| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
askar
|
19-11-2006, 20:41
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 20:30) CITAT (askar @ 19-11-2006, 20:23) Vet inte om mina knän kan bli starkare... måste bara hålla igång de stora musklerna i kroppen och vad jag fick veta av sjukgymnasterna... var att lårmusklerna är kroppens största. Motionscyklandet ger ju också sitt, men inte på samma sätt som "kroppsliga" övningar.  Gluteus maximus (rumpan) är nog den största muskelgruppen, och den aktiverar du genom benböj, definitivt. Fast det gör du ju genom promenader också, eller stavgång (då får du med hela kroppen dessutom). Hur går det med cykeln? Känns det som om det händer något? Visst händer det något med cyklandet... säger iaf doktorn.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2006, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (askar @ 19-11-2006, 20:41) CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 20:30) CITAT (askar @ 19-11-2006, 20:23) Vet inte om mina knän kan bli starkare... måste bara hålla igång de stora musklerna i kroppen och vad jag fick veta av sjukgymnasterna... var att lårmusklerna är kroppens största. Motionscyklandet ger ju också sitt, men inte på samma sätt som "kroppsliga" övningar.  Gluteus maximus (rumpan) är nog den största muskelgruppen, och den aktiverar du genom benböj, definitivt. Fast det gör du ju genom promenader också, eller stavgång (då får du med hela kroppen dessutom). Hur går det med cykeln? Känns det som om det händer något? Visst händer det något med cyklandet... säger iaf doktorn.  Det är ganska skönt att kunna göra en del saker hemma. Jag skulle nog inte vilja sitta och trampa på gym, det skulle nog bara kännas pinsamt tror jag Dessutom blir det av om man kan göra det hemma - hur ofta skulle jag cyklat om jag inte haft den hemma och tillgänglig? Inte en gång tror jag, eftersom jag inte hinner åka till gym så ofta.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
19-11-2006, 21:17
|
Gäster

|
Vi har cykeln i teverummet så att man kan se på TV medans man trampar Tiden rinner iväg utan att man märker Nej inte skulle det vara kul alls att trampa på gym.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2006, 21:26
|

Medlem

|
Precis som vi då, vi har också cykeln framför TV:n, annars skulle jag nog inte orka hålla på. Jag behöver distraktionen
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2006, 22:14
|

Medlem
Antal inlägg: 370
Medlem nr: 6 293

|
Hej på er! Jag har varit förkyld i veckan och i helgen har vi haft besök så det har blivit dåligt med tränande för min del. Jag hemma-yogade i fredags och det är om detta jag vill fråga er en grej. I "min" yoga ska man balansera på rumpan och föra händerna över huvudet samtidigt som man för benen upp/ned (känns i magen). Varje gång jag för ned benen från högt läge till lågt så klonkar det till i höfterna. Känns lite läskigt. Detta är inget jag kan påminna mig hände när jag yogade innan graviditeten, har det ett samband tror ni eller är det en ren slump (jag födde Ida i maj)? Gör jag något galet? Jag vet att det är urkasst förklarat. Säg till om ni inte förstår så ska jag försöka förklara lite bättre men jag tänkte att iaf ni som yogat kanske känner igen det?
Mvh, suddis.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2006, 23:33
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 20:21) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 19:50) Snart kan jag hänga med igen!  Börjar från botten nu...bäckenbotten det vill säga!  Knipövningar står först på tur misstänker jag, och situps ligger nog en bit in i framtiden. Bäckenet måste ju stabilisera sig först, innan det är en bra ide att börja träna. Hur känner du dig? Sugen på att sätta igång? ...vart tog mitt svar till Askar vägen?  Jag är sugen på att sätta igång! Kniper så ofta jag kommer ihåg nu och det behövs för jag blev ganska illa åtgången därnere och hade varken känsel eller någon som helst muskelkontroll de första dygnen. Sen ska jag ta itu med magen och det är jag motiverad till.  Borde egentligen ta en "före-bild" på den saggande magen nu så jag har nåt att jämföra med sen.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2006, 23:34
|
Medlem

|
CITAT (suddis @ 19-11-2006, 22:14) I "min" yoga ska man balansera på rumpan och föra händerna över huvudet samtidigt som man för benen upp/ned (känns i magen). Varje gång jag för ned benen från högt läge till lågt så klonkar det till i höfterna. Känns lite läskigt. Detta är inget jag kan påminna mig hände när jag yogade innan graviditeten, har det ett samband tror ni eller är det en ren slump (jag födde Ida i maj)? Gör jag något galet? Jag vet att det är urkasst förklarat. Säg till om ni inte förstår så ska jag försöka förklara lite bättre men jag tänkte att iaf ni som yogat kanske känner igen det?
Mvh, suddis. Jag förstår precis hur du menar. Exakt samma sak är det för mig. Jag tränade inte innan mitt första barn så jag vet inte om det har nåt samband med det.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2006, 23:58
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 23:33) CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 20:21) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 19:50) Snart kan jag hänga med igen!  Börjar från botten nu...bäckenbotten det vill säga!  Knipövningar står först på tur misstänker jag, och situps ligger nog en bit in i framtiden. Bäckenet måste ju stabilisera sig först, innan det är en bra ide att börja träna. Hur känner du dig? Sugen på att sätta igång? ...vart tog mitt svar till Askar vägen?  Jag är sugen på att sätta igång! Kniper så ofta jag kommer ihåg nu och det behövs för jag blev ganska illa åtgången därnere och hade varken känsel eller någon som helst muskelkontroll de första dygnen. Sen ska jag ta itu med magen och det är jag motiverad till.  Borde egentligen ta en "före-bild" på den saggande magen nu så jag har nåt att jämföra med sen.  Passa på att ta lite bilder så du kan jämföra, snart har du bara minnen kvar av magen  Fast du kanske ska vänta med gympa tills det känns som om bäckenet är lite stabilare ... ja jag tjatar, men fogarna är jätteuppluckrade inför en vaginal förlossning och hela bäckenpartiet instabilt... (Har för mig att du är sjuksyrra förresten, när jag tänker efter, jag skippar resten av talet - jag tror nog du kan det  ) Var bara rädd om dig så går det säkert jättebra
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 23:33) Jag är sugen på att sätta igång! Kniper så ofta jag kommer ihåg nu och det behövs för jag blev ganska illa åtgången därnere och hade varken känsel eller någon som helst muskelkontroll de första dygnen. Vilka minnen du väcker. Det är 32 och 29 år sedan jag fick barn och jag minns så väl hur man kände sig efteråt. Jag trodde att kroppen aldrig skulle bli sig lik igen. Visst är det fantastiskt att man kan återhänta sig efter en sådan "mangling". Men vissa muskler blir sig aldrig lika igen det är bara att konstatera. För 10 år sedan fick jag tarmvred och opererades akut med ett snitt rakt över magen i navelhöjd. Bukmusklerna skars alltså rakt av. Jag har fortfarande ingen känsel runt detta område och jag har fått jobba hårt för att få magmuskulaturen att fungera. Sit-ups var helt omöjligt under de första två åren men nu funkar det bra. Var rädd om dig nu i början Magdis!
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
För mig blev det 13 km löpning i skogen i söndags. Superskönt. Det var en sådan där dag då det gick hur lätt som helst... Någon nämnde städning som träning och det kan man ju säga att det är men jag skulle nog hellre springa maran än städa... Alla snackar vinterkräksjuka just nu. Någon här som har drabbats??
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Hej, Jag har också en "klunkande" höft (har inte fött barn). Det känns mest när jag ligger på rygg och kör benlyft. Det smäller till i ett visst läge - väldigt obehagligt. Även mina axlar smäller rejält ibland. Har frågat både läkarna här på jobbet och kiropraktorn och alla säger att det är helt ofarligt med smällandeleder och inget att bry sig om. Jag tror faktiskt inte att det är någon som riktigt vet vad som låter - men tydligen är det väldigt vanligt. Fast det är lättare sagt än gjort att ignorera när det smäller så att det hörs i rummet! Krellus: Håller absolut med om att städning är trist - men att jämföra det med maraton, nja..... Idag ska jag springa en mil är det tänkt. Spring i benen har jag i alla fall efter helgens vila, men Orsa kompani lovar ingenting bestämt - man vet ju aldrig hur det känns förrän man sätter fart... Jag har kört benböj med skivstång på axlarna. Just nu är det projektet i träda pga rumpmuskeln. Efter jul ska jag börja igen, och då utan eller med minimal vikt. Jag är väldigt förtjust i benpressmaskinen annars (fast det kräver ju att man är på gymmet). Innan min bakjustering körde jag med 100kg's motvikt - jag lär nog få krypa till korset rejält när jag börjar igen...  Ingen kräksjuka i omgivningen ännu...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 142
Medlem nr: 2 667

|
CITAT (krellus @ 20-11-2006, 08:13) För mig blev det 13 km löpning i skogen i söndags. Superskönt. Det var en sådan där dag då det gick hur lätt som helst... Någon nämnde städning som träning och det kan man ju säga att det är men jag skulle nog hellre springa maran än städa... Alla snackar vinterkräksjuka just nu. Någon här som har drabbats?? Sist jag sprang i skogen blev det dryga 7 km men OJ vilken skillnad från att springa på asfalt eller band. Mycket jobbigare!! Med en stig som hela tiden växlar i underlag (lerigt, nedfallna löv, kvistar, småbackigt) sprang jag tydligen med lätt uppdragna axlar - vilken träningvärk jag hade sedan!!! Får nog tänka extra mycket på det så att jag också får det "superskönt" Inget kräk här.
--------------------
CITAT * Gardening - Nature's Prozac *
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-11-2006, 11:01) CITAT (krellus @ 20-11-2006, 08:13) För mig blev det 13 km löpning i skogen i söndags. Superskönt. Det var en sådan där dag då det gick hur lätt som helst...
Någon nämnde städning som träning och det kan man ju säga att det är men jag skulle nog hellre springa maran än städa... :P
Alla snackar vinterkräksjuka just nu. Någon här som har drabbats?? Sist jag sprang i skogen blev det dryga 7 km men OJ vilken skillnad från att springa på asfalt eller band. Mycket jobbigare!! Med en stig som hela tiden växlar i underlag (lerigt, nedfallna löv, kvistar, småbackigt) sprang jag tydligen med lätt uppdragna axlar - vilken träningvärk jag hade sedan!!! Får nog tänka extra mycket på det så att jag också får det "superskönt" Inget kräk här. Jag tycker att det är fysiskt jobbigare att springa i "skog och mark", men psykiskt mer påfrestande att springa på band. Det gäller att vara en fenomenal dagdrömmare när man springer på band så att man inte hela tiden känner efter om man börjar bli trött....
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 13:09
|

Medlem

|
Så roligt att det gick bra på träningen, inte några känningar av höften eller rumpan? (Lät inte så iaf) Måste ju kännas riktigt bra just nu med andra ord
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 13:27
|
Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 8 796

|
har ni några knep för att lindra träningsvärken?
--------------------
För man vill ha vad man vill ha och man vill ha det nu Och om man ser en möjlighet att ta så kvittar det hur För vi är vildare än djur när det gäller att ta Och står någon i min väg, ja då smäller det bra Ingenting är heligt för nu roffar vi åt oss Kan man tjäna på ett tåg, ja då hoppar vi på Jag menar, varför kompromissa, varför vika en tum? För någon annan gjorde det ska jag vara lika dum
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 13:29
|

Medlem

|
CITAT (jagochjag @ 20-11-2006, 13:27) har ni några knep för att lindra träningsvärken? Värme brukar lindra, och att hålla sig i rörelse så att man inte stelnar för mycket. Vila är mao kontraproduktivt, eftersom stela muskler ömmar mer och slaggprodukter förs bort långsammare. I övrigt är det bara att bita ihop, det går över på ett par dagar. Har du tränat lite för mycket?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 13:32
|
Medlem

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 20-11-2006, 07:59) För 10 år sedan fick jag tarmvred och opererades akut med ett snitt rakt över magen i navelhöjd. Bukmusklerna skars alltså rakt av. Jag har fortfarande ingen känsel runt detta område och jag har fått jobba hårt för att få magmuskulaturen att fungera. Sit-ups var helt omöjligt under de första två åren men nu funkar det bra. Var rädd om dig nu i början Magdis! Usch ja...jag snittades ju på den ledden förra gången. Sen har jag gjort en bukoperation efter det då de skar lodrätt istället och vilken skillnad på efterförloppet det var. Inte alls lika ont. Jag kommer att ta det jättelugnt i början. Det blir nog bara hemmaträning nu medan plutten är så liten. Helt otroligt passande nog har de startat mamma-barngympa på mitt gym bara 12 dagar innan Elias föddes.  Den är ju anpassad till precis det man behöver träna upp nu. Det får dock vänta ett tag, jag är lite försiktig med att ta ut honom i folksamlingar nu när han är så liten och det är värsta smittoperioderna.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2006, 13:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Apropå träningsvärk.
Jag har märkt nu när jag styrketränar att det blir träningsvärk om jag slarvar med strechingen.
Så har jag hört att man ska helst inte få träningsvärk för då har man tränat för hårt??? Stämmer det?? Lite kan jag tänka mig att det stämmer för om jag skulle ta för tunga vikter så skulle det nog inte hjälpa att strecha men med vikter som jag klarar tills de sista repetionerna ffunkar bra.
Men om man börjar jogga eller tänker köra så många situps man orkar på raken då får man nog ta att man får värk... Eller?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|