Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svensk skog är en myt!
          Mia, zon 3
          Inlägg 12-12-2006, 08:39
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (grönskägg @ 11-12-2006, 11:45)
          ... och även i östergötland står det stora gamla ekar i fälten...

Ja, och dem är vi stolta över...! wub.gif Här finns dessutom ganska stora områden med skyddad "ekskog". Anledningen till citattecknen är att dessa innehåller mycket mer än bara ekar - hassel, en, asp, alm, enstaka granar, tallar etc. Alltså ingen monokultur, trots att det är en stor övervikt av ekar.

Apropå Gudrun så upplevde jag att häromkring var det på flera ställen gran- eller tallskog där rubbet föll, men enstaka lövträd mitt inne i dessa barrområden stod kvar ändå. Beror det på ett annat växtsätt på rötterna, mindre vindfång i avlövad krona, eller vad?

Något annat man ofta ser här är att det planterats(? eller kanske släppts upp?) lövträd i ytterkant runt granplanteringar. Kan tänka mig att det har med vindskydd att göra? För Gudrun eller inte, på östgötaslätten blåser det nästan jämt - här är mycket plattare än i Skåne!

Citera
          myskmadra
          Inlägg 12-12-2006, 09:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

CITAT (Big Gardener @ 11-12-2006, 21:22)
          CITAT (myskmadra @ 11-12-2006, 11:56)
          Jag tänker på stormen Gudrun. Jag minns att jag i samband med den hörde nåt om att skogarna blir känsligare när det är monokultur.

Du är inne på en intressant punkt där som jag ska be att få kommentera. Problemet med de många träden som föll var inte bara granens fel utan en relativt drastisk avverkningsstrategi som jag tror utgör mycket av kärnan till hela problematiken kring "monokulturer" och kalhyggen inom skogsbruket.

Träd är fantastiska på att anpassa sig efter rådande miljö. I en skog som är utsatt för vind tar de yttersta träden alltid mest utsatta. Dessa träd anpassar sig därför och blir "starkare" i både ved och rot och kan naturligt motstå hårdare vind. Träd som omges av dessa starka träd har inte någon anledning att utveckla denna motståndskraft eftersom de växer skyddat. Ponera då att skogsägaren börjar avverka. Denne börjar i ytterkanten och avverkar rubb och stubb på en tredjedel av ytan. Resten sparar han för senare avverkning. Nästa höst kommer stormen Gudrun och i stort sett hela skogen faller. Varför? De starka träden som tidigare skyddade de svaga är avverkade. De svaga träden faller som tändstickor. Med de starka träden hade säkert några fallit men långt ifrån hela skogen.

Vilka slutsatser drog flertalet av detta? Naturligtvis att totalavverkning sällan är någon bra lösning. Punktavverkning är en långsiktigt, mer hållbar metod där samma mängd träd avverkas men över en större yta. Dessuto bör naturlig föryngring av andra trädslag, t.ex. björk tillåtas på avverkad mark för att komplettera granen som virkesträd eller amträd. Metoden är dyrare, men i längden säkrare. Detta var i och för sig inga nya slutsatser. Totala avverkning eller monokulturer tror jag inte har förespråkats av någon forskare ens innan stormen Gudrun. Skillnaden här var bara att olyckan behövde inträffa innan någon valde att allvarligt ta åt sig av informationen som gavs.

I övrigt bidrar jag inte debatten eftersom den börjat bli lite farsartad. Är inte allas åsikter i dennna fråga egentligen väldigt lika?

Har kunskapen spridits mer nu bland skogsägarna i utsatta områden?
          Det vore ju verkligen läge med nån infokampanj.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          jholma
          Inlägg 12-12-2006, 11:16
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

"I övrigt bidrar jag inte debatten eftersom den börjat bli lite farsartad. Är inte allas åsikter i dennna fråga egentligen väldigt lika? "

Bäste Birger

Ett eller annat överord är väl inte så farligt eller?

Måste vi var så förfärligt rädda för att öppna munnen ja det här med vett och etikett. Har du lyssnat på en parlametsdebatt i England?

Sen tror jag inte att alla riktigt har samma uppfattning. Men det är OK ur min synpunkt. Det är ju därför vi engagerar eftersom ämnet berör oss.

Och måste det vara konsensus alltid?

Bästa hälsningar

Jan

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-12-2006, 12:36
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Mia @ zon 3,12-12-2006, 08:39)
          CITAT (grönskägg @ 11-12-2006, 11:45)
          ... och även i östergötland står det stora gamla ekar i fälten...

Ja, och dem är vi stolta över...! wub.gif Här finns dessutom ganska stora områden med skyddad "ekskog". Anledningen till citattecknen är att dessa innehåller mycket mer än bara ekar - hassel, en, asp, alm, enstaka granar, tallar etc. Alltså ingen monokultur, trots att det är en stor övervikt av ekar.

Apropå Gudrun så upplevde jag att häromkring var det på flera ställen gran- eller tallskog där rubbet föll, men enstaka lövträd mitt inne i dessa barrområden stod kvar ändå. Beror det på ett annat växtsätt på rötterna, mindre vindfång i avlövad krona, eller vad?

Något annat man ofta ser här är att det planterats(? eller kanske släppts upp?) lövträd i ytterkant runt granplanteringar. Kan tänka mig att det har med vindskydd att göra? För Gudrun eller inte, på östgötaslätten blåser det nästan jämt - här är mycket plattare än i Skåne!

Du har gjort en riktig iakttagelse där. Hemma finns ett område med ca 2-3 ha stormfälld skog efter Gudrun, all gran blåste ned och låg i en enda stor hög medan de gamla hagmarksekarna som stod kvar inne bland granarna stod kvar var enda en. Det var förmodligen kombinationen av att det var stenig gammal betesmark med tunt jordtäcke som planterats igen med gran och hård gallring i området som bidrog till att all gran sopades bort av stormen. Gran har ytligare rötter än ek och blir känslig för stormar på tunn och stenig mark då rötterna är ytligt förankrade.

Man har nog tidigare inte sett detta som ett större problem eftersom man räknar med korta omloppstider i det moderna skogsbruket och har nog räknat med att man ska hinna avverka innan stormen tar det. Förmodligen var den skogen planterad efter stormen 1969 vilken var värre än Gudrun så man såg det nog som osannolikt att det skulle komma en så kraftig storm inom de närmaste åren.

Sen vill jag kommentera lite övriga påståenden i tråden:
          Många verkar efterlysa att myndigheter ska styra upp skogsbruket men en del av problemet i dag är just att myndigheterna länge "idiotförklarade" de som satsade på blandskog och löv eftersom myndigheterna oxå var påverkade av tidens melodi med monokulturer och hög produktion som mål. Jag tror faktiskt att skogsägare var tvingade på 70-talet att röja bort lövträd.

Att svensk skog är en myt är till viss del en sanning. Sydligaste Sverige ligger i den nemorala zonen (lövskogszonen) och är utanför granens naturliga utbredningsområde. Granen är inte anpassad för att växa där och därför uppstår oxå problem när man skapar monokulturer.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 12-12-2006, 16:07
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (jholma @ 12-12-2006, 11:16)
          Måste vi var så förfärligt rädda för att öppna munnen ja det här med vett och etikett.

Och måste det vara konsensus alltid?

Du belyser mitt påstående ganska bra där eftersom du fullständigt väljer att misstolka det.

...och nej, jag efterlyser ingen konsensus. Snarare motsatsen. Men eftersom motsatta åsikter inte verkar finnas när jag läser igenom inläggen känns debatten bara konstig. Jag ser enbart övertolkningar av folks påståenden.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          MB1965
          Inlägg 13-12-2006, 10:35
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Om man nu brinner för att ha blandskog, varför inte köpa några hektar skog och sköta på det sätt ni tror är bra ? Lycka till.

Själv så vill jag inte ha skog som museum, befriade från levande människor, fylld med spekulativa turistfällor med krimskrams från Kina. Eller som obebodd ödemark pga alla regleringar, böter och förbud ni vill införa. Låt skogsägarna sköta sin mark efter eget huvud, så de kan leva på skogen. Skogsägare är antagligen de mest långsiktiga jag känner till i samhället, 50-100års perspektiv, så naturligvis sköter de skogen och jakten på bästa sätt ( ja som de känner till ), så de svepande påståenden ni gör om kortsiktighet osv är grundlösa ( i 99% av fallen).

Biotopskydd på mindre områden på max 5 hektar eller naturvårdsavtal på små områden, självklart. Och naturreservat och naturskyddsområden finns det ganska gott om i sverige.

Men fundera på om du skulle vilja betala museum entré på 50 kr för att gå in i en skog och se på "skogsmuseum" med "naturlig " skog enligt dagens normer. Och vad gör man om 10, 20, eller 50 år när drömmarna och de naturromantiska idealen om naturen förändrats ? Hugger ned och planterar nytt ?

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-12-2006, 11:14
          Länk hit: #47

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

I mina ögon verkar den privatägda skogen, åtminstone i trakterna av Västra Götaland, ha gått från något som ägs långsiktigt till något som det ska spekuleras i och hämtas vinster ur. De avverkningar jag sett på senare år har alla varit helt bedrövliga vad gäller naturskador, återplanteringen i stort sett noll. Jag tror delvis det beror på att folk äger mer mark än de klarar av själva. Förr gick mången bonde själv ut i skogen med röjsågen eller motorsågen; det görs såklart fortfarande idag, men alltmer tas det hela över av företag som får i uppdrag att så billigt som möjligt, på så kort tid som möjligt, hämta ut så mycket som möjligt, och städa upp så lite som möjligt. Det finns vissa goda tankar med att lämna avverkningsrester i skogarna, men, i dagsläget verkar systemet funka dåligt. Det som lämnas ligger fel och i för stora bitar. Men snart blir det väl tvärtom, inte en rest lämnas kvar i skogen, allt ska gå till energiindustrin.
          De skogar som sköts bäst är i mina trakter privatägda skogar som småbönder fixar med. De som sköts sämst är också privatägda skogar. Stat, kommun, storföretag, kyrka verkar sköta halv-ok åtminstone, med proffs inhyrda (fast i för liten omfattning) för gallring etc.
          Angående regleringar etc så är jag ju en vän av det, men inte främst då exakt vad som ska planteras, bara ATT det ska planteras och sen skötas. Kombinerat med progressiva avgifter baserat på landareal eller nåt annat kul, så att stora anonyma ägare får svårare än små engagerade bönder.

--------------------
          zon2.5

Citera
          MB1965
          Inlägg 13-12-2006, 19:45
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Faktum är ju att svcerige förskogas och det växer mycket; tallen trängs undan lite till förmån för granen men annars är andelarna inte så olika jäjämfört med 1950 elelr 1930....

Avverkning mot tillväxt:

Så inte är det så illa med tillväxt och plantering inte... Och har ni glömt bort skogsvårdslagen ? Baserat på den döms skogsägare som missköter sig till viten?

Och räcker det inte med skyddad skog? N ationalparker, naturreservat och naturvårdsområden omfattar en landareal av 4,2 miljoner ha, vilket motsvarar 10 % av Sveriges yta... Och det är exklusige biotopsskyddade omrpden och skogsmark med 50 åriga naturvårdsavtal?

Förresten så ÖKAR andelen död hård ved, andelen gammelskog ökar, precis som andelen äldre lövrik skog.

Så vad är det ni klagar på egentligen ? Att någon i er närhet misskkött sig? Men anmäl dom då. Men bestraffa inte alla dom som sköter sig med pålagor, regleringar och annat ohmy.gif

Citera
          jholma
          Inlägg 14-12-2006, 12:30
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Nog finns det olika uppfattningar om det här om skogen och inte tycker alla lika.
          Tycker att det går att hitta två huvudlinjer en mer naturromatisk och då kritisk och en som tycker att det det nog fungerar bra som det är och att skogsägarna gör det dom ska.

Jag tror inte att det går att komma så mycket längre och jag tror inte heller att det är önskvärt.

Det som är bra tycker jag är att folk är engagerade och av reaktionerna på den här tråden att dömma så är det så.
          Så länge vanliga människor inte är likgiltiga för en företeelse som t ex skogen och inte lämnar detta åt experter att lösa så finns det hopp. Både för naturromatiker som mig själv och duktiga skogsägare.

En trevlig jul önskas till alla och förhoppningsvis så finns det plats både för kronor(SEK) och skogstomtar i framtidens skog. biggrin.gif

Citera
          grönskägg
          Inlägg 14-12-2006, 14:48
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 2 664

10% av sveriges yta är säkert narurreservat mm,men dessa är väl mest fjällnatur eller?Jag får väl ingå i gruppen romantiker då...men som jag sa förut tycker jag inte att vi här ska oja oss över skövling av tex regnskog,när den egna sk skogen vi har så gott om till största delen är en granåker.Och även om man återplanterar och sköter den ekonomisk lite lagom "grönt"har det ingenting med skog eller natur och göra.
          Att många tror sig gå i en naturlig svensk skog när de går i dessa odlingar tycker jag är synd.
          God jul rolleyes.gif

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 08-01-2007, 16:58
          Länk hit: #51

Gäster

Ahh tack för era inlägg, det var underhållande läsning.

Citera
          yingko
          Inlägg 03-12-2025, 11:24
          Länk hit: #52

Gäster

ИÑка318.9ReprExamBangCathVIIIПлитDaviFranСпичTramВиноРачкBR22
          полуTakaDaiwКарлTescклейGianMichКолоСемекороизобBrunТоннAugu
          СодеТоомSkinРуÑаиÑкуDeanDeanХоллOLAYЭкÑбLeviAustДаниNefeSchi
          ThatGraeBuxWStudÑертArktЧиркMacrNikiпознТереXVIIHideVoguИмра
          GirlSelaCircELEGSelaSelaBritÐлекБгатСражамерJensШироPerlÐгра
          BarbRondДизерабоGHOS02-2качеФедоДегтNasoчиÑтдалёОрлоHappнову
          ZoneÑеретехнZoneТхорГрузRobeЛихаJohnFredZoneрабоВагадругГерш
          БогоXVIIЧеллвероGeneФранличнменÑВВРоМухиSentизгоРоÑÑVM-0Bouf
          бежеNVMTNardCataHarrWindMicrExpeКучиClasWoodProfSQuiSSANCent
          ÑнвалечеSkaJCleaÑлемупакHarrкамнШри-ЧиÑÑ‚WindWindGoldКитаDona
          UnitfrieTwisЛитРHilmCaroМанÑChriГрицДмитДениMusiBungMoreÐлек
          ThomÐччырабоГончКаплоÑлеСоботехнКоршSpecAmalAfrimots(ведавто
          LaurLynxEmmaГолуÐкÑеСокоПугакамнЛеÑоÐадеWithJoseВелоСмирÐгае
          ЛьвоSpelÐепоЧернавтоПолÑмедвMacrКатаКаргVM-0VM-0VM-0ÐикоSamm
          КоваВолкOliv51-6ThunЗахаRoycКонÑÐефеДьÑкtuchkasЕрмаÐндр

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-03-2026, 07:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon