Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 62 63 64 65 66 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          stina
          Inlägg 13-01-2007, 08:36
          Länk hit: #1261

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-01-2007, 22:53)
          CITAT (stina @ 12-01-2007, 19:40)
          Har du provat nästa ess vad gäller magträning - "att sitta i båten"? Jistanes vilken rysare....  :P

Hur gör man den? Jättenyfiken på all magträning som går att köra hemma! smile.gif

Jag har lagt fram min balansboll nu förresten. smile.gif Gjorde några crunches både med och utan Lilleman i famnen. biggrin.gif

När man sitter i båten så sitter man bak på svanskotan. (Sitt inte rätt på golvet, sitt på en matta!) Lyft benen (böjda) från golvet och luta dig bakåt. Kallas ibland också "sitta i balans". Orkar man inte riktigt kan man vila lite ibland genom att hålla lätt i knävecken.

Sen kan man göra det ännu jobbigare genom att sakta sträcka ut benen (hela tiden i luften) och samtidigt luta sig bakåt så långt man orkar. Håll armarna framåt om du behöver för att få hjälp att hålla balansen. Sakta uppåt med ben och överkropp igen (fast aldrig så långt upp så att man tappar spänningen i magen). Sen börjar man om bakåt igen så många gånger man orkar. tongue.gif

Sen kan du ju sitta på golvet med svagt böjda ben. Sänk ryggen ner mot golvet SUPERSAKTA. När ryggen landar i golvet börjar du direkt resa dig upp igen till sittande. Håll på så, men sluta när du blir så trött så att du börjar "knycka" sig upp! Som en långsam sit-up ända upp till sittande liksom.

Nästa förslag: Ligg på rygg på golvet med benen ihop rakt upp i luften. Sänk dom sakta, sakta (tätt ihop) åt ena hålleet så långt ner du kan. När du når golvet (eller så långt du kan) så vänder du och för sakta över dom till andra sidan. Pendla fram och tillbaka alltså. Obs att det ska vara en långsam, sugande rörelse. Jätteviktigt att du hela tiden håller spänningen i magen och trycker svanken mot golvet (ingen luft mellan)!

Ligg på rygg med benen i golvet. För dom upp mot taket (sakta) och vänd innan dom är helt upp mot taket (för att inte tappa spänningen i magen). Sänk dom sakta igen men vänd igen innan dom når golvet. Ju rakare ben desto jobbigare. Tryck hela tiden svanken i golvet, det får inte vara någon luft där!

Ligg på rygg med benen i luften. Lyft rumpan rakt upp mot taket. Det behöver inte vara någon stor rörelse, det är spänningen i magen som är viktig.

Ligg på rygg. Res dig upp på armbågarna och böj båda benen. För benen rakt ut jäms med golvet, någon decimeter över golvet. Lite lättare är ett ben i taget, tyngre med båda samtidigt. Sträck och böj benen så, hela tiden strax över golvet.

Lycka till med magträningen!!! Finns säkert fler hemmamagträningar, men jag kommer inte på några just nu.

Om någon mer har sådana på lut, berätta! rolleyes.gif

Jösses vilka magar vi kommer att få!!! tongue.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-01-2007, 13:07
          Länk hit: #1262

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Tack för dom tipsen Stina! tongue.gif Ja jösses vilka fina magar vi kommer att få! tongue.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          LadyG
          Inlägg 13-01-2007, 13:21
          Länk hit: #1263

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Måste träna ryggen i samma utsträckning som vi tränar magarna, annars kommer vi att svanka pga svaga ryggmuskler och se ut som äggsjuka höns smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-01-2007, 13:23
          Länk hit: #1264

Medlem

CITAT (LadyG @ 13-01-2007, 13:21)
          Måste träna ryggen i samma utsträckning som vi tränar magarna, annars kommer vi att svanka pga svaga ryggmuskler och se ut som äggsjuka höns smile.gif

Ingen vacker syn! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          LadyG
          Inlägg 13-01-2007, 13:28
          Länk hit: #1265

Medlem

CITAT (Birgitta P @ 13-01-2007, 13:23)

Nej, det skulle bli allt för lätt att se vilka som häckat på Odla för länge biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-01-2007, 13:36
          Länk hit: #1266

Medlem

CITAT (LadyG @ 13-01-2007, 13:28)

Nej, det skulle bli allt för lätt att se vilka som häckat på Odla för länge biggrin.gif

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 13-01-2007, 13:46
          Länk hit: #1267

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (stina @ 13-01-2007, 08:36)
          ......Nästa förslag: Ligg på rygg på golvet med benen ihop rakt upp i luften. Sänk dom sakta, sakta (tätt ihop) åt ena hålleet så långt ner du kan. När du når golvet (eller så långt du kan) så vänder du och för sakta över dom till andra sidan. Pendla fram och tillbaka alltså. Obs att det ska vara en långsam, sugande rörelse. Jätteviktigt att du hela tiden håller spänningen i magen och trycker svanken mot golvet (ingen luft mellan)!.........

Är det bara jag som inte klarar denna unsure.gif De andra övningarna gick bra

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          stina
          Inlägg 13-01-2007, 16:22
          Länk hit: #1268

Medlem

CITAT (LadyG @ 13-01-2007, 14:28)

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ja det är helt riktigt. Vi får väl fylla på med lite ryggövningar för hemmabruk också!

Just nu kommer jag bara på rygglyft: Ligg på mage på golvet, händerna antingen längs med sidorna (lättast), vid öronen (medeltungt) eller sträckta framåt (tyngst). Lyft och sänk bröstkorgen sakta (aldrig nudda golvet! tongue.gif ) Man ska sträva framåt-uppåt, man behöver inte lyfta så högt!

Fyll på med fler ni andra!!! rolleyes.gif

Citera
          stina
          Inlägg 13-01-2007, 16:26
          Länk hit: #1269

Medlem

CITAT (Hamilton @ 13-01-2007, 14:46)
          ......Nästa förslag: Ligg på rygg på golvet med benen ihop rakt upp i luften. Sänk dom sakta, sakta (tätt ihop) åt ena hålleet så långt ner du kan. När du når golvet (eller så långt du kan) så vänder du och för sakta över dom till andra sidan. Pendla fram och tillbaka alltså. Obs att det ska vara en långsam, sugande rörelse. Jätteviktigt att du hela tiden håller spänningen i magen och trycker svanken mot golvet (ingen luft mellan)!.........

Förstår du inte eller är den för tung?

Om den är tung behöver man bara vika benen en bit åt sidan i början!

/Stina

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 13-01-2007, 16:34
          Länk hit: #1270

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

ryggövningar. man kan ju variera armrörelserna medans man gör som Stina beskrev. så att när man är nere då är armarna utsträckta framför huvudet o sen rör man armarna neråt. ett "stopp" vid axlarna sista vid rumpan.

bållyft?? visst är det Susanne Lanefelt knip? då tar det ju också på nederdelen av rumpan. finns olika varianter på den också. men jag har så svårt att skriva o förklara.

sen finns det en som är jobbigt.
          man lägger sig på en bänk o håller fast sig. hela benen ska vara utanför bänken. böj i knät vecket o sen är det bara att fälla benen ner o så sega upp.

stå på knä o lyft diagonalt arm o ben. fast den kanske är mer som uppvärmning?? man kan ju hålla hantel i handen förstås o viktbälte?? runt fotleden.

Citera
          stina
          Inlägg 13-01-2007, 17:46
          Länk hit: #1271

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 13-01-2007, 17:34)
          sen finns det en som är jobbigt.
          man lägger sig på en bänk o håller fast sig. hela benen ska vara utanför bänken. böj i knät vecket o sen är det bara att fälla benen ner o så sega upp.

Den är toppengrym! tongue.gif rolleyes.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 13-01-2007, 23:20
          Länk hit: #1272

Medlem

Här har det diskuterats träning flitigt ser jag, många bra idéer som florerar. smile.gif

Sent ju-jutsupass, kanske inte så smart, men maken och jag tränade två timmar och det kändes bra. Vi körde inte så hårt, men det var givande.

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 14-01-2007, 07:59
          Länk hit: #1273

Medlem

God morgon. Här i Stockholm har vi ruskväder! Inte speciellt blåsigt, men regn...

Jag tänkte på det här med att inte glömma träna ryggen. Många av ovanstående övningar tränar hela "mittpartiet". Dom funkar liksom inte att göra om man inte spänner ryggen också, då får man ont i den. Tur det, för det är roligare med mag- än ryggövningar tycker jag. Hörde på tv att vi generellt är duktigare på att träna fram- än baksidan. Tydligen tycker vi det är roligare att träna det som syns. Fast glömmer man ovandelen av ryggen och bara tränar bröst får man ju inte så grann hållning! ohmy.gif

Kul att ju-jutsuträningen kändes bra LadyG! rolleyes.gif

Vi ska snart ge oss av ner till landet och se till lilla sommarstugan.

/Stina

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-01-2007, 08:20
          Länk hit: #1274

Medlem

CITAT (stina @ 13-01-2007, 16:26)
          CITAT (Hamilton @ 13-01-2007, 14:46)

Förstår du inte eller är den för tung?

Om den är tung behöver man bara vika benen en bit åt sidan i början!

/Stina

unsure.gif Jag förstår inte.......

"......Ligg på rygg på golvet med benen ihop rakt upp i luften. Sänk dom sakta, sakta (tätt ihop) åt ena hålleet så långt ner du kan. När du når golvet.......det är omöjligt för mig att få ner benen tätt i hop utan att vrida bäckenet o på så vis även "släppa" svanken, kommer inte ens halvvägs innan ena höft kammen släpper...........för visst menar du att man skall sänka benen i en "rät vinkel" ner mot golvet?

--------------------
          Penseé album

Citera
          stina
          Inlägg 14-01-2007, 08:36
          Länk hit: #1275

Medlem

Ja det menar jag. Och det är riktigt, i den här övningen blir det luft mellan svanken och golvet! Men det gör inget, bara du håller spänningen i ryggen också hela tiden och inte svankar. Jag skrev fel här, är så van att hela tiden tjata om "ingen luft under svanken" så det gick av bara farten här också. Det är viktigt när man för benen som i dom andra övningarna rakt nedåt från kroppen, för har man det då så tyder det på att man svankar, men inte i den här övningen.

Hoppas det klarnade nu - sorry!!! unsure.gif rolleyes.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-01-2007, 09:25
          Länk hit: #1276

Medlem

laugh.gif Tack!

--------------------
          Penseé album

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-01-2007, 14:25
          Länk hit: #1277

Medlem

Nu håller jag på att fixa med vårens träningschema för min del, och tillsvidare ser det ut såhär:

Måndag: Morgoncykel 30 minuter, kväll: uppvärmning, styrka, stretch

tisdag: morgoncykel, kväll: ju-jutsu dubbelpass (150 min)

onsdag: Motionscykel, långpass samt stretch

torsdag: morgoncykel, kväll: ju-jutsu vanligt pass (90 minuter)

fredag: VILA

Lördag: morgoncykel, klättra/styrka

Söndag: ju-jutsu dubbelpass (150 min)

Schemat är naturligtvis inte hugget i sten utan bara en fingervisning om vad jag ska göra och i vilken mängd under veckan. Vilodagen kan mycket väl innehålla en promenad eller något annat stillsamt, men ingen direkt träning. Jag skulle vilja ha in en joggingtur någonstans, eventuellt kläms den in i helgen eftersom min joggingkamrat bara kan då. Eller så joggar jag solo när jag hittar något att jogga runt. Får se hur det går med det där.

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 14-01-2007, 14:38
          Länk hit: #1278

Medlem

Åh du det var inte lite!!! 12 pass/vecka om man räknar dubbelpassen som två och inte räknar stretchen.... ohmy.gif tongue.gif

Jag går just nu mellan datorn och magträningen! tongue.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-01-2007, 14:59
          Länk hit: #1279

Medlem

Fast morgoncykeln ska vara före frukost så det ska vara tillräkligt snäll för tat man ska kunna trampa utan att det känns ledsamt eller tråkigt. Det ska inte vara konditionsträning utan mer en ersättning för fettförbrännande morgonpromenader.
          Så 4 av veckans pass är riktigt riktigt lugna, stretchen är bara skön så den kan man inte räkna som träning alls och dubbelpassen brukar vara lägre intensitet på eftersom de är så långa. smile.gif

Så egentligen är det inte så jättejobbiga saker, det är bara mycket tid som går åt.

Förhoppningsvis biter det bra på fettprocenten, så jag går ner något kilo också. Tränade nästan lika mycket i höstas och tappade 3 kilo på en hel höst... Får ta tag i det där lite, för i april ska jag vara nere på 65kg ungefär (64-66kg är acceptabelt), enligt min planering. sen är det slutdeffat och satsningen på toppform till juni börjar.

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 14-01-2007, 15:09
          Länk hit: #1280

Medlem

CITAT (LadyG @ 14-01-2007, 15:59)
          Fast morgoncykeln ska vara före frukost så det ska vara tillräkligt snäll för tat man ska kunna trampa utan att det känns ledsamt eller tråkigt. Det ska inte vara konditionsträning utan mer en ersättning för fettförbrännande morgonpromenader.
          Så 4 av veckans pass är riktigt riktigt lugna, stretchen är bara skön så den kan man inte räkna som träning alls och dubbelpassen brukar vara lägre intensitet på eftersom de är så långa. smile.gif

Så egentligen är det inte så jättejobbiga saker, det är bara mycket tid som går åt.

Förhoppningsvis biter det bra på fettprocenten, så jag går ner något kilo också. Tränade nästan lika mycket i höstas och tappade 3 kilo på en hel höst... Får ta tag i det där lite, för i april ska jag vara nere på 65kg ungefär (64-66kg är acceptabelt), enligt min planering. sen är det slutdeffat och satsningen på toppform till juni börjar.

Ja då förstår jag, det ser bra ut tycker jag! rolleyes.gif

Jag ligger väl iofs inte så himla långt efter om jag börjar räkna efter (om man inte räknar tid...) tongue.gif Så jag ska inte kasta sten i glashus eller komma med moralpredikningar!!! wub.gif

Har just tränat mest magen i 1 timme i lugnt tempo. Skönt var det, nu tänkte jag stretcha en halvtimme varvat med odleriet.... rolleyes.gif

Det går säkert jättebra med procenten! Säkert gör morgoncyklingen (om du tar det lugnt så att du orkar fortsätta utan att spy på det) susen rolleyes.gif Jag beundrar dej för ditt beslut att morgonträna, själv har jag gjort det 3 ggr senaste året och det var en riktig rysare alla gångerna (fast det ska du inte lyssna på).

Citera

223 sidor V  « < 62 63 64 65 66 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 20:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon