Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Löneavdrag, Löneavdrag för rökare
          Tezzla
          Inlägg 05-11-2006, 20:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Björken @ 05-11-2006, 20:12)
          Här nere inför en av grannkommunerna förbud mot rökning  under arbetsdagen alltså även på dina raster får du inte röka och om du ertappas med att röka så får du en varning av chefen och i förlängningen så ansåg de att man kunde få sparken. Men hur det blir med det sistnämnda är en facklig fråga.
          Så snacka om att driva hetsjakt på rökare.

Förbjudet att röka på rasterna? ohmy.gif Hur motiverar de det? Det kan omöjligt vara lagligt med såna förbud...

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Betty
          Inlägg 05-11-2006, 20:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 18:52)
          Vad folk gör på raster och fritid är upp till dem men om jag skulle anställa någon för att göra ett jobb vill jag betala lön för utfört arbete, inte för att de ska stå och puffa. Kollektivavtalen reglerar rasterna, läs igenom dem och puffa på er egen tid. Den tid man får lön för är nämligen inte ens egen, den är köpt och betalas av arbetsgivaren.

(Edit: Det gäller f ö fritidssurfande, privatprat i telefon och kaffedrickande också. Rätt ska vara rätt.)

Håller med till 100%. Det finns f.ö. nikotintuggummi att ta till om suget blir för stort mellan rasterna.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2006, 20:26
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 20:40)
          Snälla!!! vart hittar jag dom ciggen?? och är dom dyrare än dom det tar 3-4 minuter att röka?? rolleyes.gif Näe, skämt åsido, jag tycker faktiskt att det är ren hetsjakt på oss rökare, vi behöver inte bli värre straffade än vi redan är. Vi betalar skyhöga skatter på våra pinnar, vi får betala med vår hälsa, och stå ute i regn, rusk och snöstormar sen dom tog bort alla rökrum på arbetsplatserna.

Oj, man kan ju undra varför man inte ägger av med att röka?!?! wacko.gif wink.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 05-11-2006, 20:28
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

äsch...det är väl bäst för alla, om man bara ställde upp alla rökare och arkebuserade dom sad.gif sad.gif
          mindre sjukvård och massor av lediga jobb och bostäder sen... smile.gif smile.gif

(obs ...ironi) wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-11-2006, 20:28
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:26)
          Oj, man kan ju undra varför man inte ägger av med att röka?!?! wacko.gif wink.gif

I mitt fall för att jag VILL röka!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-11-2006, 20:33
          Länk hit: #26

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Tezzla @ 05-11-2006, 20:15)
          Förbjudet att röka på rasterna? ohmy.gif Hur motiverar de det? Det kan omöjligt vara lagligt med såna förbud...

Arbetsgivaren kan såklart förbjuda rökning på arbetsplatsen (inklusive ute-platser), men, lämnar man arbetsplatsen så kan man givetvis röka på rasterna. Fast i praktiken är det väl bara lunchrasten som är aktuell som 'fritid' då den inte är betald. Fast jag vet inte.

Jag tycker tvärtom att det ibland varit hetsjakt på oss icke-rökare...jag jobbade ett tag på en restauranganläggning, och när jag tog rast och satt och drack cola...då kom chefen jämt och undrade varför jag inte jobbade (jag jobbade ute, så han såg mig bara när jag hade rast...)...rökarna däremot fick bolma bäst de ville på inofficiella raster på 3-4 minuter.

Jag tycker inte att rökare ska ha lägre lön, däremot ska en rökare som tar sammanlagt 20 minuter _extra_ rast per dag för att röka absolut inte ha full lön.

--------------------
          zon2.5

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-11-2006, 20:39
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Och det är inte bara arbetrsgivare som bedriver hetsjakt på rökare även nära o kära ägnar sig åt sånt fast kanske av annan anledning.
          Det är legitimt att hacka på rökare för att det är skadligt men att säga att så mycket arbetstid går bort är en överdrift.

Blir lite full i skratt när det talas om raster för att man när man är på jobbet ska jobba och inget annat. Bara här på forumet har det ju klart och tydligt talats om att man sitter på jobbet och snackar på Odla. Det finns säkert måånga som sitter o surfar privat på arbetstid. Säkert mycke längre stunder än dom få minuter en rökare tar rast.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-11-2006, 20:44
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Stintan43 @ 05-11-2006, 20:39)
          Blir lite full i skratt när det talas om raster för att man när man är på jobbet ska jobba och inget annat. Bara här på forumet har det ju klart och tydligt talats om att man sitter på jobbet och snackar på Odla. Det finns säkert måånga som sitter o surfar privat på arbetstid. Säkert mycke längre stunder än dom få minuter en rökare tar rast.

PRECIS!

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-11-2006, 20:46
          Länk hit: #29

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Beror väldigt väldigt mycket på vilket jobb man har också. Orättvist? Tja, så är det ju ordnat här i världen. Står du vid löpande bandet på Scania kan du inte ta rökpaus hur som helst, än mindre chatta på dator. Har du ett kontorsjobb, där du delar av dagen väntar på samtal exempelvis, ja, då kan du ju fortfarande sköta ditt jobb precis lika bra trots att du både chattar och kollar forum. Bara du tar och hanterar samtalen när de kommer.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-11-2006, 20:51
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Tezzla @ 05-11-2006, 20:44)

PRECIS!

*nickar*
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-11-2006, 20:54
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Eftersom jag är min egen kan jag bestämma sådant själv. Alla har inte den förmånen. Orättvist? Inte mer orättvist än livet brukar vara.

Håller med Pirum f ö, det är fullt möjligt att surfa in på Odla medan man funderar på något arbetsrelaterat när man sitter på kontor men det är inte lika lätt eller ens lämpligt att komma ifrån löpande bandet.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-11-2006, 21:18
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har själv jobbat på kontor så visst vet jag att det är fullt möjligt å andra sidan fanns det annat jobb att sköta medans man väntade samtal så bara för att möjligheten finns är det väl inte så säkert att det är lämpligt.

Att livet inte är rättvist vet jag såklart men det var inte frågan.

Jag tycker inte rökare ska ha löneavdrag. Och jag tycker att ska man röka får man göra det på sina raster.

Själv har jag inga raster längre utan kan göra precis som jag vill tongue.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          AnitaO
          Inlägg 05-11-2006, 21:19
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Tezzla @ 05-11-2006, 19:44)

PRECIS!

Visst är det så, och då ska ju egentligen det också "registreras" precis som privata telefonsamtal, taskig festblåsa o.s.v.
          Och så dom som på nåt vis alltid lyckas sega ut på sina kafferaster med en massa "jag-ska-bara" och har satt det i system.
          Man kan ju inte bara plocka ut en liten grupp och särbehandla dom negativt.
          Det är ju bara att bädda för konflikter.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          MrNorth
          Inlägg 05-11-2006, 22:06
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jag har inte förstått problemet? Vad spelar det för roll om man är rökare eller inte samma regler gäller för alla. Om du på din rast väljer att ta en cigg eller att surfa på aftonbladet en kvart så ska väl ingen lägga sig i det?

Jag jobbar på kontor, vi har en BETALD rast en kvart på förmiddagen och en kvart på eftermiddagen. Vill vi stå o hänga i fikarummet på övrig tid så får vi vackert gå och stämpla ut... samma sak gäller ju självklart för rökare också. Om de måste röka mer än vid dessa tillfällena så får de ju gå och stämpla ut??! Det är väl ändå klart som korvspad. Det står ibland folk i rökrutan som jag går förbi och jag förutsätter att antingen tar de den betalda rasten eller så har de stämplat ut. Om inte så får ju chefen ta itu med det som vilket annat diciplinärende som helst. Att göra skillnader på rökare o ickerökare är inte relavant tycker jag. Varför hålla på med sånt som löneavdrag för endast rökare? Missköter du ditt jobb så är det helt ok med löneavdrag, men det gäller ju alla människor inte bara rökare???? Eller har jag missuppfattat det hela totalt?

/Henrik

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-11-2006, 22:07
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Nä så kan man inte göra tycker jag. Däremot kan man ha ett förbud mot att röka under arbetstiden. Det är ju inte mer än rättvist. Jag hade en ungdomsplats på ett sjukhem en gång där ett äldre biträde ansåg att jag skulle duka fram middagen och ta upp alla rullstolsbunda patienter själv , medan hon satt i rökrummet och rökte. Har också varit med om att jobba natt tillsammans med en som ständigt och jämt skulle springa ut och röka, man blir ganska ensam om jobbet då. sad.gif Så jag tycker det är rimligt att kräva att man arbetar under arbetstiden.

Citera
          Kathy
          Inlägg 05-11-2006, 22:49
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 20:28)
          CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:26)
          Oj, man kan ju undra varför man inte ägger av med att röka?!?! wacko.gif  wink.gif

I mitt fall för att jag VILL röka!
          Mvh
          Fenja

Har man sett vad rökning kan ställa till med beträffande lungemfysem och KOL; så tror jag att ingen vill röka. sad.gif

Men, det var inte det frågan handlade om.

Vänd på det istället.
          Premiera de som inte röker.

Citera
          Hannele
          Inlägg 05-11-2006, 23:00
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 19:52)
          Vad folk gör på raster och fritid är upp till dem men om jag skulle anställa någon för att göra ett jobb vill jag betala lön för utfört arbete, inte för att de ska stå och puffa.

Du säger lite emot dej själv.
          Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs? blink.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Kathy
          Inlägg 05-11-2006, 23:05
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:00)
          Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs? blink.gif

Tro mig, på mitt jobb har det stor betydelse hur arbetet utförs. smile.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 05-11-2006, 23:10
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 23:05)
          Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs?  :blink:

Hetr du LadyG? huh.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Kathy
          Inlägg 05-11-2006, 23:10
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:10)
          CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 23:05)
          Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs?  blink.gif

Hetr du LadyG? huh.gif

Nej, gör du? tongue.gif

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2025, 15:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon