CITAT (Björken @ 09-11-2006, 19:39)
CITAT (anna_rispan @ 09-11-2006, 17:34)
Ja du. Det finns väl i något dokument från erat fack där du kan läsa om raster. Har man möjlighet så är det kankse ändå värt den tid det tar för att hinna byta några ord med kollegor o låta kroppen byta ställning och så....
Det är väl i mänskliga rättigheterna det står något om fem minuters rast/paus efter 60 minuter arbete... Eller har jag drömt det??
En del jobb har säkert svårt att tillåta rats. En kompis har jobbat mycket i fabrik o det låter kämpigt. Att inte kunna lämna sin plats för att gå på toa för att det inte är någon som kommer o byter av vid en viss tid.....
Det där med 5 minuters rast efter 60 minuters jobb skulle jag tycka vore intressant att veta om det verkligen finns lagligt någonstans. Vet att det existerar på många håll men jag har läst genom de flesta fackliga avtal och arbetstidslagarna som finns och kan inte någonstans hitta att det finns inskrivet. Intressant frågeställning för mig eftersom det diskuteras just nu på ett annat forum jag är med på en kant.
Såvitt jag vet gäller det om du har ett väldigt monotont jobb à la löpande band.