Hur man på smartast sätt lägger upp ett eget maxpulstest vet jag inte exakt, jag fick ju hjälp att göra det. Vad jag vet är dock att man sakta ska öka sin springfart - dock inte så sakta så att man blir trött i övriga kroppen innan man blir trött i "hjärtat" sas.
Spring hyfsat snabbt och öka sakta i etapper - spring tills du inte kan ta ett steg till i princip (det flimrar för ögonen, krampar i bröstet - ja du förstår säkert hur det ska kännas). När du springer och känner det så och pulsen ändå inte ökar - då har du nått eller är väldigt nära din maxpuls. Rusa bara inte iväg i full rulle för då går du i väggen eftersom hjärtat inte hinner med!
Och jag tycker du ska ha någon med dig när du gör testet. När man är nära sin maxpuls ser man väldigt dåligt och det är nog svårt att titta på pulsklockan - man orkar inte mycket mer än att bara ha blicken fokuserad i fjärran och springa, springa, springa. Dessutom är det nog bra att ha någon som hejar på, för det behövs. Sen kan man ju må lite illa och bli lite yr efteråt om man har otur och då kan det vara skönt att ha någon hos sig.
Idag har jag varit och sprungit 15 km på löpbandet och jag tror jag gjorde min bästa löpning någonsin på löpbandet. Det gick så ruskigt lätt att springa trots att jag dom första 8,5 km inte märkte att jag sprang med 1% uppförsbacke! Det tog 1 timme och 22 minuter att springa dom 15 kilometrarna. Kollade min puls hela tiden och den första milen sprang jag först i 10,5 km/h och när jag tagit bort uppförslutningen ökade jag till 11 km/h. Pulsen låg mellan 163 och 168 då. Vid 10 km ökade jag till 11,5 km/h och då la sig pulsen på 174. Vid 13 km ökade jag till 12 km/h och då gick pulsen upp och låg runt 176. Vid två tillfällen gick den upp till 179 och där märker jag att jag börjar få syrebrist (kramp i höger arm och ett tryck över bröstet). Då har jag nästan nått 96% av min maxpuls.
Det blev en lite lång och krånglig redovisning av min puls, men det är lite nyhetens behag med min pulsklocka.
Redigerat av stina: 01-10-2007, 12:53