| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
|
21-01-2008, 09:28
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Jag trappade upp mängden träning långsamt och under flera år, så nu tränar jag i princip varje dag. Har lagt in vilodag på fredagar, någon gång måste ju kroppen få vila. Ibland blir det fler vilodagar pga jobb etc men annars tuffar det på, och ibland blir det ingen vilodag eftersom det dyker upp saker jag hemskt gärna skulle vilja göra. Så passa på om det inte gör ont och om du vet med dig att du hinner återhämta dig tillräckligt till löpningen. En gång är ingen gång, gör det inte till en vana riktigt än
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2008, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Nu har jag spikat mitt "rehab" träningsschema för de närmsta veckorna:
Måndag – 5km löpning Tisdag – Core Onsdag – 7-8 km löpning Torsdag – Core + spinning Fredag – Vila Lördag – 10+ km löpning Söndag - Vila
ÄNTLIGEN får man börja "köra" igen...
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2008, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Håller tummarna att det funkar Krellus!!! Jag har också trappat upp min träning successivt under en lång period. När jag började var det 2 ggr/v som gällde och sedan har det bara ökat... Har också precis som LadyG 1 vilodag i veckan (lördagar) - sen kan det bli fler naturligtvis om livet i övrigt pockar på eller om jag känner mej sliten eller inte mår bra på något annat sätt. Men jag tränar väldigt varierat så oftast går det bra. Den här våren blir det iofs ovanligt mycket löpning eftersom jag tränar för Stockholmsmaran - men det är en tillfällig insats som jag hoppas min kropp håller för.....
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2008, 10:49
|

Medlem

|
Krellus, hoppas det håller nu. Vad är målsättningen, näst efter att bli hel igen?
Heja Citrona, visst klarar du löpningen galant! Jag tror att vikten är vatten och glykogen som musklerna samlar på sig, som de gör när man börjar träna hårdare. Det justerar sig självt så småningom.
Stina, kul att du gillade skorna. Det är ju alltid lite våghalsigt att byta märke när man hittat en typ man trivs i.
Själv var jag på spinning/core igår och dit kommer jag nog igen, det tror jag ju. Mittkroppstykan är inte vad den borde, magmusklerna är lite klena. Ryggmusklerna däremot var det inga problem med och jag som trodde tvärt om..!
Redigerat av LadyG: 22-01-2008, 10:50
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2008, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
CITAT (LadyG @ 22-01-2008, 10:49)  Krellus, hoppas det håller nu. Vad är målsättningen, näst efter att bli hel igen? Naturligvis att vinna maran! Jag har som mål att varje år förbättra mig i de lopp jag deltar i. Jag vet att jag har mycket mera att ge än det jag har presterat hittills. 2007 handlade det om skador, skador, skador ändå genomförde jag mina 3 lopp(Sthlm mara/halvmara/Hässelbyloppet) med minimal träning. När det gäller maran så är målet att sänka med 30 minuter. Nu funderar jag på att springa Göteborgsloppet. Vi får se. Det kunde vara ett fint sista "långlopp" innan maran. Vilka är dina/era mål för 2008?
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2008, 13:47
|

Medlem

|
Närmsta målet är att söndagen den 2/2 springa milen under 50 minuter. Vi är ett gäng som ska testa då och ska få draghjälp av en duktig löpare. Jag har sprungit under 50 en gång, men grejar det inte nu, så det gills inte.
Sen ska jag ta mig igenom Stockholmsmaran. Har en hemlig tidsdröm, men är glad om jag tar mig igenom utan att krokna....
Idag har jag sprungit. Det blev blandat av lugn distans och 1000-metersintervaller i 5 min/km. Totalsträcka 12 km
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2008, 14:08
|

Medlem

|
Oj, för hela 2008?
Får väl spalta upp det gren för gren.
Löpning: Klara Lidingö ultra, Stockholm Marathon och Göteborgsvarvet Genomföra Vällingby maran Slå mara-tiden i Växjö
Klättring: Klara 6a topprep och 5c led
Ju-jutsu: Brunt bälte 1:a kyu B-instruktörsutbildning
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2008, 15:19
|

Medlem

|
Oj jag glömde det viktigaste: Jag ska under året känna glädje med det jag tränar. Jag ska försöka se till att jag mår bra både till kropp och själ. Ska inte glömma det - går före allt annat!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2008, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 12 729

|
Tack Stina! Jämfört med er andra så springer jag ju som en snigel, men allt är relativt, och för att vara JAG är det jättebra! Det enda som stör mig lite är att min vänstra fot ömmar. Jag tycker inte det har blivit värre sedan jag började springa, så jag antar att det inte är skadligt. Det är nästan så att det gör mindre ont efter någon kvart.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2008, 20:29
|

Medlem

|
Om det är så att det känns bättre efter ett tag är det säkert ingen fara. Min kiropraktor säger "man ska aldrig träna sig in i smärta - då är det bara att lägga av direkt". Men för dej är det ju tvärt om så det är nog lugnt.
Det finns alltid någon som springer snabbare - så det är bara att jämföra med sig själv och vara glad åt sina egna prestationer!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2008, 12:32
|

Medlem

|
Håller med Stina, det finns alltid de som är snabbare/starkare/duktigare så det är bättre att bara jämföra med sig själv.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2008, 22:24
|

Medlem

|
Idag har jag varit på spinning och core, det kändes att mina magmuskler inte är vad de har varit. Foten bekymrar mig, kanske bara ska spinna ett tag framöver, och ligga lågt med löpningen tills foten känns bättre? Men det känns ju lite surt nu när jag äntligen kommit igång...
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2008, 22:34
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Vad duktig du är Citrona!  Du har ju verkligen rivstartat med träningen! Jag har styrketränat som vanligt på onsdagar. Värmde upp med både cykel och crosstrainer en stund innan jag tog mig an hopprepet. Det är helt sjukt vad andfådd man blir av att hoppa rep en liten stund. Hur orkade man när man var liten??  När jag körde benpressen och tog emot med bara ena benet på tillbakavägen så kände jag vad som orsakat min oerhörda träningsvärk i skinkorna och baksidan av låren. Känns effektivt.  Glömde ju berätta: Jag har lyckats få träningsvärk i magen!!! Det måste bero på att jag kört mitt egna lilla Core-pass här hemma framför TV:n varenda kväll. Nu sen maken började sova med Elias så har jag ju kvällen för mig själv efter att jag nattat stora tjejen. Då passar jag bl.a på att träna magmusklerna.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2008, 22:46
|

Medlem

|
Citrona, vad har du för skor? Magdis, du är smart som utnyttjar tiden så effektivt  Nyss hemkommen från klättring och löpning, idag gick det tungt men det skyller jag på måndagens core. Inte för att jag kände så mycket av det, men det tog nog ändå även om jag som nybörjare inte riktigt hängde med på allt han sa. Löpningen gick skapligt också, 5,6km på 40 minuter. Lite lagom sådär.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2008, 09:21
|

Medlem

|
Tack Magdis! Jag KÄNNER mig duktig också. Och det bästa av allt är att det är så roligt! Jag behöver inte tvinga mig iväg till gymmet, tvärtom. Idag har jag förbjudit mig själv att gå dit. Jag skall storstäda istället och gå en långpromenad med min vovve. Vill nog vila foten lite. Spinning i morgon (Activio), det tar ju inte så mycket på fotleden. Sen skall jag springa på lördag och måndag. På tisdag börjar sedan v 3 i mitt löpschema, då skall jag trappa upp ytterligare 0,5 km till 6 km.
LadyG: Jag har alldeles nya skor, köpte dem före jul. Det är ett par Brooks, det står Adrenaline GTS 7 på plösen och Universal Platform inuti dem. Jättesköna!! Dyra var de också, jag tog mig god tid att prova ut dem och ville inte snåla utan köpte det par som kändes bäst och som även säljaren rekommenderade. Det enda som retar mig är att det är ceriserosa detaljer på dem, bara för att det är damskor!! Herrmodellen var mycket snyggare, helsvarta!
Det onda i foten har inte kommit i samband med att jag började träna igen. Har känt av det nästan hela hösten. På morgonen när jag går ur sängen är det värst, stelt och ömt. Går ner för trappan som en gammal tant. Sen efter en stund när jag har kommit igång så känns det bättre, även om jag känner av det onda hela tiden. Om jag klämmer runt den inre fotknölen ömmar det ordentligt. Verkar vara en inflammation av nåt slag. Jag smörjer med Voltaren-gel men vet egentligen inte om det har nån effekt. Kanske är det helt enkelt en ålderskrämpa...?
Redigerat av Citrona: 24-01-2008, 09:46
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2008, 14:54
|

Medlem

|
Hej-hej! Igår tränade jag lite styrketräning på lunchen. Tog det lugnt med tanke på klättringen på kvällen + att jag hade lite ont i min handled. När vi sedan skulle klättra gick det inte alls. Kunde knappt greppa med vänsterhanden och hur jag än försökte var det väldigt svårt att klättra med en hand.... Har förmodligen överansträngt handleden så den får vila några dagar nu. Ägnade mig åt löpning idag. Testade snabba intervaller i 4:22-tempo (5 stycken 800-meters). Före och efter totalt 5 km lugn jogg. Visste inte om jag skulle greja det tempot alla intervallerna, men det gick bra. Nu är jag mallig!
Redigerat av stina: 24-01-2008, 14:54
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|