Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

223 sidor V  « < 39 40 41 42 43 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träning (forts), Peppning, tips och råd
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 15:57
          Länk hit: #801

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:53)
          CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:50)
          CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43)
          kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där....

Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit. smile.gif

nu sa han väl mest så för att illustrera den osäkre svensken. inte till dig inte. smile.gif sleep.gif

Men alltså, alla kan. Man behöver ingen som säger "ta en promenad". Det behövs inga forskningsrapporter för att förstå att en promenad är bättre än att sitta still smile.gif

30 minuters motion om dagen, det kan vara promenader till och från jobber/skolan eller vad som helst. Det är allt som krävs. Till och med dart klassas som motion smile.gif

Det enda man behöver är liiite fantasi, inte en Personlig Tränare för flera hundra smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 15:59
          Länk hit: #802

Medlem

CITAT (stina @ 14-12-2006, 15:57)
          CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:50)
          kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där....

Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit. smile.gif

Ja och dessutom verkar du tycka det är KUL! rolleyes.gif Att klura och räkna ut och testa och joxa... rolleyes.gif Å roligt ska man ha!!!!

Exakt, så länge det är kul kan man experimentera hur mycket som helst smile.gif

Man börjar i liten skala med det man kan, t ex en promenad till och från affären istället för att ta bilen. Eller en särskild slinga i skogen som man gillar. Plötsligt kanske det känns som att den där promenaden gick lite för lätt, då kan man experimentera med att lägga in kortare jogging-avsnitt på¨slingan. Osv Så länge det är kul!

Man behöver inte någon som ger en schema och order för det, tycker jag. smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 16:00
          Länk hit: #803

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:57)
          CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:53)
          CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:50)

nu sa han väl mest så för att illustrera den osäkre svensken. inte till dig inte. smile.gif sleep.gif

Men alltså, alla kan. Man behöver ingen som säger "ta en promenad". Det behövs inga forskningsrapporter för att förstå att en promenad är bättre än att sitta still smile.gif

30 minuters motion om dagen, det kan vara promenader till och från jobber/skolan eller vad som helst. Det är allt som krävs. Till och med dart klassas som motion smile.gif

Det enda man behöver är liiite fantasi, inte en Personlig Tränare för flera hundra smile.gif

Håller med! Jag ser ju ganska många som tränar med personliga tränare och en del ser ut som om dom tror att tränaren ska träna åt dom också...

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 16:04
          Länk hit: #804

Medlem

CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:59)
          CITAT (stina @ 14-12-2006, 15:57)
          CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:50)

Ja och dessutom verkar du tycka det är KUL! rolleyes.gif Att klura och räkna ut och testa och joxa... rolleyes.gif Å roligt ska man ha!!!!

Exakt, så länge det är kul kan man experimentera hur mycket som helst smile.gif

Man börjar i liten skala med det man kan, t ex en promenad till och från affären istället för att ta bilen. Eller en särskild slinga i skogen som man gillar. Plötsligt kanske det känns som att den där promenaden gick lite för lätt, då kan man experimentera med att lägga in kortare jogging-avsnitt på¨slingan. Osv Så länge det är kul!

Man behöver inte någon som ger en schema och order för det, tycker jag. smile.gif

Ja, finns det något roligare än när man hittat på någon egen liten variant och märker att det ger jätteresultat! rolleyes.gif Som min intervallträning sista halvmilen på löpningen tex. Nu är det ju allmänt känt att intervallträning ger bra resultat, men jag kom ju i alla fall på att förändra från att bara trava på i samma hastighet. Ingen inovation alltså - men mitt eget initiativ. rolleyes.gif Ser aldrig någon annan som håller på så på löpbandet - alla antingen går i samma ganska snabba takt eller joggar i samma takt. Nästa steg ska bli att jag varierar lutningen också, men det får bli efter julledigheten när förkylningen förhoppningsvis är helt borta och jag är utvilad och piggelin igen. rolleyes.gif Sen kanske det blir viktbälte....

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 16:08
          Länk hit: #805

Medlem

CITAT (stina @ 14-12-2006, 16:04)
          Ja, finns det något roligare än när man hittat på någon egen liten variant och märker att det ger jätteresultat! rolleyes.gif Som min intervallträning sista halvmilen på löpningen tex. Nu är det ju allmänt känt att intervallträning ger bra resultat, men jag kom ju i alla fall på att förändra från att bara trava på i samma hastighet. Ingen inovation alltså - men mitt eget initiativ. rolleyes.gif Ser aldrig någon annan som håller på så på löpbandet - alla antingen går i samma ganska snabba takt eller joggar i samma takt. Nästa steg ska bli att jag varierar lutningen också, men det får bli efter julledigheten när förkylningen förhoppningsvis är helt borta och jag är utvilad och piggelin igen. rolleyes.gif Sen kanske det blir viktbälte....

Det finsn få saker osm är så kul som när man får resultat på något man själv klurat ut smile.gif

Det är nästan lika kul att det hänt något som det som faktiskt hände, vare sig det är kondisförbättring, styrkeökning eller viktnedgång. Halva segern sitter i att tänka ut vad man ska testa nästa gång själv.

Oh, nu blrjar Star Trek på 6:an - om jag trampar hela programmet blir det 1 timme torr jag. Undrar om jag orkar det, efetr att ha kört 30 minuter i hårt tempo innan? Måste testa laugh.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 16:10
          Länk hit: #806

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

mm, men lite håller jag med om bilden han förmedlade. det säljer ju en hel del artiklar o många som börjar träna själva utan att ha bett om råd får nog höra: hur vet du att du gör rätt nu då?? osv.

edit. la till ett förtydligande i mitt första inlägg med citatet från Fredrik Lindström. det blev lite ryckt ur sitt sammanhang o förvirrat. sleep.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 14-12-2006, 16:47
          Länk hit: #807

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

undrar hur de i sportaffärerna tänker om såna blåbär som jag tex, som köper dyra grejer...

"men suck, som om HAN kommer att använda det där.."

eller vad tror ni?
          unsure.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 16:58
          Länk hit: #808

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 14-12-2006, 16:47)
          undrar hur de i sportaffärerna tänker om såna blåbär som jag tex, som köper dyra grejer...

"men suck, som om HAN kommer att använda det där.."

eller vad tror ni?
          unsure.gif laugh.gif

alla som handlar på sportaffärer är väl blåbär. vi har inte sååå många proffs i sverige så sporthandlarna är nog luttrade.
          jag tror de hejar på oss som handlar. går det bra för oss kommer vi dessutom tillbaka. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 17:06
          Länk hit: #809

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 16:10)
          mm, men lite håller jag med om bilden han förmedlade. det säljer ju en hel del artiklar o många som börjar träna själva utan att ha bett om råd får nog höra: hur vet du att du gör rätt nu då?? osv.

Ingen vet att de gör rätt, inte ens en Anja Pärsson, Annika Sörenstam eller en Kajsa Bergkvist vet det medan de tränar. Det vet man inte förrän i efterhand. smile.gif

Så att kräva att "en Svensson" ska veta att de gör rätt är orimligt, tycker jag. Man vet att man gör rätt om man når resultat.

Sen kan man alltid dividera om huruvida det finns effektivare sätt att nå samma resultat. Men generellt kan man nog säga att ingenting är fel när det gäller träning, så länge man inte får värk av det. Det är det närmaste en generell sanning man kan komma.

Så nej, jag håller inte med herr Lindström än wub.gif

Jag tycker fortfarande att alla kan experimentera och testa sig fram till det som passar dem bäst smile.gif

Cyklade mig svettig förresten, Star Trek varade bara 50 minuter men de 50 minutrarna hann jag 18 kilometer på. Ökade motståndet till 6 av 8 iofs så jag ska vara ganska nöjd. Det börjar nästan bli tradition att kolla på Star Trek och cykla - om Gene Roddenberry, frid över hans minne, visste det skulle han nog skratta gott. smile.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 17:27
          Länk hit: #810

Medlem

Men nu var det ju inte träning han syftade på. Utan den osäkre svensken. O såna ser jag överallt.

Världens modernaste land

P.s jag är väl också en sån. Annars skulle jag väl inte vända mig till er här o fråga och diskutera. Då skulle jag väl springa runt o göra det jag trodde var rätt från börja. Jag gillar att fråga runt. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 17:37
          Länk hit: #811

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 17:27)
          Men nu var det ju inte träning han syftade på. Utan den osäkre svensken. O såna ser jag överallt.

Världens modernaste land

P.s jag är väl också en sån. Annars skule jag väl inte vända mig tiller här o fråga och diskutera. Då skulle jag väl springa runt o göra det jag trodde var rätt fårn börja. Jag gillar o fråga runt. smile.gif

Aa, om det inte var träning han åsnyftade så... smile.gif

Då kanske han och jag är mer överens. Jag får ta och kolla vad herrn har att säga, han är ju väldigt rolig även om jag inte alltid håller med. Dessutom verkar han trevlig.

Sen att man kanske tycker det är kul att diskutera (som här) måste inte betyda att man är osäker - bara att man är snacksalig biggrin.gif

(Jag älskar att dyka in i den här tråden och snappa upp vad andra tycker är kul träning, för om EN gillar det finns det säkert fler som gillar samma sak och det kan jag ha nytta av att känna till som instruktör.)

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 17:41
          Länk hit: #812

Medlem

nej han hade som en liten monolog. det var allt möjligt han hade tagit o sa liknande om... hela programmet går väl ut på att pröva alla fördommar om sverige o svenskar. allt kan man så klart inte hålla med om.....
          att jag tog just det om träning var för att försöka hålla mig till trådens ämne... sleep.gif men det sprack visst. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 19:59
          Länk hit: #813

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 17:41)
          nej han hade som en liten monolog. det var allt möjligt han hade tagit o sa liknande om... hela programmet går väl ut på att pröva alla fördommar om sverige o svenskar. allt kan man så klart inte hålla med om.....
          att jag tog just det om träning var för att försöka hålla mig till trådens ämne... sleep.gif men det sprack visst. smile.gif

Man ska inte alltid hålla sig till ämnet tycker jag biggrin.gif

Nu mår jag så bra, har ätit lax med dill och citron med klyftpotatis och broccoli samt en rejäl skopa vitkål och jag är nybadad och nytränad. Livet är underbart just nu wub.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 20:01
          Länk hit: #814

Medlem

Jag förstår att du mår prima nu. O träningen hade gått bra också. Starkt jobbat!

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 20:01
          Länk hit: #815

Medlem

Jag är också här och surrar av "snacksalighetsskäl" tongue.gif Jättekul att höra om er träning och att få er syn på mina åsikter. rolleyes.gif

Tror inte heller att det finns något rätt eller fel vad gäller träning - vi är ju alla olika, har olika fysiska förutsättningar och olika psyke. (Blir SÅ impad av er som uthärdar cykling, jag värmde upp i tisdags 10 min på cykel och höll på att less ihjäl på den korta tiden!) Sen är jag galen nog att kunna stå och springa på samma ställe i en timme. blink.gif

Hade nyss när jag skulle packa träningsväskan en diskussion med mej själv - själen ville stoppa ner springkläderna, förnuftet styrketräningskläderna. Förnuftet vann, jag körde ju kondition på stepen idag och i tisdags blev det ju bara skrutt av gymbesöket (rymde till step-/styrkapasset istället). Ska tänka ut ett dunderschema på förmiddagen som jag kan följa, tongue.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 20:04
          Länk hit: #816

Medlem

Bra val Stina smile.gif

En vacker dag löser jag nog klippkort hos någon av gymen i Sumpan bara för att testa, om inte annat för att jag är fasligt nyfiken biggrin.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 20:06
          Länk hit: #817

Medlem

Gör det - du skulle säkert gilla det! Det kan man ju verkligen köra vetenskapligt med mycket uträkningar, scheman och planering (som du gillar rolleyes.gif) Visst finns det väl gym på Salveo också?

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 20:06
          Länk hit: #818

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 20:01)
          Jag förstår att du mår prima nu. O träningen hade gått bra också. Starkt jobbat!

Tack smile.gif Det är av det här skälet jag tränar så mycket, bland annat. Jag torr fast och bestämt att kroppen är gjord för att röra sig och att den blir lyckligare av det. Jag sover bättre och vaknar lättare om jag får träna regelbundet. Jag har hälsosammare aptit också, jämnare s a s och jämnare blodsocker.

Dessutom blir jag lite kinkig om jag missar mina pass sleep.gif

--------------------

Citera
          stina
          Inlägg 14-12-2006, 20:08
          Länk hit: #819

Medlem

CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 20:59)
          CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 17:41)
          nej han hade som en liten monolog. det var allt möjligt han hade tagit o sa liknande om...  hela programmet går väl ut på att pröva alla fördommar om sverige o svenskar. allt kan man så klart inte hålla med om.....
          att jag tog just det om träning var för att försöka hålla mig till trådens ämne... sleep.gif  men det sprack visst.  :)

Man ska inte alltid hålla sig till ämnet tycker jag biggrin.gif

Nu mår jag så bra, har ätit lax med dill och citron med klyftpotatis och broccoli samt en rejäl skopa vitkål och jag är nybadad och nytränad. Livet är underbart just nu wub.gif

Låter helt underbart! Förstår precis friden du känner! wub.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-12-2006, 20:08
          Länk hit: #820

Medlem

CITAT (stina @ 14-12-2006, 20:06)
          Gör det - du skulle säkert gilla det! Det kan man ju verkligen köra vetenskapligt med mycket uträkningar, scheman och planering (som du gillar rolleyes.gif) Visst finns det väl gym på Salveo också?

Oja, fast jag vet inte om de har klippkort. Har iofs inte frågat, men man kan nog betala per gång har jag för mig.

Högst upp i det blåvita huset, motsvarar väl 4 våningar ungefär. Där har de löpband och cyklar och en hord maskiner jag inte begriper mig på biggrin.gif

Jag tror att jag kommer att hamna där i januari, som kompensation för all julmaten wub.gif

--------------------

Citera

223 sidor V  « < 39 40 41 42 43 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 02:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon