Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka kör sämst?, Kvinnor, Män eller Ungdomar.
          Vilka kör sämst?
          Vilka kör sämst?
          Kvinnor [ 6 ] ** [11.32%]
          Män [ 5 ] ** [9.43%]
          Ungdomar [ 26 ] ** [49.06%]
          Blandat Kvinnor, Män & Ungdomar [ 16 ] ** [30.19%]
          Totalt antal röster: 56
          Gäster kan inte rösta 
          *Mademoiselle*
          Inlägg 07-12-2006, 10:50
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 899
          Medlem nr: 8 850

CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 10:48)
          Alla läser inte dagstidningar, alla har inte ens råd. TV brukar ta upp en del, men, trafikprogrammen numera sysslar väl mest med att testa nya bilar.

Angående skyldigheter, ja, man ska kunna lagarna etc. Men det hjälper inte, realiteten är ju att det är rätt svårt att få med sig allt.

Kanske man kan beställa information från vägverket eller riksdagen och få de nya bestämmelserna hemskickat? Verkar lite krångligt att göra så varje halvår. Bättre att göra gemensamt och kortfattat utskick till alla berörda, dvs, bilägare och körkortsinnehavare.

Tillägg : man bör dessutom alltid förutsätta att folk är idioter... smile.gif

Vägverket skulle kunna göra lite reklam ute på vägarna,
          förutom "håll avståndet".

Någon kanske kan få en tankeställare. smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-12-2006, 11:13
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Min f.d. svärmor, idag över 80 år, tog körkort på 40-talet nån gång. Av vilken anledning vet jag inte för dom har aldrig säger aldrig haft någon bil trots att dom bott på landet hela tiden. Hon har alltså enligt egen utsago aldrig kört bil sedan hon tog körkort. Ändå har hon alltid låtit förnya det när det varit dags och har alltså idag ett fullt giltigt körkort och skulle i praktiken kunna sätta sig bakom ratten och köra iväg. Till o med motorcykel får hon köra eftersom man förr automatiskt fick A.B.-körkort.

Som tur är kommer vi även fortsättningsvis slippa se henne körandes men det får åtminstone mej att fundera på om det inte vore bra med någon sorts körkortstest då och då.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Klura
          Inlägg 07-12-2006, 12:13
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

CITAT (Stintan43 @ 07-12-2006, 10:13)
          Min f.d. svärmor, idag över 80 år, tog körkort på 40-talet nån gång. Av vilken anledning vet jag inte för dom har aldrig säger aldrig haft någon bil trots att dom bott på landet hela tiden. Hon har alltså enligt egen utsago aldrig kört bil sedan hon tog körkort. Ändå har hon alltid låtit förnya det när det varit dags och har alltså idag ett fullt giltigt körkort och skulle i praktiken kunna sätta sig bakom ratten och köra iväg. Till o med motorcykel får hon köra eftersom man förr automatiskt fick A.B.-körkort.

Som tur är kommer vi även fortsättningsvis slippa se henne körandes men det får åtminstone mej att fundera på om det inte vore bra med någon sorts körkortstest då och då.

Ännu lustigare är att hon även får ratta runt med stora husbussar på 12 meter med en totalvikt på typ 13 ton med sitt B-kort. unsure.gif
          Iaf om de är reggade som personbil klass II.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Rapchic
          Inlägg 07-12-2006, 12:37
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2006, 11:31)
          Andra, som slarvar bort sitt körkort med diverse överträdelser, fortkörning, fyllekörning mm, får tillbaka kort på posten

]

inte alltíd
          men pappa var tvungen att ta om körkortet
          (dock efter tredje gången han tappade det)
          men nu är han utan igen
          han körde med över 2,3 i promille

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 07-12-2006, 12:37
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Men det finns ju på internet också. O det är ju inte varje halvår det kommer nya regler för trafiken. Nej det känns slösigt att göra massutskick till alla med bil. Dessutom. Har man bil tycker jag att man borde ha råd att hålla sig uppdaterad.

Citera
          faith
          Inlägg 07-12-2006, 15:36
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 21:17)
          Tycker det låter som om du tillhör kategorin som sitter och hetsar upp sig lite för mycket över andra bilister o framför allt kvinnliga. Skulle vara intressant att få veta hur länge du haft körkort, hur mycket du kör själv och också var du kör mest och hittar alla dessa dåliga kvinnliga bilförare. unsure.gif

wink.gif

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 07-12-2006, 15:47
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2006, 10:31)
          En viktig princip vill jag ta upp angående körkort, slarv mm.

En närstående släkting fick epilepsi och blev av med sitt körkort.
          Han var sedan tvungen att vara anfallsfri i två år, för att sedanfå ta ett nytt körkort.

Förstår helt proncipen och klart att han inte ska köra om han riskerar få anfall.
          Men han blev alltå tvungen att bekosta det nya kortet själv!.

Andra, som slarvar bort sitt körkort med diverse överträdelser, fortkörning, fyllekörning mm, får tillbaka kort på posten

Så min släkting fick alltså bekosta ett nytt, trots att han inte gkort något fel, medan fartsyndare och rattfyllon slipper!!!!!

Kan bara hända i Sverige.. sad.gif mad.gif

Det har att göra med hur länge du är utan körkort, inte varför det första drogs in.
          Fartdårar, rattfyllon, epileptiker, spelar ingen roll. Har det gått ett år sen det första kortet drogs in så blir det till att skaffa helt nytt, för nya pengar.

Epileptikerna kan ha lättare att söka nytt lämp efter de två åren med ett läkarintyg medan en alkoholist måste visa upp ett antal läkarintyg (med provsvar) från speciella alkoholläkare innan det ens kan bli tal om lämp.

Håller med om att två år är en lång tid. Idag finns bra mediciner som håller anfallen borta men slarvar en epileptiker med medicinen och anfallet är ett faktum så går dom inte alltid till doktorn just för rädslan att bli av med körkortet.

Jag känner väl till båda exemplen

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-12-2006, 16:03
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Blandat män, kvinnor och ungdomar.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 07-12-2006, 16:44
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

diabetiker måste med jämna mellanrum göra ögonbottensfotografering och ha en godkänt Hba1c.

Nej, jag kände mig inte träffad, jag tycker bara inte om att det just skulle vara kvinnor som kör sämst, fröken M. Jag är under 30, bara det missade jag kvalificeringen på.

Eg. skulle man kunna ratta omkring helt utan körkort så dåligt med poliser som det är här i värmland. Helst på fyllan, alldeles för fort i en olaglig bil.

Jag har blivit påkörd 1 gång, för snart ett år sedan och jag hade inga myndiga medpassagerare bara ungarna så jag blev vållande för hon som smet från platsen hade sin vuxna dotter med sig.
          Pust, jag blev en del av statistiken av hopplösa kvinnor. MEN, mitt försäkringsbolag trodde på mig så jag slapp betala nåt själv.

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 21:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon