CITAT (Citrona @ 05-01-2008, 23:36)

Har som mest sprungit 5 km, och har tagit det i 8 km/h-tempo. Nu har jag bestämt mig för att köpa nytt gymkort på mitt gamla gym, och det skall bli kul att försöka bli bättre på löpning. Målet är att kunna springa en mil så småningom, hur lång tid tycker ni att jag skall sätta för att nå det målet? Vet ju inte alls mycket om löpning och hur man lägger upp sin träning där. Det vore så bra om jag kunde komma igång på löpbandet, då behöver jag ju inte passa några tider utan kan springa när som helst. Och till våren kanske prova utomhus, jag bor 300 m från ett jättefint elljusspår i skogen.
Hej o hå - Vad KUL det känns att ha några att snacka träning med

Tycker nog att 8km/h är ett alldeles lagom tempo att hålla för att satsa på milen. Man brukar öka tempo eller distans men aldrig båda samtidigt eftersom det ökar skaderisken, men 8km/h är 7:30 minuter per kilometer och det är ett bra tempo tycker jag.
Satsa istället på att öka distansen lite, max 10% per gång. (Återigen för sksderisken, ökar man för snabbt kan man göra sig illa).
Det betyder att det kan se ut såhär: (skriver cirka eftersom det ju kan skilja beroende på dagsform och humör, utgå alltid från vad kroppen säger och sänk farten om det tar emot)
v.1 5km cirka 38 minuter
v.2 5,5km cirka 40 minuter
v.3 6km cirka 45 minuter
v.4 6km cirka 45 minuter
v.5 6,6km cirka 50 minuter
v.6 6,6km cirka 50 minuter
v.7 7,2km cirka 53 minuter
v.8 7,2km cirka 53 minuter
v.9 8km cirka 60 minuter
v.10 8km cirka 60 minuter
v.11 8,8km cirka 63 minuter
v.12 8,8km cirka 63 minuter
v.13 9,5km cirka 72 minuter
v.14 9,5km cirka 72 minuter
v.15 10km cirka 75 minuter
Orsaken att jag skrivit nästan alla distanser dubbelt beror på att man inte bör öka varje vecka. Varannan vecka är ganska lämpligt, om man inte känner att det tar emot eller gör ont. Då är det bättre att upprepa föregående veckas pass och känna efter hur det känns.
Du känner till den heliga treenigheten
träning - kost - vila antar jag