|
|
  |
Respekt, Vad är det ? |
|
|
|
04-12-2006, 23:21
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Jo det vet jag men hur får man någon att sluta vara respeklös? Vet av egen erfarenhet att det finns människor som inte slutar hur mycket respekt du än visar dem. Det finns ju faktiskt tillfällen när du inte kan komma undan sådana människor hur mycket du än vill.
Ska man alltid , alltid bara vända andra kinden till? Och hur gör man när man ser att någon annan blir respeklöst behandlad och mår riktigt dåligt av det? OK man pratar med denna person och fösöker få den att inse att han/hon egentligen är värd all respekt .
Själv är jag nog av den åsikten att det måste få finnas gränser. Den som psykiskt misshandlar någon om och om igen kan nog " må bra " av att bli utsatt för samma sak för att få känna hur det känns.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
04-12-2006, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Respekt
--------------------
|
|
|
|
|
04-12-2006, 23:35
|

Medlem

|
Respekt...grunden för att leva i fred med varandra.. Svårt..men borde vara självklart egentligen... Att man kommer till insikt om att man inte på något sätt är förmer än någon annan..att alla har samma rätt och samma värde.. Sen finns det de som förlorar andras respekt genom att tycka att de står över nån annan och bete sig respektlöst... Men även om man inte respekterar nån så bör man iallafall behandla dem med respekt för att på så sätt stå kvar på sitt egna "status quo".. ;)för annars förlorar man själv "rätten" till respekt.. Lite samma "moment 22" som i mitt "valspråk" här nedan...
--------------------
|
|
|
|
|
04-12-2006, 23:38
|

Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 8 449

|
För mig är pespekt, att lyssna och låta någon tala till punkt. För mig är att ta till mig den andres avikande (i min mening)åsikt, och kunna diskuteraden, utan att för den delen behandla honom som mindre värd, för att han inte tycker samma som jag. Eller tycka att han har fel. Det han tror, är rätt i hans synsätt. Mitt sätt är rätt i min värld. Det betyder inte att han har fel, eller att jag har det, vi ser bara olika på saken. Att respektera det, är respekt för mig.
|
|
|
|
|
05-12-2006, 00:40
|
Medlem

|
Intressant ämne .
Håller med er allihop om att vad respekt är. Men skulle jag inte vara respektlös om jag stillatigande åsåg någon bli respektlöst behandlad? Har så svårt att komma runt detta med personer som alltid , alltid uppträder respektlöst och som inte kan ta till sig att de just uppträder respektlöst och faktiskt sårar andra.
Lever nog mer efter mottot att den som hela tiden uppträder respektlöst inte förtjänar min respekt men att jag genom det inte behöver sjunka till samma nivå, om ni förstår vad jag menar.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
05-12-2006, 01:07
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Missen många gör är att tro att motsatsen till respekt är respektlöshet, men jag vill nog påstå att motsatsen till respekt är förakt.
En person som är respektlös kan vara det av misstag, tanklöshet eller ren elakhet.
Misstag och tanklöshet går att komma tillrätta med, oftast genom ärliga och rakryggade diskussioner (som är jävligt jobbiga att ta). Ärlighet varar längst även i sådana här situationer.
Men. Det fåtal som faktiskt är respektlösa för att de vill vara det, för att deras avsikt är att såra, de personerna förtjänar inget annat än förakt. De kommer inte att lyssna hur vältaligt man än förklarar att deras beteende är respektlöst, eftersom de är det de vill vara.
Vill man inte sjunka till deras nivå genom att bli gemen och småsint tillbaka, är nog det bästa man kan göra att undvika dem och om det inte går, ignorera dem.
Svårt ämne och jag har lite svårt att förklara vad jag tänker, kan bero på att det är sent...
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
05-12-2006, 01:37
|
Medlem

|
Just det , förakt var ordet. Det kan man ha för dessa personer. De är så totalt orintressanta , eller vad man nu ska kalla det , att de bara är värda förakt.
Men ibland måte man få stopp på dem innan de driver andra människor i fördärvet och då tillåter jag mig att vara respektlös mot dem.
Som sagt var det börjar bli sent så nu får detta ämne vara för i kväll.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
05-12-2006, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Castea @ 04-12-2006, 20:43) Re = "åter" (latin)
Spect = "se" (latin)
Respekt betyder alltså "återse". Att behandla någon med respekt betyder alltså att behandla någon så att man ska kunna återse denne utan problem. Jättebra sammanfattat !
|
|
|
|
|
05-12-2006, 11:23
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (LadyG @ 05-12-2006, 01:07) Missen många gör är att tro att motsatsen till respekt är respektlöshet, men jag vill nog påstå att motsatsen till respekt är förakt.
En person som är respektlös kan vara det av misstag, tanklöshet eller ren elakhet.
Misstag och tanklöshet går att komma tillrätta med, oftast genom ärliga och rakryggade diskussioner (som är jävligt jobbiga att ta). Ärlighet varar längst även i sådana här situationer.
Men. Det fåtal som faktiskt är respektlösa för att de vill vara det, för att deras avsikt är att såra, de personerna förtjänar inget annat än förakt. De kommer inte att lyssna hur vältaligt man än förklarar att deras beteende är respektlöst, eftersom de är det de vill vara.
Vill man inte sjunka till deras nivå genom att bli gemen och småsint tillbaka, är nog det bästa man kan göra att undvika dem och om det inte går, ignorera dem.
Svårt ämne och jag har lite svårt att förklara vad jag tänker, kan bero på att det är sent... Jag tycker du fick sagt det väldigt bra, trots den sena timmen.
--------------------
|
|
|
|
|
05-12-2006, 15:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Bra tråd!
Vad jag har svårt för idag är som sades inledningsvis, ordet "respekt" har börjat glida i betydelsen. Många yngre tycks sätta likhetstecken mellan respekt och lydnad. Det har ju inte med varannat att göra ett dugg, det finns inget hotfullt i att visa respekt. Men ni vet vad jag menar: "jag KRÄVER respekt av dig". Den som säger det menar att han/hon kräver lydnad. Man kan lyda någon (för att inte får stryk tex) som man föraktar.
Många myndigheter visar ingen repekt för medborgarna. De är snarare i många fall ytterst föraktfulla och sparkar gärna på den som redan ligger. Något som var fullständigt otänkbart, både bokstavligt och bildligt, på den tiden respekt var något man förtjänade, inte tilltvingade sig.
Jag håller med många av er att det finns en koppling till Gyllene Regeln (så som ni vill att andra skall göra mot er skall ni ock göra mot dem) och alla dess varianter.
Definitionen "återse" är väldigt bra!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
05-12-2006, 15:41
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Jag hörde ett radioprogram med några unga killar där det var vanligt att bära kniv. Varför bär ni kniv frågade intervjuaren ? Respekt svarade killen ! Håller med om att ordet har fått fel betydelse för många.
|
|
|
|
|
05-12-2006, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
nu för tiden betyder tyvärr respekt samma sak som rädsla typ att man har "respekt" för den största killen i klassen
själv respekterar jag inte folk som inte respekterar mig däremot så agerar jag inte rspektlöst mot dom (och då i början förståss så visar jag respekt eftersom jag inte vet hur denna person är) man kan ju även känna respekt för ppersoner som man inte känner tycker då jag, jag har raspekt för tex shihan Collin dock inte av rädsla utan av vad ska man säga respekt till vad personen har gått igenom för att komma dit han har kommit
inom min kampsport (kyukushin kai) är det väldigt viktigt med respekt om man inte visar respekt kan man till och med bli förbjuden att träna i den dojon. respekt har ju också mkt med ödmjukhet att göra (tycker jag)
dojo = plats där man tränar (kyukushin i mitt fall) Shihan Collins = har 7: svarta bältet i kyukushin en av dom högsta i världen (det högsta nån har i värden är 7:e svarta men det är dock fler än shihan Collins som har det)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
05-12-2006, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Respekt........respekt är ett stort ord, som också har en väldigt stor betydelse. För mig betyder ordet respekt, att ta hänsyn till andras känslor och tankar. Jag respekerar vad du tänker och tycker, jag lyssnar på vad du säger, jag kanske inte håller med dig, men bara för att du tycker en sak, och jag en annan, accepterar/respekterar jag din inställning. En stor fråga, tycker jag är, när det gäller ordet respekt, det är när det gäller barn. Hur ofta får man inte höra att barn inte respekterar äldre människor?Men äldre männniskor har oftast inte tänkt på att: För att få respekt, måste du också ge den
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
05-12-2006, 20:55
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag håller med dig om detta med respekt Gillan. Du har rätt i att äldre många gånger inte heller respekterar barn och när det gäller barn upplever jag det ofta som att även de äldre använder ordet i fel syfte. Det de gamla vill är ofta att barnen ska vara lydiga, artiga, tysta, undergivna och inte säga emot och protestera. Då är det inte respekt vi talar om utan kommer in lite på det där med rädsla, tycker jag Ömsesidig respekt vore önskvärt i alla sammanhang och relationer
|
|
|
|
|
05-12-2006, 20:58
|

Medlem

|
Knyter an till Evgenis resonemang om barn och äldre... Barn som möts av respekt blir ju ofta respektfulla själva...och de som möts av respektlöshet följer den linjen... Eftersom det är som barn man formas så borde det ju egentligen vara viktigast att vuxna skall respektera barn...och inte tvärtom...
--------------------
|
|
|
|
|
05-12-2006, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Eva i Skåne @ 05-12-2006, 21:55) Jag håller med dig om detta med respekt Gillan. Du har rätt i att äldre många gånger inte heller respekterar barn och när det gäller barn upplever jag det ofta som att även de äldre använder ordet i fel syfte. Det de gamla vill är ofta att barnen ska vara lydiga, artiga, tysta, undergivna och inte säga emot och protestera. Då är det inte respekt vi talar om utan kommer in lite på det där med rädsla, tycker jag Ömsesidig respekt vore önskvärt i alla sammanhang och relationer kanske därför rspekt iallafall i min ålder mest betyder rädsla
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
06-12-2006, 05:30
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Så som jag ser det, är det precis som Tesa och Eva säger ( och jag själv naturligtvis  ) självklart har jag sett att det finns fler som sagt liknande Men din tanke Rapchic, skrämmer mig en aning. Inte på grund av dig, utan på grund av att jag trodde att det var en inställning som var på väg att dö ut. Aldrig att man uppnår respekt med dominering! Att dominera/bestämma över en annan människa, leder i mina ögon endast till respektlöshet
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
06-12-2006, 06:43
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|