| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
|
17-01-2007, 07:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
CITAT (LadyG @ 16-01-2007, 22:57) Jag var i god tid och det gick jättebra idag,d et kändes att jag hade kondition och styrka. Tack och lov hade jag ju tränat hemma, både kondition och styrka, så jag har inte tappat särskilt mycket utom kilon. Fick höra att jag gått ner i vikt, vilket överraskade mig så pass att jag bara gapade. Jag trodde inte det syntes att jag tappat vikt, inte i den jättedräkten vi brukar ha! Fast glad blev jag, när chocken släppt  Det är väl härligt när man får lön för mödan - när alla ansträngningar ger resultat. Grattis säger jag bara! Själv har jag sån träningsvärk i låren så jag knappt kan ta mig nerför en trappa, än värre är det att sätta sig på toa. La på ett extra kilo på stången vid benpressen på bodypumppasset i måndagskväll och fy tusan vad ont jag har. Det behövs inte mkt för att kroppen ska få jobba lite extra.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 08:54
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
LadyG: Jättegrattis till viktnedgången! Inte måga som tappat vikt över julledigheten är jag övertygad om! Lena: Oj, oj, oj - bodypump som kan ge sån gräslig träningsvärk. Förstår precis vad du menar med att "sätta sig på toa"  Dunk...... Idag är det vilodag. Lite tur det, för jag körde så hårt på styrketräningen igår så jag vet inte vad mina muskler skulle klara av att träna idag...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Tack snälla, visst är det underbart att andra märker att man jobbat hårt. Jag är nästan säker påatt det är cykeln som satt sina spår, konditionsträning är bra för figuren  Lena, Bodypump är ett roligt sätt att ge killarna en omgång de aldrig glömmer  Jag antar att du träffat killar som inte tycker det är så farligt att lasta på lite extra på stången... Passa på att känna dig riktigt duktig nu när träningsvärken varar, man ska inte tärna hårt med träningsvärk så du har legitima skäl att njuta av lite vila och känna dig duktig! Stina, visst är det väl så att man kan äta det mesta från ett julbord i rimliga mängder? Kompletterar man med mycket grönt också så är jubord inte alls onyttigt egentligen, bortsett från vissa enstaka rätter som man kan undvika. Jag tycker skinka ser magert ut så den kan man ta mycket av, medan prinskorven kanske man bara tar en eller två av för njutningens skull. Eller har jag tokfel?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 10:57
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 17-01-2007, 11:41) Stina, visst är det väl så att man kan äta det mesta från ett julbord i rimliga mängder? Kompletterar man med mycket grönt också så är jubord inte alls onyttigt egentligen, bortsett från vissa enstaka rätter som man kan undvika. Jag tycker skinka ser magert ut så den kan man ta mycket av, medan prinskorven kanske man bara tar en eller två av för njutningens skull. Eller har jag tokfel? Nej LadyG, du har inte tokfel, du har tokrätt!  Och jag tror egentligen inte att man hinner gå upp så mycket om man gottar sej under julhelgen. Men om man anser att julen varar från december och ända till påska, då blir det väl lite värre... Undrar om inte janssons frestelse är bland det "styggaste" på julbordet, i alla fall om man gör den på vispgrädde. Men fasiken vad gott det är.... Såklart ska man njuta när det är jul tycker jag alltså. Sen är det ju upp till en själv om man vill fortsätta gå ner under julen eller accepterar att man stannar av. Jag har svårt att stoppa i mej vissa saker även om det är jul, men det beror inte på att jag är rädd för att gå upp i vikt utan för att jag helt enkelt vant mig av med det och tycker det känns illa att peta i mej en massa av sånt som jag vet är rent onyttigt...  Generellt säger man tydligen att "se till att din jultallrik är färgglad, är den enfärgat beige är det oftast inte så bra". Skinka är för övrigt mager mat!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 11:31
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 17-01-2007, 10:57) Nej LadyG, du har inte tokfel, du har tokrätt!  Och jag tror egentligen inte att man hinner gå upp så mycket om man gottar sej under julhelgen. Men om man anser att julen varar från december och ända till påska, då blir det väl lite värre... Undrar om inte janssons frestelse är bland det "styggaste" på julbordet, i alla fall om man gör den på vispgrädde. Men fasiken vad gott det är.... Såklart ska man njuta när det är jul tycker jag alltså. Sen är det ju upp till en själv om man vill fortsätta gå ner under julen eller accepterar att man stannar av. Jag har svårt att stoppa i mej vissa saker även om det är jul, men det beror inte på att jag är rädd för att gå upp i vikt utan för att jag helt enkelt vant mig av med det och tycker det känns illa att peta i mej en massa av sånt som jag vet är rent onyttigt...  Generellt säger man tydligen att "se till att din jultallrik är färgglad, är den enfärgat beige är det oftast inte så bra". Skinka är för övrigt mager mat!  Då har jag inte gjort helt fel iaf, eftersom jag unnat mig lite av allt men mer av det nyttiga och bara smakprov av det riktigt energistinna (det jag misstänker är onyttigt). Fast det är nog inte hela sanningen, eftersom jag lagt om kostvanorna ännu lite mer efter jul. Mer bönor, linser, grönsaker/rotsaker och mindre pasta, ris. Mer mörkt, grovt bröd och inget vitt. Inga sötade drycker, en liten klick lättglass istället för gräddglassen jag är så svag för och lite sådana förändringar. Inte mycket varje gång, man kan inte lägga om hela kosten och alla vanor samtidigt. Men nu har jag bytt lite vanor succesivt, så snart har jag lagt om hela kosten fast under en period på ett år nästan. Jag har grubblat mycket på det där med vad som är nyttigt och vad som är onyttigt, och jag har svårt att tänka mig att rena matvaror skulle vara onyttiga, t ex grönsaker, rent kött etc medan raffinerade/förändrade kan riskera att vara lite onyttigare (färdigmat, korv, isterband,inläggningar?) men inte ens det är någon bra tumregel att gå efter... Hur gör ni andra för att hålla koll på nyttigt/onyttigt?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 11:48
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 17-01-2007, 10:41) Jag antar att du träffat killar som inte tycker det är så farligt att lasta på lite extra på stången... :rolleyes: Tala inte om det! Jag är fullständigt vansinnig på en man i 50-årsåldern som konsekvent under hela terminen körde med max-vikter vilket gjorde att han aldrig orkade med repetitionerna och alltid var i total otakt mot alla andra. Dessutom ställde han sig alltid längst fram så man blev riktigt störd. Större delen av passet står han bara och flåsar När det gäller vad som är nyttig/onyttig mat så utgår jag ifrån att det jag lagar själv från bra råvaror alltid är nyttigt. Tallriksmodellen tror jag starkt på. Enkel att följa. Jag har däremot minskat mängden kolhydrater och ökat proteindelen. Tänker mkt som du gör där Lady G. Jag äter mkt bönor - röda, vita, svarta- all pasta är fullkorn, Gör ofta en egen sallad till lunchen på jobbet: bönor, ärter, majs, rödlök, tonfisk, lite chili, isbergsallad och ruccola. Tar 5 minuter att fixa på morgonen och är jättegott. Äter inte färdigrätter - de har massa konstiga tillsatser- och inte heller friterad mat. Kollar noga efter härdade fetter, sockertillsatser mm när jag handlar.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 17-01-2007, 11:48) CITAT (LadyG @ 17-01-2007, 10:41) Jag antar att du träffat killar som inte tycker det är så farligt att lasta på lite extra på stången...  Tala inte om det! Jag är fullständigt vansinnig på en man i 50-årsåldern som konsekvent under hela terminen körde med max-vikter vilket gjorde att han aldrig orkade med repetitionerna och alltid var i total otakt mot alla andra. Dessutom ställde han sig alltid längst fram så man blev riktigt störd. Större delen av passet står han bara och flåsar . Haha som om killar skulle vara såå dumma
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 12:17
|

Medlem

|
Jag tänker som er vad gäller nyttigt/onyttigt. Så nära råvara som möjligt. Vill veta vad jag stoppar i mej, och undviker halv-/helfabrikat så långt möjligt. Fullkornspasta och aldrig något annat. Potatis tycker jag är bra, men det är ju delade meningar om det... Nyttigt är det i alla fall. Mycket grönsaker varje dag och mycket frukt. Om du Lena menar 50-25-25 med tallriksmodellen så följer jag också den. Dvs 50% grönsaker och resten delar på 50%. Det är tallriksmodellen för att gå ner i vikt, men jag unnar mej istället att ta om eftersom jag inte ska gå ner i vikt. Jag vill bara få i mej massor av grönsaker. Vill inte heller ha transfetter, inga chips, inga ostbågar, inga färdigköpta kakor. Inga tacoskal. Men däremot unnar jag mig lite smågodis, några bitar på kvällen (är en kvällsgottegris och mina godisbitar tänker jag INTE sluta med  ).
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 12:21
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 17-01-2007, 12:17) Jag tänker som er vad gäller nyttigt/onyttigt. Så nära råvara som möjligt. Vill veta vad jag stoppar i mej, och undviker halv-/helfabrikat så långt möjligt. Fullkornspasta och aldrig något annat. Potatis tycker jag är bra, men det är ju delade meningar om det... Nyttigt är det i alla fall. Mycket grönsaker varje dag och mycket frukt. Om du Lena menar 50-25-25 med tallriksmodellen så följer jag också den. Dvs 50% grönsaker och resten delar på 50%. Det är tallriksmodellen för att gå ner i vikt, men jag unnar mej istället att ta om eftersom jag inte ska gå ner i vikt. Jag vill bara få i mej massor av grönsaker. Vill inte heller ha transfetter, inga chips, inga ostbågar, inga färdigköpta kakor. Inga tacoskal. Men däremot unnar jag mig lite smågodis, några bitar på kvällen (är en kvällsgottegris och mina godisbitar tänker jag INTE sluta med  ). aha, en godisråtta bland odlaiterna?? Vi har pratat om att unna sej det där man gillar, ett glas vin, coca cola, smågodis eller vad det nu kan vara och då är ju regeln att inteäta/dricka det där ofta utan bara ibland så det just blir att man unnar sej. Undantagen förstör inte, så länge dom inte blir regel
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 12:25
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 17-01-2007, 13:21) CITAT (stina @ 17-01-2007, 12:17) Jag tänker som er vad gäller nyttigt/onyttigt. Så nära råvara som möjligt. Vill veta vad jag stoppar i mej, och undviker halv-/helfabrikat så långt möjligt. Fullkornspasta och aldrig något annat. Potatis tycker jag är bra, men det är ju delade meningar om det... Nyttigt är det i alla fall. Mycket grönsaker varje dag och mycket frukt. Om du Lena menar 50-25-25 med tallriksmodellen så följer jag också den. Dvs 50% grönsaker och resten delar på 50%. Det är tallriksmodellen för att gå ner i vikt, men jag unnar mej istället att ta om eftersom jag inte ska gå ner i vikt. Jag vill bara få i mej massor av grönsaker. Vill inte heller ha transfetter, inga chips, inga ostbågar, inga färdigköpta kakor. Inga tacoskal. Men däremot unnar jag mig lite smågodis, några bitar på kvällen (är en kvällsgottegris och mina godisbitar tänker jag INTE sluta med :P ). aha, en godisråtta bland odlaiterna?? Vi har pratat om att unna sej det där man gillar, ett glas vin, coca cola, smågodis eller vad det nu kan vara och då är ju regeln att inteäta/dricka det där ofta utan bara ibland så det just blir att man unnar sej. Undantagen förstör inte, så länge dom inte blir regel  Oh jag glömde rödvinet (livets vatten!) Fast både vad det gäller smågodis och rödvin föredrar jag LITE och ofta istället för massor en gång i veckan!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 13:11
|

Medlem

|
Självklart måste man unna sig lite extra gott ibland. Smågodis slinker ner ibland även här Vin är standard på fredag och lördag Nej inte så att ögonen rullar utan i alldeles lagom mängder - vad det nu är!
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Jag tro att allt från naturen är nyttigt. Alltså är tårta också nyttigt. Vete är nyttigt. Grädde är nyttigt. Frukt är nyttigt. Socker är nyttigt. Men jag äter inte tårta varje dag för det. Tårta blir nästan bara när det är födelsedagskalas. Eller som nu när frysen pajade och tårtbotten hade tinat.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 20:41
|

Medlem

|
Nu har jag haft en lugn och skön stretchstund här hemma. Kom på att jag ska dela med mig av ett stretchtips jag fått på poweryogan. Om ni ska sitta på golvet och böja er framåt i en stretch, så ta när ni satt er ner tag om skinkorna en i taget och liksom dra dom bakåt så att ni siter långt fram på baken. Då blir det en mindre böj i svanken när ni böjer er framåt. En mycket naturligare och skönare rörelse blir det när ni böjer er framåt. Och längre ner kommer man också.  Skonsammare för ryggen också enl tränaren. Jag testade några sit-ups på min nya pilatesboll också. Det är en ganska liten boll som jag fått med en tidningsprenumeration. Jösses vad svårt det var att hålla balansen. Jag bara skrattade och rullade av hela tiden först!  Till slut kunde jag hålla mig kvar på bollen och körde några sit-ups. Det var skitjobbigt att både göra sit-ups och hålla balansen tyckte jag. Men jag testade bara några, jag lovar, för jag har ju vilodag idag!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 21:01
|

Medlem

|
Dra i rumpan? Gissa om jag tänkte fel när det gällde i vilken riktning man skulle dra innan jag hann läsa klart meningen  Bakåt står det, inte isär *fnissar våldsamt* Ja, jisses vad fel det blev, jag måste lära mig att läsa klart innan jag börjar dra slutsatser Själva rörelsen blir bättre, det håller jag med om. Jag tror dessutom att det tar lite bättre på baksida lår, om jag inte är helt ute och snurrar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 21:07
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 17-01-2007, 22:01) Dra i rumpan? Gissa om jag tänkte fel när det gällde i vilken riktning man skulle dra innan jag hann läsa klart meningen  Bakåt står det, inte isär *fnissar våldsamt* Ja, jisses vad fel det blev, jag måste lära mig att läsa klart innan jag börjar dra slutsatser Själva rörelsen blir bättre, det håller jag med om. Jag tror dessutom att det tar lite bättre på baksida lår, om jag inte är helt ute och snurrar. Sära på rumpan så att du får bra markkontakt trodde du alltså....  Ja det borde ta mer på baksida lår eftersom baken liksom åker där den ska vara alltså bak.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 21:10
|

Medlem

|
Apropå stretching så finns det en där jag är fullständigt värdelös (finns många, men en är jag grymt kass på). Det är den där man ska knäppa händerna bakom ryggen, böja sig framåt och föra upp armarna mot taket. Jag som knappt kan knäppa händerna bakom ryggen och än mindre lyfta dom mot taket. Jo det går en bit om jag har armarna kraftigt böjda, kan absolut inte sträcka på dom knäppta bakom ryggen. Vet inte varför jag är så kass på det, men övning ger väl färdighet.... Tycker inte jag har dålig hållning med kutrygg och framåtaxlar, men man kan tydligen ha problem med det ändå...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 23:17
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 17-01-2007, 21:07) CITAT (LadyG @ 17-01-2007, 22:01) Dra i rumpan? Gissa om jag tänkte fel när det gällde i vilken riktning man skulle dra innan jag hann läsa klart meningen :lol: Bakåt står det, inte isär :lol: *fnissar våldsamt* Ja, jisses vad fel det blev, jag måste lära mig att läsa klart innan jag börjar dra slutsatser Själva rörelsen blir bättre, det håller jag med om. Jag tror dessutom att det tar lite bättre på baksida lår, om jag inte är helt ute och snurrar. Sära på rumpan så att du får bra markkontakt trodde du alltså....  Ja det borde ta mer på baksida lår eftersom baken liksom åker där den ska vara alltså bak. LOL Ja så kan man också se på saken CITAT (stina @ 17-01-2007, 21:10) Apropå stretching så finns det en där jag är fullständigt värdelös (finns många, men en är jag grymt kass på). Det är den där man ska knäppa händerna bakom ryggen, böja sig framåt och föra upp armarna mot taket. Jag som knappt kan knäppa händerna bakom ryggen och än mindre lyfta dom mot taket. Jo det går en bit om jag har armarna kraftigt böjda, kan absolut inte sträcka på dom knäppta bakom ryggen. Vet inte varför jag är så kass på det, men övning ger väl färdighet.... Tycker inte jag har dålig hållning med kutrygg och framåtaxlar, men man kan tydligen ha problem med det ändå... Det hållet har jag aldrig försökt knyta ihop mig på innan! Det kunde jag inte göra speciellt bra, det sträcker i alla möjliga ligament och senor  Dagens promenixer och strapatser avslutades med en timme cykel, kunde ju inte hoppa över långpasset idag bara för att jag gått sveavägen upp och snurrat i stan i vad som kändes som en evighet (4 timmar känns så när man inte vilar benen). Mina ben kommer inte vara glada imrogon på ju-jutsun...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2007, 08:59
|

Medlem

|
CITAT (anna_rispan @ 17-01-2007, 14:07) Jag tro att allt från naturen är nyttigt. Alltså är tårta också nyttigt. Vete är nyttigt. Grädde är nyttigt. Frukt är nyttigt. Socker är nyttigt. Men jag äter inte tårta varje dag för det. Tårta blir nästan bara när det är födelsedagskalas. Eller som nu när frysen pajade och tårtbotten hade tinat.  Äsch, frysen pajat? trist! Och du ringde inte oss odlaiter och bjöd???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2007, 10:32
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 18-01-2007, 08:59) CITAT (anna_rispan @ 17-01-2007, 14:07) Jag tro att allt från naturen är nyttigt. Alltså är tårta också nyttigt. Vete är nyttigt. Grädde är nyttigt. Frukt är nyttigt. Socker är nyttigt.
Men jag äter inte tårta varje dag för det. Tårta blir nästan bara när det är födelsedagskalas. Eller som nu när frysen pajade och tårtbotten hade tinat. :rolleyes: Äsch, frysen pajat? trist! Och du ringde inte oss odlaiter och bjöd???  Attans, tårta som är så gott!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|