| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
|
28-03-2007, 21:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Stina har så rätt, det blir som en drog om man är lite passionerad och då går man lätt till överdrift  Anmäla mig till en cykelklubb hinner jag inte, fast jag är lite smickrad över din förfrågan. Men jag, redan +30 och allt, lär nog aldrig bli mer än en halvdan cyklist. Skulle börjat tidigare i livet isf
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 07:09
|
Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 1 935

|
CITAT (LadyG @ 28-03-2007, 22:04)  Stina har så rätt, det blir som en drog om man är lite passionerad och då går man lätt till överdrift Anmäla mig till en cykelklubb hinner jag inte, fast jag är lite smickrad över din förfrågan. Men jag, redan +30 och allt, lär nog aldrig bli mer än en halvdan cyklist. Skulle börjat tidigare i livet isf  30+ Vad gör det, jag började cykla när jag var 35 och trodde trots det att jag skulle vara med i Tour de France vilken dag som helst  Men jag har förstått nu att jag inte ens kommer bli en halvdan cyklist  men kul är det med gemenskapen  och cyklingen förståss. Men jag förstår att man inte hinner. Jag håller nog mest på med cyklingen för det är det jag hinner, slipper hålla på och åka långa sträckor för att komma till ett gym, det är bara att börja träna direkt utanför dörrn'.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 08:22
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Hej på er! Idag känns det som om någon kört över hela mej med en ångvält!  Alla muskler i hela kroppen liksom brummar. Det är massagen igår som var grymt hård - men ack så skön. Det är tom så att jag (kors i taket - det här får ni inte höra så ofta) funderar på att skippa styrketräningen idag och bara gå på poweryogan. Den kan man köra lätt om man vill så blir det mer som ett långt stretchpass.... Men vi får se - än har jag ett par timmar på mej att grunna hur jag ska göra.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 10:23
|

Medlem

|
CITAT (t955i @ 29-03-2007, 08:09)  30+ Vad gör det, jag började cykla när jag var 35 och trodde trots det att jag skulle vara med i Tour de France vilken dag som helst  Men jag har förstått nu att jag inte ens kommer bli en halvdan cyklist  men kul är det med gemenskapen  och cyklingen förståss. Men jag förstår att man inte hinner. Jag håller nog mest på med cyklingen för det är det jag hinner, slipper hålla på och åka långa sträckor för att komma till ett gym, det är bara att börja träna direkt utanför dörrn'. Mjo, men jag är sån att ska jag ge mig på något så är det för att bli kvinnlighetens motsvarighet till Armstrong, eller en ny Sörenstam eller vad det nu kan vara - jag är väldigt bra på att sätta höga mål för mig själv  CITAT (stina @ 29-03-2007, 09:22)  Hej på er! Idag känns det som om någon kört över hela mej med en ångvält!  Alla muskler i hela kroppen liksom brummar. Det är massagen igår som var grymt hård - men ack så skön. Det är tom så att jag (kors i taket - det här får ni inte höra så ofta) funderar på att skippa styrketräningen idag och bara gå på poweryogan. Den kan man köra lätt om man vill så blir det mer som ett långt stretchpass.... Men vi får se - än har jag ett par timmar på mej att grunna hur jag ska göra. Men är det inte en ganska mysig känsla?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 12:29
|

Medlem

|
Jooo, det är jätteskönt. Bara en svår känsla att förena med fysisk aktivitet.
Jag körde 15 min mage i alla fall innan yogan. Yogan var jätteskön, helt rätt idag för mej kände jag.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 15:45
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 29-03-2007, 13:29)  Jooo, det är jätteskönt. Bara en svår känsla att förena med fysisk aktivitet.
Jag körde 15 min mage i alla fall innan yogan. Yogan var jätteskön, helt rätt idag för mej kände jag. Det låter helt underbart. Själv har jag bara hunnit smyga in en promenad i förmiddags mellan ärendena, och så mycket mer organiserat än så blir det inte i packandet. Men jag ska cykla en timma ikväll, det har jag bestämt även om jag inte hinnner gå på ju-jutsun.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2007, 07:55
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 30-03-2007, 08:43)  Idag är jag mycket piggare i kroppen! Det står 1 mil löpning och 15 min stretch på schemat och det ser jag verkligen fram emot!  Härligt! Hoppas du drabbas av runners high  Vi är precis redo att kasta oss ut på vägarna nu, så när jag kommer tillbaka hoppas jag på att jag har minst ett löppass att registrera på funbeta
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2007, 08:03
|

Medlem

|
Det ska jag! Ha det så skoj på löpbandet, är ju bara lite avis på att du får springa  *vinkar till alla* Ses om en vecka!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2007, 12:09
|

Medlem

|
Nu har jag varit och tränat. Förslag till er som vill träna upp löpkapaciteten: Kör något pass intervallträning i veckan! Jösses vilket snabbt resultat det ger.  Tidigare blev jag faktiskt ganska trött efter en mils löpning, idag kändes det som ingenting. Jag sprang 10-11 km/tim och efter 8 km var jag tvungen att börja ruscha för att få upp pulsen något eftersom jag inte hade någon ökad andhämtning. Svettades som en gris, men det gör jag alltid. Är fullständigt övertygad om att det är min intervallträning som ger resultat. Då springer man ju jättefort i kortare intervaller och när man sedan drar ner farten ett pass så känns det nästan som att gå. Det enda som stoppade mig idag från att försöka fortsätta en mil till var tiden. Är faktiskt riktigt stolt över mej själv....
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2007, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 1 935

|
CITAT (stina @ 30-03-2007, 13:09)  Nu har jag varit och tränat. Förslag till er som vill träna upp löpkapaciteten: Kör något pass intervallträning i veckan! Jösses vilket snabbt resultat det ger.  Tidigare blev jag faktiskt ganska trött efter en mils löpning, idag kändes det som ingenting. Jag sprang 10-11 km/tim och efter 8 km var jag tvungen att börja ruscha för att få upp pulsen något eftersom jag inte hade någon ökad andhämtning. Svettades som en gris, men det gör jag alltid. Är fullständigt övertygad om att det är min intervallträning som ger resultat. Då springer man ju jättefort i kortare intervaller och när man sedan drar ner farten ett pass så känns det nästan som att gå. Det enda som stoppade mig idag från att försöka fortsätta en mil till var tiden. Är faktiskt riktigt stolt över mej själv....  Bra tips.. Måste testa detta ett tag för jag var totalt slut efter dagens korta runda. Hade iofs glömt dricka något innan jag drog ut  . Men lite intervall är nog melodin..
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2007, 19:04
|

Medlem

|
Ajdå, att glömma dricka är ingen hit! Ja, intervallträning är verkligen effektiv träning som ger snabbt resultat! Jag har fått ett program av min tränare som ser ut så här: Spring minst 13km/tim - max så fort du nånsin kan i 2 minuter Gå och pusta i 1 minut Håll på så i max 30 minuter. Variera tyngden på intervallerna. Jag kör några på bara 13, kör några med stegrande fart och några riktigt fort hela tiden. Ett intervall i mitten kör jag så hårt att jag är så slut så att jag måste gå 2 min efter för att få någorlunda fason på andningen innan jag är redo för nästa rusch. Sista ruschen får också bli en sådan grymming. Jättebra upplägg tycker jag - efter några sådana pass blir vanlig löpning som en promenad.  Du som kör ute får väl köra på känn - men fort, fort ska det vara. Man ska rusa fram i ruscherna.
Redigerat av stina: 30-03-2007, 19:05
|
|
|
|
|
|
|
|
02-04-2007, 12:01
|

Medlem

|
Nu har jag varit på dagens step-up-pass. Det var kul som vanligt. Tyvärr har jag fått en låsning nere i ryggen igen, sannolikt av all förbaskad krattning på landet. Lite ont i ena axeln också....  Men det funkar att träna i alla fall så SÅ illa är det inte. Ingen idé att gå till kiropraktorn och rycka mej rätt innan krattningen är klar. Efter påsk är den det och då ska han få "lägga allt på plats" igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2007, 06:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
Hur ska jag förbränna minst?
Såhär är det: Jag har en runda som jag går med hunden varje dag som tar dryga timmen. Jag går alltid i väldigt rask takt men att gå och såsa är inget alternativ för mig. Men så började jag fundera på om jag faktiskt förbränner mindre om jag springer runt istället= är ute kortare tid?
Alltså på samma sträcka hur förbränner jag minst- jogga=ute kortare tid, eller gå raskt=ute längre tid?
(att dra ned på längden på promenaden är inte heller ett alternativ då hunden behöver motionen)
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2007, 07:54
|

Medlem

|
Du förbränner mer genom att springa en sträcka än genom att gå den. Kroppen är som en bilmotor, drar mer bensin om du kör x mil i 120 km/tim än samma sträcka i 70 km/tim. Men det är ingen gigantisk skillnad. Idag ska jag intervallträna i 30 min och köra styrketräning för ovandel och mittdel.
Redigerat av stina: 03-04-2007, 07:55
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2007, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Hur blir det om du tar cykeln då?? Jag menar då kan du ju rulla i utförslut? Om det är så att du inte vill förbränna....  Är hunden stark kankse han kan dra lite också, då blir hunden helt färdig på kortare sträcka... Men det kanske inte är en draghund du har...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|