Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Löneavdrag, Löneavdrag för rökare
          *Stintan*
          Inlägg 05-11-2006, 23:56
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gammal inbiten rökare som jag är så kanske det är dags att titta lite på hur det har sett ut över tiden.

Ännu på sjuttiotalet talades det inget om hur skadligt det var att röka. Där satt och stod folk på sina arbetsplatser och rökte överallt. Glömmer aldrig vilket ramaskri det blev när det på min arbetsplats bestämdes att det skulle vara rökfria sammaträden. Fortfarande röktes det i arbetsrummen, väntrummen ja i princip överallt.
          Att jag fick två friska välmående barn istället för böcklingar kan så här i efterhand betraktas som ett mindre under.

Sen har antirökkampanjen accelererat sedan någon gång på åttiotalet och hetsjakten var ett faktum men blev värre och värre med åren.

Men i ärlighetens namn så har väl de flesta rökare också med tiden visat mer och mer hänsyn till ickerökare, ja inte alla förståss men många. Och massor med folk har slutat röka så idag är vi ju inte så många kvar. Ett utdöende släkte tror jag. Ja det är ju farligt att röka och jag vet att jag borde sluta men jag är lite sån att ju mer man tjatar och hotar desto mer obstinat blir jag och gör således tvärtom. Och jag tror inte jag är ensam om att vara sån.

Positiv peppning är vad som behövs, inte pekpinnar och hot. Ett eventuellt löneavdrag skulle tror jag inte ha någon som helst betydelse. Den som vill röka skulle säkert ta det också och då skulle ju heller ingen kunna klaga på att rökaren går ut o tar några bloss.

säger en som bör och försöker sluta röka hela tiden

wink.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-11-2006, 00:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:00)
          Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs? blink.gif

Oja, HUR spelar all roll i världen. Skulle du betala för en lunch om kocken låtit såsen skära sig och potatisen var halvrå? Skulle du köpa en gardin som inte är fållad snyggt? Skulle du köpa brödet även om det bara var halvgräddat? Vem som helst kan göra ett hafsjobb, jobbet blir utfört även då fast dåligt.

Och visst slarvar folk när de har bråttom till något. Bästa tiden att få igenom sin bil genom bilprovningen är strax före lunch. Jag fick igenom min volvo från 1977 bara för att besiktningsmannen var hungrig och ville gå på lunch (för några år sedan). Hade han varit uppmärksam hade han sett rosten och alla andra efl, nu fick jag ett par ettor sen fick jag åka. Gjorde han ett bra jobb, nej. Han gjorde sitt jobb, även om det kan diskuteras, men inte bra.

Och nej, jag skulle inte betala lön för rök-tid -eller kaffepauser- som arbetsgivare eftersom den anstllde de facto inte just då arbetar. Om den anställde jobbar 8 timmar ska de ha lön för det, naturligtvis. Men vill den anställde ha raster som inte är avtalsreglerade får de väl jobba in det då, svårare är det inte.

Så har det alltid funkar där jag varit anställd, och på den tiden rökte jag. Jag tyckte aldrig det var konstigt eller fel att jag inte fick lön när jag inte arbetade. Kanske bara jag som är felfuntad tongue.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          arno
          Inlägg 06-11-2006, 00:23
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

Jag har haft ett par jobb där mina rökande arbetskamrater garanterat har tagit rökpauser på 30 minuter varje dag utan löneavdrag. Att bara gå iväg och ta en paus i arbetet utan att röka var inte accepterat. Rökning och toalettbesök var de enda legitima skälen att inte jobba. Vi som inte rökte ställde märkligt nog upp på detta.

Citera
          mittas
          Inlägg 06-11-2006, 09:14
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 8 255

Hej
          Där ja jobbar så finns den en rökkur, och ibland mellan rasterna går ja dit
          och röker, även min arbetskamrat som inte röker följer med dit in, vi slipper allt buller när vi går in där. Nu är de så att vi jobbar på fabrik, inte löpande band stuket sån tur är rolleyes.gif vi har det rätt så fritt även om vi ibland inte sitter ner mer än när vi äter wacko.gif såna dagar är inte roliga, ibland hinner man faktiskt inte ens gå in i rökkuren mellan rasterna!!!!!!!!! Men dom här som dricker kaffe måste gå i från fabriken, detta hinner dom alltid med mad.gif och även dessa som sitter och surfar på datorerna medans andra sliter "häcken" av sig, dessa borde ju också ha löneavdrag!!!!!!
          Ett väldigt tjat om att man ska sluta röka. Detta är kanske inte så lätt för alla. Ni som dricker káffe, försök sluta med det rolleyes.gif .
          Oj nu driver ja hetsjakt på kaffedrickar wub.gif

MVH Catarina

Citera
          Rossi
          Inlägg 06-11-2006, 09:18
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Om man tar rast på jobbet utöver de fastställda rasterna ska man givetvis ha löneavdrag. Om man sen röker, utför yoga, shoppar etc. på den rasten spelar ingen roll.

Det fåtal som röker på min arbetsplats tar ca. 10 minuters paus 5-6 ggr om dagen utöver de fastställda rasterna. Det är 5 timmar i veckan. Undrar om det är OK att jag som inte tar de här rasterna istället sparar ihop den tiden och går hem klockan 11 på fredagen istället för fyra?! Jag menar, får inte de andra löneavdrag så ska väl inte jag ha det?!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          AnnammA
          Inlägg 06-11-2006, 09:54
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Jag är ickerökare, och periodvis har jag svårt att tåla rök pga min astma. Jag hetsar inte mina rökande arbetskollegor, men jag har ickefrökande kollegor, som gör det...(Jag tycker att var och en får fritt bestämma om han/hon vill röka.)
          Däremot har väl jag upplevt diskriminering av oss ickerökare när det gäller att ta paus, för det är faktiskt så att det är/känns mer giltigt att ta en paus om man ska röka...Och det är snett!

Hälsn

AnnA

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-11-2006, 09:58
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (AnnammA @ 06-11-2006, 09:54)
          Däremot har väl jag upplevt diskriminering av oss ickerökare när det gäller att ta paus, för det är faktiskt så att det är/känns mer giltigt att ta en paus om man ska röka...Och det är snett!

Ja, jag har blivit tillsagd av en rökare att inte bara sitta där... när andra rökte. sad.gif
          Och för riktigt länge sedan fick vi icke-rökare alltid stanna och vakta avdelning, medans rökare rökte.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 06-11-2006, 10:01
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

på vår arbetsplats, infördes det så, att när rökarna tog en rökpaus, tog ickerökarna en "kakapaus"...det vill säja dom satte sig ner och sträckte på sig, vila de lite, tog ett glas vatten,,,whatever....dom tog en micropaus helt enkelt också...
          inget gnäll för att rökarna fick flera raster...(det var det som spökade...orättvisan).....och inget löneavdrag... wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 06-11-2006, 10:13
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

"Förstår inte diskussionen", i Arbetsmiljölagen och i Arbetstidslagen samt i de flesta kollektivavtal står det att arbetsgivaren skall skapa möjligheter att under betald arbetstid erhålla nödvändiga PAUSER. Paus = uppehåll under betald arbetstid, rast = obetald tid, d v s fritid, då man gör vad tusan man vill. Kan till och med gå hem om det är praktiskt möjligt.
          I dagens arbetsliv är takten så hårt uppdriven att vi alla måste slå vakt om de få rättigheter vi har att pusta på arbetstiden också.
          Jag vet en person som fick problem med njurarna när han inte fick gå på toa som han behövde och så får det inte vara!!! unsure.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-11-2006, 10:14
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-11-2006, 10:13)
          Jag vet en person som fick problem med njurarna när han inte fick gå på toa som han behövde och så får det inte vara!!! unsure.gif

På McDonalds fick dottern inte ens gå och kissa på fem timmar... wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Gillan
          Inlägg 06-11-2006, 10:18
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag sällar mig till de som helt enkelt inte förstår problemet med det hela.
          Vad du gör med den rast du har rätt till, ska väl resterande inte bry sin hjärna med? Tar du däremot extra raster, av vilken anledning som helst, ja då får du ju vara beredd på löneavdrag om arbetsgivaren så bestämmer.

Tyckte Rossi's undran, om hon kunde gå hem kl 11 på fredagen istället, var riktigt bra rolleyes.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Betty
          Inlägg 06-11-2006, 10:19
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag slutade röka för ett antal år sen men nog minns jag hur vi rökare träffades i rökrummet ca en gång/timme lite drygt. Där blev vi sittande mellan 5-10 minuter, lite olika, beroende på om vi var inne i nåt intressant samtal som drog ut på tiden. Sen rökrummet togs bort och vi blev tvungna att gå ut och röka så blev pauserna lite kortare, beroende på väder och årstid.
          Några ickerökare klagade och tyckte det var orättvist så de, en grupp på kanske fem pers, införde en egen paus på ca 10 - 15 min. varje förmiddag. Mellan fikarasten och lunchen gick de till lunchrummet för att äta en frukt, läsa dagstidningar och komma ifrån sina skrivbord en stund.
          Gissa om det blev fart på cheferna...
          Ickerökarna uppmanades att sluta maska och beordrades tillbaka till sina skrivbord - medan rökarna ansågs ha "giltig frånvaro".
          Även om jag själv var en av rökarna på den tiden, så tyckte jag att det var en konstig särbehandling.
          Vi var vid den tiden ca 20 st rökare och ca 70 st ickerökare på vår arbetsplats.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Tezzla
          Inlägg 06-11-2006, 10:27
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Ähh, det är bara att inse att detta fåniga förslag är ännu ett led i att jaga rökare. Ville man på allvar att folk skulle arbeta mer så skulle man granska ALLA, inte bara rökare. För det är ju knappast så att just rökare har monopol på att slappa på jobbet. Många här har t.ex. gett exempel på rökare som gått ifrån och inte gjort sitt jobb, det har jag med, men jag har precis lika många exempel på ickerökare som gjort och gör detsamma.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-11-2006, 11:22
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Rossi @ 06-11-2006, 09:18)
          Om man tar rast på jobbet utöver de fastställda rasterna ska man givetvis ha löneavdrag. Om man sen röker, utför yoga, shoppar etc. på den rasten spelar ingen roll.

Det fåtal som röker på min arbetsplats tar ca. 10 minuters paus 5-6 ggr om dagen utöver de fastställda rasterna. Det är 5 timmar i veckan. Undrar om det är OK att jag som inte tar de här rasterna istället sparar ihop den tiden och går hem klockan 11 på fredagen istället för fyra?! Jag menar, får inte de andra löneavdrag så ska väl inte jag ha det?!

Precis vad jag försöker få fram.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-11-2006, 11:35
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (LadyG @ 06-11-2006, 11:22)
          CITAT (Rossi @ 06-11-2006, 09:18)

Precis vad jag försöker få fram.

Så tycker jag med, det ska gälla alla och inte bara rökare

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 06-11-2006, 11:47
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Tezzla @ 06-11-2006, 09:27)
          Ähh, det är bara att inse att detta fåniga förslag är ännu ett led i att jaga rökare. Ville man på allvar att folk skulle arbeta mer så skulle man granska ALLA, inte bara rökare. För det är ju knappast så att just rökare har monopol på att slappa på jobbet. Många här har t.ex. gett exempel på rökare som gått ifrån och inte gjort sitt jobb, det har jag med, men jag har precis lika många exempel på ickerökare som gjort och gör detsamma.

Jag är rökare och använder ca 20 min/dag till detta. Av dessa 20 min. sker 5 min. på min lunch. Jag surfar aldrig på mitt arbete om jag inte måste för arbetets skull. Mejlar aldrig privat heller på arbetstid det gör jag hemma. Mina arbetskamrater som inte röker dricker kaffe minst lika ofta och längre i pausutrymmet eller vid sitt skrivbord och passar då även på att surfa.
          Om man sitter som jag ca 8 timmar framför en dataskärm så måste man ta raster då och då för att rensa huvudet.
          Efter denna lilla rast på ca 5 min/gång gör att man utför sitt arbetet betydligt bättre.
          Arbetar som skyddsombud och beordrar mina arbetskamrater att de MÅSTE ta raster för vår arbetstid består mest av datorarbete och då skall de gå ut från sitt kontor inte ta med sig kaffet in och fortsätta arbeta. Chefen har godkänt detta också p.g.a. av arbetets art. Det går betydligt lättare att utföra jobbet mera tillfredsställande efter en kort paus.

Att förbjuda är inte den rätta vägen för en inbiten rökar trots att vi vet att det är farligt blir det bara värre. Det arbetsgivarna borde göra och gör på en del platser är att erbjuda rökare en studiecirkel (avvänjningskurs) tillsammans med företagshälsovården.
          Bara för att rökning är farligt berättigar inte det till löneavdrag utan då ska alla ha det som utför något "privat" på arbetstid det är min åsikt.
          Jag kallar det för mobbing och så får väl arbetsgivaren anställa icke rökare då.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-11-2006, 11:51
          Länk hit: #57

Medlem

"Men det finns hjälp, i slutarökagrupper. Och den som varit rökfri i sex månader lovas 1 500 kronor i bidrag – till nikotintabletter. Hittills har 24 personer fått det.
          – Jämför det med vad det kostar att vårda den som blir sjuk av rökningen. De 35 000 kronorna är väldigt lite i sammanhanget. Det räcker med att vi kan rädda en enda människa, säger Håkan Kragnert kommunens personalchef, i GP.

Günther Hähnert, kommunchef i Tidaholm, jämför med skolan. Där är det förbjudet för alla att röka. Han räknar med att det blir likadant på kommunens alla arbetsplatser i framtiden.
          En EG-dom ger dessutom arbetsgivaren rätt att neka anställning.
          – Vi är inte tvungna att anställa den som röker, säger Günther Hähnert."

rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 06-11-2006, 12:07
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Även utomhus det framgår inte?

Självklart ska man inte röka inne det finns ju en lag på detta men förbjuda det utanför dörrarna kan nog ingen förbjuda om det inte finns en lag.

På en arbetsplats här så får man inte röka mer än på anvisade platser och inte sista halvtimman innan man går hem + inte närmare byggnaden än 4 meter. Detta har med arbetsplatsens brandförsäkring att göra.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-11-2006, 12:10
          Länk hit: #59

Medlem

På skolgårdarna är det förbjudet att röka, det räknas väl som en del av arbetsplatsen antar jag. Eller så är det för att det kryllar av barn på en skolgård. Orsaken vet jag inte men det har varit förbjudet att röka på skolor och skolgårdar sen 199x-nångång (kan det ha varit 1994 - 1995?).

--------------------

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 06-11-2006, 12:14
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

En stilla undran...om man tycker man förtjänar en belöning...varför då belöna sig själv med lungcancer/KOL? unsure.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon