| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
askar
|
27-11-2006, 12:25
|
Gäster

|
Jag har testat makens pulsmätare men den gillar inte mig. Pulsen hoppade mellan 45 - 216 då stängde den av. Tryckte på mode... samma sak igen när hjärtat rusade. Testade med bl.tr mätaren, den visar lika puls. Nu ska jag inte testa mer... man börjar ju känna sig sjuk när man ser siffrorna.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 12:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (askar @ 27-11-2006, 12:25) Jag har testat makens pulsmätare men den gillar inte mig. Pulsen hoppade mellan 45 - 216 då stängde den av. Tryckte på mode... samma sak igen när hjärtat rusade. Testade med bl.tr mätaren, den visar lika puls. Nu ska jag inte testa mer... man börjar ju känna sig sjuk när man ser siffrorna.  låter småfarligt med den pulsen säkert bara kontakten som är lite dålig?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
27-11-2006, 12:50
|
Gäster

|
CITAT (Farbror Blå @ 27-11-2006, 12:45) CITAT (askar @ 27-11-2006, 12:25) Jag har testat makens pulsmätare men den gillar inte mig. Pulsen hoppade mellan 45 - 216 då stängde den av. Tryckte på mode... samma sak igen när hjärtat rusade. Testade med bl.tr mätaren, den visar lika puls. Nu ska jag inte testa mer... man börjar ju känna sig sjuk när man ser siffrorna.  :(  låter småfarligt med den pulsen säkert bara kontakten som är lite dålig? Nej då... jag har såna hjärtrusningar ibland funderar på att kanske beställa tid för ny besiktning.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 13:04
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 12:47) Nja, jag har ju fortfarande c-kupa, så så små är dom ju inte, men inte lika välexponerade som förut om man säger så Går man ner tillräckligt mycket i vikt, kan man kanske slänga dom över axeln när man springer så är dom inte i vägen. Springa kan jag förresten inte göra, det tycker mina onda leder inte om. Jag såg bilden på dej och jeansen, vad duktig du har varit! Hur många kilo har du gått ner Stina? Det måste vara med stor tillfredställelse du kollar in bilden.  Jag får nog leta upp en "före"-bild, så jag kan jämföra sedan när jag nått målet.  Jag har också fortfarande c-kupa, men det är mest för att b-kupan är för smal i förhållande till bröstkorgen - det ser helknäppt ut. Ser ut som tuttarna sitter ihop mitt fram om du förstår hur jag menar. Fyller nätt och jämt ut c-kupan nu... Jag har gått ner ca 16 kg och det är rätt mycket på min lilla kropp (163 cm). Spara i alla fall definitivt ett klädesplagg som du kan prova när det känns motigt! Nu har jag varit och sprungit en mil. Det gick bra - dock inte samma "hallelulja moment" som förra veckan. Men det är så bara, vissa dagar går det så det visslar, vissa dagar går an och ibland är det för j-igt. Idag var en "gick an dag" - jag tog i alla fall milen på 58 minuter (inkl uppvärmning och 1 "drick- å kolla mailenpaus", det var bara inte samma endorfinkick som förra gången.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 13:07
|

Medlem

|
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 12:47) Går man ner tillräckligt mycket i vikt, kan man kanske slänga dom över axeln när man springer så är dom inte i vägen.  Himla bra förslag!  Eller så stoppar man ner dom i byxlinningen. Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 13:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
apropå bh.ar. det är en djungel det där. bara för att det står b eller c så är det tydligen inte samma storlek. det ändras med viden på hela konkarongen. kan ju bli jätteudda.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 13:13
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Tack tjejer, jag är ganska nöjd med förändringen så långt men det kan bli bättre. Cyklade i en timme idag istället för sedanvliga 30 minuter eftersom jag försökte ligga i ett specifikt pulsintervall istället. Det var svårt att ligga mellan 112 - 130 bpm, jag ville hela tiden cykla fortare och trampa mer. Det hjälpte inte att jag cyklade längre istället, jag är inte lika trött efter 1 timma i den låga farten än jag brukar bli av mitt vanliga tempo i 30 minuter. Jag börjar tvivla på det där med pulsträning. Som jag förstått det ska jag cykla i ett tempo som ger mig en puls som ligger någonstans mellan 60-70% av maxpuls. Det intervallet blir i mitt fall 112 - 130 och det kan jag hålla nästan hur länge som helst känns det som. När jag cyklar i vanliga fall, när jag struntar i pulsen, ligger jag i en högre pulszon (130 - 159) fast under kortare tid eftersom mjölksyran sätter in så småningom. Det känner jag mig tröttare av än jag gör av en timmes trampande i det lägre intervallet, vilket får mig att tro att det går åt mer energi att trampa kort och snabbt än länge och långsamt. Hur som helst är nog all träning bättre än ingen så jag trampar på
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 13:20
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 14:13) Tack tjejer, jag är ganska nöjd med förändringen så långt men det kan bli bättre. Cyklade i en timme idag istället för sedanvliga 30 minuter eftersom jag försökte ligga i ett specifikt pulsintervall istället. Det var svårt att ligga mellan 112 - 130 bpm, jag ville hela tiden cykla fortare och trampa mer. Det hjälpte inte att jag cyklade längre istället, jag är inte lika trött efter 1 timma i den låga farten än jag brukar bli av mitt vanliga tempo i 30 minuter. Jag börjar tvivla på det där med pulsträning. Som jag förstått det ska jag cykla i ett tempo som ger mig en puls som ligger någonstans mellan 60-70% av maxpuls. Det intervallet blir i mitt fall 112 - 130 och det kan jag hålla nästan hur länge som helst känns det som. När jag cyklar i vanliga fall, när jag struntar i pulsen, ligger jag i en högre pulszon (130 - 159) fast under kortare tid eftersom mjölksyran sätter in så småningom. Det känner jag mig tröttare av än jag gör av en timmes trampande i det lägre intervallet, vilket får mig att tro att det går åt mer energi att trampa kort och snabbt än länge och långsamt. Hur som helst är nog all träning bättre än ingen så jag trampar på  Ja, jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro.... Jag sprang utan pulsmätaren idag, vill lära mej den riktigt innan jag börjar använda den. Har liksom inte tid att joxa med den innan jag kommer igång eftersom jag har begränsad tid på mej. Jag ska köra step-upen på torsdag med den på - ska bli kul att jämföra ett sådant pass med löpningen... Har du förstått hur teorin om varför man skulle bränna mer fett vid lägre pulsträning och "bara" träna kondition vid högre? Jag kan inte hjälpa att jag tyker det låter konstigt - får inte ihop det.... (Det finns ju dom som nu hävdar att det inte stämmer - att du alltid förbränner mer vid högre intensitet)
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 13:40
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:20) Ja, jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro.... Jag sprang utan pulsmätaren idag, vill lära mej den riktigt innan jag börjar använda den. Har liksom inte tid att joxa med den innan jag kommer igång eftersom jag har begränsad tid på mej. Jag ska köra step-upen på torsdag med den på - ska bli kul att jämföra ett sådant pass med löpningen...
Har du förstått hur teorin om varför man skulle bränna mer fett vid lägre pulsträning och "bara" träna kondition vid högre? Jag kan inte hjälpa att jag tyker det låter konstigt - får inte ihop det.... (Det finns ju dom som nu hävdar att det inte stämmer - att du alltid förbränner mer vid högre intensitet) Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning). Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är: Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 13:45
|

Medlem

|
Jag har då aldrig kört annat än högintensiv träning (har lite svårt för det som går för långsamt...  ) och på mej funkade det ju ändå....
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 14:20
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 14:23
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:07) Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med.  Ser nog lite egenkärt ut!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 14:27
|

Medlem

|
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 15:23) CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:07) Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med. :P Ser nog lite egenkärt ut!  Klart man ska vara egenkär!  Man kan släppa dom fria också och när dom flaxar upp och ner så blir det som solfjädrar som fläktar en!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 14:30
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 13:40) Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning). Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är: Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock  Så om jag förstår dej rätt, så är det bättre att cykla i "normal" takt än att försöka slå sitt eget tidrekord på milen om man har som mål att gå ner i vikt? Att konditionen blir bättre om man "står på" förutsätter jag, eller?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 14:35
|

Medlem

|
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 14:30) CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 13:40) Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning). Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är: Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock  Så om jag förstår dej rätt, så är det bättre att cykla i "normal" takt än att försöka slå sitt eget tidrekord på milen om man har som mål att gå ner i vikt? Att konditionen blir bättre om man "står på" förutsätter jag, eller?  Enligt den första teorin ja, men jag tror på att försöka pressa sig själv - om inte annat för att det förbättrar konditionen och det är bra för hjärtat (och det är vetenskapligt bevisat!)  Så jag tänker fortsätta jaga på på cykeln, och det är roligare
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 14:37
|

Medlem

|
Då jagar jag också vidare, för det är kul!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2006, 14:47
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 27-11-2006, 14:46) Ja det är så himla kul att du sällat dej till oss Birgitta!  Tack!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|