|
|
  |
Plantagen-kritik!, - kommer aldrig mer handla av dem |
|
|
|
20-11-2006, 23:52
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
CITAT (MB1965 @ 20-11-2006, 16:31) klart att de skall ta tillbaka saker som är felmärkta. Om de får kvitto/planta i retur. och inte är det jobbigt att sätta spaden i baken och gräva upp ett par tmåplantor.
email är inte alltid att lita på och ersätter inte alls personlig kontakt med telefon/besök. Särskilt ofta krånglar gratismail som hotmail- fastnar ofta i spam-filter.
Jag har inte märkt några problem specifika för Plantagen- alla plantskolor har en del växter av sådär-kvalitet. Snarare fler problemväxter på de mindre planskolorna, vilket kan bero på omsättningen av plantor ? Det behöver inte vara småplantor, för min del tog det ett år innan min klätterros började blomma, först då såg jag att det var fel ros. Det här var visserligen Blomsterlandet, men jag håller med Kerstin - man bör gynna småföretagarna istället. Hos min lokala plantskola är de trevliga, de kan svara på frågor, det kostar inte mer än på Plantagen eller Blomsterlandet, de kan ta fram ovanligare sorter, bredare sortiment (först då kanske man får lägga lite extra på priset). Dessutom är inte växterna hårt framdrivna som de tenderar bli på de stora blomster-jättarna!
|
|
|
|
|
20-11-2006, 23:55
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-11-2006, 16:35) Snart har vi ett standardurval på ett par hundra trädgårdsväxter-thats all ... Vill vi ha det så ?  nä...det vill vi inte...och inte alla avbrutna växter plantagen/blomsterlandet har alla fina rosor jag ville ha till min uteplats var bedrövliga...billiga ja...men inte värt 39 kr.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-11-2006, 18:13
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 8 309

|
CITAT (Scrollan @ 17-11-2006, 22:15) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-11-2006, 18:07) Alla plantagenbutiker är olika när det gäller service och liknande tycker jag det beror kanske på vilken butikschef de har så har man möjlighet (ifall det finns fler plantagen i närområdet) kan man ju testa en annan plantagen. Den här butiken är en riktigt stor butik (ligger i Gustavsberg utanför Sthlm) och har varit igång ett tag. Däremot så har butiken ingen konkurrens, i alla fall inte den sidan av stan. Nej, det räcker med denna erfarenhet av Plantagen - jag vill inte vara med om fler "erfarenheter". Vad blir det nästa gång? Jag köper en Amaryllislök och får upp en Pingstlilja.....  Den i Gurraberg tycker jag är petig. Jag talar om en gräsklippare för nästan 1.600SEK. Kunde visa utdrag från banken på ett inköp på 2.800 (köpte roddisar åxå) och då gick det med gnöl att få maskinen reparerad. Det var väl för övrigt garantifel på Flymo så det kostade inte Plantagen något. De kunde varit roligare. Roddisarna på rallis med 50% var däremot fina  Blir det sådan rallis nästa år skall jag köpa flera.
|
|
|
|
thomaswahlqvist
|
21-11-2006, 21:33
|
Gäster

|
Felmärkta växter har jag fått på många seriösa ställen, men det finns många andra skäl till att inte handla på den typen av firmor som du beskriver. Oftast är det undermålig kvalite och därför billigt, rosor skall man verkligen akta sig för, testa att köpa dyra välvuxna av någon seriös handlare, om ni nu gillar rosor.........
|
|
|
|
|
21-11-2006, 21:40
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (thomaswahlqvist @ 21-11-2006, 21:33) Felmärkta växter har jag fått på många seriösa ställen, men det finns många andra skäl till att inte handla på den typen av firmor som du beskriver. Oftast är det undermålig kvalite och därför billigt, rosor skall man verkligen akta sig för, testa att köpa dyra välvuxna av någon seriös handlare, om ni nu gillar rosor......... ska sikta in mej på det till våren finare plantor...sen att dom kostar mera...det lönar sig i längden
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-11-2006, 22:48
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
Ja, det där kan jag hålla med om. Jag köpte tre rosor i våras på Plantagen i Gustavsberg. Lite senare var jag förbi handelsträdgården i Älvkarleby och handlade rosor. Visst kostade de lite mer, men vilken skillnad i kvalité.
|
|
|
|
|
21-11-2006, 22:50
|
Medlem

|
CITAT (*rolf* @ 21-11-2006, 18:13) Den i Gurraberg tycker jag är petig. Jag talar om en gräsklippare för nästan 1.600SEK. Kunde visa utdrag från banken på ett inköp på 2.800 (köpte roddisar åxå) och då gick det med gnöl att få maskinen reparerad. Det var väl för övrigt garantifel på Flymo så det kostade inte Plantagen något. Så girigt av dem.
|
|
|
|
|
05-12-2006, 18:58
|
Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 1 111

|
Tja, är det billigt är det sällan bra. Det ska man heller inte förvänta sig. Enda sättet att få slut på billighetskedjornas fasoner är att rösta med fötterna och vända sig till en seriös plantförsäljare, som förstås oftast är dyrare men för det mesta (dock inte alltid) mer pålitlig. Har roat mig med att här i Finland titta på folk som kastar sig över tujor på specialhösterbjudanden (som jag redan kan se att är mer döda än levande) på Plantagen och köpa mängder och massor. Det fina tricket här är att Plantagen - lika lite som seriösa plantförsäljare - inte ger någon plantgaranti för höstplanterade växter och när våren kommer och tujorna konstaterats vara fullständigt avlidna har ju ingen kvar något kvitto i vilket fall som helst. Fullständigt tryggt och lagligt bedrägeri! Kollade in Lidl också i våras och roade mig av ren nyfikenhet med att för några euro köpa perenner (d.v.s. rötter i påsar med sågspån). Eftersom jag hade mina aningar om utgången planterade jag dem i krukor för att säkert kunna få fram vad påsarna innehöll - och de innehöll allt möjligt utom det som fanns på bild på påsens förpackning! Köpte nämligen några perenner för torra och soliga förhållanden (kommer inte ens ihåg vilka) men det enda som kom upp var jättedagkåpa och brokbladig funkia... Det är nu bara så att snålheten bedrar visheten och världen tigger om att bli bedragen. Är du inte nöjd? Rösta med fötterna och ge hederliga plantförsäljare en chans! Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|
|
|
|
|
09-12-2006, 16:52
|

Medlem
Antal inlägg: 368
Medlem nr: 1 011

|
CITAT (Scrollan @ 17-11-2006, 22:15) Den här butiken är en riktigt stor butik (ligger i Gustavsberg utanför Sthlm) och har varit igång ett tag. Däremot så har butiken ingen konkurrens, i alla fall inte den sidan av stan. Vad nu, finns det inte en Hortus utanför Gustavsberg eller har den också köpts upp av Plantagen?? Hu, hemska tanke!
|
|
|
|
|
09-12-2006, 16:58
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Hela Hortuskedjan med alla butikerna har köpts av Plantagen nu på hösten.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
09-12-2006, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Men hallå ... här kommer kärringen mot strömmen som uppriktigt tycker Plantagen är en superbra butik  Faktiskt så har de ett stort urval av växter, inte bara de vanligaste ... och speciellt billiga är de inte heller . Klart köper man 6-pack för 10:- så skall man kanske inte ha så höga förväntningar på kvaliten
|
|
|
|
|
09-12-2006, 19:34
|
Medlem

|
CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 19:12) Klart köper man 6-pack för 10:- så skall man kanske inte ha så höga förväntningar på kvaliten  Tjaaa.....man får vad man betalar för. Nu kostade mina buskar lite mer än 10kr, och de var på ordinare pris också.
|
|
|
|
|
09-12-2006, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Jag har impulshandlat rosor, klematis på Plantagen men annars köper jag inte så mycket uteväxter där, har Växtmästaren i mitt villaområde, men vanliga div. krukväxter går väl utmärkt. Och krukor, jordsäckar, verktyg, lökar, näring och mycket annat kan dom ha bra priser på, då drar jag mig inte för att åka dit, man får väl vara lite kritisk vad man handlar för växter, allt kan inte vara dåligt.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
09-12-2006, 22:48
|
Medlem

|
CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 22:19) Fast jag tycker inte man skall döma ut en hel butikskedja efter enstaka missar ... EN gång åkte jag tillbaka med en riddarsporre med fel färg (bara blomma) + kvitto och fick ny växt och inte tal om att lämna tillbaka växten :)
Däremot handlade en vän blommor från en mindre handelsträdgård och fick mördarsniglar med på köpet :( Nejdå, jag dömer inte ut en hel butikskedja för enstaka missar. Det är inte själva missen jag emotsäger mig - utan hur de hanterade problemet. Det dög inte att de visste om att de hade fått ett större parti fellevererat, det dög inte att jag kunde komma med ett fakturautdrag på kortet jag hade handlat växterna med utan de ville även att jag skulle åka 20 mil - gräva upp växten - åka 20 mil till för att returnera den för att få tillbaka pengarna. En SÅ stor butikskedja (som håller på att bli ännu större) med så liten goodwill, det är dåligt. Men den här tråden är finfin "reklam" för Plantagen, ser att hela 937 personer har läst den hittills.
|
|
|
|
|
09-12-2006, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
CITAT (Scrollan @ 09-12-2006, 22:48) CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 22:19) Fast jag tycker inte man skall döma ut en hel butikskedja efter enstaka missar ... EN gång åkte jag tillbaka med en riddarsporre med fel färg (bara blomma) + kvitto och fick ny växt och inte tal om att lämna tillbaka växten Däremot handlade en vän blommor från en mindre handelsträdgård och fick mördarsniglar med på köpet  Nejdå, jag dömer inte ut en hel butikskedja för enstaka missar. Det är inte själva missen jag emotsäger mig - utan hur de hanterade problemet. Det dög inte att de visste om att de hade fått ett större parti fellevererat, det dög inte att jag kunde komma med ett fakturautdrag på kortet jag hade handlat växterna med utan de ville även att jag skulle åka 20 mil - gräva upp växten - åka 20 mil till för att returnera den för att få tillbaka pengarna. En SÅ stor butikskedja (som håller på att bli ännu större) med så liten goodwill, det är dåligt. Men den här tråden är finfin "reklam" för Plantagen, ser att hela 937 personer har läst den hittills.  Absolut, det är urusel sevice  sådant skall inte få hända ... har du kontaktat huvudkontoret ... skulle bli vansinnig om något liknande hände mej ... förstår din ilska och tycker inte alls att Plantagen har fått någon finfin reklam här... utan tvärtom. Tyvärr är det väl så att småskuren personal kan förstöra mycket hos ett annars bra företag
|
|
|
|
|
09-12-2006, 23:32
|
Medlem

|
CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 23:25) tycker inte alls att Plantagen har fått någon finfin reklam här... utan tvärtom. Nej, jag idds inte traggla detta mer med dem. Det räcker att de har visat vad de går för. (pratade med butikschefen f.ö) Jag säger, som det sagts tidigare i tråden, jag röstar med fötterna. Har ju hittat "min" handelsträdgård i Älvkarleby - superfina växter, kunnig personal och bra service. Det kan inte bli bättre. Apropå din kommentar om "reklam" - ja, just det. Det finns något som heter "en nöjd kund - tio nöjda kunder. En missnöjd kund, hundra missnöjda kunder". Plantagen sköter sin reklamkampanj alldeles utmärkt själva.
|
|
|
|
|
09-12-2006, 23:53
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag handlar bara krukor och krafs på Plantagen, tittade på penseer i våras men det var det ynkligaste jag sett på länge. Vi har en superbra handelsträdgård här i byn, tyvärr bara öppen april till augusti, men där handlar jag det mesta till altanen, annars gör jag som Scrollan åker till Älvkarleby eller möjligen Örbyhus om jag ska ha pellisar eller fuchsior.
--------------------
|
|
|
|
|
10-12-2006, 01:56
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Enstaka missar ? Döpa om två rossläkten ? sälja ormskägg som gräs ? sälja döda växter ? ogräs i alla krukor ? , nja ...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
thomaswahlqvist
|
11-12-2006, 00:45
|
Gäster

|
Kort och gott. Man får vad man betalar för. Skit lite pengar ger skitväxter. Snåla inte , köp av en riktig handlare.
De dyraste inköpen är de som hamnar i komposten.
Inlägget om mördarsniglarna: De får du på vilket salladsblad som helst.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|