejker så är såna inte tillåtna, så länge ett avtal löper har man fredsplikt. Vilda strejker kan bestraffas med löneavdrag eller uppsägning. Fast sånt kanske inte anarkister bryr sig om?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 03-11-2006, 16:21
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Fick idag nr 14 av TCO-tidningen och där står det följande i sammandrag från sidan 2.
          Kampanj mot a-kasseförslaget
          TCO-förbunden har inlett en novemberkampanj mot regeringens förslag om a-kassan.
          Mejlupprop, debattartiklar o.affischering är att vänta. TCO tänker också flitigt uppvakta riksdagsledamöter o nyckelpersoner i regeringskretsen som kan tänkas ompröva sin syn på förslaget. En kampanjsajt m. allt material som TCO tagit fram... skall öppnas.
          ......kraven från TCO under kampanjen är att förändringarna skjuts på framtiden och noga utreds.......... inte försämra jämnställdheten och att försäkringen ska vara en försäkring, inte en kassa för att finansiera skattesänkningar.
          .....................................
          Detta tycker jag är bra, strejk är kanske och ta i men vi måste opponera oss.
          Är inte så insatt i politik men de som röstade fick ju som andra skrivit veta att det skulle bli sänkt a-kassa men sa man någon gång att det skulle även blir höjd fackavgift? För tillsammans så blir det ju väldigt kännbart för de som inte har så bra inkomst.
          Inte tror jag heller på att detta ger mera jobb för det. Man borde titta på arbetsgivaravgifter och även kanske kolla hur mycket folk arbetar över p.g.a. av att arbetsgivaren inte anställer folk efter behovet. Ser bara på min egen arbetsplats där skulle man gott kunna anställa minst 2-3 personer mera om alla sa nej till övertid. Men många har ju tyvärr byggt upp sin ekonomi med övertidsarbete så jag förstår att det kan vara svårt att säga nej, men man får också tänka lite på de som inget arbete har. Finns ju de som t.o.m har gått med på sänkt lön för att rädda jobb och arbetskamrater.
          Om vi alla som har arbete nekade till övertid så var arbetsgivarna tvungna att anställa mera folk, kunde man då underlätta lite för dem med typ sänkta avgifter så leder det till fler jobb tror jag. Istället för att vi som har jobb får arbeta ihjäl oss och bli långtidssjukskrivna som också då kostar pengar.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 12:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon