Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 198 199 200 201 202 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          krellus
          Inlägg 24-01-2008, 15:18
          Länk hit: #3981

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (Citrona @ 23-01-2008, 22:24) *
          Idag har jag varit på spinning och core, det kändes att mina magmuskler inte är vad de har varit. Foten bekymrar mig, kanske bara ska spinna ett tag framöver, och ligga lågt med löpningen tills foten känns bättre? Men det känns ju lite surt nu när jag äntligen kommit igång...

Var försiktig med foten och spinna på anser jag... det kan ta tid att bli kurerad om det skulle bli värre.

Spinning och core... KUUUUUUUUUUUUUUL!

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          LadyG
          Inlägg 24-01-2008, 17:58
          Länk hit: #3982

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Citrona @ 24-01-2008, 09:21) *
          LadyG: Jag har alldeles nya skor, köpte dem före jul. Det är ett par Brooks, det står Adrenaline GTS 7 på plösen och Universal Platform inuti dem. Jättesköna!! Dyra var de också, jag tog mig god tid att prova ut dem och ville inte snåla utan köpte det par som kändes bäst och som även säljaren rekommenderade. Det enda som retar mig är att det är ceriserosa detaljer på dem, bara för att det är damskor!! Herrmodellen var mycket snyggare, helsvarta!

Det onda i foten har inte kommit i samband med att jag började träna igen. Har känt av det nästan hela hösten. På morgonen när jag går ur sängen är det värst, stelt och ömt. Går ner för trappan som en gammal tant. Sen efter en stund när jag har kommit igång så känns det bättre, även om jag känner av det onda hela tiden. Om jag klämmer runt den inre fotknölen ömmar det ordentligt. Verkar vara en inflammation av nåt slag. Jag smörjer med Voltaren-gel men vet egentligen inte om det har nån effekt. Kanske är det helt enkelt en ålderskrämpa...?

Jag skulle, om det var min fot, ta en ibumetin-kur (dvs max-dos av något ibumetinbaserat preparat i ungefär en vecka i kombination med helvila för foten) och om det inte gått över efter det gå till läkare eller distriktssköterska och bett dem ta en titt.

Eller helvila och helvila, jag hade nog tränat sånt som inte involverade foten iaf.

För det verkar ju inte vara dina skor det är fel på, annars brukar det vara det man får ont av. Fast du gjorde rätt som skaffade bra skor direkt.

CITAT (stina @ 24-01-2008, 14:54) *
          Hej-hej!

Igår tränade jag lite styrketräning på lunchen. Tog det lugnt med tanke på klättringen på kvällen + att jag hade lite ont i min handled. När vi sedan skulle klättra gick det inte alls. Kunde knappt greppa med vänsterhanden och hur jag än försökte var det väldigt svårt att klättra med en hand....

Har förmodligen överansträngt handleden så den får vila några dagar nu. Ägnade mig åt löpning idag. Testade snabba intervaller i 4:22-tempo (5 stycken 800-meters). Före och efter totalt 5 km lugn jogg. Visste inte om jag skulle greja det tempot alla intervallerna, men det gick bra. Nu är jag mallig! smile.gif

Du är ju så himla duktig!

Fatta hur snabbt det är!! biggrin.gif

Du SKA vara mallig, det har du förtjänat smile.gif

CITAT (krellus @ 24-01-2008, 15:18) *
          Var försiktig med foten och spinna på anser jag... det kan ta tid att bli kurerad om det skulle bli värre.

Spinning och core... KUUUUUUUUUUUUUUL!

Combon spinn/core är trevlig, det ska jag köra måndagar en tid framöver nu för att se om jag kan fixa till mittkroppstyrkan lite.

Körde löpning, en timma idag. Det gick hur tungt som helst 8km på 60 minuter.
          Det gick upp för mig varför, när jag var påväg hem.
          Jag har stolpat runt i högklackat idag och varit representabel på pressvisning idag och det mina vänner är inte jag van vid. 8cm klack är absolut inte vad jag brukar ha, det var länge sen sist. Så fotleder och vader var ganska tröttkörda redan från start...

Vilodag imorgon säger jag bara biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 24-01-2008, 20:18
          Länk hit: #3983

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Vill man va fin får man lida pin..... flirting.gif

Skämt å sido - jag aktar mej noga för att använda mina högklackade stövlar dom dagar jag ska springa - funkar INTE..... ohmy.gif

Tack snälla. Tyvärr är det svårt att omsätta till något som går att förstå - bara en siffra på en display ..... confused.gif

Citera
          Citrona
          Inlägg 24-01-2008, 23:10
          Länk hit: #3984

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 12 729

Tack för råd om foten, Krellus och LadyG! Jag har vilat idag (eller vilat och vilat... foten har iaf fått vila!), och i morgon blir det bara spinning. Jag vill absolut inte pressa mig så att jag får ordentligt ont nu, det vore det värsta som kan hända. Skall testa med ibumetin och så bara spinna och styrketräna ett tag. Men faktum är att just nu känns det nästan ok i foten.

Jag är jätteimponerad av er som tränar så duktigt! Och det bästa av allt är att jag själv blir sporrad när jag läser om era prestationer bravo.gif

Citera
          krellus
          Inlägg 25-01-2008, 08:21
          Länk hit: #3985

Medlem

CITAT (Citrona @ 24-01-2008, 23:10) *
          Tack för råd om foten, Krellus och LadyG! Jag har vilat idag (eller vilat och vilat... foten har iaf fått vila!), och i morgon blir det bara spinning. Jag vill absolut inte pressa mig så att jag får ordentligt ont nu, det vore det värsta som kan hända. Skall testa med ibumetin och så bara spinna och styrketräna ett tag. Men faktum är att just nu känns det nästan ok i foten.

Jag är jätteimponerad av er som tränar så duktigt! Och det bästa av allt är att jag själv blir sporrad när jag läser om era prestationer bravo.gif

Jag har ju haft och har fotproblem och det har varit hur jobbigt som helst att "vila" i 2.5 månad från löpningen men det var rätt beslut. Med facit i hand skulle jag ha vilat mycket tidigare och lyssnat på kroppens signaler men så blev det inte. "Det går över" är väl det man tänker.

Hur som helst så fortsätter jag att öka löpdistansen nu. Försiktigt från 3.5 km förra veckan till 7.5 igår kväll. Jag springer lugnt mina varv och känner efter ordentligt efteråt. I helgen tänkte jag försöka mig på ett långpass på 12-15 km.

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 25-01-2008, 14:06
          Länk hit: #3986

Medlem

Hoppas det går bra Krellus!

Idag har jag varit och rastat benen lite på löpbandet. Jösses - idag var det tungt! Det kändes verkligen att jag sprang intervaller igår! Men jag har faktiskt märkt att jag verkar återhämta mig snabbare från tunga löppass om jag kämpar mig igenom ett lugnt kort pass dagen efter istället för att helvila. Fast jag har en brutal blåsa på ena foten. Fick tipset här på jobbet att gå och köpa Compeed plåster, tömma blåsan och sätta på ett sådant. Det är emot alla sjukvårdsråd att tömma blåsan (men jag har mycket förstående sjuksköterskor här som förstår att jag MÅSTE springa och då är blåsan ivägen). Då var deras förslag det bästa tydligen. Töm - tvätta rent med sprit och på med skyddande plåster.

5 km lugn löpning blev det följt av lite magträning. Ingen boxning eftersom jag behöver vila handleden.

Redigerat av stina: 25-01-2008, 14:07

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 25-01-2008, 19:24
          Länk hit: #3987

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Varför ska man inte tömma blåsan? Ja på fötter o så alltså...

Jag tränade ett corepass i em/kväll. Det var en annan ledare så det var rätt mycket annorlunda trots att hon lovade att det inte skulle vara så stor skillnad. Jag var nog inte heller lika laddad som förra gången då jag hade sällskap med mig.

Men jag gjorde väl i stort sett allt. Förutom en del knäböj, för jag fick ont i knäna på samma ställen som förr. Jag får absolut inte bli en tjockis för det lär inte mina knän palla alls.

Men jag har tränat och snart är jag framme vid mitt delmål. Fem träningar = toppa håret. smile.gif

Citera
          stina
          Inlägg 25-01-2008, 20:03
          Länk hit: #3988

Medlem

Anna: Det är för infektionsrisken man inte ska sticka hål på en blåsa. Men det är bättre att sticka hål på den än att den spricker själv och min var så stor så nästa löppass hade den säkert gått sönder. Nu har jag stuckit hål på flera ställen, tvättat ordentligt och satt på ett Compeedplåster. Otroligt bra plåster faktiskt - rekommenderas verkligen!!!

Gör ni knäböj på coren???? Det har jag aldrig varit med om. På dom corepass jag gått på har vi bara tränat "mittkroppen".

Citera
          Citrona
          Inlägg 26-01-2008, 08:09
          Länk hit: #3989

Medlem

Krellus - öka försiktigt?? Från 3,5 km förra veckan till 12-15 km nu i helgen? Det låter som en ganska rask takt, tycker jag sweatingbullets.gif

Jag var på Activio-spinning igår, det var andra gången för mig på just Activio, och nu struntade jag i min ålder och knappade i stället in 190 som maxpuls. Det verkade vara precis rätt, visaren låg på gult när det kändes lagom jobbigt och på rött när jag tog i allt vad jag hade. Så egentligen är jag alltså 30 år och inte 51 som jag har gått och trott så länge coolgleam.gif

Jag har heller aldrig varit med om att göra knäböj på ett core-pass, benen är väl inte involverade i bålen direkt?

Stina, Compeed är världens bästa uppfinning, verkligen kanon att ha på skavsår! Och så finns det små finger-Compeed som är suveräna när man får självsprickor på fingertopparna. Den här vintern har jag hittills klarat mig, men brukar få sprickor varje vinter annars. När de väl har uppstått är det lögn att bli av med dem innan det blir sommar, och de gör så förbenat ont!!

Idag skall jag springa på bandet, ser fram emot det!

Citera
          stina
          Inlägg 26-01-2008, 08:45
          Länk hit: #3990

Medlem

Ja Citrona - helt suveräna plåster! Jag får tyvärr munsår ibland och dom har tillverkat ett helt suveränt plåster för det också!

Lycka till på bandet - själv har jag vilodag idag. Imorgon är det min tur att äntra bandet! smile.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 26-01-2008, 11:21
          Länk hit: #3991

Medlem

Apropå knäböj. Ja helt uppenbart så gjorde vi knäböj. Jag tränar alltså på Friskis o Svettis o till att börja med är passen 50 minuter. Första gången jag var där så var det tydligare uppdelning av passet. Dvs. det är flera olika moment i passet. Uppvärmning o nedvarvning med strech så klart. Men där i mellan så är det styrka, balans o lite kondis. Lite kondis alltså.

När vi igår gjorde benböj var det i samband med några balansövningar ståendes på ett ben. O när vi gjorde benböj så var det fokus fokus på att hålla bålen rak. Så det var inte så att bålen glömdes bort huxflux. Det här passet var som sagt en hel del annorlunda än första gången jag var där. Jag har så kolossalt dåligt minne så jag kan inte redogöra för hur det var uppbyggt men jag upplevde att vi körde mer kompakt i nästan 35 minuter innan något annat hände. Nej jag kan inte förklara.

Jämför jag med er som berättar att ni kör spinning o core så får ju ni benträning på spinningen eller hur. Vi kan inte välja att köra spinning före så kanske är det därför de plockar in lite benböj?

Sist men inte minst. Jag har inte varit på något annat core-pas så jag vet inte vad som skiljer passet från ett annat pass. smile.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-01-2008, 11:51
          Länk hit: #3992

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag har varit på ett pass i Coreboard en gång och då tror jag faktiskt vi gjorde benböj. Stod upp gjorde vi åtminstone o for upp och ner på corebrädorna. Det passet involverade benen i allra högsta grad. Det kanske var nåt liknande du var på Anna?

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 26-01-2008, 12:05
          Länk hit: #3993

Medlem

CITAT
          F&S Core

Funktionell träning för rygg, mage och bålstabiitet
          F&S Core är ett instruktivt pass där du tränar effektivt och säkert. Men du får också utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet.
          F&S Core vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för bålstyrka och stabilitet. Passets nivå utgår från medel, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande.
          Då F&S Core inte innehåller konditionsträning, komplettera gärna med t ex spincykling, jympa, stavgång/jogging eller liknande.

Efter uppvärmning följer styrke- och stabilitetsträningen. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utnyttjar olika utgångsställningar både på golvet och stående. Träningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, komplexa och mer pulshöjande övningar för hållning, stabilisering och balans. Uppmjukande rörlighet och stretch avslutar passet. (F&S Core och Core/bosu är utformad och utvecklad av Friskis&Svettis)

Detta hittade jag på Friskis o Svettis hemsida. Det var antaligen "större, komplexa och mer pulshöjande övningar för hållning, stabilisering och balans" som jag uppfattade som kondis-övning.

Jag tränar kondition vid annat tillfälle eftersom det annars blir för lång tid i träningslokalen för min del. wink.gif Men själva core-träningen i sig känns i allafall väldigt nyttig o bra. Så jag är nöjd.

Redigerat av anna_rispan: 26-01-2008, 12:07

Citera
          Citrona
          Inlägg 26-01-2008, 15:28
          Länk hit: #3994

Medlem

Det finns säkert lika många varianter av Core som det finns instruktörer giggle.gif Huvudsaken att det är kul och gör nytta! Jag sprang enligt planen, 5,5 km på prick 40 minuter. Jag bävar för att öka distansen för det kändes som om 40 minuter verkligen är max vad jag klarar. Inte pga flåset eller att jag får mjölksyra eller så, det är bara så trååååkigt, tiden segar sig fram... Men oj, så nöjd och glad jag känner mig nu efteråt! Imorgon skall jag inte springa utan i stället gå på ett 75 minuters activio-pass.

Citera
          stina
          Inlägg 27-01-2008, 18:05
          Länk hit: #3995

Medlem

Idag har jag varit och sprungit. 2 mil blev det idag med fartökningar på mitten. Fick faktiskt till ett nytt personbästa på distansen - 1 timme, 46 minuter och 36 sekunder. whist.gif

Citera
          Citrona
          Inlägg 27-01-2008, 18:59
          Länk hit: #3996

Medlem

Oj, vad jag blir imponerad, Stina!! Jätteduktigt! Själv har jag inte tränat alls idag, var ute och slog runt igår och det fick räcka med en promenad på en timme i solen. I morgon är det hårdkörning igen!

Citera
          stina
          Inlägg 27-01-2008, 21:13
          Länk hit: #3997

Medlem

Och imorgon blir det "mjukkörning" för mej! Det brummar i benen.... tongue.gif

Lycka till imorgon Citrona!

Redigerat av stina: 27-01-2008, 21:13

Citera
          estet
          Inlägg 27-01-2008, 21:29
          Länk hit: #3998

Medlem
          Antal inlägg: 1 611
          Medlem nr: 1 308

Invigt mitt Dobsom XR idag, åh va härligt det var, mycket nöjd! -15, lite på gränsen men det kändes utmärkt! Drog en buff runt halsen och ansiktet som åkte ned när jag blivit varm.

Sprungit mest och gått lite i 1 tim. idag! Aldrig sprungit så mkt som idag, kändes lätt. Styrke för överkroppen sen. Ungefär så ser min träning ut med viss varation, dålig på att skriva här varje gång. smile.gif Fruktansvärd träningsvärk i triceps sen intensiv snöskottning i 2 tim sen snöstormen la 30 cm här...så de hoppade jag över idag.

Rena ljusterapin med sol i snöfylld skog!
          Bad sambon köra lite extra med skotern där jag skulle färdas så all nysnö packades. Kunde inte springa hela tiden men det var ändå jobbigt, som att gå i sand på vissa ställen. Brukar färdas där på vintern på skoterspåret så jag slipper trafik och det blir mycket roligare för huvet då jag springer/går runt ett stort område ist för att kuta åt ett håll på landsvägen och sen vända igen hemåt. biggrin.gif

Provat nya löpskor men måste fundera lite mer...

Var till dropin massören i fre och fick akupressur. AJ,aj va skönt! Har ni provat? Imorgon blir det kiropraktorbesök för min typ låsning? i bröstregionen. Känner av den när jag jobbar, träna går bra är mer "kroppsmedveten" då.

Heja allihopa!

Redigerat av estet: 27-01-2008, 21:31

--------------------
          Zon 6

Citera
          krellus
          Inlägg 28-01-2008, 08:31
          Länk hit: #3999

Medlem

CITAT (stina @ 27-01-2008, 18:05) *
          Idag har jag varit och sprungit. 2 mil blev det idag med fartökningar på mitten. Fick faktiskt till ett nytt personbästa på distansen - 1 timme, 46 minuter och 36 sekunder. whist.gif

Otroligt bra tid. Du är giftig! Vet du vad min tid skulle bli?
          Nu är det rent teoretiskt. Jag sprang 13 km i lördags och ligger på 5.3 min/km. Räkna ut tiden. flirting.gif

Jag ligger konstant runt ungefär samma min/km oavsett distans just nu så det känns bra.
          Vad siktar du på för tid på maran?

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 28-01-2008, 13:40
          Länk hit: #4000

Medlem

Tack!

Hoppas på under 4 timmar, realistiskt kanske under 4:30??? Jag vet faktiskt inte....

Jag tränar efter 3:30-schemat, men det är bara för att det är ett kul schema och en j-a utmaning. smile.gif

Redigerat av stina: 28-01-2008, 13:42

Citera

223 sidor V  « < 198 199 200 201 202 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 11:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon