Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fågelbord, som fungerar bra
          suddis
          Inlägg 14-12-2006, 17:03
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

Hej hej!
          Jag har en "Smulan fågelmatare" från Hammarplast; http://www.hammarplast.com/?id=1317&page=1...&FolderSearch=; vet ni hur tanken är att den ska fungera? Visst ska man väl lägga talgbollar i den? Inga fåglar gillar den. sad.gif EN talgboll räcker i flera månader medans de tre vi har i spiralen tar slut i ett nafs. Är smulan värdelös eller är jag dum i huvudet som stoppar i talgbollar? smile.gif

/Suddis

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-12-2006, 18:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

man kanske kan hälla i jordnötter?? mamma använde en sådan när hon gjöt den full med ister i blandade fågelfrön. också ett tips kanske?? om du inte vill ha ister ska det visst gå bra med smör?? har för mig att jag läste nåt om det här på odla blandannat förra vintern.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 14-12-2006, 19:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Monarda @ 11-12-2006, 21:54)

Ja den här var då värdelös som fågelmatare (även utan snö). Den fick ju till och med en utmärkelse som 'årets trädgårdsprodukt'. Men dekorativ är den onekligen.

Ja, den är riktigt snygg men tråkigt att den inte funkar bra.

Foderladan får nog vänta en stund...finns så mycket annat att köpa just nu och jag har flera fågelhus som ligger. Kanske ska vänta och se om de rear ut den sen rolleyes.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          suddis
          Inlägg 14-12-2006, 22:08
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 18:20)
          man kanske kan hälla i jordnötter??

Jo kanske det!!! Vanligt fågelfrö är för smått tror jag, det faller nog bara ur..? Jag testar med jordnötter!
          Tack! smile.gif
          /suddis

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 18-12-2006, 20:22
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

I år har jag köpt en fågelmatare (plastcylinder) med tre utmatarhål med sittplats och över varje hål så finns en 'huv' så att inte vatten skall rinna ner i utmatarhålet. Fungerar bra och inget regn och snö når maten.

Förra året hade vi en plastcylinder med tre hål och pinnar vid varje hål. Problemet kom med hackspetten som hackade sönder plasten runt hålen och ekorren som helt sonika slet bort både plast och pinnar mad.gif
          Hoppas årets inköp fungerar bättre.

I dag hade vi två domherrar som hälsade på under fröautomaten.

Förresten hur får man domherrar och gulfinkar att låta bli att äta på marken? (Jag jagar ständigt bort katterna) Lägger man de fåglarnas mat i skogen? Tips tack!

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          *rolf*
          Inlägg 20-12-2006, 21:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 8 309

CITAT (Sagosessa @ 04-12-2006, 16:15)
          Tack berit för tipset. Tyvärr är jag dock bekväm av mig, och eftersom jag jobbar heltid vardagar vill jag gärna ha en fågelmatare som inte kräver så täta påfyllningar.
          Min tub måste jag fylla på 1 gång om dagen i detta mildväder (rymmer 1,5 liter) och i takt med att det blir kallare blir åtgången ännu större. Då blir mina stackars fågelvänner utan mat ...

På www.sofnet.se under naturbokhandeln-fågelmatare finns en som rymmer 10 liter Det borde väl räcka?

94207 Fröautomat Frö-10:an. Tords originalholk 195:-

Dessutom fungerar den och är förhållandevis billig jämfört med egnahemsbyggena (och snyggare).

Platsvarianterna fungerar för det mesta men vi har fått ge upp. Ekorren gnager av övre ringen för att komma åt fröna när den klättrat ned för ståltråden den hänger i.

Citera
          Sagosessa
          Inlägg 27-12-2006, 08:15
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 4 563

Jag fick foderladan från Wildlife Garden i julklapp.
          Den verkar mycket lovande. Plats för 4 olika sorters foder. Jag har stoppat dit hampafrön, solrosfrön, talgbollar och jordnötter.
          Konstruktionen på denna fågelmatare verkar vara mycket, mycket bättre än multiholkens. Jag ser ljuset i tunneln!

Ännu har fåglarna inte hittat dit (monterade den igår), men jag ska naturligtvis rapportera om hur det går så fort jag kan "testa" foderladan irl. laugh.gif

--------------------
          MvH Jessica, zon 3-4 Småland

Länge leve doften, färgen och odlingsbarheten!

Citera
          Sagosessa
          Inlägg 27-12-2006, 13:51
          Länk hit: #28

Medlem

Foderladan tycks fungera! laugh.gif laugh.gif

Idag på lunchen hade vi besök av massor med gråsiskor. De flesta åt på marken, men några var och hämtade käk ur foderladan. Även grönfinkarna var där och hämtade mat + en och annan nötväcka och talgoxe. wub.gif wub.gif

Jag är SÅ lycklig. biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif rolleyes.gif

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 29-12-2006, 17:59
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Sagosessa @ 27-12-2006, 13:51)
          Foderladan tycks fungera! laugh.gif laugh.gif

Idag på lunchen hade vi besök av massor med gråsiskor. De flesta åt på marken, men några var och hämtade käk ur foderladan. Även grönfinkarna var där och hämtade mat + en och annan nötväcka och talgoxe. wub.gif wub.gif

Jag är SÅ lycklig. biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif rolleyes.gif

Var faktiskt och kollade på den idag men gav upp när jag inte fick av locket. Jodå, jag såg sprintarna men det var ju omöjligt att få ur dem med fingrarna och släpa med mig verktyg ut när jag ska fylla på mat tänker jag inte hålla på med så den står jag nog över.

Kunde jag inte ens få upp den för att kolla hur facken såg ut så lär jag inte kunna få upp den när jag ska fylla på mat wacko.gif biggrin.gif

Bra att du är nöjd i alla fall smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Sagosessa
          Inlägg 02-01-2007, 08:09
          Länk hit: #30

Medlem

Konstigt med sprintarna. Jag har inte haft några problem att få upp dem. Bara att "klämma ihop" och dra ur. En på var sida taket.

Igår var det fullt Nyårsdagsfirande vid bordet. Gråsiskor, stenknäckar, grönfinkar, nötväckor, talgoxar, blåmesar och entitor. wub.gif

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 05-01-2007, 11:25
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Sagosessa @ 02-01-2007, 08:09)
          Konstigt med sprintarna. Jag har inte haft några problem att få upp dem. Bara att "klämma ihop" och dra ur. En på var sida taket.

Vadå klämma ihop biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Jag försökte bara dra dem rakt ut tongue.gif

Jaja, nu tillåter inte ekonomin så det får bli till nästa vinter i så fall smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 19:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon