Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 38 39 40 41 42 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 09:01
          Länk hit: #781

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Idag är det step-up och poweryoga! rolleyes.gif Känner mej taggad trots den envisa hostan som vägrar ge med sig....

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 14-12-2006, 09:10
          Länk hit: #782

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Jag kommer att köra Core och Bodypump.
          Blir lite sugen på yoga när du pratar om det Stina. Jag har inte varit på något sådant pass på minst 2 år. Under de år jag var flitig med yogan var jag tusan så mkt smidigare än vad är jag är nu laugh.gif

--------------------
          Lena

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 09:46
          Länk hit: #783

Medlem

Core och Bodypump låter väl också som en jättebra kombination! rolleyes.gif

Förstår att du är sugen på yoga - det är verkligen en skön träningsform som komplement till övrig träning. Skulle inte vilja hålla på med det bara, det är för långsamt för mej, men just efter ett "hetsigt" pass är det vådligt skönt. Det är en tjej här på jobbet som hållt på många år med yoga (jag är nybörjare) och hon är smidig och vig som jag vet inte vad... rolleyes.gif

Citera
          suddis
          Inlägg 14-12-2006, 10:55
          Länk hit: #784

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

Jaaaa!!! Jag har äntligen kunnat hem-yoga igen!! Det gjorde ont i tån, men det funkade!!!

/suddis.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 14-12-2006, 10:57
          Länk hit: #785

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

grattis=)

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 12:08
          Länk hit: #786

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (suddis @ 14-12-2006, 10:55)
          Jaaaa!!! Jag har äntligen kunnat hem-yoga igen!! Det gjorde ont i tån, men det funkade!!!

/suddis.

Grattis!! Skönt att komma igång igen? smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          suddis
          Inlägg 14-12-2006, 13:29
          Länk hit: #787

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 12:08)
          Grattis!! Skönt att komma igång igen? smile.gif

Mmmm verkligen! Även om "komma igång" känns som för stora ord efter 1 gång men nu känner jag mig träningstaggad som bara den! smile.gif
          Föreslog tom att vi skulle kra lite box här hemma ikväll. Det var ett bra tag sen. Sen innan jag blev gravid och Ida är nu 7 månader.. Så.. Det är ett tag sen. biggrin.gif

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 13:52
          Länk hit: #788

Medlem

Nu har jag varit på step-upen och poweryogan. rolleyes.gif
          Det gick bra - bättre än jag hade vågat hoppas (host-host). Jag vågade inte köra på för fullt från start på stepen, för jag visste inte vad som skulle hända med hostan/luftrören om jag blev riktigt andfådd. Ökade sakta, sakta tempot och på slutet var jag uppe i normal "gas". Och det gick jättebra. Är nog iofs kondisens förtjänst att jag inte fick värsta hostattackerna, för jag kunde hålla styr på andningen. Svettades däremot floder! ohmy.gif

Sen var det poweryoga och den var bra idag. Fick lite ont i ryggen tyvärr, för då fick jag minsann hosta, när vi var hopskrynklade i konstiga poser. Inte bra att spänna ryggen i hostningar då kände jag! Men det känns redan bättre, så det blev nog inget bestående elände av det. rolleyes.gif

Kul att du är på g Suddis!!! rolleyes.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 14-12-2006, 14:09
          Länk hit: #789

Medlem

CITAT (stina @ 14-12-2006, 13:52)
          . Är nog iofs kondisens förtjänst att jag inte fick värsta hostattackerna, för jag kunde hålla styr på andningen. Svettades däremot floder! ohmy.gif

Aj aj tänk på de höga vattenstånden i västsverige! rolleyes.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 14:20
          Länk hit: #790

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 14-12-2006, 15:09)
          CITAT (stina @ 14-12-2006, 13:52)
          . Är nog iofs kondisens förtjänst att jag inte fick värsta hostattackerna, för jag kunde hålla styr på andningen. Svettades däremot floder!  :o  

Aj aj tänk på de höga vattenstånden i västsverige! rolleyes.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Himla tur att jag befinner mej på Sveriges FRAMsida då! tongue.gif wink.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 14-12-2006, 14:32
          Länk hit: #791

Medlem

Va svettad u inte på BAKsidan alls? rolleyes.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 14:40
          Länk hit: #792

Medlem

Suddis: Det blir nog svårt för dig att hålla dig borta från träningen nu när du fått blodad tand smile.gif Så visst är du väl igång, på sätt och vis? smile.gif

Stina: *fniss* Tur att det inte blev något bestående men av hostattacken, men visst är det typiskt att det ska börjas hostas precis när det är som mest olämpligt? smile.gif

Cyklade innan idag förresten. Hann 12 kilometer på 30 minuter, vilket inte är så överdrivet långt. Jag ska nog försöka testa maxpulsen någon dag framöver så jag får klarhet i exakt vart jag borde ligga när jag cyklar. Det kändes som om jag låg för högt med pulsen, men det kan ha berott på att jag hade en dålig dag kanske..?

Ikväll blir det ingen ju-jutsuträning, så eventuellt hoppar jag upp på cykeln en sväng till ikväll. 30 minuters intensivt trampande (70-80% av maxpuls) bränner mer än 40 minuters lugnare tramp (60-70% av maxpuls) enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html och det borde jag hinna med tycker jag.

Stretching som vanligt, i hopp om att inte bli så stel igen som jag var ett tag. Så länge jag kan lägga handflatorna i golvet när benen är raka (ouppvärmd) anser jag mig vara lagom vig. Målet är förståss att bli ännu vigare. Jag kommer att behöva det så småningom, och det ska böjas i tid det som krokigt ska bli.

edit: Stavar som en kratta... tongue.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 14:58
          Länk hit: #793

Medlem

CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:40)
          Suddis: Det blir nog svårt för dig att hålla dig borta från träningen nu när du fått blodad tand smile.gif Så visst är du väl igång, på sätt och vis? smile.gif

Stina: *fniss* Tur att det inte blev något bestående men av hostattacken, men visst är det typiskt att det ska börjas hostas precis när det är som mest olämpligt? smile.gif

Cyklade innan idag förresten. Hann 12 kilometer på 30 minuter, vilket inte är så överdrivet långt. Jag ska nog försöka testa maxpulsen någon dag framöver så jag får klarhet i exakt vart jag borde ligga när jag cyklar. Det kändes som om jag låg för högt med pulsen, men det kan ha berott på att jag hade en dålig dag kanske..?

Ikväll blir det ingen ju-jutsuträning, så eventuellt hoppar jag upp på cykeln en sväng till ikväll. 30 minuters intensivt trampande (70-80% av maxpuls) bränner mer än 40 minuters lugnare tramp (60-70% av maxpuls) enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html och det borde jag hinna med tycker jag.

Stretching som vanligt, i hopp om att inte bli så stel igen som jag var ett tag. Så länge jag kan lägga handflatorna i golvet när benen är raka (ouppvärmd) anser jag mig vara lagom vig. Målet är förståss att bli ännu vigare. Jag kommer att behöva det så småningom, och det ska böjas i tid det som krokigt ska bli.

edit: Stavar som en kratta... tongue.gif

Är det någon ny tes om förbränning och puls? För visst har man väl tidigare hävdat att lågintensiv träning bränner mer (fast vi har ifrågasatt det....).

Jag tycker mej ha gjort mitt stretchpass idag. Yogan är ju en timmes töjande och bändande.

Hur ska du bära dig åt för att mäta din maxpuls - nyfiken!!!???

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 15:15
          Länk hit: #794

Medlem

CITAT (stina @ 14-12-2006, 14:58)
          Är det någon ny tes om förbränning och puls? För visst har man väl tidigare hävdat att lågintensiv träning bränner mer (fast vi har ifrågasatt det....).

Jag tycker mej ha gjort mitt stretchpass idag. Yogan är ju en timmes töjande och bändande.

Hur ska du bära dig åt för att mäta din maxpuls - nyfiken!!!???

Optimal fettförbränning uppnår man enligt många om man tränar i en intensitet där kroppen tar upp ungefär 70% av maximala syreupptagningsförmågan (VO2max). Man kan mäta syreupptagningsförmågan om man gör ett konditionstest hos läkare, men man kan också omvandla maxpuls (MHR) till syreupptagningsförmåga eftersom relationen dem emellan visat sig hålla för en matematisk beräkning (gjord av David Swain 1994):

%MHR = (0.64 * %VO2 Max) + 37

Vilket i mitt fall ger: 70% VO2max = 81.8% MHR

Alltså ska jag träna i 151,4 BPM om maxpuls är 187 (187*0.81) men jag har jättesvårt att komma över 145, vilket får mig att tro att något inte stämmer.

Mitt problem, eftersom jag inte mätt varken syreupptagningsförmåga eller maxpuls, är att jag tror jag ligger i fel zon för fettförbränning. Eftersom jag använder standardiserade formler riskerar jag m a o att träna helt fel saker om det är så att formlerna inte stämmer på mig. Det känns som om jag tränar konditionen hårt, inte förbränning däremot.

Nu kan jag ju ha störtfel, antagligen har forskarna rätt, men det skadar ju inte att dubbelkolla teorierna i praktiken. Teorierna ska ju hålla för granskning tycker jag smile.gif

Maxpulsen tänkte jag testa genom att köra uppvärmning på cykeln, cirka tio minuter och därefter ett intervallpass om 1 minut hårdtramp / 1 minut vila tills det helt enkelt inte går att trampa hårdare. Förr eller senare når jag upp i en riktigt hög puls. Senast jag testade (fast bara lite halvseriöst då) kom jag upp i 172 har jag för mig. Jag borde kunna komma upp i 187 ungefär, enligt formeln 220-ålder (fast den är ju inte en exakt vetenskap den heller).

--------------------

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 14-12-2006, 15:41
          Länk hit: #795

Medlem

oj så komplicerat det verkade huh.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 15:43
          Länk hit: #796

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där....

edit: jag lägger till ett förtydligande om ovantående. Fredrik utalar sig inte om träningen som sådan. utan om "den osäkre svensken". med vad jag tolkar det som, hans sedvanliga humor o blick för trender/tendenser i samhället. i monologen som han har säger han liknande saker om flera olika grejer. men just i den här tråden mindes jag tydligast det han sa om träning.

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 15:48
          Länk hit: #797

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 14-12-2006, 15:41)
          oj så komplicerat det verkade huh.gif

Nejdå, det är bara jag som förklarar så långdraget smile.gif

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 15:50
          Länk hit: #798

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43)
          kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där....

Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit. smile.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 15:53
          Länk hit: #799

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:50)

Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit. smile.gif

nu sa han väl mest så för att illustrera den osäkre svensken. inte till dig inte. smile.gif sleep.gif

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 15:57
          Länk hit: #800

Medlem

CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:50)

Ja och dessutom verkar du tycka det är KUL! rolleyes.gif Att klura och räkna ut och testa och joxa... rolleyes.gif Å roligt ska man ha!!!!

Citera

223 sidor V  « < 38 39 40 41 42 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 01:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon