| |
|
  |
Träning (forts), Peppning, tips och råd |
|
|
|
|
10-12-2006, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Ah, jag känner igen syndromet. man är liksom lite förkyld i självförtroendet fortfarande, även om kroppen är frisk  Kroppen brukar bli frisk på några dagar men jag kan gå omkring och oroa mig i en vecka efteråt och känna efter vid minsta lilla förändring. Jag känner att jag borde satsa hårdare på konditionen än jag gjort, det var mycket lättare att träna en massa jobbiga saker när man hade kondition att backa upp teknikerna med. Styrkan är ju i sig ganska irrelevant även om det är "bra att ha"  I maj ska jag helst vara nere på runt 65 kilo, så tills dess har jag på mig att tappa några (hela 7 faktiskt) kilo till. Sen måste jag ladda, och det kan man inte göra om man inte äter ordentligt  Å andra sidan är 7kilo mindre än de 8 jag redan gått ner, så det kommer att gå bra
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2006, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Förkyld i självförtroendet - vilken "på-pricken-beskrivning"  (Läggs på minnet) Ja, varje kilo man tappar gör ju att det är så mycket lättare att röra på sig. Jag har ju som bekant vägt betydligt mer för några år sedan - och jämför jag hur det känns nu med hur det gjorde då så är det en himmelsk skillnad. Nu har jag ju en helt annan kondis också - men är man lätt känner man sej liksom som en "studsboll" om du förstår vad jag menar... Sen är det ju som du skriver att man behöver styrkan också, men jag tror egentligen inte det behöver handla om så många extra kilon (om man inte vill se ut som en Belgian Blue naturligtvis och då är det nog anabola som gäller). Jag törs sätta en bra slant på att du grejar målet tills i maj. (Om du får köra på på ditt målmedvetna sätt fram tills dess utan större störningar naturligtvis). Och det ska vi väl tro!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2006, 19:28
|

Medlem

|
Jag tycker det känns bra att kläderna inte sitter så trångt som förr, fast främsta beviset på att det händer saker är nog mått bandet som redovisar 82 nu mot 89 förr. Det är iofs en effekt av att magmusklerna stramat upp sig också, inte bara viktnedgång. Men så ser det ut över hela linjen där jag mätt. Använde du måttband eller våg för att kolla framgångarna? Vågen är lite opålitlig när man tränar, för man kan ju lägga på sig muskler och det väger ju mer än fett. Och visst är det skönt att blocktrycket sjunker, inte bara pga kondisträningen utan tack vare att man gått ner i vikt, tycker jag iaf.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2006, 19:35
|

Medlem

|
Jag tycker att måttbandet är ett mättre mått än vikten om man tränar hårt. Jag använde iofs både våg och måttband. Men tyckte att jag blev gladast när måttbandet visade minskning än när vågen gjorde det. Det är en skön känsla när kläderna börjar bli för stora - speciellt i midjan!  Det blir ju lättare och lättare att hitta kläder som sitter snyggt i takt med att midjemåttet minskar.  Jag fick tipset av min kiropraktor att någon gång ibland springa med viktbälte - puh låter jobbigt men är säkert effektivt.....
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 01:24
|

Medlem

|
Viktbälte är suveränt, det använder en kvinna jag känner som springer marathon. (Vilket jag aldrig skulle klara!!!) har du chansen så skaffa ett, det är perfekt omväxling. Gladast har jag hittils blivit över magen, mest för att jag har sådana komplex för den. Fast största förändringen har nog skett på ryggen - antagligen bara för att jag inte ser den själv! Jag kom att tänka på innan att mitt skadade knä (hoppade ur led två gånger 1990) inte knakat eller klickat på ganska länge. Det har säkert med träningen att göra, på ett eller annat vis, jag vet bara inte när det försvann eller ens när jag slutade oroa mig för det. DET är en nåd att vara tacksam för.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 08:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Tänk så övermodig man kan vara ... Det är nu 6 veckor sen jag opererade min fot och jag har ju av förklarliga skäl varit helt inaktiv och jag haltar fortfarande lite i vissa lägen men det blir bättre och bättre. "Tillfrisknandet" är beräknat till ca. 3 månader efter operationen. Hursomhelst, jag grämer mig över alla missade matcher (bowling) så igår var jag och tränade på ren vilja .... Det kändes osäkert med foten och det gjorde ju ont men det gick. Så jag blev övermodig och anmälde mig till en tävling på fredag men idag har jag mer ont i tåleden så jag måste avboka .... Trist, men jag är i alla fall snart på G!!!!!!! Tänkte i alla fall börja träna lite på gymmet nu. Styrketräning och roddmaskinen borde väl få mig lite i form efter den ofrivilliga vilan.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 08:50
|

Medlem

|
Hej Rossi!!! Kul att du är på G igen! Ta det lugnt bara.... Men gymmet borde väl kunna funka - borde finnas en del grejer att göra där foten inte används så mycket! Ser fram emot rapporter om hur det går! hälsar Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 08:56
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 11-12-2006, 02:24) Viktbälte är suveränt, det använder en kvinna jag känner som springer marathon. (Vilket jag aldrig skulle klara!!!) har du chansen så skaffa ett, det är perfekt omväxling. Gladast har jag hittils blivit över magen, mest för att jag har sådana komplex för den. Fast största förändringen har nog skett på ryggen - antagligen bara för att jag inte ser den själv! Jag kom att tänka på innan att mitt skadade knä (hoppade ur led två gånger 1990) inte knakat eller klickat på ganska länge. Det har säkert med träningen att göra, på ett eller annat vis, jag vet bara inte när det försvann eller ens när jag slutade oroa mig för det. DET är en nåd att vara tacksam för. Jag förstår det där med magen - jag hade också komplex för den. Om jag är överviktig så har jag en tendens att se ut som en Michelingubbe!  Det sätter sig alltså framför allt inte på rumpan/låren som hos många andra kvinnor, utan just runt magen. Och det är inte så himla kul.... Visserligen sägs det att fettet runt magen är det lättaste att få bort, så det är ju bra, men det är inte roligare att ha för det.... När jag satt ner så höll jag omedvetet armarna korsade över magen många gånger (komplex)... Det är alldeles säkert både träningen och viktnedgången som gör att ditt knä funkar så bra nu! Ska kolla vad ett viktbälte kostar, några jättepengar känner jag inte för att lägga på det.... Kände mej väldigt degig i skallen i morse när jag vaknade. Vi försov oss, vilket vi sällan gör, så jag fick rusa upp och jäkta omkring. HATAR det!!! Slemmig och rosslig i bröst och näsa, men jag tog med mej springkläderna i alla fall. Och det var tur, för nu när jag varit uppe en stund känner jag mej mycket piggare. Hostar fortfarande, men det stör mej mindre, bara jag inte är tung i huvudet. Och det håller på att släppa nu i takt med att jag kommer igång känner jag. Ska i alla fall ställa mej på löpbandet en stund, även om jag får gå emellanåt.  Ska inte köra slut på mej såsom jag brukar när jag springer, utan ta det väldigt lugnt. /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 09:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (LadyG @ 10-12-2006, 19:28) Jag tycker det känns bra att kläderna inte sitter så trångt som förr, fast främsta beviset på att det händer saker är nog mått bandet som redovisar 82 nu mot 89 förr. Det är iofs en effekt av att magmusklerna stramat upp sig också, inte bara viktnedgång. Men så ser det ut över hela linjen där jag mätt. Använde du måttband eller våg för att kolla framgångarna? Vågen är lite opålitlig när man tränar, för man kan ju lägga på sig muskler och det väger ju mer än fett. Och visst är det skönt att blocktrycket sjunker, inte bara pga kondisträningen utan tack vare att man gått ner i vikt, tycker jag iaf.  Dyktiga ni har varit! Vi såg ju på båda era bilder förut hur mycket ni har minskat!
Om man själv bara hade samma disciplin till förändring av fysiken som ni har haft och har=)
Lycka till LadyG, dina 7 kilo klarar du säkert!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 09:07
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 11-12-2006, 08:16) Tänk så övermodig man kan vara ... Det är nu 6 veckor sen jag opererade min fot och jag har ju av förklarliga skäl varit helt inaktiv och jag haltar fortfarande lite i vissa lägen men det blir bättre och bättre. "Tillfrisknandet" är beräknat till ca. 3 månader efter operationen. Hursomhelst, jag grämer mig över alla missade matcher (bowling) så igår var jag och tränade på ren vilja .... Det kändes osäkert med foten och det gjorde ju ont men det gick. Så jag blev övermodig och anmälde mig till en tävling på fredag men idag har jag mer ont i tåleden så jag måste avboka .... Trist, men jag är i alla fall snart på G!!!!!!! Tänkte i alla fall börja träna lite på gymmet nu. Styrketräning och roddmaskinen borde väl få mig lite i form efter den ofrivilliga vilan. Lova mej att vara försiktig, Rossi!
Vi har diskuterat alla slags överträningar, du får inte skada dej igen! lägg upp foten, be maken om lite glögg och se en bra film/läs en bra bok
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 09:09
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 09:07) lägg upp foten, be maken om lite glögg och se en bra film/läs en bra bok[/b]  Det är ju för f*nken det jag har gjort i 6 veckor!!!!!!! Äh, tack för omtanken Farbrorn! Men nu vill jag vara AKTIV!!!!!!!! Men visst ska jag vila lite till så att jag kan vara ännu mer igång sen framöver.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 09:12
|

Medlem

|
Jag har en fundering som jag skulle vilja höra era tankar kring: Varför är det så att om en person tränar för mycket så reagerar alla: Du tränar för mycket, du blir övertränad och skadar dej. men Om en person inte tränar alls så är det få som säger något. Är det så mycket farligare att träna för mycket än att inte träna alls? Bara en fundering - är den knäpp så skyller jag på att jag inte vaknat ännu...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 09:13
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 11-12-2006, 10:09) CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 09:07) lägg upp foten, be maken om lite glögg och se en bra film/läs en bra bok[/b]  Det är ju för f*nken det jag har gjort i 6 veckor!!!!!!! Äh, tack för omtanken Farbrorn! Men nu vill jag vara AKTIV!!!!!!!! Men visst ska jag vila lite till så att jag kan vara ännu mer igång sen framöver. Jag förstår dej! Kör för fasiken (utan att paja foten naturligtvis)!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
CITAT (stina @ 11-12-2006, 09:12) Jag har en fundering som jag skulle vilja höra era tankar kring: Varför är det så att om en person tränar för mycket så reagerar alla: Du tränar för mycket, du blir övertränad och skadar dej. men Om en person inte tränar alls så är det få som säger något. Är det så mycket farligare att träna för mycket än att inte träna alls? Bara en fundering - är den knäpp så skyller jag på att jag inte vaknat ännu...  Nja, jag tror att det där ändrar sig. Tyvärr tycker nog sambon att jag tjatar på honom att börja träna. Försöker motivera med att han skulle bli bättre på golfen om han styrketränar. O att han borde täka på att träna kondis så bukfettet minskar. Så att han inte ska få diabetes. O när de flesta jag känner ändå går o tränar någorlunda regelbundet så blir det ju en del prat. Ofta så säger vi nog saker som. ska du inte börja träna? eller, häng med oss? kan nog bli lika tjatigt..... O så har vi väl en i den här tråden som pratar mycket träning...men inte riktigt kommer till skott. Vi tjatar ju ibland på honom va??
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Rapchic: Hur gick det med stegräknaren? Har du varit ute på nån promenad?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 10:47
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 11-12-2006, 09:12) Jag har en fundering som jag skulle vilja höra era tankar kring: Varför är det så att om en person tränar för mycket så reagerar alla: Du tränar för mycket, du blir övertränad och skadar dej. men Om en person inte tränar alls så är det få som säger något. Är det så mycket farligare att träna för mycket än att inte träna alls? Bara en fundering - är den knäpp så skyller jag på att jag inte vaknat ännu...  De som tränar mycket brukar ofta få ta mer skit än de som inte gör det, helt klart. Det är väldigt sällan någon säger: "Sitter inte du lite för stilla i din vardag, du tror inte du kommer att bli fet och få diabetes om du håller på på det där viset?" men det är hel okej att säga "Tränar inte du för mycket egentligen, du tror inte du blir övertränad och skadar dig om du håller på då det där viset?" Kroppen är gjord för rörelse, inte sitta sitta hela dgaarna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 10:48
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 09:06) CITAT (LadyG @ 10-12-2006, 19:28) Jag tycker det känns bra att kläderna inte sitter så trångt som förr, fast främsta beviset på att det händer saker är nog mått bandet som redovisar 82 nu mot 89 förr. Det är iofs en effekt av att magmusklerna stramat upp sig också, inte bara viktnedgång. Men så ser det ut över hela linjen där jag mätt.
Använde du måttband eller våg för att kolla framgångarna? Vågen är lite opålitlig när man tränar, för man kan ju lägga på sig muskler och det väger ju mer än fett.
Och visst är det skönt att blocktrycket sjunker, inte bara pga kondisträningen utan tack vare att man gått ner i vikt, tycker jag iaf. :P Dyktiga ni har varit! Vi såg ju på båda era bilder förut hur mycket ni har minskat!
Om man själv bara hade samma disciplin till förändring av fysiken som ni har haft och har=)
Lycka till LadyG, dina 7 kilo klarar du säkert! Tack Farbrorn, det kommer att gå bra. Det ska jag se till
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 10:49
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 11-12-2006, 08:16) Tänk så övermodig man kan vara ... Det är nu 6 veckor sen jag opererade min fot och jag har ju av förklarliga skäl varit helt inaktiv och jag haltar fortfarande lite i vissa lägen men det blir bättre och bättre. "Tillfrisknandet" är beräknat till ca. 3 månader efter operationen. Hursomhelst, jag grämer mig över alla missade matcher (bowling) så igår var jag och tränade på ren vilja .... Det kändes osäkert med foten och det gjorde ju ont men det gick. Så jag blev övermodig och anmälde mig till en tävling på fredag men idag har jag mer ont i tåleden så jag måste avboka .... Trist, men jag är i alla fall snart på G!!!!!!! Tänkte i alla fall börja träna lite på gymmet nu. Styrketräning och roddmaskinen borde väl få mig lite i form efter den ofrivilliga vilan. Satsa på maskiner där du inte använder fötterna så kan du nog köra på ganska bra. Men inget löpband eller benpress  Lyssna på tån så ska du se att det kommer att gå bra!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 11:38
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 11-12-2006, 10:48) CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 09:06) CITAT (LadyG @ 10-12-2006, 19:28) Jag tycker det känns bra att kläderna inte sitter så trångt som förr, fast främsta beviset på att det händer saker är nog mått bandet som redovisar 82 nu mot 89 förr. Det är iofs en effekt av att magmusklerna stramat upp sig också, inte bara viktnedgång. Men så ser det ut över hela linjen där jag mätt. Använde du måttband eller våg för att kolla framgångarna? Vågen är lite opålitlig när man tränar, för man kan ju lägga på sig muskler och det väger ju mer än fett. Och visst är det skönt att blocktrycket sjunker, inte bara pga kondisträningen utan tack vare att man gått ner i vikt, tycker jag iaf.  Dyktiga ni har varit! Vi såg ju på båda era bilder förut hur mycket ni har minskat!
Lycka till LadyG, dina 7 kilo klarar du säkert! Tack Farbrorn, det kommer att gå bra. Det ska jag se till  Litar jag på att du gör
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2006, 11:39
|

Medlem

|
CITAT (anna_rispan @ 11-12-2006, 09:33) CITAT (stina @ 11-12-2006, 09:12) Jag har en fundering som jag skulle vilja höra era tankar kring: Varför är det så att om en person tränar för mycket så reagerar alla: Du tränar för mycket, du blir övertränad och skadar dej. men Om en person inte tränar alls så är det få som säger något. Är det så mycket farligare att träna för mycket än att inte träna alls? Bara en fundering - är den knäpp så skyller jag på att jag inte vaknat ännu...  Nja, jag tror att det där ändrar sig. Tyvärr tycker nog sambon att jag tjatar på honom att börja träna. Försöker motivera med att han skulle bli bättre på golfen om han styrketränar. O att han borde täka på att träna kondis så bukfettet minskar. Så att han inte ska få diabetes. O när de flesta jag känner ändå går o tränar någorlunda regelbundet så blir det ju en del prat. Ofta så säger vi nog saker som. ska du inte börja träna? eller, häng med oss? kan nog bli lika tjatigt..... O så har vi väl en i den här tråden som pratar mycket träning...men inte riktigt kommer till skott. Vi tjatar ju ibland på honom va??  Vem pratar vi om nu?
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|