CITAT (Mia @ zon 3,12-12-2006, 08:39)
CITAT (grönskägg @ 11-12-2006, 11:45)
... och även i östergötland står det stora gamla ekar i fälten...
Ja, och dem är vi stolta över...!

Här finns dessutom ganska stora områden med skyddad "ekskog". Anledningen till citattecknen är att dessa innehåller mycket mer än bara ekar - hassel, en, asp, alm, enstaka granar, tallar etc. Alltså ingen monokultur, trots att det är en stor övervikt av ekar.
Apropå Gudrun så upplevde jag att häromkring var det på flera ställen gran- eller tallskog där rubbet föll, men enstaka lövträd mitt inne i dessa barrområden stod kvar ändå. Beror det på ett annat växtsätt på rötterna, mindre vindfång i avlövad krona, eller vad?
Något annat man ofta ser här är att det planterats(? eller kanske släppts upp?) lövträd i ytterkant runt granplanteringar. Kan tänka mig att det har med vindskydd att göra? För Gudrun eller inte, på östgötaslätten blåser det nästan jämt - här är mycket plattare än i Skåne!
Du har gjort en riktig iakttagelse där. Hemma finns ett område med ca 2-3 ha stormfälld skog efter Gudrun, all gran blåste ned och låg i en enda stor hög medan de gamla hagmarksekarna som stod kvar inne bland granarna stod kvar var enda en. Det var förmodligen kombinationen av att det var stenig gammal betesmark med tunt jordtäcke som planterats igen med gran och hård gallring i området som bidrog till att all gran sopades bort av stormen. Gran har ytligare rötter än ek och blir känslig för stormar på tunn och stenig mark då rötterna är ytligt förankrade.
Man har nog tidigare inte sett detta som ett större problem eftersom man räknar med korta omloppstider i det moderna skogsbruket och har nog räknat med att man ska hinna avverka innan stormen tar det. Förmodligen var den skogen planterad efter stormen 1969 vilken var värre än Gudrun så man såg det nog som osannolikt att det skulle komma en så kraftig storm inom de närmaste åren.
Sen vill jag kommentera lite övriga påståenden i tråden:
Många verkar efterlysa att myndigheter ska styra upp skogsbruket men en del av problemet i dag är just att myndigheterna länge "idiotförklarade" de som satsade på blandskog och löv eftersom myndigheterna oxå var påverkade av tidens melodi med monokulturer och hög produktion som mål. Jag tror faktiskt att skogsägare var tvingade på 70-talet att röja bort lövträd.
Att svensk skog är en myt är till viss del en sanning. Sydligaste Sverige ligger i den nemorala zonen (lövskogszonen) och är utanför granens naturliga utbredningsområde. Granen är inte anpassad för att växa där och därför uppstår oxå problem när man skapar monokulturer.