|
|
  |
Att bli gammal och sjuk |
|
|
|
10-11-2006, 14:35
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Scrollan @ 10-11-2006, 13:48) CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 11:59) CITAT (Scrollan @ 10-11-2006, 00:43) Men ändå...att bli gammal är en sak, men att bli gammal och sjuk. :( Var går gränsen? Stephen Hawking kan inte röra ett finger, talar med en röstmaskin, men är en av världens främsta fysiker. Stephen Hawking har ALS men uppenbarligen så lever han ett värdigt liv. Dessutom är han inte så gammal; 64 år. ALS är ju också en sjukdom, eller? Dessutom obotlig och dödlig. 64 år är ingen ungdom.. Slutet är en plågsam kvävning eftersom andningsmuskulaturen sakta förlamas.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-11-2006, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Jag är inte för dödshjälp men jag tycker att vi måste ta oss en funderare på om det verkligen inte ska finnas en enda sjukdom som man får dö av. Nu sätter sjukvården in en massa resurser för utredningar och medicinering vare sig den sjuka vill det eller inte. Och ingen frågar den som är sjuk. Jag har varit med om en man som fick ett hjärtstopp och som vi fick att leva igen. Han sa på fullast allvar att han inte tyckte vi var kloka som behandlade en 85 årig människa så och undrade stillsamt vad han egentligen skulle få dö av när man inte ens fick dö när hjärtat stannade i hans ålder. Den mannen levde inget ovärdigt och ensamt liv, men det var helt naturligt för honom att förr eller senare skulle livet ta slut.
Men frågan är jättesvår för vem ska bestämma vem som får och vem som inte får behandling. Det här valet ställs vi ju inför eftersom vi skaffat oss tekniken och kunskapen att låta människor leva länge men inte låtit det etiska tänkadet eller omsorgen utvecklas i samma takt. Alla vill leva länge men ingen vill vara gammal, sjuk och ensam.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 14:51
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 14:35) ALS är ju också en sjukdom, eller? Dessutom obotlig och dödlig. 64 år är ingen ungdom.. Jodå, jag känner väl till ALS ....  och jag skrev heller inget om att det inte var en sjukdom. ALS är inte direkt förknippad med gruppen ålderssjukdomar. Och jag tycker att 64 år inte är så speciellt gammalt, inte i dagens läge när det finns människor som fortsätter jobba efter det att de fyllt 65.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Scrollan @ 10-11-2006, 13:50) CITAT (Fenja @ 10-11-2006, 12:02) Jag vill INTE leva i en värld där det är tillåtet att ta livet av människor vare sig det är kriminella eller gamla och sjuka!! Det är en gräslig syn på människor. Mvh Fenja Du...med tanke på hur politiker underprioriterar äldrevården så tycker jag det redan är påvisat vilken människosyn som råder.  Det är tyvärr sant det du säger, men det är fortfarande en milsvid skillnad till att börja avliva dem. Jag hoppas att det aldrig blir ett verkligt alternativ till en fungerande äldrevård... Självfallet måste vi försöka att göra något åt äldrevården på alla sätt vi kan!! Jag tror att "envar" kan göra mycket för sina egna anhöriga, även om många institutioner behöver förbättras också. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 8 309

|
Det här är naturligtvis en oerhört svår fråga. Men jag uppfattade den som om man skulle junna tillåta dödshjälp OM PERSONEN IFRÅGA SJÄLV BEGÄR DET. Inte hade jag tänkt mig någon slags klinik där vi för in dem som "någon" bedömer som dags att avliva, bort det!
Sedan kan jag ju bara säga att min fysiskt friska mor upplever sitt liv som ovärdigt och undrar om det inte kunde få vara dags snart, vid 96 års ålder. Nu får hon ju all kroppslig vård med piller för än det ena och än det andra som kroppen håller de liv i. Mental stimulans är nog nära noll-nivån såvitt jag begriper.
Jag tycker nog att jag unnar henne ett slut på livet istället för det ovärdiga liv hon lever. Hon skulle dock aldrig begärt dödshjälp så länge hon var såpass i huvudet så hon visste vad hon gjorde.
De övriga 7 på hennes avdelning är totalt "bortom". Det är ovärdigt att vi inte låter de gamla dö en naturlig död utan håller "liv" i dem så länge som möjligt. Något liv är det inte för många av dem.
Frågan är inte lätt att besvara dock....
|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:59
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 16:53) De övriga 7 på hennes avdelning är totalt "bortom". Det är ovärdigt att vi inte låter de gamla dö en naturlig död utan håller "liv" i dem så länge som möjligt. Något liv är det inte för många av dem. Fast det gör vi ju faktiskt inte. När en gammal person är sjuk och svag så sätts det inte in resurser för att hålla denna människa kvar vid livet så länge som möjligt. Medicinering används för att personen ska få det så "bra" som möjligt den sista tiden och inte ha smärta. Sen är det ju faktiskt så att när kroppen verkligen säger ifrån, när det är dags att ge upp. ja, då gör den det också. Hos vissa ger kroppen upp snabbare hos andra tar det lång tid.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2006, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
För dödshjälp - definitivt! Det är väl det enda tillfället då djuren faktiskt har det bättre än oss...
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 17:03
|
Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 10-11-2006, 17:00) För dödshjälp - definitivt! Det är väl det enda tillfället då djuren faktiskt har det bättre än oss... Att göra jämförelse människa djur känns fel.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2006, 17:08
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 17:03) CITAT (Whiskuchi @ 10-11-2006, 17:00) För dödshjälp - definitivt! Det är väl det enda tillfället då djuren faktiskt har det bättre än oss... Att göra jämförelse människa djur känns fel. Inte för mig, människan är också ett djur
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 17:13
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 8 309

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 16:59) CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 16:53) De övriga 7 på hennes avdelning är totalt "bortom". Det är ovärdigt att vi inte låter de gamla dö en naturlig död utan håller "liv" i dem så länge som möjligt. Något liv är det inte för många av dem.
Fast det gör vi ju faktiskt inte. När en gammal person är sjuk och svag så sätts det inte in resurser för att hålla denna människa kvar vid livet så länge som möjligt. Medicinering används för att personen ska få det så "bra" som möjligt den sista tiden och inte ha smärta. Sen är det ju faktiskt så att när kroppen verkligen säger ifrån, när det är dags att ge upp. ja, då gör den det också. Hos vissa ger kroppen upp snabbare hos andra tar det lång tid. Låter förnuftigt Tezzlan. Tyvärr har jag näraliggande exempel där det satts in väldigt stora resurser på människor som var så sjuka och eländiga att de bara ville dö och försökte signalera det till sjukvårdspersonalen. Personen ifråga hade svårt att tala. Det var blod-transfusion, cellgifter och hela kitet för att hon skulle leva vidare, vilket hon gjorde. I en månad. Hon var 88. Hon hade inte roligt den månaden, liggande med slangar in överallt.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 17:33
|
Medlem

|
CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 17:13) CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 16:59) CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 16:53) De övriga 7 på hennes avdelning är totalt "bortom". Det är ovärdigt att vi inte låter de gamla dö en naturlig död utan håller "liv" i dem så länge som möjligt. Något liv är det inte för många av dem.
Fast det gör vi ju faktiskt inte. När en gammal person är sjuk och svag så sätts det inte in resurser för att hålla denna människa kvar vid livet så länge som möjligt. Medicinering används för att personen ska få det så "bra" som möjligt den sista tiden och inte ha smärta. Sen är det ju faktiskt så att när kroppen verkligen säger ifrån, när det är dags att ge upp. ja, då gör den det också. Hos vissa ger kroppen upp snabbare hos andra tar det lång tid. Låter förnuftigt Tezzlan. Tyvärr har jag näraliggande exempel där det satts in väldigt stora resurser på människor som var så sjuka och eländiga att de bara ville dö och försökte signalera det till sjukvårdspersonalen. Personen ifråga hade svårt att tala. Det var blod-transfusion, cellgifter och hela kitet för att hon skulle leva vidare, vilket hon gjorde. I en månad. Hon var 88. Hon hade inte roligt den månaden, liggande med slangar in överallt. Ja, det är trist det du berättar och det är ju just detta som gör ämnet "dödshjälp" så svårt. En person som är vid sinna sinnens fulla bruk och som kan tala för sig har rätt att tacka nej till behandling. Har bl.a träffat flera mycket sjuka människor som bestämt sig för att sluta med dialys. Men när personen kanske inte är helt klar i huvudet och inte kan uttrycka sig, vad gör man då? Ska man sluta med t.ex. cellgift? Är det moraliskt rätt och riktigt? Hur kan man vara 100% säker på att patienten själv önskar det? Och vid vilken ålder bör man sätta gränsen? Ska man fortsätta med cellgifter hos en 60-åring som inte kan uttrycka sin vilja klart, men inte hos en 85-åring? När det gäller mycket gamla människor så har ju de anhöriga en del att säga till om, men om det inte finns anhöriga? Väldigt svårt sånt här. Det finns alltid aspekter som man inte vet hur man ska tackla.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2006, 17:47
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Fenja @ 10-11-2006, 16:06) CITAT (Scrollan @ 10-11-2006, 13:50) CITAT (Fenja @ 10-11-2006, 12:02) Jag vill INTE leva i en värld där det är tillåtet att ta livet av människor vare sig det är kriminella eller gamla och sjuka!! Det är en gräslig syn på människor. Mvh Fenja Du...med tanke på hur politiker underprioriterar äldrevården så tycker jag det redan är påvisat vilken människosyn som råder.  Det är tyvärr sant det du säger, men det är fortfarande en milsvid skillnad till att börja avliva dem. Jag hoppas att det aldrig blir ett verkligt alternativ till en fungerande äldrevård... Självfallet måste vi försöka att göra något åt äldrevården på alla sätt vi kan!! Jag tror att "envar" kan göra mycket för sina egna anhöriga, även om många institutioner behöver förbättras också. Mvh Fenja Fast det är inte heller det jag säger att aktiv dödshjälp skulle vara ett alternativ till en fungerande äldrevård. Och "dem" blir snart du och jag, så det gäller att börja redan nu om vi ska lyckas förbättra åldringsvården så att var och en får en chans till ett värdigt liv och, framför allt, ett värdigt avslut. Vad är ditt bidrag till en bättre åldringsvård, Fenja? (att det råkar bli du nu, beror på att du tar upp detta med "jag tror att alla och envar........etc)
|
|
|
|
|
10-11-2006, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Jag rösrade ja, därför att; den dagen när jag ligger som ett paket med livsuppehållande medel och bara vill sluta .. då anser jag att det är min rättighet att så få göra ... likaså ensam, sjuk, sittandes i mitt hem med hemtjänst som servar med mat, toabesök och snabbstädning ... det är inget värdigt liv, bara lessamt Tänker även på anhöriga ... vill inte att mina barn skall uppleva mig liggande onåbar i flera månader... det är tungt, jag vet, eftersom jag själv upplevt det.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 19:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Ansvaret ligger nog mycket hos var och en att ta upp den här frågan på ett tidigt stadium (medan man fortfarande är frisk) med sina anhöriga så att alla vet vad man tycker och tänker om ämnet. Detta gäller även donationer av organ. Såg ni filmen om Jocke? Det borde finnas möjligheter i Sverige att få hjälp så att man inte behöver åka utomlands. Jag menar inte att man ska ta dit alla gamla och sjuka för "avlivning", men för de som är "klara" i skallen och lider svårt av en eller annan sjukdom borde det finnas alternativ. Jobbar själv med gravt dementa och vi som personal mår psykiskt dåligt av att inte vi har resurser för att kunna stimulera och aktivera de gamla. Även om man lever till 95 borde idealet vara att leva varje dag med guldkant. Tyvärr vet vi väl alla att så inte är fallet.
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
10-11-2006, 19:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 10:59) CITAT (Scrollan @ 10-11-2006, 00:43) Men ändå...att bli gammal är en sak, men att bli gammal och sjuk.  Var går gränsen? Stephen Hawking kan inte röra ett finger, talar med en röstmaskin, men är en av världens främsta fysiker.  Jo men han har väl valt det själv han vill väl leva. Skulle jag få en obotlig sjukdom är det både billigare och mera humant att ge mig en spruta så att jag somnar in än ligga på långvården och pina mig själv och min anhöriga som får se hur man tynar bort. Som ni förstår röstade jag JA.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
askar
|
10-11-2006, 19:25
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
10-11-2006, 21:23
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 10-11-2006, 19:25) Jag med  Åtta platser och nästan lika många personal, låter nästan för bra för att vara sant  önskar att verkligheten såg så ut för alla ...
|
|
|
|
askar
|
10-11-2006, 21:30
|
Gäster

|
CITAT (Snöflinga @ 10-11-2006, 21:23) CITAT (askar @ 10-11-2006, 19:25) Jag med  Åtta platser och nästan lika många personal, låter nästan för bra för att vara sant  önskar att verkligheten såg så ut för alla ... Visst är det fantastiskt, jag har sett reportage i tv därifrån Gamlingarna får vara med vid matlagning och bak, de får hjälpa till med att duka av och på mm Ang antalet anställda... de jobbar skift så alla är inte där samtidigt. En av dem har jobbat på "min" vårdcentral för många år sedan. En fantastiskt fin människa som verkligen passar i äldrevården.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 21:35
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 10-11-2006, 21:30) CITAT (Snöflinga @ 10-11-2006, 21:23) CITAT (askar @ 10-11-2006, 19:25) Jag med  Åtta platser och nästan lika många personal, låter nästan för bra för att vara sant  önskar att verkligheten såg så ut för alla ... Visst är det fantastiskt, jag har sett reportage i tv därifrån Gamlingarna får vara med vid matlagning och bak, de får hjälpa till med att duka av och på mm Ang antalet anställda... de jobbar skift så alla är inte där samtidigt. En av dem har jobbat på "min" vårdcentral för många år sedan. En fantastiskt fin människa som verkligen passar i äldrevården. Undrar; är det privat eller landsting som driver boendet
|
|
|
|
|
10-11-2006, 23:53
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Om en person skulle få skriva på , medan de är klara i huvudet, så tycker jag verkligen att man ska få bestämma själv! Jag vill inte ligga som ett hjälplöst paket i äldrevården! Jag vill få dö, när jag vill.....................
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|