Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 75 76 77 78 79 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          anna_rispan
          Inlägg 25-01-2007, 17:28
          Länk hit: #1521

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Okej, det låter som en del på det forumet har lite speciell syn på träning med andra ord. O har ni redan debatterat så förstår jag.

Har din träning gått bra på senaste tiden då?

Jag ska pallra mig iväg på förmiddagen i morgon har jag tänkt. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 25-01-2007, 17:44
          Länk hit: #1522

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (anna_rispan @ 25-01-2007, 17:28)
          Okej, det låter som en del på det forumet har lite speciell syn på träning med andra ord. O har ni redan debatterat så förstår jag.

Har din träning gått bra på senaste tiden då?

Jag ska pallra mig iväg på förmiddagen i morgon har jag tänkt. smile.gif

Det är inget fel det de säger - om man är elitidrottsman/kvinna. Det är det som jag hänger upp mig på - och det tänker jag försöka låta bli - eftersom de flesta skulle klara sig lika bra med balanserad, genomtänkt kost och det skulle bli både godare och roligare än pulver och piller. Inte ens Riksidrottsförbundet anser att man behöver komplettera kosten med pulver, de har tagit fram menyer med mat för elitidrottare istället.

Jaja, man ska välja sina slag och pulvertillverkarna lär ju ha glada dagar iaf.

Börjar jag debattera blir jag bara irriterad. Sen sitter jag och låter hela min frustration gå ut över Fizzgig, stackaren biggrin.gif

Träningen går finfint, om jag bara kunde låta bli att ge mig på sådant jag inte borde (som kasta en 110kg-kille, det gjorde lite ont i knäet efteråt). Det var inte så genomtänkt, för det får jag lida för nu istället.

Men det löser sig säkert ikväll, antingen cyklar jag en stund ikväll och känner efter hur det känns eller så byter jag plats på vilodagen imorgon och träningen ikväll. Hur som helst ska jag ta ett varmt bad ikväll så får min älskling ta hand om mina stela muskler. Lite massage har ingen dött av wub.gif

Ja det var en lång och rejäl rapport om läget i de stockholmska trakterna biggrin.gif

Hoppas du får roligt på träningen, trots att det är förmiddag! Eller du kanske inte har problem med att träna tidigt? Ibland tycker jag det är jobbigt att träna före lunch faktiskt. Har du planerat något särskilt tills imorgon?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 25-01-2007, 17:47
          Länk hit: #1523

Medlem

Nej jag kan nog träna nästan när som helst. Bara jag har bestämt mig o har tid. Jag måste äta frukost innan om jag ska träna på fm.
          Jag ska jogga, och så ska jag nog dra igenom styrekschemat en gång också. Tänkte bli så trött i kroppen att jag måste lägga mig på soffan o läsa sedan. Får alltså inte orka sitta framför datorn. Då går det åt skogen! biggrin.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 25-01-2007, 17:52
          Länk hit: #1524

Medlem

Men då är väl ett kombinerat styrke och konditionspass perfekt! Sådana kan bli himla roliga, om man gör det man tycker är roliga övningar och kör kondition så länge det är roligt smile.gif

En del hävdar att man måste börja med styrkan för att orka lyfta vikterna och avsluta med konditionen.

Andra hävdar att man inte ska avsluta med konditionen för då förbränner man det som bygger myskler (glykogenet).

Jag tycker att man kan göra som man själv känner är roligast och det som känns bäst för stunden. Det är viktigare att man tränar och har roligt så det blir av.

Jag är jättetråkig som skiter i "optimalt", "högeffektivitet" och "maximerad effekt" jag vet tongue.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 25-01-2007, 17:55
          Länk hit: #1525

Medlem

Ja, jag kommer nog att köra joggingen först. Det är bara att pusta en stund innan jag tar tag i maskinerna. Jag är inte så pigg på att först värma upp och sen köra styrka o sen gå tillbaka till rummets med löpbandet. Jag vill beta av en sak i taget. Är kanske lite fyrkantig i min träningsvärld. Men jag kör ju inte så varje gång så det är nog ingen fara. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 25-01-2007, 18:00
          Länk hit: #1526

Medlem

Är du van vid den ordningen är det absolut inga problem, dessutom är det bra för kroppen att lära sig återhämta sig snabbt. Kroppen blir bättre och bättre på det ju mer man tränar smile.gif

Jag kör cykel först, annars resonerar jag precis som du.

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 25-01-2007, 18:35
          Länk hit: #1527

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag har en fråga till er efter en diskussion som uppkommit

en person som väger 90 kg promenerar i rask takt ca 6 km förbränner ca 300 kalorier. Kan det vara rätt ?

om en annan person som väger 70 kg går samma sträcka i samma takt . Förbränner den lättare personen mycket mindre kalorier ?

På Odla får man ju svar på allt så jag tror någon kan skingra molnen kring problemet

Citera
          LadyG
          Inlägg 25-01-2007, 18:41
          Länk hit: #1528

Medlem

90kg, promenad 30 minuter cirka 6km/h: ca 230kcal
          70kg, promenad 30 minuter cirka 6km/h: ca 175kcal

Tyngre kropp kostar mer att förflytta om sträckan och tempo är detsamma.

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 25-01-2007, 20:13
          Länk hit: #1529

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (LadyG @ 25-01-2007, 18:52)
          Jag är jättetråkig som skiter i "optimalt", "högeffektivitet" och "maximerad effekt" jag vet tongue.gif

Amen! rolleyes.gif

Hos en del är det mycket snack och lite verkstad.... Optimerat hit och maxat dit och krångliga övningar för den lilla, lilla muskeln till höger om den stora, 2 dm över armbågsleden osv....

blink.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 25-01-2007, 20:30
          Länk hit: #1530

Medlem

CITAT (stina @ 25-01-2007, 20:13)
          CITAT (LadyG @ 25-01-2007, 18:52)

Amen! rolleyes.gif

Hos en del är det mycket snack och lite verkstad.... Optimerat hit och maxat dit och krångliga övningar för den lilla, lilla muskeln till höger om den stora, 2 dm över armbågsleden osv....

blink.gif

*gapskratt*

Jag känner igen det där, tyvärr. Det är dock inte min melodi biggrin.gif

Jag föredrar omväxling, allsidhet och framför allt att ha roligt. Det tror jag är medicinen faktiskt smile.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 25-01-2007, 20:53
          Länk hit: #1531

Medlem

Var just inne en sväng på Funbeat och där var det en tjej som tränar 2 ggr i veckan sen ett par veckor tillbaka som efterlyste var hon kan få tag i Whey-80. Suck.... Vad vill dom uppnå, jag föstår inte! Och kreatin som dom pratar om skrämmer mej - känns inte sunt att stoppa i sig. Har för mig att jag läst om skador man kan få av det....

Citera
          LadyG
          Inlägg 25-01-2007, 21:33
          Länk hit: #1532

Medlem

Riksidrottförbundet varnar för kosttillskott:
          http://www.rf.se/t3.asp?p=90659
          CITAT
          Det finns inget vetenskapligt stöd för att idrottsutövare med normal kosthållning har behov av extra kosttillskott. Att satsa på kosten är alltid ett bättre val än tillskott av olika slag.
          Med hänsyn till att många preparat på marknaden dessutom är otillräckligt kontrollerade och att det har visat sig att de kan innehålla dopingklassade substanser avråder RF från bruk av kosttillskott, annat än på rent medicinska grunder.
          FASS varnar för kosttillskott:
          http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.js...articleID=74709
          CITAT
          Behandling
          Välbalanserad kost i tillräcklig mängd är avgörande för idrottaren. Då tillgodoses behovet även för elitidrottare. Behovet av extra tillskott till den normala födan finns därför normalt ej!

Svenska olymiska kommittén och Riksidrottsförbundet anser:
          http://www.rf.se/t3.asp?p=95354
          CITAT
          Kostpolicy

Det finns inget vetenskapligt stöd för att idrottsutövare med normal kosthållning har behov av extra kosttillskott. Att satsa på kosten är alltid ett bättre val än tillskott av olika slag. Med hänsyn till att många preparat på marknaden dessutom är otillräckligt kontrollerade och att det har visat sig att de kan innehålla dopingklassade substanser avråder RF från bruk av kosttillskott, annat än på rent medicinska grunder.

Kreatin kan omvadlas i kroppen till kreatinin om jag förstått saken rätt (inte helt säker). Förhöjd kreatinin-nivå kommer att skada njurarna och det är jag säker på.

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 26-01-2007, 07:53
          Länk hit: #1533

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Träning och matdebatten är ju onekligen ganska intressant.

Jag är 196cm lång och vägde som mest 108 kg och det var INTE sexpack och "bara" muskler även om jag alltid har varit stark.

Jag insåg att något behövde göras men ville samtidigt inte ha en massa FÖRBUD mot viss typ av mat och dryck så min plan blev följande:

1) Träna regelbundet
          2) Ät med måtta(undvik att ta om) och så varierande som möjligt.
          3) Skrotade mjölk som måltidsdryck till förmån för vatten
          4) Lade av "nästan" helt med chips och dyligt. Det får dock INTE finnas FÖRBUD så jag tar gärna några chipsbitar varannan månad eller nåt. Cola unnar jag mig också "ibland".
          5) Titta inte på vågen så ofta, man blir bara stressad(om man har lätt för det).

Genom dessa "små" uppoffringar så började jag gå ner i vikt SNABBT!
          Väger idag 95-96 kg och har mycket bra "flås".

För 1 år sedan fick jag hjärtklappning när jag gick uppför en backe eller längre trappa.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          stina
          Inlägg 26-01-2007, 09:32
          Länk hit: #1534

Medlem

Dessutom tycker jag att en kropp tränad av allsidig träning på naturligt sätt utan en massa "pump-medel" är den i särklass snyggaste. Jag har hittat min "favoritkropp" - tjejer som klättrar! rolleyes.gif Smala och seniga, med muskler som ploppar upp när dom tar i - det är snyggt tycker jag! rolleyes.gif Och dessutom har dom ju kroppar som fungerar klockrent. Starka och smidiga. Vad ska man med en kropp till som bara ser ut att fungera????

Idag är det springning! rolleyes.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 26-01-2007, 09:40
          Länk hit: #1535

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (stina @ 25-01-2007, 20:53)
          Och kreatin som dom pratar om skrämmer mej - känns inte sunt att stoppa i sig. Har för mig att jag läst om skador man kan få av det....

De som förespråkar kreatin säger att det är ett kroppseget ämne osv.
          Sambon tog det för några år sedan när han tränade mycket och han åkte på en blodpropp i vaden. Nu kan vi ju´inte till 100 % säga att det var kreatinet som orsakde det, men det är vår egen teori eftersom han fick genomgå en massa olika utredningar för att se om det fanns risk för att han skulle få en blodpropp igen. Alla hans värden var så bra de kunde bli, läkarna stod frågande till varför han hade fått proppen, och han ligger inte i någon riskgrupp för att få det igen.
          Kreatinet kastades iallafall, han tordes inte fortsätta ta det.

Citera
          stina
          Inlägg 26-01-2007, 10:07
          Länk hit: #1536

Medlem

CITAT (Leia @ 26-01-2007, 10:40)
          Och kreatin som dom pratar om skrämmer mej - känns inte sunt att stoppa i sig. Har för mig att jag läst om skador man kan få av det....

Sambon tog det för några år sedan när han tränade mycket och han åkte på en blodpropp i vaden. Nu kan vi ju´inte till 100 % säga att det var kreatinet som orsakde det, men det är vår egen teori eftersom han fick genomgå en massa olika utredningar för att se om det fanns risk för att han skulle få en blodpropp igen. Alla hans värden var så bra de kunde bli, läkarna stod frågande till varför han hade fått proppen, och han ligger inte i någon riskgrupp för att få det igen.

Usch läbbigt!!! Man kan köpa Kreatin på vår mataffär....

Citera
          Leia
          Inlägg 26-01-2007, 10:13
          Länk hit: #1537

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (stina @ 26-01-2007, 10:07)
          CITAT (Leia @ 26-01-2007, 10:40)

Usch läbbigt!!! Man kan köpa Kreatin på vår mataffär....

Ja, det är ju´just det. Att man tror att det är helt ofarligt om det säljs överallt. sad.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 26-01-2007, 10:41
          Länk hit: #1538

Medlem

Jiiiipppiiiii!!!! Jag orkade jogga i dag med! Och jag lyckades pressa tiden så nu känns det bättre. (När jag testade första gången 2,5 kilometer så blev det ju nesliga 5 sekunder mer än 20 minuter rolleyes.gif )

Sen körde jag styrka för överkroppen. Men fy bubblan vad svårt det är att få fatt på triceps!!! Grrrrr!

Citera
          LadyG
          Inlägg 26-01-2007, 12:32
          Länk hit: #1539

Medlem

Grattis Anna, jag anar att du trivs med dig själv nu? smile.gif

Nu ska du klappa dig själv på axeln och känna dig stolt, tycker jag. INte bara för att du joggade utan för att du kapade tiden också!

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 26-01-2007, 12:49
          Länk hit: #1540

Medlem

LadyG: japp, känns fint nu. det var till och med roligt att läsa om grammatik när jag kom hem. ska nog ta en runda till i nåt kompendie. rolleyes.gif

Citera

223 sidor V  « < 75 76 77 78 79 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2026, 04:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon