CITAT (stina @ 14-12-2006, 14:58)
Är det någon ny tes om förbränning och puls? För visst har man väl tidigare hävdat att lågintensiv träning bränner mer (fast vi har ifrågasatt det....).
Jag tycker mej ha gjort mitt stretchpass idag. Yogan är ju en timmes töjande och bändande.
Hur ska du bära dig åt för att mäta din maxpuls - nyfiken!!!???
Optimal fettförbränning uppnår man enligt många om man tränar i en intensitet där kroppen tar upp ungefär 70% av maximala syreupptagningsförmågan (VO2max). Man kan mäta syreupptagningsförmågan om man gör ett konditionstest hos läkare, men man kan också omvandla maxpuls (MHR) till syreupptagningsförmåga eftersom relationen dem emellan visat sig hålla för en matematisk beräkning (gjord av David Swain 1994):
%MHR = (0.64 * %VO2 Max) + 37
Vilket i mitt fall ger: 70% VO2max = 81.8% MHR
Alltså ska jag träna i 151,4 BPM om maxpuls är 187 (187*0.81) men jag har jättesvårt att komma över 145, vilket får mig att tro att något inte stämmer.
Mitt problem, eftersom jag inte mätt varken syreupptagningsförmåga eller maxpuls, är att jag tror jag ligger i fel zon för fettförbränning. Eftersom jag använder standardiserade formler riskerar jag m a o att träna helt fel saker om det är så att formlerna inte stämmer på mig. Det känns som om jag tränar konditionen hårt, inte förbränning däremot.
Nu kan jag ju ha störtfel, antagligen har forskarna rätt, men det skadar ju inte att dubbelkolla teorierna i praktiken. Teorierna ska ju hålla för granskning tycker jag

Maxpulsen tänkte jag testa genom att köra uppvärmning på cykeln, cirka tio minuter och därefter ett intervallpass om 1 minut hårdtramp / 1 minut vila tills det helt enkelt inte går att trampa hårdare. Förr eller senare når jag upp i en riktigt hög puls. Senast jag testade (fast bara lite halvseriöst då) kom jag upp i 172 har jag för mig. Jag borde kunna komma upp i 187 ungefär, enligt formeln 220-ålder (fast den är ju inte en exakt vetenskap den heller).