| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
|
06-04-2008, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
CITAT (LadyG @ 06-04-2008, 12:37)  Jag tog en sked gröna ärtor med lite salt på lite pö om pö igår, försökte dosera det lite under kvällen och GUD så gott det var!!! Det var ju ren njutning, och det var ju bara kalla ärtor med salt...!
Solsting är väl salt och/eller väskebrist? Det kan man väl få feber av? Ja jag hade en jobbig huvudvärk och hela min skalle var kokhet så det är möjligt att jag hade feber. Man kan inte gärna bli kall i solen. hehehe. jag släpar inte omkring på febertermometer så jag vet inte vad jag hade för temp. Saltet löste huvudvärken i allafall. Saltet försvinner så det hjälper ju inte att bara dricka vatten. Osmosen du vet.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2008, 11:47
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (anna_rispan @ 06-04-2008, 12:42)  Ja jag hade en jobbig huvudvärk och hela min skalle var kokhet så det är möjligt att jag hade feber. Man kan inte gärna bli kall i solen. hehehe. jag släpar inte omkring på febertermometer så jag vet inte vad jag hade för temp. Saltet löste huvudvärken i allafall. Saltet försvinner så det hjälper ju inte att bara dricka vatten. Osmosen du vet. Frossa kan man iofs få men då bara tror man att man är kall, jag frös ju duktigt igår men det trodde jag berodde på att det var kallt. Fick veta att man kan dricka sig till vätskebrist, man dricker för mycket och späder ut saltet i kroppen. Då försöker kroppen reglera det där genom att man kissar mycket, så att saltet ska bli koncentrerat igen, så då kan det sluta med att man har vätskebrist istället. Nu är i alla fall huvudvärken helt borta, men det tog i pricnip resten av dagen att få bukt med den. Jag tror inte att värktabletter är bra mot sådant.
Redigerat av LadyG: 06-04-2008, 11:48
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2008, 12:05
|

Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 12 729

|
"Jag är mest nöjd att jag inte gjorde det här misstaget i maj, när jag ska springa så mycket och intensivt. Lidingö vill jag inte sumpa för något! Blev ditt ex också jättetörstig, trots att det var saltbrist?"
Jag minns inte nu om han blev törstig, skulle tro att vi drack en hel massa vatten pga värmen. Jag har rest jättemycket och varit i många tropiska länder, men den där resan (till Mykonos i början av 80-talet) går till historien. Det var så jävelusiskt varmt så man kunde knappt vara utomhus. Vi stod i skuggan vid en husvägg och sprang över till andra sidan gatan för att få ny skugga när vi skulle förflytta oss. Unga och fattiga var vi och bodde förstås på enkelt hotell utan AC. Fy, jag trodde nästan vi skulle stryka med av värmen...
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2008, 13:15
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
Bra kämpat LadyG & Stina!! Alltså jag har träningvärk i underarmarna och händerna "tummuskeln" från att hacka is ute igår. Händerna känns som disktrasor. Vi ska fortsätta idag med hackandet, MC:n ska fram om två veckor hoppas vi...hm.
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2008, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Tack snälla ni för hurraropen! Jag känner mig faktiskt lite snuvad på konfekten idag. Dagen efter en mara ska man hasa fram! Det ska synas att man har ont i kroppen och alla ska fråga vad man gjort. Då ska man med stolthet i rösten förklara "du förstår, jag sprang en mara igår". Men icke sa nicke - ingen frågar, för det syns ingenting. Känner mej lite öm i magmusklerna som krampade sista milen pga hostan och en svag ömhet i ljumskarna. Inget mer. En endaste liten ynka blåsa på vänster stortå har jag som bevis för att jag sprungit och den syns ju inte eftersom jag har skor på mig ute. Prutt rent ut sagt vad trist - jag VILL stappla fram idag!  LadyG: Jag tror faktiskt det är lika viktigt att lyssna på kroppen när den säger att den vill ha något speciellt att äta som att lyssna på den när man tränar. Kroppen är en sinnrik konstruktion - tusenfalt smartare än livsmedelsverket! När man tränar på din nivå behöver man inte hålla igen på godissug, saltsug och vad det nu kan vara för sug man får. Låt kroppen få vad den skriker efter så tror jag den mår som bäst. (Jag klämde en hel påse bilar igår kväll + ett antal salta gottisar - det skrek min kropp efter)
Redigerat av stina: 06-04-2008, 15:31
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 07:58
|

Medlem

|
Det har du nog rätt i Stina, kroppen vet på ett ungefär vad den vill ha. Men ibland vill hjärnan ha saker som inte kroppen alls behöver, och jag tror inte jag är immun mot vanligt hederligt godissug  Fast eftersom jag tränar kanske jag borde unna mig det någon gång. Du vet ju varför det bär mig emot, jag är nog lite nojjig fortfarande. Fast ägg med extrarökt kaviar, gröna ärtor med salt och salta kex med lite grönmögelost går bra, det stillade saltbehovet och dessutom smakade det gudomligt gott! Enda fördelen med att du inte fick så ont i benen är väl att du slipper sitta på flyget och ha skitont, den upplevelsen är du förskonad ifrån i alla fall. Du får spara den där handikappade känslan till efter Stockholmsmaran istället. Då knäcker du drömgränsen också?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 08:05
|

Medlem

|
Jo jag känner igen det där med nojjor. Jag har också varit sådan (och är det delvis fortfarande), men jag har släppt på gränsen mer och mer och insett att det händer faktiskt ingenting alls - jag blir bara lite gladare och nöjdare.  Ja det bådar ju gott för flygresan förutom att jag periodvis låter som en tbc-sjuk - jag kanske skrämmer slag på grannarna.... Betr drömgränsen så bryr jag mig inte så mycket om den just nu. Jag har bestämt mig för att vara stolt och glad att jag kom i mål och ska försöka komma in snabbare än i lördags - det räcker gott! När man springer så långt kan precis vad som helst hända som påverkar resultatet (det är ju både du och jag levande bevis på....) och om man ser det som ett misslyckat lopp om man inte når drömgränserna blir det ju inte så kuligt. Det är en sanslös prestation att bara orka en mara försöker jag banka in i mitt huvud mellan hostattackerna. I Stockholm vill jag också orka njuta av folklivet och inte bara med tunnelseende och ihopbitna käkar kämpa mot smärtorna och målet. Idag ska jag gå och bli knådad i alla fall - det ska bli skönt. Visst sjutton känner jag av att jag sprungit - det är klart - och lite massage gör nog gott i en gammal, trött, sliten och hostande kropp.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 08:09
|

Medlem

|
Det låter klokt! Visst sjutton ska du vara stolt, en mara är 42km och det har du sprungit! Det är det inte så många som gjort, det är inte en bred folksport direkt. Några hundra i Sverige, om man inte räknar dem som bara springer Stockholm Marathon för att "ha gjort det" utan räknar dem som springer lite mer än bara den. Vi är få som faktiskt springer andra maror än SM  Så det tycker jag du ska gotta dig i! Och massagen förståss, passa på att mysa ordentligt för det är du värd!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 07-04-2008, 09:32)  Tack gulle dej! Hoppas du är fit for fight igen! Du har ju några riktigt skojiga grejer att se fram emot inom kort.  Jodå, det gick bra på spinn/corepasset så nog har saltet tagit skruv. Ett frukostägg med salt och en macka med kaviar på morgonen verkar räcka, fast nu kommer jag nog salta lite på maten ändå. Upptäckte att den där spända, nästan krampaktiga känslan jag haft i vaderna är borta - den jag trott berodde på mycket vad-belastande träning... Idag fick jag inte heller huvudvärk när spinnpasset kom till den där sektionen när han jagar upp pulsen till max. Det var fullt ös idag, så nu är jag trött och lite nöjd. Faktiskt mår jag lite för bra, känns det som. Kan man må för bra?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 07:59
|

Medlem

|
Nej, du SKA må bra LadyG! Själv mår jag också bra. Kroppen känns helt återställd, fast jag hostar lite fortfarande. Stod och kikade på träningskläderna igårkväll och övervägde om dom skulle med till jobbet idag, men jag bestämde mej för att vila hostan ett tag till och packade ner dom i resväskan istället för vidare färd till Gran Canaria imorgon. Jag åker alltså till solen en vecka för vila, bad, sol, god mat och liiiiite lugn och avslappnande träning. Ingen hetsträning utan yoga, pilates, vattengympa och lite jogg. Ska bli skönt! Vi hörs om en vecka! /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 08:03
|

Medlem

|
Ha det så skönt! Njut ordentligt nu  Hoppas värmen jagar bort hostan! Ingen träningsvärk idag f ö, trots att jag tog i så pass igår.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 17:10
|
Medlem

|
Varit och styrketränat "för fullt" idag. Värmt upp ordentligt och fick upp flåset med roddmaskinen och sen styrke. Det kändes bra trots att jag har kvar lite harkel i halsen ibland. Brukar dricka en Gainomax medan jag kör hem. Härligt med solsemester!!
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 19:53
|

Medlem

|
Visst är det skönt att få utlopp för en massa energi? Roddmaskin är både jobbig och rolig, man får verkligen slita  Gainomax kör jag också, det är gott också! Sprang idag, 5km på 33:50 men vid 4,4 eller 4,5 fick jag tillbaka huvudvärken och det gör mig lite fundersam. Å andra sidan är jag ingen tempo-demon, det tempot är högt för mig så det kan vara därför. Eller så är jag inte helt återställd med saltet..?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-04-2008, 18:44
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 08-04-2008, 20:53)  Visst är det skönt att få utlopp för en massa energi? Roddmaskin är både jobbig och rolig, man får verkligen slita   Ibland tänker jag hur ska jag orka lyfta nånting efter detta när jag sitter och ror. Men det går ju såklart hur bra som helst. Rodd idag, styrke hela kroppen sen. Tog inte benen igår. Magdis, kommer du igång igen??
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
|
|
|
09-04-2008, 19:50
|

Medlem

|
Tänk så lätt det kommer att kännas att gräva och pyssla i sommar efter all styrketräning  Hade hur kul som helst idag medan jag planterade om ungefär hälften av alla blommorna här hemma, i synnerhet min griniga bella kommer nog gilla sin nya kruka. Pelargonen fick samma kruka, bara lite ny jord, annars blev det större hem för allihop  Fast längtar efter en rabatt att gräva i, det gör jag... Jag har nog lite genetiskt arv från mullvad
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-04-2008, 15:43
|

Medlem

|
Vårtröttheten måste slagit till igår, jag glömde ju nämna att jag cuklade också  Nåja, jag ska se om jag inte kommer iväg och springer ikväll. Jag är så himmelens trött bara, gäspar nästan käken ur led!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-04-2008, 17:26
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (estet @ 09-04-2008, 19:44)  Magdis, kommer du igång igen?? Nä jag har inte kommit igång.  Har känt mig risig i kroppen efter min 49 dagars förkylning och inte orkat ta tag i det igen. När våren kommer ska jag iallafall sätta igång på allvar igen, det känns inte lönt att bara träna sporadiskt någon gång då och då i nuläget.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-04-2008, 19:42
|

Medlem

|
CITAT (Magdis @ 10-04-2008, 18:26)  Nä jag har inte kommit igång.  Har känt mig risig i kroppen efter min 49 dagars förkylning och inte orkat ta tag i det igen. När våren kommer ska jag iallafall sätta igång på allvar igen, det känns inte lönt att bara träna sporadiskt någon gång då och då i nuläget. Börja med något mindre stressande för kroppen, som promenader och sådant. Tror inte kroppen tycker det är så kul att rivstarta med styrketräning, den vill nog mjukstarta med lättare träning först efter en så lång sjukperiod. Testade löpning ikväll, en timme, och det gick bra. Fick ingen huvudvärk och jag orkade hela tiden, fast jag höll ett lugnt tempo. Det gick i 7:30 min/km så jag pressade inte så hårt. Men psyket behövde ett pass som jag klarade av i sin helhet, utan att bryta. Var varit osäker på kapaciteten sen jag bröt i Vällingby, så nu får jag börja bygga på självsäkerheten igen. Det var nog psyket som tog den hårdaste smällen, även om saltbrist inte är att leka med för kroppen. Har inte kunnat låta bli att fundera lite på "men om du hade pressat lite till..." även om det är korkat.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|