|
Nu funkar inte sökfunktionen så jag kan inte dra upp min gamla tråd om Kaprifolen. Nåväl, jag köpte två Kaprifoler i våras på Plantagen. De var märkta med information om att det skulle vara vit Kaprifol och jag frågade för säkerhets skull om det stämde. Väl i stugan så planterades Kaprifolen och tiden gick. Blommor kom....men inte sjutton var de vita utan röda. Jag letade upp Plantagens hemsida och mailade dem om det som hänt. Inget svar....jag maialde igen...och igen...och igen.....osv. Nu hade jag vägarna förbi Plantagen där jag köpte Kaprifolen och gick in för att prata med dem. Jag pratade med butiksinnehavaren som berättade att det inte bara var Kaprifolen som hade varit felmärkt från leverantören utan även Klematis och Rododenron. Han frågade om jag hade kvittot kvar, vilket jag oturligt nog inte hade, men i så fall kunde jag lokalisera fakturan om jag hade betalt med kort - vilket jag hade. Ja, det lät ju bra. Jag berättade även att jag hade mailat dem vid ett flertal tillfällen via deras hemsida men inte fått någon återkoppling. Då såg han lite konstig ut och svarade att de brukar ha som policy att återkoppla snabbt på mail som de får. Jaså, det säger du? Utöver detta, så måste jag ta med mig Kaprifolen om jag vill reklamera. Det räcker alltså inte att enbart klaga och få en skälig ersättning eftersom den var felmärkt, och att jag sen behåller växterna. Nix, jag ska åka 2x20 mil för att gräva upp Kaprifolen för att sen frakta hem den och sen vidare till Plantagen. Jag tror inte att Plantagen känner till uttrycket "good will". Ni inser att det inte är lönt att hålla på med så mycket omak för 318kronor. Det var absolut sista gången som jag handlar på Plantagen! Fick även höra att Plantagen håller på att köpa upp Hortus, så jag kommer inte handla av dem heller. Tacka vet jag "min" handelsträdgård i Älvkarleby.
Det är inte bra att de inte svarar på e-mail. Det är så frustrerande!!!!
Fast jag kan faktiskt förstå att de kräver att du tar med dig kaprifolen till affären när du reklamerar. Annars hade det ju varit hur enkelt som helst att få en helt ny planta gratis. Bara klaga, ta med kvittot och så fick man en helt ny växt.
Men jag tycker att du ska få någon slags kompensation för att de har gjort fel. Även om det bara är symboliskt.
CITAT (Rossi @ 17-11-2006, 16:03) Det är inte bra att de inte svarar på e-mail. Det är så frustrerande!!!!
Fast jag kan faktiskt förstå att de kräver att du tar med dig kaprifolen till affären när du reklamerar. Annars hade det ju varit hur enkelt som helst att få en helt ny planta gratis. Bara klaga, ta med kvittot och så fick man en helt ny växt.
Men jag tycker att du ska få någon slags kompensation för att de har gjort fel. Även om det bara är symboliskt. Ja, jag kan hålla med om att om man begär hela köpesumman tillbaka, så ska varan återlämnas. Men eftersom det blir sånt bök runtomkring med att gräva upp plantorna, så avstår jag från det. Men en symbolisk, ekonomisk kompensation för felmärkningen hade de kunnat bjuda på. Men det är inte tillräckligt, plantan ska vara med som bevis för att det är fel färg.
kristerh
17-11-2006, 16:47
tycker det är dåligt av dem, eftersom de känner till att det var felmärkt borde de inte kräva uppgrävning  nej jag säger som jag sagt tidigare: plantagen är inte seriösa
Åsa, mälardalen zon 2
17-11-2006, 18:07
Alla plantagenbutiker är olika när det gäller service och liknande tycker jag det beror kanske på vilken butikschef de har så har man möjlighet (ifall det finns fler plantagen i närområdet) kan man ju testa en annan plantagen.
Eva i Skåne
17-11-2006, 19:27
Om du ska gräva upp och lämna tillbaka så ska dom ersätta dig för körningen på 40mil, tycker jag!
ingrid fuxwall
17-11-2006, 21:08
Tyvärr är det nog så att köper man växter på vissa ställen så är det kanske inte bara färgen som inte stämmer. Använder man sig av hundspråk heter det . "inte ens samma ras!"
ingrid
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-11-2006, 18:07) Alla plantagenbutiker är olika när det gäller service och liknande tycker jag det beror kanske på vilken butikschef de har så har man möjlighet (ifall det finns fler plantagen i närområdet) kan man ju testa en annan plantagen. Den här butiken är en riktigt stor butik (ligger i Gustavsberg utanför Sthlm) och har varit igång ett tag. Däremot så har butiken ingen konkurrens, i alla fall inte den sidan av stan. Nej, det räcker med denna erfarenhet av Plantagen - jag vill inte vara med om fler "erfarenheter". Vad blir det nästa gång? Jag köper en Amaryllislök och får upp en Pingstlilja.....
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-11-2006, 21:08) Tyvärr är det nog så att köper man växter på vissa ställen så är det kanske inte bara färgen som inte stämmer. Använder man sig av hundspråk heter det . "inte ens samma ras!"
ingrid Ja, jag förstår hur du menar. I början av min "orkidékarriär" så köpte jag orkidéer i vanliga blomsteraffärer. Numera är det bara Orkidéhuset som gäller.
CITAT (kristerh @ 17-11-2006, 16:47) tycker det är dåligt av dem, eftersom de känner till att det var felmärkt borde de inte kräva uppgrävning  nej jag säger som jag sagt tidigare: plantagen är inte seriösa ...Och tydligen så var det ett stor sändning som var felmärkta eftersom det handlade om flera växter. De hade ju kunnat gå ut med någon slags info om det på hemsidan kan man tycka.
e_sedell
18-11-2006, 18:59
Mina erfarenheter av växter från plantagen är inte heller de alra bästa. De är ofta billiga, men inte alltid, och dessutom finns det få varor med kvalité om man ska se till urvalet av växter. Deras jord fick dock bra betyg.
malin72
19-11-2006, 18:16
Eva i Västerås
20-11-2006, 12:31
Den hårda vägen har jag lärt mig att bara handla "slit-och-släng" på plantagen, t.ex utplanteringsväxter och sånt. Det är dom bra på, fast blomstergården är lika prisvärda. Flerårigt, buskar, träd och perenner handlar jag helst på något mindre, mer personligt ställe. Kostnaden per år blir ju inte så stor på sånt.
kristerh
20-11-2006, 14:40
CITAT (malin72 @ 19-11-2006, 18:16) VAA! min plantskola, har de bytt ägare  jag var där för 3 veckor sedan och då hette de fortfarande hortus, snyft
malin72
20-11-2006, 14:52
CITAT (kristerh @ 20-11-2006, 14:40) CITAT (malin72 @ 19-11-2006, 18:16) mm jag var ju inte heller nöjd med mitt första och ännu ända besök till plantagen och jag blev väldigt förvånad när jag åkte förbi Hortus i farsta igår och såg att det stog PLANTAGEN på huset  :( :( ska bli spännande och se vad som händer nu för när jag var på hortus senast så hittade jag såååå mycket fint men men  VAA! min plantskola, har de bytt ägare  jag var där för 3 veckor sedan och då hette de fortfarande hortus, snyft jo jag vet  det v ar ca 3 veckor sen jag var där och tittade på allt fint till jul  men nu står det plantagen tur att inte jag körde då hade jag väl krockat
klart att de skall ta tillbaka saker som är felmärkta. Om de får kvitto/planta i retur. och inte är det jobbigt att sätta spaden i baken och gräva upp ett par tmåplantor.
email är inte alltid att lita på och ersätter inte alls personlig kontakt med telefon/besök. Särskilt ofta krånglar gratismail som hotmail- fastnar ofta i spam-filter.
Jag har inte märkt några problem specifika för Plantagen- alla plantskolor har en del växter av sådär-kvalitet. Snarare fler problemväxter på de mindre planskolorna, vilket kan bero på omsättningen av plantor ?
kerstin z5-6
20-11-2006, 16:35
Det tristaste med Plantagen-Blomsterlanden är att snart har deras massproducerade dussinväxter totalt knäckt alla små plantskolors ekonomiska möjligheter att fortleva ... Tre Familjeägda företag härikring -tog emot trg sällskapen senast i fjol -för julkorgsplanteringar -många med egendrivna hyacinter osv .. I år kan vi inte hitta EN enda plantskola som tar emot Snart har vi ett standardurval på ett par hundra trädgårdsväxter-thats all ... Vill vi ha det så ?
jag gillar lokalproducerat. då vet jag ju att det fungerar i mitt klimat.
helst byter jag växter med folk.
Men kanske måste det lokala hitta nya sätt att konkurrera än att ta in samma plantor med samma standradetiketter som plantagen- fast till högre pris och lägre omsättning. Jag har bla. beställt magnolior från plantagen med gott resultat. Och plantagen (askim) här i Gbg är diuktiga på perenner ( där kan varje P. bestämma sortimentet själv ) men mindre duktiga på rosor, träd och buskar ( standradsortiment)
Visst finns det duktiga lokala plantskolor.
kristerh
20-11-2006, 20:19
CITAT (malin72 @ 20-11-2006, 14:52) CITAT (kristerh @ 20-11-2006, 14:40) CITAT (malin72 @ 19-11-2006, 18:16) VAA! min plantskola, har de bytt ägare  jag var där för 3 veckor sedan och då hette de fortfarande hortus, snyft jo jag vet  det v ar ca 3 veckor sen jag var där och tittade på allt fint till jul  men nu står det plantagen tur att inte jag körde då hade jag väl krockat  får åka dit i helgen o kolla hur det ser ut
CITAT (MB1965 @ 20-11-2006, 16:31) klart att de skall ta tillbaka saker som är felmärkta. Om de får kvitto/planta i retur. och inte är det jobbigt att sätta spaden i baken och gräva upp ett par tmåplantor.
email är inte alltid att lita på och ersätter inte alls personlig kontakt med telefon/besök. Särskilt ofta krånglar gratismail som hotmail- fastnar ofta i spam-filter. Nejdå, det är inte på något sätt svårt att gräva upp buskarna och returnera dem. Det är det att jag inte har lust att bekosta bensin för 2x20 mil ur egen ficka när jag inte själv kan rå över felet. Därför idds jag inte returnera varorna, men tycker att mot uppvisande av kvitto så borde de kunna ge en "good will"-ersättning - eftersom felmärkningen är känd för dem. Tittar man på deras hemsida och klickar på "kontakt" så kommer man till en sida med ett formulär avsett för ändamålet. Dålig policy av ett sånt stort företag att inte ens besvara de frågor som kommer in via formuläret. Dessutom har jag svårt att tro att ett sånt stort företag som Plantagen använder sig av hotmail. Själv använder jag inte hotmail alls.
Lemonne
20-11-2006, 23:52
CITAT (MB1965 @ 20-11-2006, 16:31) klart att de skall ta tillbaka saker som är felmärkta. Om de får kvitto/planta i retur. och inte är det jobbigt att sätta spaden i baken och gräva upp ett par tmåplantor.
email är inte alltid att lita på och ersätter inte alls personlig kontakt med telefon/besök. Särskilt ofta krånglar gratismail som hotmail- fastnar ofta i spam-filter.
Jag har inte märkt några problem specifika för Plantagen- alla plantskolor har en del växter av sådär-kvalitet. Snarare fler problemväxter på de mindre planskolorna, vilket kan bero på omsättningen av plantor ? Det behöver inte vara småplantor, för min del tog det ett år innan min klätterros började blomma, först då såg jag att det var fel ros. Det här var visserligen Blomsterlandet, men jag håller med Kerstin - man bör gynna småföretagarna istället. Hos min lokala plantskola är de trevliga, de kan svara på frågor, det kostar inte mer än på Plantagen eller Blomsterlandet, de kan ta fram ovanligare sorter, bredare sortiment (först då kanske man får lägga lite extra på priset). Dessutom är inte växterna hårt framdrivna som de tenderar bli på de stora blomster-jättarna!
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-11-2006, 16:35) Snart har vi ett standardurval på ett par hundra trädgårdsväxter-thats all ... Vill vi ha det så ?  nä...det vill vi inte...och inte alla avbrutna växter plantagen/blomsterlandet har alla fina rosor jag ville ha till min uteplats var bedrövliga...billiga ja...men inte värt 39 kr.
CITAT (Scrollan @ 17-11-2006, 22:15) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-11-2006, 18:07) Alla plantagenbutiker är olika när det gäller service och liknande tycker jag det beror kanske på vilken butikschef de har så har man möjlighet (ifall det finns fler plantagen i närområdet) kan man ju testa en annan plantagen. Den här butiken är en riktigt stor butik (ligger i Gustavsberg utanför Sthlm) och har varit igång ett tag. Däremot så har butiken ingen konkurrens, i alla fall inte den sidan av stan. Nej, det räcker med denna erfarenhet av Plantagen - jag vill inte vara med om fler "erfarenheter". Vad blir det nästa gång? Jag köper en Amaryllislök och får upp en Pingstlilja.....  Den i Gurraberg tycker jag är petig. Jag talar om en gräsklippare för nästan 1.600SEK. Kunde visa utdrag från banken på ett inköp på 2.800 (köpte roddisar åxå) och då gick det med gnöl att få maskinen reparerad. Det var väl för övrigt garantifel på Flymo så det kostade inte Plantagen något. De kunde varit roligare. Roddisarna på rallis med 50% var däremot fina  Blir det sådan rallis nästa år skall jag köpa flera.
thomaswahlqvist
21-11-2006, 21:33
Felmärkta växter har jag fått på många seriösa ställen, men det finns många andra skäl till att inte handla på den typen av firmor som du beskriver. Oftast är det undermålig kvalite och därför billigt, rosor skall man verkligen akta sig för, testa att köpa dyra välvuxna av någon seriös handlare, om ni nu gillar rosor.........
CITAT (thomaswahlqvist @ 21-11-2006, 21:33) Felmärkta växter har jag fått på många seriösa ställen, men det finns många andra skäl till att inte handla på den typen av firmor som du beskriver. Oftast är det undermålig kvalite och därför billigt, rosor skall man verkligen akta sig för, testa att köpa dyra välvuxna av någon seriös handlare, om ni nu gillar rosor......... ska sikta in mej på det till våren finare plantor...sen att dom kostar mera...det lönar sig i längden
Ja, det där kan jag hålla med om. Jag köpte tre rosor i våras på Plantagen i Gustavsberg. Lite senare var jag förbi handelsträdgården i Älvkarleby och handlade rosor. Visst kostade de lite mer, men vilken skillnad i kvalité.
CITAT (*rolf* @ 21-11-2006, 18:13) Den i Gurraberg tycker jag är petig. Jag talar om en gräsklippare för nästan 1.600SEK. Kunde visa utdrag från banken på ett inköp på 2.800 (köpte roddisar åxå) och då gick det med gnöl att få maskinen reparerad. Det var väl för övrigt garantifel på Flymo så det kostade inte Plantagen något. Så girigt av dem.
Tja, är det billigt är det sällan bra. Det ska man heller inte förvänta sig. Enda sättet att få slut på billighetskedjornas fasoner är att rösta med fötterna och vända sig till en seriös plantförsäljare, som förstås oftast är dyrare men för det mesta (dock inte alltid) mer pålitlig. Har roat mig med att här i Finland titta på folk som kastar sig över tujor på specialhösterbjudanden (som jag redan kan se att är mer döda än levande) på Plantagen och köpa mängder och massor. Det fina tricket här är att Plantagen - lika lite som seriösa plantförsäljare - inte ger någon plantgaranti för höstplanterade växter och när våren kommer och tujorna konstaterats vara fullständigt avlidna har ju ingen kvar något kvitto i vilket fall som helst. Fullständigt tryggt och lagligt bedrägeri! Kollade in Lidl också i våras och roade mig av ren nyfikenhet med att för några euro köpa perenner (d.v.s. rötter i påsar med sågspån). Eftersom jag hade mina aningar om utgången planterade jag dem i krukor för att säkert kunna få fram vad påsarna innehöll - och de innehöll allt möjligt utom det som fanns på bild på påsens förpackning! Köpte nämligen några perenner för torra och soliga förhållanden (kommer inte ens ihåg vilka) men det enda som kom upp var jättedagkåpa och brokbladig funkia... Det är nu bara så att snålheten bedrar visheten och världen tigger om att bli bedragen. Är du inte nöjd? Rösta med fötterna och ge hederliga plantförsäljare en chans! Micke
CITAT (Scrollan @ 17-11-2006, 22:15) Den här butiken är en riktigt stor butik (ligger i Gustavsberg utanför Sthlm) och har varit igång ett tag. Däremot så har butiken ingen konkurrens, i alla fall inte den sidan av stan. Vad nu, finns det inte en Hortus utanför Gustavsberg eller har den också köpts upp av Plantagen?? Hu, hemska tanke!
Åsa, mälardalen zon 2
09-12-2006, 16:58
Hela Hortuskedjan med alla butikerna har köpts av Plantagen nu på hösten.
Snöflinga
09-12-2006, 19:12
Men hallå ... här kommer kärringen mot strömmen som uppriktigt tycker Plantagen är en superbra butik  Faktiskt så har de ett stort urval av växter, inte bara de vanligaste ... och speciellt billiga är de inte heller . Klart köper man 6-pack för 10:- så skall man kanske inte ha så höga förväntningar på kvaliten
CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 19:12) Klart köper man 6-pack för 10:- så skall man kanske inte ha så höga förväntningar på kvaliten  Tjaaa.....man får vad man betalar för. Nu kostade mina buskar lite mer än 10kr, och de var på ordinare pris också.
Snöflinga
09-12-2006, 22:19
Fast jag tycker inte man skall döma ut en hel butikskedja efter enstaka missar ... EN gång åkte jag tillbaka med en riddarsporre med fel färg (bara blomma) + kvitto och fick ny växt och inte tal om att lämna tillbaka växten Däremot handlade en vän blommor från en mindre handelsträdgård och fick mördarsniglar med på köpet
Jag har impulshandlat rosor, klematis på Plantagen men annars köper jag inte så mycket uteväxter där, har Växtmästaren i mitt villaområde, men vanliga div. krukväxter går väl utmärkt. Och krukor, jordsäckar, verktyg, lökar, näring och mycket annat kan dom ha bra priser på, då drar jag mig inte för att åka dit, man får väl vara lite kritisk vad man handlar för växter, allt kan inte vara dåligt.
CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 22:19) Fast jag tycker inte man skall döma ut en hel butikskedja efter enstaka missar ... EN gång åkte jag tillbaka med en riddarsporre med fel färg (bara blomma) + kvitto och fick ny växt och inte tal om att lämna tillbaka växten :)
Däremot handlade en vän blommor från en mindre handelsträdgård och fick mördarsniglar med på köpet :( Nejdå, jag dömer inte ut en hel butikskedja för enstaka missar. Det är inte själva missen jag emotsäger mig - utan hur de hanterade problemet. Det dög inte att de visste om att de hade fått ett större parti fellevererat, det dög inte att jag kunde komma med ett fakturautdrag på kortet jag hade handlat växterna med utan de ville även att jag skulle åka 20 mil - gräva upp växten - åka 20 mil till för att returnera den för att få tillbaka pengarna. En SÅ stor butikskedja (som håller på att bli ännu större) med så liten goodwill, det är dåligt. Men den här tråden är finfin "reklam" för Plantagen, ser att hela 937 personer har läst den hittills.
Snöflinga
09-12-2006, 23:25
CITAT (Scrollan @ 09-12-2006, 22:48) CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 22:19) Fast jag tycker inte man skall döma ut en hel butikskedja efter enstaka missar ... EN gång åkte jag tillbaka med en riddarsporre med fel färg (bara blomma) + kvitto och fick ny växt och inte tal om att lämna tillbaka växten Däremot handlade en vän blommor från en mindre handelsträdgård och fick mördarsniglar med på köpet  Nejdå, jag dömer inte ut en hel butikskedja för enstaka missar. Det är inte själva missen jag emotsäger mig - utan hur de hanterade problemet. Det dög inte att de visste om att de hade fått ett större parti fellevererat, det dög inte att jag kunde komma med ett fakturautdrag på kortet jag hade handlat växterna med utan de ville även att jag skulle åka 20 mil - gräva upp växten - åka 20 mil till för att returnera den för att få tillbaka pengarna. En SÅ stor butikskedja (som håller på att bli ännu större) med så liten goodwill, det är dåligt. Men den här tråden är finfin "reklam" för Plantagen, ser att hela 937 personer har läst den hittills.  Absolut, det är urusel sevice  sådant skall inte få hända ... har du kontaktat huvudkontoret ... skulle bli vansinnig om något liknande hände mej ... förstår din ilska och tycker inte alls att Plantagen har fått någon finfin reklam här... utan tvärtom. Tyvärr är det väl så att småskuren personal kan förstöra mycket hos ett annars bra företag
CITAT (Snöflinga @ 09-12-2006, 23:25) tycker inte alls att Plantagen har fått någon finfin reklam här... utan tvärtom. Nej, jag idds inte traggla detta mer med dem. Det räcker att de har visat vad de går för. (pratade med butikschefen f.ö) Jag säger, som det sagts tidigare i tråden, jag röstar med fötterna. Har ju hittat "min" handelsträdgård i Älvkarleby - superfina växter, kunnig personal och bra service. Det kan inte bli bättre. Apropå din kommentar om "reklam" - ja, just det. Det finns något som heter "en nöjd kund - tio nöjda kunder. En missnöjd kund, hundra missnöjda kunder". Plantagen sköter sin reklamkampanj alldeles utmärkt själva.
netaave
09-12-2006, 23:53
Jag handlar bara krukor och krafs på Plantagen, tittade på penseer i våras men det var det ynkligaste jag sett på länge. Vi har en superbra handelsträdgård här i byn, tyvärr bara öppen april till augusti, men där handlar jag det mesta till altanen, annars gör jag som Scrollan åker till Älvkarleby eller möjligen Örbyhus om jag ska ha pellisar eller fuchsior.
kerstin z5-6
10-12-2006, 01:56
Enstaka missar ? Döpa om två rossläkten ? sälja ormskägg som gräs ? sälja döda växter ? ogräs i alla krukor ? , nja ...
thomaswahlqvist
11-12-2006, 00:45
Kort och gott. Man får vad man betalar för. Skit lite pengar ger skitväxter. Snåla inte , köp av en riktig handlare.
De dyraste inköpen är de som hamnar i komposten.
Inlägget om mördarsniglarna: De får du på vilket salladsblad som helst.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-12-2006, 16:58) Hela Hortuskedjan med alla butikerna har köpts av Plantagen nu på hösten.  Jisses... Var ska man nu köpa växter? Man får väl leta efter mindre plantförsäljare för Plantagen kommer jag nog att försöka undvika så mycket det bara går. En annan intressant fråga, vad händer med växtgarantin på det man köpt hos Hortus nu när dom inte finns längre? Är man blåst?
e_sedell
17-12-2006, 16:28
CITAT (Digger @ 16-12-2006, 13:18) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-12-2006, 16:58) Hela Hortuskedjan med alla butikerna har köpts av Plantagen nu på hösten.  Jisses... Var ska man nu köpa växter? Man får väl leta efter mindre plantförsäljare för Plantagen kommer jag nog att försöka undvika så mycket det bara går. En annan intressant fråga, vad händer med växtgarantin på det man köpt hos Hortus nu när dom inte finns längre? Är man blåst? Det innebär ju inte att alla Horthusbutiker försvinner utan bara att de fått en annan ägare. En ägare kan ha flera vaumärken i olika prisklasser och sköta det väl, och det är väll så man får hoppas att det fortsätter. Kolla på New Wave Group, de har många varumärken i samma bolag. www.nwg.se
kristerh
19-12-2006, 11:45
CITAT (e_sedell @ 17-12-2006, 16:28) Det innebär ju inte att alla Horthusbutiker försvinner utan bara att de fått en annan ägare. En ägare kan ha flera vaumärken i olika prisklasser och sköta det väl, och det är väll så man får hoppas att det fortsätter.
Kolla på New Wave Group, de har många varumärken i samma bolag. www.nwg.se Fast det är nog lite skillnad på företagen, Plantagen drivs som en kedja med egna  produkter, New Wawe Group har ju som affärsidé att sälja olika märkesprodukter, Hortusbutikerna lever dessutom inte vidare de är redan "ommärkta" till Plantagen och kommer att ha deras utbud så långt det går, Hortusbutikerna är mycket mindre än Plantagens tidigare butiker så de kommer att ha ett begränsat plantagensortiment (enl deras flygblad)
Eva i Stuvsta
19-12-2006, 12:46
Var inne på Plantagen i Farsta i förra veckan, hade ingen aning om att Hortus sålts innan jag kom dit. Åkte därifrån tomhänt, och kommer nog inte att bry mig om att åka dit igen, det var en sån besvikelse. Deras "växthusdel" med krukväxter som ju var rätt fin tidigare kändes helt förstörd, och det fanns inget originellt eller spännande i hela butiken. Helt enkelt jättetrist!
CITAT (Eva i Stuvsta @ 19-12-2006, 12:46) Var inne på Plantagen i Farsta i förra veckan, hade ingen aning om att Hortus sålts innan jag kom dit. Åkte därifrån tomhänt, och kommer nog inte att bry mig om att åka dit igen, det var en sån besvikelse. Deras "växthusdel" med krukväxter som ju var rätt fin tidigare kändes helt förstörd, och det fanns inget originellt eller spännande i hela butiken. Helt enkelt jättetrist! Så trist när det genuina försvinner till förmån för storproducerande.
e_sedell
19-12-2006, 15:07
CITAT (kristerh @ 19-12-2006, 11:45) CITAT (e_sedell @ 17-12-2006, 16:28) Det innebär ju inte att alla Horthusbutiker försvinner utan bara att de fått en annan ägare. En ägare kan ha flera vaumärken i olika prisklasser och sköta det väl, och det är väll så man får hoppas att det fortsätter.
Kolla på New Wave Group, de har många varumärken i samma bolag. www.nwg.se Fast det är nog lite skillnad på företagen, Plantagen drivs som en kedja med egna  produkter, New Wawe Group har ju som affärsidé att sälja olika märkesprodukter, Hortusbutikerna lever dessutom inte vidare de är redan "ommärkta" till Plantagen och kommer att ha deras utbud så långt det går, Hortusbutikerna är mycket mindre än Plantagens tidigare butiker så de kommer att ha ett begränsat plantagensortiment (enl deras flygblad) Visst gör de det, men det går att dra paraleller ändå, tycker jag. Kunderna åker ju till Hortus för att de tycker de är bra, de lägger värderingar i kedjans namn. Detta stärker ju ofta kedjorna själva genom att sätta kedjans namn på sakerna och göra producenten anonym. De kan va samma pantskolor som odlar åt din favoritbutik som till Plantagen. Vaför är OnOff bättre än Elgiganten..? Kanske ändå inte går att sätta likhetstecken mellan NWGs strategier och Plantagen. De är väll mer som ett holdingbolag jag tänkte mig. Lite flykt från orginalämnet kanske. Så pass. De kanske trotts allt låg så pass nära vad gäller kundgrupp trotts allt. En annan kedja som inte alltid har topp-kvalité är Blomsterlandet. Min upfattning är att de blivit lite bättre vartefter. Vet inte om ni delar den uppfattningen. Vore ju kul om Plantagen försökte få förvättra kvalitén också. De verkar ju i samma segment.
CITAT (e_sedell @ 19-12-2006, 15:07) En annan kedja som inte alltid har topp-kvalité är Blomsterlandet. Min upfattning är att de blivit lite bättre vartefter. Vet inte om ni delar den uppfattningen. Vore ju kul om Plantagen försökte få förvättra kvalitén också. De verkar ju i samma segment. Håller med om att Blomsterlandet har blivit bättre. I mitt tycke kunde de nämligen inte bli sämre!! Visst det varierar mellan bukikerna, men den i Linköping har jag varit inne i totalt tre gånger och blivit ärligt helförbannad när jag sett "kvalitén" på växterna. Och dessa har de velat sälja till full-pris. Senare har jag varit inne i två andra Blomsterlandetbutiker. Och där faktiskt handlat och varit nöjd. Generellt sett däremot handlar jag alltid av privata handelsträdgårdar. De har oftast dragit upp plantorna själva och vet vad de pratar om. Eller ex.vis Hortogreen på nätet.
fruberglund
20-12-2006, 10:34
CITAT (Ewa L @ 20-12-2006, 07:52) CITAT (e_sedell @ 19-12-2006, 15:07) En annan kedja som inte alltid har topp-kvalité är Blomsterlandet. Min upfattning är att de blivit lite bättre vartefter. Vet inte om ni delar den uppfattningen. Vore ju kul om Plantagen försökte få förvättra kvalitén också. De verkar ju i samma segment. Håller med om att Blomsterlandet har blivit bättre. I mitt tycke kunde de nämligen inte bli sämre!! Och här i Jönköping tycker jag de har toppenkvalité (har jag nog skrivit många gånger redan) och handlar ofta där. Har köpt många klematis som de säljer väldigt billigt (34.50 på halva priset ibland) och som har varit superfina! De har massor med klematis här i Jönköping, det är tydligen nåt de satsar på. Förra veckan köpte vi en superfin kungsgran där för bara 199:-. Så tät och fin! Så det skiljer nog väldigt mycket! Ska jag köpa träd och buskar som ska stå många år och är lite känsligare väljer jag nog dock lokala plantskolan eller Rångedala som jag ska åka till i vår och köpa träd
Mia, zon 3
21-12-2006, 10:24
Jag är nog ganska nöjd med Blomsterlandet här i Linköping, men jag ser det som att det finns en ganska klar topplista (om man bara tittar på de ställena som finns precis i närheten av stan): 1. Blomstertorget - nästan alltid jättefräscha växter, kunnig personal och bra garantier. 2. Trädgårdsföreningen - (numera) nästan lika bra som 1:an. 3. Blomsterlandet - jag brukar åtminstone hitta bra orkidéer där, och reorna kan vara ganska kul. 4. Plantagen - åker bara dit för att fynda något "barmhärtighetsprojekt" ibland. Förutom vissa lockvaror tycker jag inte att de ens är ett dugg billiga... Sedan finns det ju bättre ställen utanför stan - Botanicus utanför Skänninge, Varamon i Motala etc. (När jag blir "stor", och startar min drömda plantskola, så ska jag se till att den blir BÄST!  ) (Tillägg - angående mördarsniglar: Ingen plantskola som ligger i snigeldrabbade områden kan garantera snigelfria växter. Man får vara försiktig själv, helt enkelt. Tyvärr! )
CITAT (Mia @ zon 3,21-12-2006, 10:24) (När jag blir "stor", och startar min drömda plantskola, så ska jag se till att den blir BÄST!  ) Eftersom vi strängt taget är grannar lovar jag att du har åtminstone en kund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|