Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stendamm tillför viktiga mineraler, Läs och begrunda
          fruberglund
          Inlägg 15-11-2006, 22:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2006, 11:56)
          hjälp !det var väl att ta i .... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nähäpp, så är det serru och det är bara att acceptera tongue.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Tobb
          Inlägg 15-11-2006, 23:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

hur blir det om man skulle blanda stenmjöl och sand eller liknande? unsure.gif Och lägger det sedan typ ovanpå komposterad kodynga wub.gif

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-11-2006, 12:24
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det tror jag kan bli riktigt bra -naturligtvis beroende på vad du ska odla i det -

Lycka till smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          e_sedell
          Inlägg 18-11-2006, 20:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Grus/sandodling är bra till vissa växter som skulle ha svårt att övervintra. Det blir torrare och inte lika tuff tjäle. Däremot ifrågasätter jag varför man ska ge sig in på denna krångliga odlingsmetod om man har en hyfsat okej jord redan. Det skapar ju en massa besvär då gruset i sig inte innehåller någon näring? Tillsätt mikronäring i jorden om det är brist på de.

Förlåt mig kerstin, men jag fårstår inte riktigt nyttan.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          fruberglund
          Inlägg 18-11-2006, 20:15
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (e_sedell @ 18-11-2006, 20:07)
          Grus/sandodling är bra till vissa växter som skulle ha svårt att övervintra. Det blir torrare och inte lika tuff tjäle. Däremot ifrågasätter jag varför man ska ge sig in på denna krångliga odlingsmetod om man har en hyfsat okej jord redan. Det skapar ju en massa besvär då gruset i sig inte innehåller någon näring? Tillsätt mikronäring i jorden om det är brist på de.

Förlåt mig kerstin, men jag fårstår inte riktigt nyttan.

Kerstin är ju zonknäckare...jag skulle tro att det beror på det men vet inte säkert så det är nog bäst hon svarar själv biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          cia73
          Inlägg 19-11-2006, 18:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 8 240

Nu har jag börjat fundera på det här med grusodling...
          Känner mej frestad att gå ut och göra en rabatt nu men jag får väl vänta till våren iaf. laugh.gif
          Vilken storlek ska det vara på gruset? Och hur tjockt lager ska det vara? Kanske det går att täcka med gräsklipp för att gödsla..
          Vanlig jord innehåller alltid mängder av ogräsfrön som gror de första åren i en rabatt så det skulle kanske vara en idé att sätta ett lager grus överst i rabatterna så hålls ogräset borta tills perennerna växt till sej... *planerar vilt*

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-11-2006, 22:57
          Länk hit: #27

Medlem

Om grus inte innehåller näring -och nu talar jag om naturgrus-från grusås -inte vanligt kross man sandar med( .. som är enbart söndermald sten )
          Så har mina penstemoner överlevt helt utan näring i 4 år -de har inte gödslats någonsin .

Till växter som behöver en varm , icke rotblöt, tidigt tjällossande växtplats -är det bättre med grus än vilken jord som helst, men gärna något trevligt underst i högen för de som har djupa rötter och så önskar

För den som hellre vill se på sina växter än plocka ogräs
          För den som tycker att bar jord är fult
          För den som vill zonknäcka
          För den som vill odla alpiner som naturligt växer i skrevor i grus
          För den som vill ha växter som skyr feta jordar-tex (edelweiss som blir grotesk i vanlig jord)
          För den somvill kunna optimera odlingen maximalt till växtens behov -dvs ge de som så behöver gödning , men de som inte vill ha det slipper

är grusodling optimalt smile.gif
          Rosodling i grus är nästa projekt som sagt

Gräsklipp är inte så vackert på grus -bildar dessutom mullämnen -vilket ger ogärs-går bort för mej
          Vill man ha mer "naturlig gödning än blåkorn o flytande köpt, kan man använda hönsgödselvatten tex -eller liknande om o när det behövs
          Gruset ska vara blandade storlekar -från mycket grov sand -till cm stora

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Tobb
          Inlägg 03-12-2006, 14:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

I dag såg jag att det fanns diabasgrus på hasselfors garden, då borde man väll kunna få tag på diabasmjöl? wub.gif Eller så får man köpa grus och stå med en hammare laugh.gif

Men jag såg även att de hade "Stenmjöl grafitgrå" men vad består det av? Är det diabas? *hoppas* unsure.gif

En liten bild på mjölet:

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Tante Morgan
          Inlägg 08-12-2006, 14:47
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 2 739

Hej! Inspirerad av den här tråden och andra om grusodling har jag släpat ihop en upphöjd rabatt (av asfaltbitar - där av släpandet...) som jag ska fylla med grus i vår.
          Här på Gotland är ju kalksten den vanligast förekommande bergarten och sålunda är kalkstensgrus det som är mest lättillgängligt. Och billigast.
          Men det är ju inte alla växter som stormtrivs i kalkhaltig jord... Bör jag då införskaffa annat grus- typ granit och vad det nu finns att få tag i?
          Kalk finns det ju gott om i jorden under grusen i så fall och i vattnet jag kommer vattna med så det eventuella behovet blir tillgodosatt ändå för de växter som gillar det... eller? tänker jag fel?
          Dessutom tycker jag att diabas, granit osv är snyggare än kalksten.... sleep.gif

--------------------
          // Morgan Eriksson - Visby, zon 0(?).
          På fejsplejset Morgan Å Eriksson

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-12-2006, 18:10
          Länk hit: #30

Medlem

Tyypiskt smile.gif det man har gott om är inte bra .. själv skulle jag nästan dö -hm för ett kalkkärr .. eller en kalkstensås för det finns ju sådana växter som jag vill ha
          Epipactis, vissa Androsace,Daphne,Dactylorhiza mfl, som bara trivs där -
          men tycker du om granit , diabas grus ska naturligtvis välja det biggrin.gif
          Sånt är det gott om här -så jag vill förstås ha kalksten ..
          Ett tror jag mej veta -har man förfärdigat ett sådant parti vill man genast göra ett till....
          Och jag tor inte det är så lyckat med kombinationspartier dvs kalkälskare med de som vill ha ganska neutral jord -de har nog fullt upp med att klara det kalkrika vattnet , medan de kalkälskande kanske får för lite
          Jag skulle i så fall satsa på 2st partier smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-11-2025, 06:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon