Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver tips om träd i ny rabatt, i lila och vita toner
          Boxer
          Inlägg 19-11-2006, 13:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Silver lönn, Acer saccharinum - Bladen är mörkröda när de slår ut på våren och sedan går de över i ljusgrönt med silvervit undersida som glittrar när vinden drar genom lövverket. De är mer eller mindre djupt femflikade. Höstfärgen skiftar under hösten från gulgrönt till orange och vinrött.

Tulpanträd, Liriodendron tulpifera - rolig form på bladen

Näverhägg, Prunus maackii - Ett fint litet träd med härlig vårblommning och vacker stam! Näverhäggen har stort prydnadsvärde både på hösten, med sitt kopparfärgade grenverk mot bladen, som bildar en halvtransperent gul slöja, och på vintern, i sitt nakna tillstånd!

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 19-11-2006, 19:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (fruberglund @ 19-11-2006, 13:14)
          Flädern är den också en buske? Eller finns den som träd? Sprider inte den rotskott?

Fläder blir stor buske eller litet träd. Man kan stamma upp den så den växer som ett träd. Inga rotskott men frösådd via fåglar. Snyggt i naturbuskage men kanske inte så kul i en rabatt?

Syrénträd är ädelsyren ympad på vanlig syren. Vad jag begriper så ska den inte skjuta rotskott så länge inte ympunderlaget tar över. Plantskolorna säljer även större exemplar som är som små träd.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          mulle
          Inlägg 19-11-2006, 23:01
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Den uppstammade häggmispeln är faktiskt jättefin. Blommar underbart, friskt grön, fåglarna älskar bären, sprakande höstfärg och vackert grenverk på vintern. Jag kan ta en bild av min häggmispel också!
          Mulle

Citera
          fruberglund
          Inlägg 20-11-2006, 10:21
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (mulle @ 19-11-2006, 23:01)
          Den uppstammade häggmispeln är faktiskt jättefin. Blommar underbart, friskt grön, fåglarna älskar bären, sprakande höstfärg och vackert grenverk på vintern. Jag kan ta en bild av min häggmispel också!
          Mulle

Gör gärna det Mulle smile.gif

Häggmispel satt jag och suktade efter senast igår när jag kollade igenom Rångedalas sortiment biggrin.gif Den har ju så vackra blommor!

Undrar vart det här ska sluta tongue.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Betty
          Inlägg 20-11-2006, 10:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (fruberglund @ 20-11-2006, 10:21)
          Undrar vart det här ska sluta tongue.gif

med ett berglundskt arboretum kanske... tongue.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-11-2006, 16:08
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Kul , vi är olika häggmispel tycker jag är ...ful ... schhh ... smaken är delad -den är så vanlig här att man blir less, säkert bara det som stör ...

Asklönn kan du fundera mer på för den är så fin

(Ännu är mitt ex litet -och "amträdet ", den gamla apel , går nog snart hädan

Och inte rosa -så då går ju Hydrangean här bort smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 20-11-2006, 18:22
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 20-11-2006, 16:08)
          Kul , vi är olika häggmispel tycker jag är ...ful ... schhh ... smaken är delad -den är så vanlig här att man blir less, säkert bara det som stör ...

Asklönn kan du fundera mer på för den är så fin

(Ännu är mitt ex litet -och "amträdet ", den gamla apel , går nog snart hädan

Ja, Asklönnen är ju RIKTIGT snygg, även om det är lite ROSA i den biggrin.gif biggrin.gif

Det står nog mellan den och Glanskörsbäret tror jag smile.gif

Asklönnen hittar jag inte på Rångedalas lista så den får jag nog leta reda på nån annanstans i så fall.

Sitter och kollar igenom allt Rångedala har nu, det blir nog ingen billig resa dit biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Men jag ska i alla fall försöka planera mycket av mina köp och göra iordning rabatter osv. innan jag åker dit.

Nääää, ingen Hydrangea, den tyckte jag inte alls om rolleyes.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 20-11-2006, 20:46
          Länk hit: #28

Medlem

Nu har jag hittat en annan möjlig kandidat.

Bollpil. Den var vindtålig vilket inte är någon nackdel där ute på ängen kan jag säga. Min man fastnade lite för den också biggrin.gif

Skulle nog bli vackert med bollformen på trädet mot bollformen på allium på våren. Frågan är bara om det ser för stelt ut i våran lantliga trädgård.

Bollpil

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-11-2006, 22:24
          Länk hit: #29

Medlem

Ännu ett träd jag glömt .. bara därför att den står i varje trädgård här
          Hoppas Helen har nån bra bild av de flergeniga , avgrenade varianter som finns i piteå , de ser mer ut som olivträd .. ursnygga .. men som sagt jättevanlig i norr

Inte så höga men med tiden vääädigt breda

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 20-11-2006, 22:48
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Det mest vanliga träd vi har här uppe i våra trädgårdar och så har man nästan ingen bild på Bollpilen rolleyes.gif
          Men jag hittade dom här bland mina kort.
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27331299_ab.jpg
          http://www.odla.nu/album/data/helen/5494_p59746.jpg

Hoppas att det går att få någon uppfattning om pilen....

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          mulle
          Inlägg 20-11-2006, 23:35
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Bollpilen är fin, jag håller med.

Det är väl inget fel att växter man odlar är vanliga? I synnerhet om de är de har kvaliteter...
          Det vanliga, tycker jag, blir trist bara då man väljer det uteslutande
          för att det är vanligt...

Jag såg en bollpil med en klematis "Summer snow" i kronan - det var sååå vackert!

Och jag lovar, då mina häggmisplar är översållade av blommor med blommande pulmonarian "Sissinghurst White" och myskmadra kring fötterna, då blir jag bara tyst av lycka...

Mulle

Citera
          fruberglund
          Inlägg 21-11-2006, 09:57
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 20-11-2006, 22:48)
          Det mest vanliga träd vi har här uppe i våra trädgårdar och så har man nästan ingen bild på Bollpilen rolleyes.gif
          Men jag hittade dom här bland mina kort.
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27331299_ab.jpg
          http://www.odla.nu/album/data/helen/5494_p59746.jpg

Hoppas att det går att få någon uppfattning om pilen....

Ahhh, den var riktigt snygg på dessa bilder, precis vad jag tänkt mig tror jag smile.gif Skulle nog se underbart vackert ut med den runda formen på trädet mot den runda formen på Alliumen på våren. Mannen undrade om man måste beskära den så den blir rund men jag sa att den är odlad så den ska växa så, jag har väl rätt? Ska visa dessa bilderna för mannen ikväll och se vad han tycker

I så fall får det nog bli ett Glanskörsbär nån annanstans, den är ju såååå vacker. Misstänker att den kanske inte är lika vind och stryktålig som Bollpilen heller.

Här har jag nog aldrig sett en Bollpil men det kanske är för att jag aldrig tittat efter nån heller. Kanske inte är lika vanligt här i söder, här väljer kanske folk rariteter istället och inte sånt med hög zon.

Vanligt eller inte vanligt bryr jag mig inte i bara det är fint i min trädgård. Men jag kan ju tänka mig att det är tråkigt om man bor i ett villaområde och samma träd står i var och varannan trädgård. Här på landet är det ingen fara och vi har inga grannar precis inpå att jämföra med heller biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-11-2006, 13:11
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Bollpilen Salix fragili 'Bullata' uppskattas av många och får en höjd på 4-5 meter och bredd på ca 6-7 m, men man ska komma ihåg att den bildar en blecksvart skugga under sig eftersom grenverket är helt tätt. Den kan beskäras men inte så att den glesas, då bryts grenarna. Uppstamning är den beskärning man utan problem kan göra, att putsa topparna i kronan kan leda till för tung krona. Knonan är naturligt bollformad, om än inte cirkulär som en boll som vuxen. Den enda pil jag fällt i god trädgårdsjord utan att få rotskott, endast stubbskott.

Glanskörsbäret Prunus serrula har en fantastisk röd stam när den står väldränerat och välgödslat, men inte annars. Behöver ofta stödbevattning de första 5 åren.

Kopparlönnen Acer griseum har bronskopparfärgad, flagnande stam, fascinerande bladform och löv som blir orangeröda på hösten. Långsamväxande, sluthöjd på 5-6 meter och ungefär lika bred.

Gulbarkig hägg eller nävehägg, Prunus maackii, är också ett relativt litet träd med trevlig lysande bark och häggens blom, om än inte så tät som den vanliga häggens. Finns som enstammiga träd, men ser mer naturliga ut som flerstammiga.

Här finns en bra sida med fler bilder Amur cherry

Blodhäggen Prunus padus 'Colorata' är inte heller dum. Flerstammig vill den helst vara för att blommen ska bli tydlig eftersom den inte blommar lika tätt som den vanliga vita häggen. Bladen är mörkröda länge vid utspringet och sedan vackert mörkgröna med röda bladverver.

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 21-11-2006, 13:37
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Cilla @ 21-11-2006, 13:11)
          Bollpilen Salix fragili 'Bullata' uppskattas av många och får en höjd på 4-5 meter och bredd på ca 6-7 m, men man ska komma ihåg att den bildar en blecksvart skugga under sig eftersom grenverket är helt tätt. Den kan beskäras men inte så att den glesas, då bryts grenarna. Uppstamning är den beskärning man utan problem kan göra, att putsa topparna i kronan kan leda till för tung krona.

Glanskörsbäret Prunus serrula har en fantastisk röd stam när den står väldränerat och välgödslat, men inte annars. Behöver ofta stödbevattning de första 5 åren.

Gör inget om det blir mörkt under Bollpilen, då kommer ju de vita växterna mer till sin rätt. Och på sommaren är det ju så ljust så det borde väl funka med perenner under ändå?

Väldränerat - det är väl bara att bottna gropen med singel så borde dräneringen bli bra, där den ska stå tror jag inte det ska vara något problem ändå i och för sig, bra jord där.

Välgödslat - räcker det med att mylla ner en säck kogödsel på våren eller behövs det mer drastiska metoder? Specialgödsel?

Om man vill ha just rund krona så fanns det massor med "klot"-träd att välja på, bl.a. hade Rångedala det här

Klotkörsbär (Prunus eminens 'Umbraculifera' serrula).
          Litet träd som är toppympat på Prunus serrula (Glanskörsbär) ger otroligt vackert träd med både vacker stam och en underbar blomning. Klotformad krona på max 2 m i diameter. Översållat med vita blommor i maj. Näringsrik jorrd. Denna sort Rekommenderas för den som vill ha något extra. Färg: vit. Blomningsmånader: maj. Höjd: 3 m. Läge: sol-halvskugga. Zon I-IV.

Låter ju väldigt fint, både rund krona och den fina stammen smile.gif

Fina förslag Cilla, ska kolla noggrant på alla smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Betty
          Inlägg 21-11-2006, 13:49
          Länk hit: #35

Medlem

Jag planterade en Prunus pensylvanica 'Oulo' förra våren, då var den 150 cm hög. Jag mätte den igen i september i år, då mätte den 290 cm. Fantastisk blomning i vitt i maj, snabbväxande och med samma vackra stam som glanskörsbäret. smile.gif
          Junibild:

Redigerat av Betty: 26-04-2007, 13:53

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-11-2006, 14:11
          Länk hit: #36

Medlem

Nej , både Helen och jag säger att bollpil är vanligt längs norrlandskusten .. inte hos er i söder -tvärtom ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 21-11-2006, 14:35
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Betty @ 21-11-2006, 13:49)
          Jag planterade en Prunus pensylvanica 'Oulo' förra våren, då var den 150 cm hög. Jag mätte den igen i september i år, då mätte den 290 cm. Fantastisk blomning i vitt i maj, snabbväxande och med samma vackra stam som glanskörsbäret. smile.gif

Jättefint träd det också smile.gif

Vad heter det på svenska?

Ja, nu får man ju beslutsångest så det står härliga till tongue.gif

Nej, förstod det Kerstin. Det är väl för att det är så tåligt som det finns många hos er. Ni har ju inte lika mycket att välja på som oss söderbor rolleyes.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Betty
          Inlägg 21-11-2006, 15:36
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (fruberglund @ 21-11-2006, 14:35)
          Jättefint träd det också smile.gif

Vad heter det på svenska?

Ja, nu får man ju beslutsångest så det står härliga till tongue.gif

Amerikanskt Häggkörsbär.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-11-2006, 17:58
          Länk hit: #39

Medlem

huh.gif tror du ja ..LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-11-2006, 21:25
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (fruberglund @ 21-11-2006, 13:37)
          Gör inget om det blir mörkt under Bollpilen, då kommer ju de vita växterna mer till sin rätt. Och på sommaren är det ju så ljust så det borde väl funka med perenner under ändå?

Väldränerat - det är väl bara att bottna gropen med singel så borde dräneringen bli bra, där den ska stå tror jag inte det ska vara något problem ändå i och för sig, bra jord där.

Välgödslat - räcker det med att mylla ner en säck kogödsel på våren eller behövs det mer drastiska metoder? Specialgödsel?

Mörkret under bollpilen - bara man vet det kan man planera för perennerna och det kan funka bra. En del vatten kommer pilen att kräva, men en perennrabatt måste man ju vattna också ibland.

Väldränerat för serrulan - i en rabattjord brukar det vara väldränerat av sig själv. Om det vore naturmark eller packad gräsmattemark är det annorlunda.

Välgödslat - en säck kogödsel i rabattjord och sedan lite kogödsel de första åren på våren är helt tillräckligt.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 00:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon