Det är många år sen jag hade cherimoya men jag fick upp många plantor från frön.
"Schackcherimoya" hette frukten jag köpte och det gröna skalet var rutigt i ca 1,5 cm stora rutor om jag inte minns helt fel.
Jag petade ner fröna, ett tio-femtontal, i en blomkruka med vanlig såjord och höll jorden lätt fuktig. Ganska snart kom det upp små plantor ur i stort wsett alla fröna och under några vår/sommarmånader i österfönster växte de på jättebra. Jag toppade några är de var ca 15-20 cm höga men jag minns tyvärr inte hur toppningen fungerade (blandar ihop resultatet med toppning av avocado enligt Linnéa i "Linnea planterar".

)
Det jag däremot minns är att alla plantorna dog på hösten när vi började elda. De fick spinn. Kanske jag hade klarat dem om jag varit mera på hugget mot spinnet i början. Plantorna hade då en höjd av ca 30 cm. Innan de blev angripna och dog hade de mycket vackert fräscht bladverk och jag har faktiskt letat efter cherimoyafrukter för att göra ett nytt försök. Tyvärr har jag inte fått tag i någon än, däremot har jag nyss satt frön från en paradisfrukt (tror jag den hette). Får se hur det går... kanske lika bra som mandarinplantorna som har kommit upp så fint ur sina kärnor att de snart måste planteras om för att få bättre plats.