| |
|
  |
Fysisk aktivitet och hälsa, Hur kan man påverka? |
|
|
|
|
07-12-2006, 16:13
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Enligt den där EU-undersökningen (hur mycket tilltro man nu ska sätta till Bryssel-gubbsen) tycker nästan hälften av dem som inte motionerade att de inte har tid. Det får man kanske ta med en nya salt men om man tar med i beräkningen hur illa folk mår, hur sjukskrivna fler och fler blir och hur stressat vår samhälle blivit så ligger det nog en del sanning i det. För i sverige var det endast 12% av de tillfrågade som ansåg att de inte fått tillräcklig information för att kunna äta nyttigt (samma undersökning) och DET tror jag på Är det något vi är duktiga på så är det just sprida informationen. Ta den till oss och omsätta den i praktiken däremot havererar...
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 16:17
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 11:35) 6 timmars arbetsvecka skulle kunna lösa en hel del moderna sjukdomar, soms tress och arbetslöshet. Men det kan man väl se sig i stjörnorna efter. Men hur skulle det lösa det ekonomiska???????? Både för arbetstagare samt för arbetsgivare skulle det bli problem Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 16:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Hörde ett reportage på P1 häromdan som handlade om att minska arbetstiden och använda de timmarna till nån form av träning istället. Alla tjänade på det, de anställda fick bättre hälsa och företaget fick mindre personalomsättning och färre sjukdagar.
Jag har gått ner till halvtid och använder resten av tiden till att hugga ved, gräva grönsaksland, bygga växthus, renovera, sälja plantor på torget, sylta o safta, laga gamla grejer istf. att köpa nytt ... får ett mer meningsfullt liv, motion, friskt luft och mindre behov av pengar ...
Ska jag hyra en hantverkare 1 timme måste jag jobba 5 timmar på kontoret ... då gör jag det hellre själv i min egen takt.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 16:30
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-12-2006, 16:17) CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 11:35) 6 timmars arbetsvecka skulle kunna lösa en hel del moderna sjukdomar, soms tress och arbetslöshet. Men det kan man väl se sig i stjörnorna efter.
Men hur skulle det lösa det ekonomiska???????? Både för arbetstagare samt för arbetsgivare skulle det bli problem Elisabeth Sjukersättningen betalas ju till stor del av arbetsgivaren idag så alla lösningar där man kan få en friskare personal är lönsamma. Dessutom finns det flera försök med 6-timmars arbetsdag som visat att produktionen inte minskat nämnvärt, folk jobbar effektivare under en kortare period istället. Har man dessutom mer tid över för sig själv så kan man leva billigare, man slipper köpa färdigmat, man kan spendera tid istället för pengar på sina barn, man kan hugga ved istället för att betala elräkningen, man kan odla grönsaker istället för att köpa dem på konsum, man kan fixa med sitt hus istället för att köpa hantverkstjänster ... osv... osv ... Framförallt tror jag att vi alla skulle må bra av att se över hur vi konsumerar och börja fundera på vad som egentligen ger livskvalitet. Prylar eller tid för eget skapande.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
07-12-2006, 16:40
|
Gäster

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-12-2006, 16:17) CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 11:35) 6 timmars arbetsvecka skulle kunna lösa en hel del moderna sjukdomar, soms tress och arbetslöshet. Men det kan man väl se sig i stjörnorna efter.
Men hur skulle det lösa det ekonomiska???????? Både för arbetstagare samt för arbetsgivare skulle det bli problem Elisabeth Så här gick det i vär kommun. Inte en krona sparad på avvecklingen av sextimmarsdagen inom hemtjänsten
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 16:43
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-12-2006, 16:17) Men hur skulle det lösa det ekonomiska???????? Både för arbetstagare samt för arbetsgivare skulle det bli problem
Elisabeth Exakt samma förskräckta utrop hördes 1969-70 när 48 timmarsveckan blev 40 timmar och vi rent praktiskt gick från att arbeta må-lö till må-fre istället. Färre sjukskrivna och färre sjukdagar innebär en utgiftsminskning precis som minskad A-kasseersättning, minskad förtidspensionering, ökade arbetsgivaravgifter och skatteintäkter. CITAT När det gäller finansiella effekter av en eventuellt utvidgad arbetstidsförkortning har jag i rapporten diskuterat de problem som är förknippade med att det är kommunen som står för satsningen på arbetstidsförkortningen medan staten får största "återbäringen" som t.ex. lägre utbetalningar från a-kassa eller lägre kostnader för långa sjukfall. Genomförande av arbetstidsförkortning till 6 timmars arbetsdag i större skala för Stockholms stad som helhet skulle med här gjorda antaganden medföra utgifter om ca 1 464 miljoner kronor i ökade lönekostnader för nyanställning av ca 6100 personer. Det skulle, under förutsättning att det finns personer som är lämpliga att anställa, betyda en finansiell besparing för statskassan i utbetalningar av arbetslöshetsersättningar (a-kassa) om ca 823 miljoner kronor och besparingar i arbetsmarknadsutgifterna i övrigt om ca 150 miljoner kronor. Till detta ska sedan läggas ökade skattebetalningar och andra finansiella effekter för Stockholms stad om ca 60-100 miljoner kronor. Företagsekonomiska institutionen
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:03
|

Medlem

|
ToyotamodellenCITAT Livsmedelsföretaget Direktchark i Gamlestan i Göteborg och ett skoföretag i Halland, Nilson Group i Varberg, är två exempel på lyckad arbetstidsförkortning. De anställda har fått sin arbetsdag förkortad med två timmar utan löneavdrag och sjukfrånvaron har sjunkit kraftigt på båda dessa arbetsplatser. - Sex timmar orkar man jobba även om man känner sig lite krasslig. Men åtta går inte, då sjukskriver man sig istället. Sjukfrånvaro har varit ett stort problem hos oss tidigare, men är det inte längre, säger Direktcharks vd Lars Dahlström. Det var han som förhandlade fram Toyotamodellen med livsmedelsfacket i början av året. - Det var ett experiment, men det har fallit så väl ut bland både anställda och företagsledning att det i dagsläget inte finns någon anledning att gå tillbaka till åttatimmarsdag, säger Lars Dahlström. Var det inte Toyotamodellen som inspirerade Kiruna att införa sin 6-timmars arbetsdag inom vården, så länge den fanns?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:04
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 16:43) Exakt samma förskräckta utrop hördes 1969-70 när 48 timmarsveckan blev 40 timmar och vi rent praktiskt gick från att arbeta må-lö till må-fre istället. .... CITAT Tack ! 40 timmars arbetsvecka anses ju annars vara nån slags naturlag ...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
07-12-2006, 17:06
|
Gäster

|
Det är möjligt att det var Toyota-modellen. Vet inte när den började? Hemtjänsten här har jobbat 6 tim sen 1989.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:09
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:06) Det är möjligt att det var Toyota-modellen. Vet inte när den började? Hemtjänsten här har jobbat 6 tim sen 1989. Då var Kiruna före  Jag tror Toyota började 2002 eller 2003, och andra företag tar efter dem.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
07-12-2006, 17:12
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:09) CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:06) Det är möjligt att det var Toyota-modellen. Vet inte när den började? Hemtjänsten här har jobbat 6 tim sen 1989. Då var Kiruna före  Jag tror Toyota började 2002 eller 2003, och andra företag tar efter dem. Då var det som jag trodde... för hit har det kommit folk från olika företag inom och utom landet, för att se hur det fungerar. Precis när 6-timmars kom på tapeten hos flera som nyligt gjort besök här så avvecklade sosseborgarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:17
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:12) CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:09) CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:06) Det är möjligt att det var Toyota-modellen. Vet inte när den började? Hemtjänsten här har jobbat 6 tim sen 1989. Då var Kiruna före  Jag tror Toyota började 2002 eller 2003, och andra företag tar efter dem. Då var det som jag trodde... för hit har det kommit folk från olika företag inom och utom landet, för att se hur det fungerar. Precis när 6-timmars kom på tapeten hos flera som nyligt gjort besök här så avvecklade sosseborgarna. Helstolligt, med tanke på vad jag nyss läste på Dagens Industri: Med en variant av Toyotamodellen har företagets sjukskrivningstal mer än halverats.
”Vi minskade sjukskrivningarna från 16 till 7 procent, vilket betyder att vi också halverat sjuklönekostnaden”, säger Torbjörn Andersson, Nilson Groups logistikchef.( DI) Tur att någon började iaf för då finns det fältstudier och faktiskta siffror, inte bara teorier, att tillgå. Jag förstår om folk blir sura om de fått smaka på 6-timmars och den avskaffas, jag skulle bli rejält syrak.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
07-12-2006, 17:22
|
Gäster

|
Nu var det ju kvinnojobb det gällde... därför togs ingen notis om deras protester. Det handlar ju om tungt jobb de utför och ständigt nya hem/vårdtagare att gå till. Jag är övertygad om att hade det handlat om mansdominerat arbete då hade man aldrig ens funderat på att avveckla. Påståendet om besparing på 10-12 miljoner kr/år, visade ju sig vara ren lögn.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:25
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:22) Nu var det ju kvinnojobb det gällde... därför togs ingen notis om deras protester. Det handlar ju om tungt jobb de utför och ständigt nya hem/vårdtagare att gå till. Jag är övertygad om att hade det handlat om mansdominerat arbete då hade man aldrig ens funderat på att avveckla. Påståendet om besparing på 10-12 miljoner kr/år, visade ju sig vara ren lögn. Tyvärr är ju alltid kvinnodominerade yrken alltid lågprioriterade. Att sedan skylla på att "man varit naiva" är bara oförskämt. Vågar man hoppas på att det finns en tillräckligt stark opinion för att förkortad arbetsvecka ska återinföras, så kanske fler kommuner vågar haka på? Nacka är väldigt intresserad men vågar nog inte gå först. Men om en börjar, då kanske det blir rena ketchupeffekten? (Önskedrömmer säker nu bara för det)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
07-12-2006, 17:31
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:25) CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:22) Nu var det ju kvinnojobb det gällde... därför togs ingen notis om deras protester. Det handlar ju om tungt jobb de utför och ständigt nya hem/vårdtagare att gå till. Jag är övertygad om att hade det handlat om mansdominerat arbete då hade man aldrig ens funderat på att avveckla. Påståendet om besparing på 10-12 miljoner kr/år, visade ju sig vara ren lögn. Tyvärr är ju alltid kvinnodominerade yrken alltid lågprioriterade. Att sedan skylla på att "man varit naiva" är bara oförskämt. Vågar man hoppas på att det finns en tillräckligt stark opinion för att förkortad arbetsvecka ska återinföras, så kanske fler kommuner vågar haka på? Nacka är väldigt intresserad men vågar nog inte gå först. Men om en börjar, då kanske det blir rena ketchupeffekten? (Önskedrömmer säker nu bara för det) Så länge sosseborgarna sitter i styret finns inga chanser att återinföra sextimmarsdagen. Nu är största bekymret för dem att folket och oppositionen (Kirunapartiet och V) protesterar mot deras arvodeshöjningar. De har bestämt att de är värda riksdagsmannalön.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:39
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:31) CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:25) CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:22) Nu var det ju kvinnojobb det gällde... därför togs ingen notis om deras protester. Det handlar ju om tungt jobb de utför och ständigt nya hem/vårdtagare att gå till. Jag är övertygad om att hade det handlat om mansdominerat arbete då hade man aldrig ens funderat på att avveckla. Påståendet om besparing på 10-12 miljoner kr/år, visade ju sig vara ren lögn. Tyvärr är ju alltid kvinnodominerade yrken alltid lågprioriterade. Att sedan skylla på att "man varit naiva" är bara oförskämt. Vågar man hoppas på att det finns en tillräckligt stark opinion för att förkortad arbetsvecka ska återinföras, så kanske fler kommuner vågar haka på? Nacka är väldigt intresserad men vågar nog inte gå först. Men om en börjar, då kanske det blir rena ketchupeffekten? (Önskedrömmer säker nu bara för det) Så länge sosseborgarna sitter i styret finns inga chanser att återinföra sextimmarsdagen. Nu är största bekymret för dem att folket och oppositionen (Kirunapartiet och V) protesterar mot deras arvodeshöjningar. De har bestämt att de är värda riksdagsmannalön.  Jaha, så de vill stoppa skattepengarna i egen ficka hellre än att spendera dem på att folk ska bli friskare och gladare? Och första året av mandatperioden är inte ens halvgammalt... Det känns som att det kommer att blåsa kallt i Sverige ett tag framöver...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
07-12-2006, 17:46
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:39) Jaha, så de vill stoppa skattepengarna i egen ficka hellre än att spendera dem på att folk ska bli friskare och gladare? Och första året av mandatperioden är inte ens halvgammalt... Det känns som att det kommer att blåsa kallt i Sverige ett tag framöver... 6-timmars togs bort för ett år sedan ... sossarna har styrt tillsammans med M, Kd, C och Mp senaste mandatperioden och folket var så dumma så de gick på S vallöften.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:49
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:46) CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:39) Jaha, så de vill stoppa skattepengarna i egen ficka hellre än att spendera dem på att folk ska bli friskare och gladare? Och första året av mandatperioden är inte ens halvgammalt... :huh:
Det känns som att det kommer att blåsa kallt i Sverige ett tag framöver...
6-timmars togs bort för ett år sedan ... sossarna har styrt tillsammans med M, Kd, C och Mp senaste mandatperioden och folket var så dumma så de gick på S vallöften. Vilken underlig konstallation... Det hade jag ingen aning om, trodde att klippet var från dagens tidning  Om både S och M var med på att fimpa 6-timmars, hur ska man då bära sig åt för att få igenom det igen? Finns liksom inget ben kvar att luta sig på? Ush, så deprimerande att politikerna inte tänker på dem deras beslut faktiskt drabbar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 17:51
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Anne R @ 07-12-2006, 15:48) CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 15:31) CITAT (Iris i V-botten @ 07-12-2006, 15:18) 6 timmars arbetsvecka  . Ja, då hade vi inte råd att äta Tanken är nog att 6 timmars arbetsvecka ska räknas som heltid, med lön därefter.  Menar väl ändå sextimmars arbetsdag?  Snacka om att både jag och LadyG slant på tangenterna!!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2006, 19:15
|

Medlem

|
CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 17:51) CITAT (Anne R @ 07-12-2006, 15:48) CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 15:31) CITAT (Iris i V-botten @ 07-12-2006, 15:18) 6 timmars arbetsvecka  . Ja, då hade vi inte råd att äta Tanken är nog att 6 timmars arbetsvecka ska räknas som heltid, med lön därefter.  Menar väl ändå sextimmars arbetsdag?  Snacka om att både jag och LadyG slant på tangenterna!! Du får skylla på mig, det var jag som lurades  Fast efter att ha grävt runt bland informationen som finns kring 6-timmars arbetsdag så måste jag erkänna att det är ett mysterium varför den inte införts än, annat än i företag som själva tagit initiativet (som Toyota t ex).
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|