| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
|
11-02-2008, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 12 729

|
Gaaaah.... Nu blir jag avundsjuk på er som är så duktiga! Jag har inte tränat sedan i fredags! SKULLE ha tränat igår, men var på jättefest i lördags, och jag måste erkänna att jag kände mig lite bakis igår, tror kanske inte det är så himla bra att träna då? Så SKULLE jag ha gått på gymmet idag, men tiden gick, jag hade en massa annat "viktigare" att göra, och till slut hann jag inte... BLÄ. jag deppar fortfarande lite över att jag inte går ner i vikt... Men i morgon SKALL jag i alla fall springa, snäpper upp ett hack på distansen igen och skall springa 6,6 km.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2008, 22:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
Sitter och ser nu en gripande dokumentär på 1:an om en dansk som genomför ett 10 milslopp. "Min stora dröm" heter programmet, går säkert i repris. Mycket sevärt! Jo, Stina så ser det ut här hos mej! Här i byn skulle folk bli förvånad om nån sa att de sprang inomhus på löpband...Tycker det kutar folk ute på vintern överallt som tättingar. Den enkla orsaken till det är att vi måste åka till Luleå, (4 mil för mej) där finns närmsta... Själv har jag sprungit 1 mil en gång, loppet Scaniamilen på 1,15 h. Helt otränad på löpning och rökte handrullade cig. utan filter. Det enda jag kom med var ett j**ar annama och lite styrketräning i kroppen. Sprang om hur många som helst som jag visste hade tränat speciellt för detta lopp, det var riktigt kul.
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 07:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
CITAT (estet @ 11-02-2008, 22:11)  Sitter och ser nu en gripande dokumentär på 1:an om en dansk som genomför ett 10 milslopp. "Min stora dröm" heter programmet, går säkert i repris. Mycket sevärt! Jo, Stina så ser det ut här hos mej! Här i byn skulle folk bli förvånad om nån sa att de sprang inomhus på löpband...Tycker det kutar folk ute på vintern överallt som tättingar. Den enkla orsaken till det är att vi måste åka till Luleå, (4 mil för mej) där finns närmsta... Själv har jag sprungit 1 mil en gång, loppet Scaniamilen på 1,15 h. Helt otränad på löpning och rökte handrullade cig. utan filter. Det enda jag kom med var ett j**ar annama och lite styrketräning i kroppen. Sprang om hur många som helst som jag visste hade tränat speciellt för detta lopp, det var riktigt kul. He, he.... Jag såg också dokumentären och den var ju riktigt intressant. Frågan är om hans äktenskap håller. Hoppas kan man(han) ju... CITAT (stina @ 11-02-2008, 16:02)  Nej, tyvärr måste man ju byta ofta så gamla hinner dom ju sällan bli....
Ja visst är det ett underbart väder! På söndag ska jag och LadyG ut på ett riktigt långpass med ett gäng - 45 km ska vi förhoppningsvis tillryggalägga innan dagen är över. (Långsamt och med matpauser) Ska bli jättekul, jag har idag köpt mej en löparrygga för att ha med allsköns gotte och lite ombyte. :-) Låter kul ! Hoppas att ni får fint väder också.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Jag såg också dokumentären - snacka om behov av tjockt pannben.... Och vad var nästa utmaning han skulle ge sig på - var det inte 24 mil i Grekland??? Tyvärr måste jag byta ryggan - den var för vid nertill, går inte att dra till så mycket som behövs. Jag undrar bara - vad tänker dom på när dom gör löparryggor? Inte smala tjejer i alla fall..... Slutar väl med en barnrygga.....
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 14:48
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag har varit och hämtat ut min beställda tränings-BH idag, jag fick ju vänta på den rätt länge. Jag går omkring o provar den nu. Den känns ruggigt trång men väldigt stadig och skön på samma gång. Jag antar att den ska kännas lite trång? Hoppas den töjer sig litegrann iaf för den går inte att justera på nåt sätt.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (stina @ 12-02-2008, 10:03)  Jag såg också dokumentären - snacka om behov av tjockt pannben.... Och vad var nästa utmaning han skulle ge sig på - var det inte 24 mil i Grekland??? Tyvärr måste jag byta ryggan - den var för vid nertill, går inte att dra till så mycket som behövs. Jag undrar bara - vad tänker dom på när dom gör löparryggor? Inte smala tjejer i alla fall..... Slutar väl med en barnrygga..... ooh, ska han vara med i Spartathlon? Dit kvalificerar man sig inte i första taget, om man inte är snabb också! Citat från Spartathlons hemsida: PREREQUISITES FOR PARTICIPATION IN «SPARTATHLON» Athletes/runners who fulfill at least one of the following prerequisites will have the right to compete in «SPARTATHLON».
The athlete has finished a race of at least 100 klm. In not more than 10:30' hours, OR
The athlete has compete in the «SPARTATHLON».race and has reached checkpoint NESTANI ( 172 km ) in less than 24:30 hours, OR
The athlete has reached the finishing point when competing at «SPARTATHLON» OR
The athlete has competed in an event of more than 200 kilometers and has finished the race regardless of the time.Rune Larsson har vunnit det loppet tre gånger, alla gångerna på runt 24 timmar. Jag är så imponerad, det är i snitt 1 mil i timmen i ett dygn! CITAT (Magdis @ 12-02-2008, 14:48)  Jag har varit och hämtat ut min beställda tränings-BH idag, jag fick ju vänta på den rätt länge. Jag går omkring o provar den nu. Den känns ruggigt trång men väldigt stadig och skön på samma gång. Jag antar att den ska kännas lite trång? Hoppas den töjer sig litegrann iaf för den går inte att justera på nåt sätt. båda mina gav med sig lite efter ett par tvättar, så det gör nog den också. Den formar sig efter kroppen känns det som. Skönast blir de efter ett tag tycker jag, när de hittat formen s a s
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 16:03
|

Medlem

|
Nu känner jag mig i alla fall nöjd med dagens prestation: 6,6 km på 51:30 (drack och drog ner på farten i c:a 90 sek var tionde minut). Det känns i benen nu, och det är så skönt. Kunde nu bara vågen börja röra sig neråt också....
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 16:52
|

Medlem

|
CITAT (Citrona @ 12-02-2008, 16:03)  Nu känner jag mig i alla fall nöjd med dagens prestation: 6,6 km på 51:30 (drack och drog ner på farten i c:a 90 sek var tionde minut). Det känns i benen nu, och det är så skönt. Kunde nu bara vågen börja röra sig neråt också.... Härligt sprunget! Det tar sig  Det kommer, fast det kan ta sin lilla tid. Är du otålig kan du föra matdagbok en vecka och se om du kan kartlägga några ovanor. Så gjorde jag, och jag hittade flera saker jag hm... "kunde göra bättre" om man ska uttrycka sig snällt. T ex byta mjölksort och yoghurtprodukter, sluta använda Lätt & Lagom (bytte till Minilätta) och avskaffade vitt bröd, vit pasta och raffinerade potatisprodukter (pommes, krocketter och sånt). Sen fick jag lära mig att äta lite mer balanserat också, det sög jag på. Vaddå grönsaker, det kunde jag glömma varje dag i veckan om ingen påminde mig. Fast sånt såg jag inte förrän jag började skriva ner allt, det var lite sorglig läsning faktiskt. Jo, jag bytte ett mellanmål till fruktsmoothie också, det hjälpte faktiskt mot en hel del sötsug, med lättyoghurt (2dl), en banan, en kiwi och ungefär en deciliter halvfrusna, osötade jordgubbar. Mixa allt i en mixer och njut
Redigerat av LadyG: 12-02-2008, 16:54
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 19:32
|

Medlem

|
LadyG: Jag vet inte om det var det loppet han skulle vara med på - tror inte dom sa vad det hette. Om det går i repris måste du se det, häftigt att följa hans kamp mot milen. Oj, oj, oj vad ont han hade mot slutet! Idag stod det intervaller på träningsprogrammet. Lååååga sådana och det är jobbigt tycker jag eftersom man ligger på en lite för hög fart så länge. 4x1500 meter i tempot 4:35 skulle jag springa och med 400 m joggvila mellan. Joggvilan är bra, men man vill ju helst stå stilla när benen och andedräkten är trött. Men icke sa nicke - verboten!!!!! Nu har jag äntligen fått tag i en passande ryggsäck. En liten ultralätt sak och priset var toppen det också: 395:-  Fick tips om en liten multisportaffär som låg jätteanonymt på Kungsholmen - hade aldrig i livet hittat den utan tips.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:13
|
Medlem

|
CITAT (stina @ 12-02-2008, 19:32)  LadyG: Jag vet inte om det var det loppet han skulle vara med på - tror inte dom sa vad det hette. Om det går i repris måste du se det, häftigt att följa hans kamp mot milen. Oj, oj, oj vad ont han hade mot slutet! Alltså när han drog fram den där kanylen från vätskebältet för att ha till blåsor. Vilken kämpe...Går i repris 15/2, 17/2 på 1:an & 20/2 på SVT24. Idag blev det rodd och styrke för ben & mage.
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:19
|

Medlem

|
Tack för tipsen LadyG. Men jag äter faktiskt BRA. Jag äter aldrig vitt bröd, ytterst lite pasta/ris/potatis. Aldrig pommes och sånt, aldrig snacks, sällan godis, aldrig läsk. Massor av grönsaker och en hel del frukt. Dricker vatten till maten och har minimjölk i kaffet. Däremot tvärvägrar jag lättmargariner, har Bregott på mackan OM jag har något alls. Jag äter kyckling-/tonfisksallad med avocado/röda bönor/lök/tomat/gurka till lunch, Några osaltade cashewnötter, en apelsin eller FinnCrisp till mellis. Om jag skulle få i mig en sån smoothie som du beskriver skulle jag omedelbart gå upp ett kilo i vikt. Det är nåt jäkla fel på min ämnesomsättning, men jag vet att den kommer igång så småningom, det har den ju gjort förut. Nu på kvällen efter löppasset känns det i benen, det är tungt att gå upp för trappan till övervåningen. Härligt, då vet jag att det har gjort nytta. I morgon blir det nog spinning och core.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 545
Medlem nr: 9 230

|
Nu har jag äntligen kommit igång lite. Två lördagar i rad har jag simmat 1000 meter och så har jag så sakteliga kommit igång med lite rygg- och magövningar. Promenerar gör jag varje dag mellan 5 - 8 km, lite längre på helgerna. Men det är segt. Men skam den som ger sig. Nu ska jag inte lägga av igen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:32
|
Medlem

|
CITAT (Cathis @ 12-02-2008, 22:28)  Nu har jag äntligen kommit igång lite. Två lördagar i rad har jag simmat 1000 meter och så har jag så sakteliga kommit igång med lite rygg- och magövningar. Promenerar gör jag varje dag mellan 5 - 8 km, lite längre på helgerna. Men det är segt. Men skam den som ger sig. Nu ska jag inte lägga av igen. Heja heja Cathis!
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 545
Medlem nr: 9 230

|
CITAT (estet @ 12-02-2008, 22:32)  Heja heja Cathis! Tack jag behöver all uppmuntran jag kan få
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:38
|
Medlem

|
Härligt att du kommit igång Cathis!  Själv tar jag nya tag imorrn efter lång sjukdomstid. Jag planerar att ta riktigt tunga vikter nu o se vad som händer. Lady G: Jag får hoppas att sport-BH:n mjukar till sig lite i tvätten då...efter att ha haft den på ett tag idag hade jag röda streck vid armhålorna...den stödjer så hårt att armhålsfläsket kläms upp över kanten men det sa de på butiken att man får stå ut med, huvudsaken att det inte väller ut nån annanstans.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 09:46
|

Medlem

|
Magdis - jag tycker det låter som om den är för smal.... En tränings-bh brukar inte töja sig på samma sätt som en vanlig bh. Hoppas jag har fel!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 10:36
|

Medlem

|
De vanliga tränings-BH:arna, Champion (tror jag min heter), sitter inte lika tajt efter några tvättar, om det sen beror på att den mjuknar eller töjer sig vet jag inte men den sitter inte lika tyrranniskt som den gjorde i början. Löpar-BH:arna jag köpte är ännu tajtare, men de klämmer upp en del precis som Magdis beskriver även efter ett tiotal tvättar. Fast ska jag ha stöd så det räcker för bysten är det så tajt det måste sitta, jag testade en "lösare" tränings-BH till löpning och då gungade det för mycket.
Det där med tränings-BH är klurigt, har man hittat en modell som fungerar får man hoppas att de inte slutar tillverka den. :-)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 10:48
|
Medlem

|
Ja det är väl så att det måste klämma om de ska funka som det ska. Jag sa ju i butiken att det inte fick skumpa nånting, den ska hålla för att hoppa hopprep i.  Sen hade jag ju på mig den i flera timmar igår också o sen kommer jag ju inte ha den längre än 1½ timme åt gången kanske så då kommer det säkert gå bra. Men det är ju ovant när man nästan alltid förut gått utan BH jämt. Ganska kul namn hade den också; Shock Absorber Pump
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 10:51
|

Medlem

|
Jag har också en Shock Absorber Magdis! Jätteskön tycker jag.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|