Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantagen-kritik!, - kommer aldrig mer handla av dem
          Digger
          Inlägg 16-12-2006, 13:18
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-12-2006, 16:58)
          Hela Hortuskedjan med alla butikerna har köpts av Plantagen nu på hösten.

sad.gif Jisses... Var ska man nu köpa växter? Man får väl leta efter mindre plantförsäljare för Plantagen kommer jag nog att försöka undvika så mycket det bara går. En annan intressant fråga, vad händer med växtgarantin på det man köpt hos Hortus nu när dom inte finns längre? Är man blåst?

Citera
          e_sedell
          Inlägg 17-12-2006, 16:28
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

CITAT (Digger @ 16-12-2006, 13:18)
          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-12-2006, 16:58)
          Hela Hortuskedjan med alla butikerna har köpts av Plantagen nu på hösten.

sad.gif Jisses... Var ska man nu köpa växter? Man får väl leta efter mindre plantförsäljare för Plantagen kommer jag nog att försöka undvika så mycket det bara går. En annan intressant fråga, vad händer med växtgarantin på det man köpt hos Hortus nu när dom inte finns längre? Är man blåst?

Det innebär ju inte att alla Horthusbutiker försvinner utan bara att de fått en annan ägare. En ägare kan ha flera vaumärken i olika prisklasser och sköta det väl, och det är väll så man får hoppas att det fortsätter.

Kolla på New Wave Group, de har många varumärken i samma bolag. www.nwg.se

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          kristerh
          Inlägg 19-12-2006, 11:45
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (e_sedell @ 17-12-2006, 16:28)
          Det innebär ju inte att alla Horthusbutiker försvinner utan bara att de fått en annan ägare. En ägare kan ha flera vaumärken i olika prisklasser och sköta det väl, och det är väll så man får hoppas att det fortsätter.

Fast det är nog lite skillnad på företagen, Plantagen drivs som en kedja med egna wink.gif produkter, New Wawe Group har ju som affärsidé att sälja olika märkesprodukter, Hortusbutikerna lever dessutom inte vidare de är redan "ommärkta" till Plantagen och kommer att ha deras utbud så långt det går, Hortusbutikerna är mycket mindre än Plantagens tidigare butiker så de kommer att ha ett begränsat plantagensortiment (enl deras flygblad)

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Eva i Stuvsta
          Inlägg 19-12-2006, 12:46
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 3 047

Var inne på Plantagen i Farsta i förra veckan, hade ingen aning om att Hortus sålts innan jag kom dit. Åkte därifrån tomhänt, och kommer nog inte att bry mig om att åka dit igen, det var en sån besvikelse.
          Deras "växthusdel" med krukväxter som ju var rätt fin tidigare kändes helt förstörd, och det fanns inget originellt eller spännande i hela butiken.
          Helt enkelt jättetrist!

--------------------
          Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero)
          Let no one think that real gardening is a bucolic and meditative occupation. It is an insatiable passion, like everything else to which a man gives his heart. (Karel Capek)
          An addiction to gardening is not all bad when
          you consider all the other choices in life. (Cora Lea Bell)

Citera
          Kathy
          Inlägg 19-12-2006, 14:40
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Eva i Stuvsta @ 19-12-2006, 12:46)
          Var inne på Plantagen i Farsta i förra veckan, hade ingen aning om att Hortus sålts innan jag kom dit. Åkte därifrån tomhänt, och kommer nog inte att bry mig om att åka dit igen, det var en sån besvikelse.
          Deras "växthusdel" med krukväxter som ju var rätt fin tidigare kändes helt förstörd, och det fanns inget originellt eller spännande i hela butiken.
          Helt enkelt jättetrist!

Så trist när det genuina försvinner till förmån för storproducerande.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 19-12-2006, 15:07
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

CITAT (kristerh @ 19-12-2006, 11:45)
          CITAT (e_sedell @ 17-12-2006, 16:28)

Fast det är nog lite skillnad på företagen, Plantagen drivs som en kedja med egna wink.gif produkter, New Wawe Group har ju som affärsidé att sälja olika märkesprodukter, Hortusbutikerna lever dessutom inte vidare de är redan "ommärkta" till Plantagen och kommer att ha deras utbud så långt det går, Hortusbutikerna är mycket mindre än Plantagens tidigare butiker så de kommer att ha ett begränsat plantagensortiment (enl deras flygblad)

Visst gör de det, men det går att dra paraleller ändå, tycker jag. Kunderna åker ju till Hortus för att de tycker de är bra, de lägger värderingar i kedjans namn. Detta stärker ju ofta kedjorna själva genom att sätta kedjans namn på sakerna och göra producenten anonym. De kan va samma pantskolor som odlar åt din favoritbutik som till Plantagen. Vaför är OnOff bättre än Elgiganten..? Kanske ändå inte går att sätta likhetstecken mellan NWGs strategier och Plantagen. De är väll mer som ett holdingbolag jag tänkte mig. Lite flykt från orginalämnet kanske.

Så pass. De kanske trotts allt låg så pass nära vad gäller kundgrupp trotts allt.

En annan kedja som inte alltid har topp-kvalité är Blomsterlandet. Min upfattning är att de blivit lite bättre vartefter. Vet inte om ni delar den uppfattningen. Vore ju kul om Plantagen försökte få förvättra kvalitén också. De verkar ju i samma segment.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Ewa L
          Inlägg 20-12-2006, 07:52
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (e_sedell @ 19-12-2006, 15:07)
          En annan kedja som inte alltid har topp-kvalité är Blomsterlandet. Min upfattning är att de blivit lite bättre vartefter. Vet inte om ni delar den uppfattningen. Vore ju kul om Plantagen försökte få förvättra kvalitén också. De verkar ju i samma segment.

Håller med om att Blomsterlandet har blivit bättre. I mitt tycke kunde de nämligen inte bli sämre!!

Visst det varierar mellan bukikerna, men den i Linköping har jag varit inne i totalt tre gånger och blivit ärligt helförbannad när jag sett "kvalitén" på växterna. Och dessa har de velat sälja till full-pris.

Senare har jag varit inne i två andra Blomsterlandetbutiker. Och där faktiskt handlat och varit nöjd.

Generellt sett däremot handlar jag alltid av privata handelsträdgårdar. De har oftast dragit upp plantorna själva och vet vad de pratar om. Eller ex.vis Hortogreen på nätet.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          fruberglund
          Inlägg 20-12-2006, 10:34
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Ewa L @ 20-12-2006, 07:52)
          CITAT (e_sedell @ 19-12-2006, 15:07)

Håller med om att Blomsterlandet har blivit bättre. I mitt tycke kunde de nämligen inte bli sämre!!

Och här i Jönköping tycker jag de har toppenkvalité (har jag nog skrivit många gånger redan) och handlar ofta där. Har köpt många klematis som de säljer väldigt billigt (34.50 på halva priset ibland) och som har varit superfina! De har massor med klematis här i Jönköping, det är tydligen nåt de satsar på.

Förra veckan köpte vi en superfin kungsgran där för bara 199:-. Så tät och fin!

Så det skiljer nog väldigt mycket!

Ska jag köpa träd och buskar som ska stå många år och är lite känsligare väljer jag nog dock lokala plantskolan eller Rångedala som jag ska åka till i vår och köpa träd biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 21-12-2006, 10:24
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jag är nog ganska nöjd med Blomsterlandet här i Linköping, men jag ser det som att det finns en ganska klar topplista (om man bara tittar på de ställena som finns precis i närheten av stan):
          1. Blomstertorget - nästan alltid jättefräscha växter, kunnig personal och bra garantier.
          2. Trädgårdsföreningen - (numera) nästan lika bra som 1:an.
          3. Blomsterlandet - jag brukar åtminstone hitta bra orkidéer där, och reorna kan vara ganska kul.
          4. Plantagen - åker bara dit för att fynda något "barmhärtighetsprojekt" ibland. Förutom vissa lockvaror tycker jag inte att de ens är ett dugg billiga...

Sedan finns det ju bättre ställen utanför stan - Botanicus utanför Skänninge, Varamon i Motala etc.

(När jag blir "stor", och startar min drömda plantskola, så ska jag se till att den blir BÄST! smile.gif wub.gif )

(Tillägg - angående mördarsniglar: Ingen plantskola som ligger i snigeldrabbade områden kan garantera snigelfria växter. Man får vara försiktig själv, helt enkelt. Tyvärr! )

Citera
          Ewa L
          Inlägg 21-12-2006, 10:56
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Mia @ zon 3,21-12-2006, 10:24)
          (När jag blir "stor", och startar min drömda plantskola, så ska jag se till att den blir BÄST! smile.gif wub.gif )

Eftersom vi strängt taget är grannar lovar jag att du har åtminstone en kund. sleep.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 20:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon