CITAT (anna_rispan @ 13-04-2007, 13:11)

Stina: det är ju friskis gym jag tränar i. där finns bara en person om dagarna.
jag tänkte mest att det är en svaghet o att jag måste styrka upp det. det kommer inte av vanliga promenader eller cykling... o jag har inte ramlat eller skadat det på nåt sätt.
Helt vanliga benböj är en jättebra övning att göra för alla musklerna i benen, en annan övning som är enormt bra är gående utfall.

Båda de övningarna stärker quadriceps (fyrhödvade lårmuskeln, den stora lårmuskeln) som har sitt fäste precis strax under knäet. Det är mao den du ska stärka om det är knäet som känns svagt.
Hamstrings (baksida lår) stärks av samma övningar (och gumpen) och det är bara en fördel eftersom hamstrings samverkar med quadriceps för att stabilisera knäet.
Pröva dig fram hur många övningar du orkar, du ska inte göra för många för snabbt för då kan du göra dig illa. Men samtidigt gäller det att ta i lite också så man får resultat, så var inte överdrivet försiktig heller. Forsätt tills du känner att du börjar få mjölksyra, och räkna hur många du orkade. Om du upprepar övningen/övningarna tre gånger i veckan, tillsammans med din övriga träning, bör du märka att du kan göra fler och fler relativt snart.
Det ska inte göra ont däremot, mjölksyra kan vara obehagligt men det är inte den typen av smärta jag menar, utan skade-ont. Om du får "skade-ont" av övningarna är det bäst att inte göra dem alls och söka upp läkare, för de övningarna ska mer eller mindre alla kunna göra om de har friska ben. En "skade-smärta" i de övningarna kan antyda t ex muskelinflammation eller bristning du inte vet om, men det lär du ju känna ganska snabbt.
Lycka till!
CITAT (faith @ 13-04-2007, 14:53)

Jag tänkte höra om ni har tips på bra hemma-övningar som kan vara bra för mig. Jag svankar nämligen väldigt med ryggen/bålen. Finns det några övningar jag kan göra för att bli rakare i ryggen?
Mycket situps eller andra magstärkande övningar och sträcka höftböjarna, skulle jag gissa på. Det är de vanligaste övningarna man gör för att motverka svank.
Iliopsoas, höftböjaren:

Som du ser fäster den i svanken och är den förkortad drar den svanken frammåt/nedåt vilket kan ge upphov till att man går med "ankstjärt" om det är riktigt allvarligt. Naprapater brukar rekommendera att man sträcker ut höftböjaren lite mjukt samtidigt som man stärker bukmuskulaturen så den orkar hålla emot draget från ryggen, man brukar tala om att man stärker muskelkorsetten.
Stretch för iliopsoas, höftböjaren:

Lycka till!
Edit: stavning..!
Redigerat av LadyG: 13-04-2007, 18:59