Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kommer mitt "fusk" att funka?, - eller är det ett hopplöst projekt
          Eva Swahn
          Inlägg 02-06-2003, 17:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Jag måste nu fixa iordning min trädgård på sina ställen så den ser snygg ut vid visning för försäljning. Jag har haft ett långsiktigt projekt om att skapa en buskigare och mera levande östsida av täppan. Men nu gäller andra villkor så dessa omdaningar läggs på hyllan. Här får det istället bli nått annat snabbfixat, så det åtminstone ser halvhyfsat ut.

Förutsättningarna var dessa:
          1. Förut fanns det en d u b b e l rad av oxhäckbärsbuskar, lite mer än 20 år gamla och de hade växt sig till en j ä t t e-bred häck. Ful som fan.

2. Längs med denna breda häck löpte en jönsigt smal, bedrövlig rabatt. Allt som växte där har jag rivit upp.

3. Längs med denna fåniga rabatt löpte en smal gräsmatteremsa.

4. Längs med denna töntiga gräsmatteremsa låg tråkiga cementplattor, fyra i bredd. Sen kommer huset.

Denna enformiga, fantasilösa randighet har varit ett av mina stora projekt att bli av med.

Nu ser det ut så här:
          1. Ytan som löper närmast längs med huset är nu ok, blommig och fin.

2. Jag har klippt den yttre häckraden till en elegantare och smalare form.

3. Jag har lyckats med att ta bort några enstaka oxbärsbuskar som tillhör den inre, dubbla raden. Men det är ett hästjobb, dom sitter som berget! Det finns 17 buskar kvar!! Dessa dubbelhäckplantor nerklipptes förra året, nu helt "vilda" och yviga.

4. "Rabatten" längs med "häcken" är nu full med ogräs. Den har också blivit användbar avställningsyta för jordsäckar, för sandhög till plattorna, för "hittade" stenar som väntar att bli utplacerade som prydnadselement och som plats att jordslå plantor. En allmän trädgårdsarbetsplats under tiden andra ställen har blivit årgärdade.

5. Gräsmatteremsan har blivit mer "naturligt" formad, men samtiditgt nertrampad eftersom jag springer omkring på tomten så mycket.

6. Cementplattorna som jag har kvar har jag vänt upp-och ner på så att en ljusare, modernare och "kantigare" sida vänds upp (sidan med urgröpningarna på plattsidorna ner mot jorden).

Nu måste denna del av täppan - ogräsrabatten och de jävla häckplantorna - bli presentabel och relativt snabbt och här kommer min idé om "fusk".

FRÅGA 1:
          Kan jag ta upp, och ta tillvara, de tussar av gräs som växer här i ogräsrabatten. Sen lägga på tjocka lager av tidningar ovanpå det som är riktigt ogräs (skulle höja upp marknivån till ungefärlig, bredvidliggande gräsmattenivå). Sen hälla på jord och plantera ut de upptagna gräsmattetussarna och på så sätt utöka gräsmattans bredd. Funkar detta?

FRÅGA 2:
          Ska jag klippa de förbannade oxbärshäckplantorna till små bollar á la buxbom? Funkar detta?

FRÅGA 3:
          Sen plantera nått iögonenfallande färgglatt, som drar blickarna från min nödlösning, längs med den förmodade yta som inte grästussarna kommer att räcka till att täcka, fram till oxbärsplantorna. Funkar detta?

OBS! Kom gärna med goda råd eller egna idéer. Jag har inte lust att lägga mer pengar eller arbete på en trädgård jag ska flytta ifrån.

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon