CITAT (anna_rispan @ 23-04-2007, 13:25)

LadyG: nja, jag har inte vågat öka benböjen till träningsverksstadiet. Det kändes lite obehagligt första tillfällena. Nu känns det mer okej, däremot har jag uppmärksammat ett lätt knäppande ljud från det knät. Jag fattar ingenting!!! Därför fortsätter jag med 15 benböj ett tag till...Hoppas att det är det bästa jag kan göra...

Det kan vara brosk som knäpper (som när man knakar fingrarna) eller att dina leder är lite torra, ledkapslarna ska stimuleras att utsöndra ledvätska vid t ex promenader eller benböj, men ibland kan det ta lite tid och då kan det låta skumt, men det är ju inte säkert att det är det heller. Och det problemet ska försvinna efter ett tag när leden blivit uppvärmd.
Känner du någon smärta, blir leden röd, varm eller svullen av benböjen? Om inte kan du lugnt fortsätta med dina benböj.
Om du vill utmana dig kan du ta telefonkatalogen eller en annan tung bok i famnen som vikt. Ungefär 2kg är lagom att börja med om man aldrig gjort benböj med vikt, så småningom kan du öka vikterna med 2-4 kilo beroende på hur det känns.
CITAT (stina @ 23-04-2007, 13:41)

Nu har jag varit och lunchtränat!
Först körde jag ett entimmes pass step-up. Jättekul som alltid. Gick därefter upp i gymmet och sprang 5 km. 27 minuter tog det. Det var en väldigt lyckad kombination med löpning direkt efter stepen. Jag har aldrig testat det och undrade om jag skulle orka, men det gick faktiskt ovanligt lätt att springa. Uppvärmd och klar - hjärtat fattade galoppen direkt och for upp i rätt arbetstempo snabbt. Så någon uppvärmning behövdes inte. Avslutade med 15 min skön benstretch. Härligt!
Inte dåligt att kuta så fort efter en timmes träning! Stål-Stina

CITAT (Magdis @ 23-04-2007, 15:37)

Nu har jag varit hos kiropraktorn.

Vilken fantastisk människa det är, så proffsig.

Visst kändes det läskigt när det knakade men det gör ju inte ont. Nu kunde han göra hela behandligen som han inte kunde förut när jag var höggravid. Det knakade så det stod härliga till. Han sa nåt om diskar som klämmer nerverna och att det egentligen är fantastiskt att man inte har
mer problem med ryggen med tanke på hur mycket nerver som går där.
Han sa även åt mig att
inte träna bröstmusklerna utan enbart ryggmusklerna, rodd och latsdrag är bra. Det var visst lätt att man får obalans mellan fram och bak o enligt honom fanns det ingen anledning att träna bröstet. Så nu vet jag det, det var ju jättebra.

Jag ska dit igen på onsdag för uppföljningsbehandling. Sen rekommenderade han att jag skulle låta bli att arbeta med nacken framåtböjd, men det är lättare sagt än gjort. Det mesta man gör här hemma är ju med ryggen och nacken böjd och jag har så lång rygg också. Skulle behöva ha diskbänken högre upp liksom.
Så nu kan du röra dig fritt igen? Måste ju vara underbart att bli av med en massa spänningar så där

Så när blir nästa träningspass? Inte för nära inpå kiropraktorbesöket väl?