|
|
  |
Löneavdrag, Löneavdrag för rökare |
|
|
|
08-11-2006, 21:35
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 21:27) Håller nog inte med dej Magdis, jag tycker inte att det är någon större skillnad. Jag tycker att det är skillnad...det är ju inte rökarens egen kropp som avdunstar giftig rök.Det är något man gör, inte något man är
|
|
|
|
|
08-11-2006, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Ja, vad jag menade med mitt inlägg var att:
Om arbetsgivarens policy är att inget annat än non-stop arbete får ske under arbetstid så ska så klart inte rökarna få gå iväg och röka...
.... men Om arbetsgivarens policy är att det är OK att pyssla med privata saker under arbetstid så bör väl rökarna kunna använda den tiden till att gå ut och ta ett bloss istället för att exempelvis snacka "icke-jobb" med en kollega, ringa privatsamtal etc.
Hälsar Stina
|
|
|
|
|
08-11-2006, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 21:35) CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 21:27) Håller nog inte med dej Magdis, jag tycker inte att det är någon större skillnad. Jag tycker att det är skillnad...det är ju inte rökarens egen kropp som avdunstar giftig rök.Det är något man gör, inte något man ärSå du menar att man inte ska ta åt sig personligt om man får kritik för något man gör utan bara för något man är.  Så fungerar det väl ändå inte.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
08-11-2006, 21:48
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Tezzla @ 08-11-2006, 16:57) CITAT (Pirum @ 08-11-2006, 16:46) Jag tycker att toleransnivån mot rökning har skärpts, men är det alltid fel? En hobby som tar livet av en majoritet av utövarna, och skadar många åskådare, måste väl få kritiseras? Du får gärna kritisera rökningen, men du har inte rätt att kritisera mig som rökare! <klipp> Har jag valt att ha denna "hobby" (vilken beteckning förresten) så är det mitt val! Ja, alltså, det var inte meningen att kritisera någon person. Däremot är jag mycket negativt inställd till rökning, tycker att det på sikt borde förbjudas. Dessutom är jag för en kriminalisering av havande kvinnor som röker. Vet inte hur det ska bestraffas, men, jag tycker om att uttrycka den åsikten ändå. Ordet hobby är valt med mening, eftersom det ju handlar om en fritidssysselsättning (eftersom rökare sällan röker på arbetstid...  ) men man kan kalla det vad man vill. Jag ser dagligen hur rökare går ifrån sin arbetsplats för att på betald arbetstid röka medan kollegorna får hoppa in och jobba extra hårt några minuter. Jag tycker sådant bör stoppas. Löneavdrag är rimligt, om man röker på annat än sanktionerade raster/pauser. Annars får man ju betalt för att röka, vilket är vansinne.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
08-11-2006, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (stina @ 08-11-2006, 21:26) Det är väl olika på olika arbetsplatser. Hos oss är det helt OK att gå iväg på arbetstid, att gå hem och sätta sig och arbeta om man behöver vara ifred, att privatsurfa, sätta sig och koppla av med en tidning en stund eller att som jag gör gå och träna mitt på dagen och sedan ta igen tiden på kvällen/helgen. Men det beror ju på vad man arbetar med och vilken policy arbetsgivaren har. Vi har fria arbetstider (under eget ansvar). Vi ska arbeta den tidsmängd vi har lön för, men när och var vi gör det är inte så intressant (bara vi vet var vi når varandra under kontorstid). Det där, tror jag, är väldigt svårt för den som inte upplevt det. För de flesta är en arbetsdag åtta timmar /fem dagar/vecka. Men för den som arbetar,vad man i dagligt bruk, kallar distansarbete, så finns ingen " arbetstid ". Ibland kanske du arbetar 40 timmar/vecka. Ibland kanske det blir 60 tim /vecka. Min erfarenhet, är i alla fall att folk tror sig veta, att den som arbetar på dispans, arbetar i en danspå rosor. Ingenting kan vara så fel som det.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
08-11-2006, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Evgeni @ 08-11-2006, 22:53) CITAT (stina @ 08-11-2006, 21:26) Det är väl olika på olika arbetsplatser. Hos oss är det helt OK att gå iväg på arbetstid, att gå hem och sätta sig och arbeta om man behöver vara ifred, att privatsurfa, sätta sig och koppla av med en tidning en stund eller att som jag gör gå och träna mitt på dagen och sedan ta igen tiden på kvällen/helgen. Men det beror ju på vad man arbetar med och vilken policy arbetsgivaren har. Vi har fria arbetstider (under eget ansvar). Vi ska arbeta den tidsmängd vi har lön för, men när och var vi gör det är inte så intressant (bara vi vet var vi når varandra under kontorstid).
Det där, tror jag, är väldigt svårt för den som inte upplevt det. För de flesta är en arbetsdag åtta timmar /fem dagar/vecka. Men för den som arbetar,vad man i dagligt bruk, kallar distansarbete, så finns ingen " arbetstid ". Ibland kanske du arbetar 40 timmar/vecka. Ibland kanske det blir 60 tim /vecka. Min erfarenhet, är i alla fall att folk tror sig veta, att den som arbetar på dispans, arbetar i en danspå rosor. Ingenting kan vara så fel som det. Ja, det är en stor fara! Nu har vi tack och lov en väldigt förnuftig VD som hotar med att stänga av möjligheten att koppla upp sig hemifrån för den som jobbar för mycket hemifrån kvällar/helger . Men hon är nog unik....  Hon håller stenhårt på att vi inte får jobba för mycket bara för att vi får jobba hemifrån!
|
|
|
|
|
08-11-2006, 22:02
|
Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 21:40) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 21:35) CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 21:27) Håller nog inte med dej Magdis, jag tycker inte att det är någon större skillnad. Jag tycker att det är skillnad...det är ju inte rökarens egen kropp som avdunstar giftig rök.Det är något man gör, inte något man ärSå du menar att man inte ska ta åt sig personligt om man får kritik för något man gör utan bara för något man är.  Så fungerar det väl ändå inte. Ja, jag menar att om någon klagar på röken så är det röken de ogillar...inte rökaren. Eller tror du att folk är ute efter dig personligen och bara använder röken att skylla på?
|
|
|
|
|
08-11-2006, 22:24
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 22:02) Ja, jag menar att om någon klagar på röken så är det röken de ogillar...inte rökaren. Eller tror du att folk är ute efter dig personligen och bara använder röken att skylla på?  Äsch det är ju rökarna som kritiseras hela tiden. Rökarna som röker på arbetstid, rökarna som förpestar luften för andra mm mm. Och tyvärr drar man alla över en kam som jag sa tidigare.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
09-11-2006, 06:46
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Intressant tråd... CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 22:24) Äsch det är ju rökarna som kritiseras hela tiden. Rökarna som röker på arbetstid, rökarna som förpestar luften för andra mm mm. Och tyvärr drar man alla över en kam som jag sa tidigare. Undrar bara vilka ni anser röker mest på arbetstid (eller öht)? Vilka som förpestar luften mest med rök? Rökaren eller ickerökaren? Citerade bara Stintan som ett exempel på vad som hittills sagts i den här tråden.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
09-11-2006, 07:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 06:46) Undrar bara vilka ni anser röker mest på arbetstid (eller öht)? Vilka som förpestar luften mest med rök? Rökaren eller ickerökaren? Hmmmm.......hmmmmmmm.....*tänker så det knakar*.......svår fråga Skämt åsido Är själv gammal rökare som slutat och jag TÅL INTE rök! Kan därmed säga att rök förpestar omgivningen där jag befinner mig. Jag är även allergisk vilket gör att symptom under pollensäsong förstärks i rökig miljö. När jag rökte själv och fisk reda på min allergi, gick jag på astmaspray, ögondroppar, tabletter och nässpray. Slutade röka kort därefter och har idag endast nässpray och iblamd tabletter (när det är extremt). Min hälsa har klart förbättrats och jag orkar givetrvis mer.
|
|
|
|
|
09-11-2006, 07:46
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 06:46) Intressant tråd... CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 22:24) Äsch det är ju rökarna som kritiseras hela tiden. Rökarna som röker på arbetstid, rökarna som förpestar luften för andra mm mm. Och tyvärr drar man alla över en kam som jag sa tidigare. Undrar bara vilka ni anser röker mest på arbetstid (eller öht)? Vilka som förpestar luften mest med rök? Rökaren eller ickerökaren? Citerade bara Stintan som ett exempel på vad som hittills sagts i den här tråden.Jaa,du, vem är väl jag, att sätt mig till doms över levande och döda? Men en person som använder sig av parfymflaskan, som om den vore likvärdig med " livets vatten ", skulle ju defenitivt, kunna vara likvärdig med " rökaren ". Om inte till och med värre Men din fråga var ju vem som röker mest? Och svaret måste ju bli ickerökaren  , eller
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
09-11-2006, 08:07
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Men din fråga var ju vem som röker mest? Och svaret måste ju bli ickerökaren  , eller  :lol: :lol: :P Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
09-11-2006, 08:16
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:07) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur? Men det är väl klart att det är rökarna som sprider röklukten. Men ....sen beror det ju faktiskt på vilken rökare du pratar om? Dra inte alla rökare över en och samma kam  . Jag tror det är det de flesta rökare ber om. Sen var det ju inte det som frågan handlade om
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 08:37
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 08:16) CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:07) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur? Men det är väl klart att det är rökarna som sprider röklukten. Men ....sen beror det ju faktiskt på vilken rökare du pratar om? Dra inte alla rökare över en och samma kam  . Jag tror det är det de flesta rökare ber om. Sen var det ju inte det som frågan handlade om Neej det var det ju inte, originalfrågan handlade ju om löneavdrag. Sorry Evgeni  , men jag drar alla rökare över en kam. Antingen är dom rökare, eller så är dom det inte. Och jag tycker att dom ska stå för det dom gör och inte bete sej som trotsiga 14-åringar.
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 08:45
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:37) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 08:16) CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:07) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur? Men det är väl klart att det är rökarna som sprider röklukten. Men ....sen beror det ju faktiskt på vilken rökare du pratar om? Dra inte alla rökare över en och samma kam  . Jag tror det är det de flesta rökare ber om. Sen var det ju inte det som frågan handlade om Neej det var det ju inte, originalfrågan handlade ju om löneavdrag. Sorry Evgeni  , men jag drar alla rökare över en kam. Antingen är dom rökare, eller så är dom det inte. Och jag tycker att dom ska stå för det dom gör och inte bete sej som trotsiga 14-åringar. Där är vi absolut inte ense Berith, jag drar inte nån över en och samma kam
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 08:55
|
Medlem

|
Hur menar ni när ni säger "dra alla rökare över en kam"?
Menar ni att man säger att alla rökare förpestar luften för andra? Jag har aldrig hört någon säga så. Man märker ju bara de rökare som gör det, de andra betraktar man ju i princip som icke-rökare eftersom man inte märker att de röker. Så jag förstår inte vart problemet ligger.
Ingen har väl heller sagt att alla rökare röker på arbetstid hela tiden? Så det där med att dra alla över en kam fattar jag inte riktigt.
|
|
|
|
|
09-11-2006, 08:59
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 08:45) Där är vi absolut inte ense Berith, jag drar inte nån över en och samma kam  Ok. Men förklara då för mej vad du tycker skiljer en rökare från en rökare?
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:05
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 08:55) Hur menar ni när ni säger "dra alla rökare över en kam"?
Menar ni att man säger att alla rökare förpestar luften för andra? Jag har aldrig hört någon säga så. Man märker ju bara de rökare som gör det, de andra betraktar man ju i princip som icke-rökare eftersom man inte märker att de röker. Så jag förstår inte vart problemet ligger.
Ingen har väl heller sagt att alla rökare röker på arbetstid hela tiden? Så det där med att dra alla över en kam fattar jag inte riktigt. Men snälla Magdis! Det finns rökare, och så finns det rökare! En del märker du knappt av att de finns, en del märker du av hela tiden. Därav " dra inte alla över en kam ". Sen..........att det inte finns en enda rökare som har ett " genomgott " rent samvete..........det är en helt annan sak. Men om du går bakåt i tråden, och lyssnar på dig själv, hur du låter, och hur du "dömer" den som röker ( du är absolut inte ensam ), så kanske, om du är objektiv nog, kan se, att du dömer rätt så friskt
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:09
|

Medlem

|
Tack Evgeni
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|