Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 153 154 155 156 157 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          LadyG
          Inlägg 29-07-2007, 19:18
          Länk hit: #3081

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

GRATTIS yahoo.gif

Visst är det kul att förbättra ett personbästa, oavsett om det är med femton sekunder eller fem? Man har ju just visat att man är bättre än förra gången smile.gif

Jag putsade till min tid på samma runda (runt råstasjön och lötsjön) med två minuter och några sekunder, förra gången jag sprang runt sjöarna tog det 38:40 och idag gick det på modiga 36:32 så jag har blivit snabbare även om jag är långt ifrån lika bländande snabb som du Stina smile.gif

Det är jätteskoj att känna att man utvecklas, även om jag faktiskt inte blev glad förrän jag kom hem. Jag visste nämligen inte att jag slagit personbästa på den rundan, jag hade för mig att jag sprungit snabbare där men det hade jag inte biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 29-07-2007, 20:38
          Länk hit: #3082

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Grattis till ditt rekord också LadyG! tummenupp.gif

Det var samma sak för mej, jag trodde mitt tidigare rekord var 22 minuter, men jag blandade ihop det med milrekordet som jag trodde var 53 minuter. Men det var tvärt om 23 minuter och 52 minuter. Jag var iofs nöjd ändå, men blev extraglad när jag kom på mitt misstag. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 29-07-2007, 21:35
          Länk hit: #3083

Medlem

Tack smile.gif

Ibland är det kul att vara virrig, då får man positiva överraskningar biggrin.gif

Tänker nog styrketräna imorgon, springa på tisdag och onsdag (intervaller och kort distans) istället så jag inte är för trött för klättringen på torsdag smile.gif

Oh, nu är blodpuddingen klar!! MUMS!

Redigerat av LadyG: 29-07-2007, 21:36

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 30-07-2007, 12:33
          Länk hit: #3084

Medlem

Det låter väl som en klok planering LadyG. Ska själv fundera över min träning runt torsdagen så att jag inte sabbar vår klättring.

Nu har jag varit och sprungit en mil på löpbandet. Vet inte vad som tagit åt mej, men det gick helt otroligt lätt att springa idag också. Jag började springa i 11 km/tim. Hade bestämt mej för att inte hålla på och fippla med hastigheten för det brukar jag vara duktig på. Jag höll 11 km/tim i 8,5 km, sen insåg jag att jag var tvungen att öka för att överhuvudtaget bli något andfådd. Så jag ökade stegvis och avslutade i 12,5 km/tim. Fortfarande nästan helt opåverkad i andningen - jag hade alltså klarat betydligt fortare än så! g.gif Milen tog 54:10 och det trots syrebristen i lokalen och den grymma värmen.

Jag har en egen teori: Jag springer ju med druvsockerblandning nu och jag känner att jag nästan blir "hög" av den. Det är nog egentligen inte att jag orkar så mycket mer, utan det mesta av löpningen sitter ju i huvudet och eftersom jag blir positivt påverkad i hjärnan så orkar jag så mycket mer. Men det är min amatörmässiga fundering.....

Hursomhelst så är det ju himla kul! smile.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 30-07-2007, 12:42
          Länk hit: #3085

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Åh, vad ni är duktiga som tränar och står i! smile.gif

Jag försöker varje dag att inte "se" den här tråden... rolleyes.gif Jag har jättedåligt samvete för att jag har tränat kanske 2 pass sedan i april....

Men det ska tydligen bli ändring på det, sambon har bestämt sig för att bygga Carport till bilen och bygga om garaget till gym. Han har redan börjat med ritningar och kollat ut redskap på nätet, och jösses vad det kommer att kosta!!!! wacko.gif blink.gif
          Men, men det kostar att ligga på topp.... biggrin.gif

(jag låter honom handla jag, så har jag alltid det som hållhake sedan när jag vill handla något.... rolleyes.gif )

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-07-2007, 12:49
          Länk hit: #3086

Medlem

Leia, du kommer igen. En vacker dag har du snörat på dig löpardojorna du också smile.gif

Stina, jag tor att det kan vara för att hjärnan får kolhydrater (det enda bränsle den klarar av) som den signalerar till kroppen att allt är ok och det är bara att ösa på. Jag läste i runners world att hjärnan signalerar trötthet (varför har jag glömt) till musklerna och stryper energitillförseln innan man byggt upp någon mjölksyra eller förbrukat energin som lagras i musklerna (det var något institut som testat det där). Om hjärnan för för sig att energin börjar ta slut så kommer den att strypa energitillförseln till musklerna som arbetar och då upplever vi trötthet, trots att det kanske finns krut kvar. Det kunde man träna bort, precis som allting annat. Jag tror att du helt enkelt gav hjärnan det den behövde för att den skulle signalera "gott om energi, ös på bara" till musklerna i stället.

Fast jag resonerar bara baklänges utifrån en artikel i en tidning så jag kan ha superduperfel smile.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 30-07-2007, 13:17
          Länk hit: #3087

Medlem

Det låter väl troligt. Känner tydligt att det är hjärnan som påverkas.

Tänk att det skulle ta två år för mej att komma på det....

Redigerat av stina: 30-07-2007, 13:17

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-07-2007, 14:16
          Länk hit: #3088

Medlem

Jag hade ingen aning om det heller, inte förrän igår iaf när jag läste edn där artikeln. Jag hade t ex ingen aning om att man kan träna hjärnan när det gäller löpning, så att den inte signalerar trötthet så tidigt.

Det är säkert massor jag inte vet om löpning, men det är ju delvis det som är kul. Man lär sig nytt hela tiden och utvecklas smile.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 30-07-2007, 14:35
          Länk hit: #3089

Medlem

Men hur i hela fridens namn tränar man upp hjärnan att sluta med dom dumheterna???? wacko.gif Springa å springa å springa kanske.....

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-07-2007, 14:54
          Länk hit: #3090

Medlem

Ja, det kan man väl säga smile.gif

I mars-numret av Runners World har de ett schema för distanserna 5km, 10km, halvmara och mara med olika pass och hur man kan bygga upp sin träning för att få ut så mycket för både knopp och kropp som möjligt.

Om man ska träna för en mara t ex bör man ha en grundfas om cirka 6-8 veckor då man springer ett tempopass (3-6x600meter i 3000meterstempo, vila 3 minuter) och ett distanspass (9-18km i jämt distanstempo) samt så många korta distanspass man vill.
          Sen går man över till uppbyggnadsfas 1 i cirka 4 veckor med ett tempopass (2-5x1000meter i 5000meterstempo, vila 3 minuter) och ett distanspass (16-24km i jämt distanstempo). Fortfarande så många korta distanspass man vill.
          Uppbyggnadsfas 2 ska också vara cirka 4 veckor och innehåller ett tempopass 4-8km i miltepo och ett distanspass i 9-18km i varierat tempo (börja sakta och öka stadigt, sista kilometrarna ska gå i halvmaratempo) och ett distanspass om 22-32km i jämnt distanstempo.
          Sista fasen är formtoppnigen om 6 veckor och då är tempopasset 5-12km i halvmaratonfart och diostanspassen 6-18km i marathontempo och 24-36km jämnt distanstempo.

Det ser ut ungefär som de schema man kan hitta på marathon.se tycker jag, ungefär samma upplägg och mina amatörögon tycker de verkar vara inriktade på ungefär samma sak. Att vänja kropp och knopp vid hårt arbete under lång tid.

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 30-07-2007, 15:05
          Länk hit: #3091

Medlem

Jag tycker det är svårt för skillnaden i farten jag kan hålla i 5 km jämfört med 15 km är hårfin.... Har heller aldrig tänkt på att man tränar hjärnan när man springer. smile.gif Om det ska vara någon större skillnad måste jag ner på någon kilometer.

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-07-2007, 15:10
          Länk hit: #3092

Medlem

Tanken är att man ska dressera hjärnan att förstå att man orkar en distans i ett visst tempo, som jag förstod det skulle man succesivt under träningen låta distanspasset och tempopasset närma sig varandra tills de möts på mitten s a s. Då har man hittat det där läget då man sprungit långt och fort och hjärnan vet om att kroppen klarar av det, även om sträckan till en början hackades upp i intervaller.

Avancerat självbedrägeri låter det kanske som, men det fungerar ju smile.gif

Det är, inbillar jag mig, den principen som Szalkais scheman bygger på på marathon.se fast han har redan räknat ut träningsfarterna beroende på vilket sluttempo man siktar på. Det är nog därför schemat för marathon på 5 timmar har andra löptider och sträckor än marathon på 6 timmar skulle jag tro.

Fast jag gissar bara fortfarande, jag KAN egentligen inget om det här. Är bara en glad novis som drar en massa (förhastade?) slutsater smile.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 30-07-2007, 15:16
          Länk hit: #3093

Medlem

Det är alltid lättare om man begriper tanken bakom, då kan man ju korrigera träningschemat så att det passar en själv och ändå nå målet. Om vi säger att jag skulle vilja kunna springa en mil i farten 12 km/h till exempel så att milen tar 50 minuter. Då kan jag hacka upp milen först i 4 st 2,5-km intervaller med vila emellan. Sedan minska till 3 osv. Var det så du menade???

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-07-2007, 15:29
          Länk hit: #3094

Medlem

Ungefär så ja, först kanske du till och med väljer att springa 6*1000 meter i ditt önsketempo 12,5km/h med ståvila emellan, och ökar antalet intervallet till 10 under några veckors tid, samtidigt som du springer din vanliga mil (distanspass) i ditt komforttempo eller strax över. Så småningom kanske du springer 5*2000meter med ståvila emellan och ditt komforttempo (eller din uppfattning om vad som är komforttempot) har kanske ökat något under tiden. Tillsist kanske du ger dig på 2*5000meter i 12,5km/h med ståvila emellan och då är du väldigt nära slutmålet, för då borde distnspasset inte vara speciellt mycket långsammare fast utan ståvilan.

Så uppfattade jag det iaf smile.gif

Edit: kom på att 6*1000 kallas tusingar av de mer erfarna, det kanske går att googla på?

Redigerat av LadyG: 30-07-2007, 15:30

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 30-07-2007, 15:33
          Länk hit: #3095

Medlem

Aha, tack! smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 31-07-2007, 12:06
          Länk hit: #3096

Medlem

Jag har fortfarande lite svårt att svälja det här mne jag ska faktiskt delta i Stockholm Marathon 2008. De ni! Jag tordes naturligtvis inte anmäla mig själv, så mina älskade släktingar tog tag i saken och anmälde mig. Jag hade säkert kommit till skott och anmält mig själv, om tio år eller så biggrin.gif

Ja... stockholm marathon? *fniss* Ja jösses amalia, här ska springas biggrin.gif

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 31-07-2007, 13:44
          Länk hit: #3097

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (LadyG @ 31-07-2007, 13:06) *
          Jag har fortfarande lite svårt att svälja det här mne jag ska faktiskt delta i Stockholm Marathon 2008. De ni! Jag tordes naturligtvis inte anmäla mig själv, så mina älskade släktingar tog tag i saken och anmälde mig. Jag hade säkert kommit till skott och anmält mig själv, om tio år eller så biggrin.gif

Ja... stockholm marathon? *fniss* Ja jösses amalia, här ska springas biggrin.gif

Härligt LadyG !!!!! bravo.gif
          Jag lovar att det blir en upplevelse utöver det vanliga!

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          LadyG
          Inlägg 31-07-2007, 14:07
          Länk hit: #3098

Medlem

CITAT (krellus @ 31-07-2007, 14:44) *
          Härligt LadyG !!!!! bravo.gif
          Jag lovar att det blir en upplevelse utöver det vanliga!

Tja, det är ju inte varje dag man springer 42km smile.gif

Plötsligt känns Tjejmilen mindre hotfull och läskig på något vis biggrin.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 31-07-2007, 14:45
          Länk hit: #3099

Medlem

Kul!!!! Får se om vi ses i spåret.... coolgleam.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 31-07-2007, 15:01
          Länk hit: #3100

Medlem

CITAT (stina @ 31-07-2007, 15:45) *
          Kul!!!! Får se om vi ses i spåret.... coolgleam.gif

Det vore jätteskoj! smile.gif

--------------------

Citera

223 sidor V  « < 153 154 155 156 157 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-07-2026, 08:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon