Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 127 128 129 130 131 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          stina
          Inlägg 22-04-2007, 19:32
          Länk hit: #2561

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jättebra jobbat Magdis! Kul att det funkade att träna trots "dumma" ryggen!

Du kommer få snyggaste baken i stan - helt klart! naughty.gif

När du får dom där "tycka-synd-om-tankarna" tycker jag du ska tänka på vilken mycket gladare och bättre mamma/hustru du blir när du får den där tiden för dig själv. Dom vinner helt klart på det i längden! tummenupp.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-04-2007, 21:17
          Länk hit: #2562

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Ja det är 100% sant det du säger, jag tänkte det faktiskt själv idag också: att när jag får gå och träna så hämtar jag nya krafter att komma hem och vara en pigg och glad mamma.

Ja det är tur att den stygga ryggen inte sätter stopp för träningen. Det är det som gör att jag tror att det bara är nån låsning och att rätta medicinen är en rejäl kotknackning och sedan mycket träning. Det är vardagssysslorna som gör ont, inte alls när jag tränar. När jag står vid diskbänken och böjer ner nacken det minsta lilla så "brinner" det längs med hela ryggen, pirrar och sticker som efter en nerv. Ännu värre blir det om jag utför något statiskt arbete med ryggen ännu mera böjd.
          Skumt! Hoppas kiropraktorn har nån idé om vad det kan bero på.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 22-04-2007, 21:19
          Länk hit: #2563

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Stina: hur menar du att en kropraktor fixar en nackspärr? låter ju jättebra! men så blir jag så där räknig. jag menar är en nackspärr som en förkylning att den kanske går över på tre dagar...o jag får en tid hos en kiropraktor efter halva tiden.. är det så mycket värt det. dumt tänkt kankse...
          menhade jag vetat om detta den gången när jag fick en sån "nackspärr" så jag inte kunde sätta mig upp i sängen utan att det gjorde smärtsamt on thade jag ringt en så fort jag kunnat!!!!

Citera
          stina
          Inlägg 23-04-2007, 07:45
          Länk hit: #2564

Medlem

CITAT (Magdis @ 22-04-2007, 22:17) *
          Ja det är 100% sant det du säger, jag tänkte det faktiskt själv idag också: att när jag får gå och träna så hämtar jag nya krafter att komma hem och vara en pigg och glad mamma.

Ja det är tur att den stygga ryggen inte sätter stopp för träningen. Det är det som gör att jag tror att det bara är nån låsning och att rätta medicinen är en rejäl kotknackning och sedan mycket träning. Det är vardagssysslorna som gör ont, inte alls när jag tränar. När jag står vid diskbänken och böjer ner nacken det minsta lilla så "brinner" det längs med hela ryggen, pirrar och sticker som efter en nerv. Ännu värre blir det om jag utför något statiskt arbete med ryggen ännu mera böjd.
          Skumt! Hoppas kiropraktorn har nån idé om vad det kan bero på.

Magdis, det låter som en typisk låsning. Känner precis igen symtomen och det där fixar kiropraktorn som ett nix tror jag!

CITAT (anna_rispan @ 22-04-2007, 22:19) *
          Stina: hur menar du att en kropraktor fixar en nackspärr? låter ju jättebra! men så blir jag så där räknig. jag menar är en nackspärr som en förkylning att den kanske går över på tre dagar...o jag får en tid hos en kiropraktor efter halva tiden.. är det så mycket värt det. dumt tänkt kankse...
          menhade jag vetat om detta den gången när jag fick en sån "nackspärr" så jag inte kunde sätta mig upp i sängen utan att det gjorde smärtsamt on thade jag ringt en så fort jag kunnat!!!!

Anna: Nej, jag menade egentligen inte ett sånt "lätt" nackspärr, då hinner man ju inte dit innan det gått över.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 23-04-2007, 08:17
          Länk hit: #2565

Medlem

Hej på er!

Jag har gjort mina benböj söndag, tisdag, torsdag och söndag. I måndags och lördags cyklade jag. Båda turerna blev relativt korta och snabba. I lördags troddde jag att jag skulle blåsa bort så därför blev den kort. Jag hade ingen vindstopparjacka på mig... Missräkning! Och igår var vi dessutom på säsongspremiär på tipsbingopromenad ca 45 minuter blev den på. Ingen bingovinst men lagom soligt och skönt. Tispsraden återstår o se hur den gick. smile.gif

Citera
          stina
          Inlägg 23-04-2007, 08:33
          Länk hit: #2566

Medlem

Bra jobbat Anna! tipsbingo är faktiskt kuligt! Även tipspromenader är skoj.

Förresten, du frågade hur en kiropraktor fixar nackspärr och det missade jag att svara på. Det gör han med två ryck i nacken - ett åt vardera hållet. Hokus-pokus så är det borta. tummenupp.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-04-2007, 10:20
          Länk hit: #2567

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Inte illa Anna! Hur känns det nu i benen? Får du träningsvärk efter benböjen dan efter, eller slipper du sånt?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 23-04-2007, 12:25
          Länk hit: #2568

Medlem

LadyG: nja, jag har inte vågat öka benböjen till träningsverksstadiet. Det kändes lite obehagligt första tillfällena. Nu känns det mer okej, däremot har jag uppmärksammat ett lätt knäppande ljud från det knät. Jag fattar ingenting!!! Därför fortsätter jag med 15 benböj ett tag till...Hoppas att det är det bästa jag kan göra... unsure.gif

Citera
          stina
          Inlägg 23-04-2007, 12:41
          Länk hit: #2569

Medlem

Nu har jag varit och lunchtränat!

Först körde jag ett entimmes pass step-up. Jättekul som alltid. Gick därefter upp i gymmet och sprang 5 km. 27 minuter tog det. Det var en väldigt lyckad kombination med löpning direkt efter stepen. Jag har aldrig testat det och undrade om jag skulle orka, men det gick faktiskt ovanligt lätt att springa. Uppvärmd och klar - hjärtat fattade galoppen direkt och for upp i rätt arbetstempo snabbt. Så någon uppvärmning behövdes inte. Avslutade med 15 min skön benstretch. Härligt!

Citera
          Magdis
          Inlägg 23-04-2007, 14:37
          Länk hit: #2570

Medlem

Nu har jag varit hos kiropraktorn. smile.gif Vilken fantastisk människa det är, så proffsig. tummenupp.gif Visst kändes det läskigt när det knakade men det gör ju inte ont. Nu kunde han göra hela behandligen som han inte kunde förut när jag var höggravid. Det knakade så det stod härliga till. Han sa nåt om diskar som klämmer nerverna och att det egentligen är fantastiskt att man inte har mer problem med ryggen med tanke på hur mycket nerver som går där.

Han sa även åt mig att inte träna bröstmusklerna utan enbart ryggmusklerna, rodd och latsdrag är bra. Det var visst lätt att man får obalans mellan fram och bak o enligt honom fanns det ingen anledning att träna bröstet. Så nu vet jag det, det var ju jättebra. smile.gif

Jag ska dit igen på onsdag för uppföljningsbehandling. Sen rekommenderade han att jag skulle låta bli att arbeta med nacken framåtböjd, men det är lättare sagt än gjort. Det mesta man gör här hemma är ju med ryggen och nacken böjd och jag har så lång rygg också. Skulle behöva ha diskbänken högre upp liksom.

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-04-2007, 18:29
          Länk hit: #2571

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 23-04-2007, 13:25) *
          LadyG: nja, jag har inte vågat öka benböjen till träningsverksstadiet. Det kändes lite obehagligt första tillfällena. Nu känns det mer okej, däremot har jag uppmärksammat ett lätt knäppande ljud från det knät. Jag fattar ingenting!!! Därför fortsätter jag med 15 benböj ett tag till...Hoppas att det är det bästa jag kan göra... unsure.gif

Det kan vara brosk som knäpper (som när man knakar fingrarna) eller att dina leder är lite torra, ledkapslarna ska stimuleras att utsöndra ledvätska vid t ex promenader eller benböj, men ibland kan det ta lite tid och då kan det låta skumt, men det är ju inte säkert att det är det heller. Och det problemet ska försvinna efter ett tag när leden blivit uppvärmd.
          Känner du någon smärta, blir leden röd, varm eller svullen av benböjen? Om inte kan du lugnt fortsätta med dina benböj.

Om du vill utmana dig kan du ta telefonkatalogen eller en annan tung bok i famnen som vikt. Ungefär 2kg är lagom att börja med om man aldrig gjort benböj med vikt, så småningom kan du öka vikterna med 2-4 kilo beroende på hur det känns.

CITAT (stina @ 23-04-2007, 13:41) *
          Nu har jag varit och lunchtränat!

Först körde jag ett entimmes pass step-up. Jättekul som alltid. Gick därefter upp i gymmet och sprang 5 km. 27 minuter tog det. Det var en väldigt lyckad kombination med löpning direkt efter stepen. Jag har aldrig testat det och undrade om jag skulle orka, men det gick faktiskt ovanligt lätt att springa. Uppvärmd och klar - hjärtat fattade galoppen direkt och for upp i rätt arbetstempo snabbt. Så någon uppvärmning behövdes inte. Avslutade med 15 min skön benstretch. Härligt!

Inte dåligt att kuta så fort efter en timmes träning! Stål-Stina smile.gif

CITAT (Magdis @ 23-04-2007, 15:37) *
          Nu har jag varit hos kiropraktorn. smile.gif Vilken fantastisk människa det är, så proffsig. tummenupp.gif Visst kändes det läskigt när det knakade men det gör ju inte ont. Nu kunde han göra hela behandligen som han inte kunde förut när jag var höggravid. Det knakade så det stod härliga till. Han sa nåt om diskar som klämmer nerverna och att det egentligen är fantastiskt att man inte har mer problem med ryggen med tanke på hur mycket nerver som går där.

Han sa även åt mig att inte träna bröstmusklerna utan enbart ryggmusklerna, rodd och latsdrag är bra. Det var visst lätt att man får obalans mellan fram och bak o enligt honom fanns det ingen anledning att träna bröstet. Så nu vet jag det, det var ju jättebra. smile.gif

Jag ska dit igen på onsdag för uppföljningsbehandling. Sen rekommenderade han att jag skulle låta bli att arbeta med nacken framåtböjd, men det är lättare sagt än gjort. Det mesta man gör här hemma är ju med ryggen och nacken böjd och jag har så lång rygg också. Skulle behöva ha diskbänken högre upp liksom.

Så nu kan du röra dig fritt igen? Måste ju vara underbart att bli av med en massa spänningar så där smile.gif

Så när blir nästa träningspass? Inte för nära inpå kiropraktorbesöket väl?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 23-04-2007, 18:37
          Länk hit: #2572

Medlem

LadyG: det är lugnande att läsa din ord. nej leden blir varken röd, varm eller svullen. Telefonkatalogen kan jag ju prova med! Så sambon får nåt mer o flina åt. rolleyes.gif

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 23-04-2007, 18:42
          Länk hit: #2573

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

CITAT (anna_rispan @ 23-04-2007, 19:37) *
          LadyG: det är lugnande att läsa din ord. nej leden blir varken röd, varm eller svullen. Telefonkatalogen kan jag ju prova med! Så sambon får nåt mer o flina åt. rolleyes.gif

Han kommer att vänja sig. Efter ett tag lyfter man inte ens på ögonbrynen åt alla möjliga prylar och husdjur som höstas upp och ner vid benböjandet. När man inte själv höstas upp och ner förstås. smile.gif

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          Magdis
          Inlägg 23-04-2007, 20:01
          Länk hit: #2574

Medlem

CITAT (LadyG @ 23-04-2007, 19:29) *
          Så nu kan du röra dig fritt igen? Måste ju vara underbart att bli av med en massa spänningar så där smile.gif

Så när blir nästa träningspass? Inte för nära inpå kiropraktorbesöket väl?

Jag brukar ju gå på Core på onsdagar annars men den här veckan har maken ett årsmöte den kvällen. Kanske lika bra att jag tar det lugnt ändå....har ju haft mitt andra kiropraktorbesök under dagen då också. Nästa träningspass blir antagligen inte förrän på söndag.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 23-04-2007, 20:26
          Länk hit: #2575

Medlem

Magdis: var det inte du som hade en sån där boll? du gjorde sit-ups o grejer på den väl.

Citera
          stina
          Inlägg 23-04-2007, 20:48
          Länk hit: #2576

Medlem

Anna: Knäppande leder är precis som LadyG skriver inget farligt om man inte har några andra besvär.

Magdis: Bra att du får lite vila medan kiropraktorbehandlingen pågår.

Jag har varit och fått en sagolik helkroppsmassage ikväll. Nu är jag lagom mör och loj i kroppen. Benen fick sej en rejäl omgång när massören fick höra att dom jobbat 1,5 timme idag. Hallelulja säger jag bara.....

Citera
          Magdis
          Inlägg 23-04-2007, 21:04
          Länk hit: #2577

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 23-04-2007, 21:26) *
          Magdis: var det inte du som hade en sån där boll? du gjorde sit-ups o grejer på den väl.

Jo det stämmer. smile.gif Jag har inte använt den på ett tag nu för den hamnade uppe i sovrummet för att jag blev så trött på att jäntan rullade omkring den så den låg i vägen överallt. Men den är mycket användbar. Massa övningar kan man göra på den, det finns många förslag på www.balansboll.nu

Citera
          LadyG
          Inlägg 24-04-2007, 09:16
          Länk hit: #2578

Medlem

Igår tränade jag styrketräning, det känner jag idag *myser* Inte så mycket träningsvärk att det hindrar mig men inte så lite att jag bara kan ignorera det smile.gif

Fast jag gjorde ju stans misstag på löpningen (sprang före styrketräningen) när jag drog på bröstbandet till pulsklockan för kung och fosterland. Vile inte att klockan skulle guppa, och DET gjorde den inte iaf, men jisses så trött jag blev i andningsmusklerna efter ett tag smile.gif
          Fast jag slog nytt personbästa för fjärde gången ändå, 4,2 km på 30 minuter. Men jag lärde mig något också, den här gången biggrin.gif

Redigerat av LadyG: 24-04-2007, 09:17

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 24-04-2007, 09:39
          Länk hit: #2579

Medlem

Grattis till träningsvärken LadyG! Snart ska jag iväg och försöka skaffa mig lite sådan också.

Och grattis till det nya personbästat på löpningen! Nåt sånt blir det inte för mej idag.

Citera
          LadyG
          Inlägg 24-04-2007, 09:55
          Länk hit: #2580

Medlem

CITAT (stina @ 24-04-2007, 10:39) *
          Grattis till träningsvärken LadyG! Snart ska jag iväg och försöka skaffa mig lite sådan också.

Och grattis till det nya personbästat på löpningen! Nåt sånt blir det inte för mej idag.

Tack, se nu till att ha det riktigt roligt smile.gif

--------------------

Citera

223 sidor V  « < 127 128 129 130 131 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-07-2026, 16:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon