Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          askar
          Inlägg 27-11-2006, 12:25
          Länk hit: #341

Gäster

Jag har testat makens pulsmätare men den gillar inte mig.
          Pulsen hoppade mellan 45 - 216 då stängde den av.
          Tryckte på mode... samma sak igen när hjärtat rusade.
          Testade med bl.tr mätaren, den visar lika puls.

Nu ska jag inte testa mer... man börjar ju känna sig sjuk
          när man ser siffrorna. ohmy.gif sad.gif
          tongue.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 27-11-2006, 12:45
          Länk hit: #342

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (askar @ 27-11-2006, 12:25)

när man ser siffrorna. ohmy.gif sad.gif
          tongue.gif

låter småfarligt med den pulsen biggrin.gif
          säkert bara kontakten som är lite dålig?

--------------------

Citera
          askar
          Inlägg 27-11-2006, 12:50
          Länk hit: #343

Gäster

CITAT (Farbror Blå @ 27-11-2006, 12:45)
          CITAT (askar @ 27-11-2006, 12:25)

när man ser siffrorna. ohmy.gif  :(
          tongue.gif

låter småfarligt med den pulsen biggrin.gif
          säkert bara kontakten som är lite dålig?

Nej då... jag har såna hjärtrusningar ibland
          funderar på att kanske beställa tid för ny besiktning. smile.gif

Citera
          stina
          Inlägg 27-11-2006, 13:04
          Länk hit: #344

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 12:47)
          Nja, jag har ju fortfarande c-kupa, så så små är dom ju inte, men inte lika välexponerade som förut om man säger så wink.gif blink.gif
          Går man ner tillräckligt mycket i vikt, kan man kanske slänga dom över axeln när man springer så är dom inte i vägen. rolleyes.gif rolleyes.gif
          Springa kan jag förresten inte göra, det tycker mina onda leder inte om. sad.gif

Jag såg bilden på dej och jeansen, vad duktig du har varit! Hur många kilo har du gått ner Stina? Det måste vara med stor tillfredställelse du kollar in bilden. wub.gif

Jag får nog leta upp en "före"-bild, så jag kan jämföra sedan när jag nått målet. sleep.gif

Jag har också fortfarande c-kupa, men det är mest för att b-kupan är för smal i förhållande till bröstkorgen - det ser helknäppt ut. Ser ut som tuttarna sitter ihop mitt fram om du förstår hur jag menar. Fyller nätt och jämt ut c-kupan nu... ohmy.gif

Jag har gått ner ca 16 kg och det är rätt mycket på min lilla kropp (163 cm).

Spara i alla fall definitivt ett klädesplagg som du kan prova när det känns motigt! rolleyes.gif

Nu har jag varit och sprungit en mil. Det gick bra - dock inte samma "hallelulja moment" som förra veckan. Men det är så bara, vissa dagar går det så det visslar, vissa dagar går an och ibland är det för j-igt. Idag var en "gick an dag" - jag tog i alla fall milen på 58 minuter (inkl uppvärmning och 1 "drick- å kolla mailenpaus", det var bara inte samma endorfinkick som förra gången. rolleyes.gif

Citera
          stina
          Inlägg 27-11-2006, 13:07
          Länk hit: #345

Medlem

CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 12:47)
          Går man ner tillräckligt mycket i vikt, kan man kanske slänga dom över axeln när man springer så är dom inte i vägen. rolleyes.gif rolleyes.gif

Himla bra förslag! tongue.gif Eller så stoppar man ner dom i byxlinningen. Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med. tongue.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 27-11-2006, 13:10
          Länk hit: #346

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

apropå bh.ar. det är en djungel det där. bara för att det står b eller c så är det tydligen inte samma storlek. det ändras med viden på hela konkarongen. kan ju bli jätteudda.

Citera
          LadyG
          Inlägg 27-11-2006, 13:13
          Länk hit: #347

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Tack tjejer, jag är ganska nöjd med förändringen så långt men det kan bli bättre.

Cyklade i en timme idag istället för sedanvliga 30 minuter eftersom jag försökte ligga i ett specifikt pulsintervall istället. Det var svårt att ligga mellan 112 - 130 bpm, jag ville hela tiden cykla fortare och trampa mer. Det hjälpte inte att jag cyklade längre istället, jag är inte lika trött efter 1 timma i den låga farten än jag brukar bli av mitt vanliga tempo i 30 minuter.

Jag börjar tvivla på det där med pulsträning. Som jag förstått det ska jag cykla i ett tempo som ger mig en puls som ligger någonstans mellan 60-70% av maxpuls. Det intervallet blir i mitt fall 112 - 130 och det kan jag hålla nästan hur länge som helst känns det som. När jag cyklar i vanliga fall, när jag struntar i pulsen, ligger jag i en högre pulszon (130 - 159) fast under kortare tid eftersom mjölksyran sätter in så småningom. Det känner jag mig tröttare av än jag gör av en timmes trampande i det lägre intervallet, vilket får mig att tro att det går åt mer energi att trampa kort och snabbt än länge och långsamt.

Hur som helst är nog all träning bättre än ingen så jag trampar på smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 27-11-2006, 13:20
          Länk hit: #348

Medlem

CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 14:13)
          Tack tjejer, jag är ganska nöjd med förändringen så långt men det kan bli bättre.

Cyklade i en timme idag istället för sedanvliga 30 minuter eftersom jag försökte ligga i ett specifikt pulsintervall istället. Det var svårt att ligga mellan 112 - 130 bpm, jag ville hela tiden cykla fortare och trampa mer. Det hjälpte inte att jag cyklade längre istället, jag är inte lika trött efter 1 timma i den låga farten än jag brukar bli av mitt vanliga tempo i 30 minuter.

Jag börjar tvivla på det där med pulsträning. Som jag förstått det ska jag cykla i ett tempo som ger mig en puls som ligger någonstans mellan 60-70% av maxpuls. Det intervallet blir i mitt fall 112 - 130 och det kan jag hålla nästan hur länge som helst känns det som. När jag cyklar i vanliga fall, när jag struntar i pulsen, ligger jag i en högre pulszon (130 - 159) fast under kortare tid eftersom mjölksyran sätter in så småningom. Det känner jag mig tröttare av än jag gör av en timmes trampande i det lägre intervallet, vilket får mig att tro att det går åt mer energi att trampa kort och snabbt än länge och långsamt.

Hur som helst är nog all träning bättre än ingen så jag trampar på smile.gif

Ja, jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro.... Jag sprang utan pulsmätaren idag, vill lära mej den riktigt innan jag börjar använda den. Har liksom inte tid att joxa med den innan jag kommer igång eftersom jag har begränsad tid på mej. Jag ska köra step-upen på torsdag med den på - ska bli kul att jämföra ett sådant pass med löpningen...

Har du förstått hur teorin om varför man skulle bränna mer fett vid lägre pulsträning och "bara" träna kondition vid högre? Jag kan inte hjälpa att jag tyker det låter konstigt - får inte ihop det.... (Det finns ju dom som nu hävdar att det inte stämmer - att du alltid förbränner mer vid högre intensitet)

Citera
          LadyG
          Inlägg 27-11-2006, 13:40
          Länk hit: #349

Medlem

CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:20)
          Ja, jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro.... Jag sprang utan pulsmätaren idag, vill lära mej den riktigt innan jag börjar använda den. Har liksom inte tid att joxa med den innan jag kommer igång eftersom jag har begränsad tid på mej. Jag ska köra step-upen på torsdag med den på - ska bli kul att jämföra ett sådant pass med löpningen...

Har du förstått hur teorin om varför man skulle bränna mer fett vid lägre pulsträning och "bara" träna kondition vid högre? Jag kan inte hjälpa att jag tyker det låter konstigt - får inte ihop det.... (Det finns ju dom som nu hävdar att det inte stämmer - att du alltid förbränner mer vid högre intensitet)

Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning).

Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är:
          Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 27-11-2006, 13:45
          Länk hit: #350

Medlem

Jag har då aldrig kört annat än högintensiv träning (har lite svårt för det som går för långsamt... tongue.gif ) och på mej funkade det ju ändå....

Citera
          Biggan_
          Inlägg 27-11-2006, 14:20
          Länk hit: #351

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-11-2006, 11:56)
          Heja Biggan, kämpa på! Det är faktiskt riktigt kul att dokumentera resultatet och jämföra skillnaderna. Man ser dem inte lika tydligt bara av att kolla i spegeln...man glömmer ju så fort! tongue.gif

Du har väl precis haft en aha-upplevelse! rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Biggan_
          Inlägg 27-11-2006, 14:23
          Länk hit: #352

Medlem

CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:07)
          Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med. tongue.gif

Ser nog lite egenkärt ut! wink.gif laugh.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          stina
          Inlägg 27-11-2006, 14:27
          Länk hit: #353

Medlem

CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 15:23)
          CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:07)
          Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med.  :P

Ser nog lite egenkärt ut! wink.gif laugh.gif

Klart man ska vara egenkär! tongue.gif Man kan släppa dom fria också och när dom flaxar upp och ner så blir det som solfjädrar som fläktar en! rolleyes.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 27-11-2006, 14:30
          Länk hit: #354

Medlem

CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 13:40)
          Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning).

Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är:
          Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock smile.gif

Så om jag förstår dej rätt, så är det bättre att cykla i "normal" takt än att försöka slå sitt eget tidrekord på milen om man har som mål att gå ner i vikt? Att konditionen blir bättre om man "står på" förutsätter jag, eller? unsure.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          LadyG
          Inlägg 27-11-2006, 14:35
          Länk hit: #355

Medlem

CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 14:30)
          CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 13:40)

Så om jag förstår dej rätt, så är det bättre att cykla i "normal" takt än att försöka slå sitt eget tidrekord på milen om man har som mål att gå ner i vikt? Att konditionen blir bättre om man "står på" förutsätter jag, eller? unsure.gif

Enligt den första teorin ja, men jag tror på att försöka pressa sig själv - om inte annat för att det förbättrar konditionen och det är bra för hjärtat (och det är vetenskapligt bevisat!) smile.gif

Så jag tänker fortsätta jaga på på cykeln, och det är roligare biggrin.gif

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 27-11-2006, 14:37
          Länk hit: #356

Medlem

Då jagar jag också vidare, för det är kul! biggrin.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          stina
          Inlägg 27-11-2006, 14:40
          Länk hit: #357

Medlem

Ja det är ju det viktigaste trots allt - att det är kul! rolleyes.gif

Jag frågade min tränare en gång: Om man går en mil eller springer en mil - går det åt lika mycket energi? Hon svarade: Nej, det går åt mer energi om du springer, det är precis som en bil. Den tar mer soppa i 120 än i 90.... Men det är väl en betydligt enklare förklaring än din LadyG. Vilken typ av energi gick hon inte in på. Men om man förbättrar sin kondition så orkar man ju hålla på och träna mer och det borde ju betyda en hel del. Förbättrad kondition ger ju en högre "marschfart" och mer soppa går åt alltså... Hmmmm, inte lätt det här. Men jag gör som LadyG: Jag pinnar på i min höga fart, så jag får sprutt på endorfinerna! tongue.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 27-11-2006, 14:44
          Länk hit: #358

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 14:37)
          Då jagar jag också vidare, för det är kul! biggrin.gif

Träningstråden är i full gång och du sammanfattar hela idén ju rolleyes.gif smile.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 27-11-2006, 14:46
          Länk hit: #359

Medlem

Ja det är så himla kul att du sällat dej till oss Birgitta! rolleyes.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 27-11-2006, 14:47
          Länk hit: #360

Medlem

CITAT (stina @ 27-11-2006, 14:46)
          Ja det är så himla kul att du sällat dej till oss Birgitta! rolleyes.gif

Tack! wub.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera

223 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 01:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon